yamaha rx-397

Indien deze niet meer opstart is vaak de impulscondensator van 22nf defect. Dit is ook zo maar nadien gaat de versterker in protectie.
In diagnose menu blijft deze werken, bericht is PS PRT : 001 B
Wat ik wil weten, wat zijn de parameters van menu5 PS_LO en PS_HI?
Kan er iemand dat checken op zijn versterker?
Volgens de service manual zijn deze 0138 en 0215, op deze versterker zijn ze 0072 en 0158. Staan die vast of zijn die aan te passen?
In menu3 staat DC : 0034 en PS : 001 (volgens manual op 0035).
Weet iemand raad?

Heeft er nog iemand een Yamaha versterker RX-397?
Zou die eens in de diagnose willen kijken naar de parameters en deze bezorgen?
Weet je niet hoe in de diagnose te gaan?
Druk gelijktijdig op toets 'fm/am' en '8' terwijl je de versterker aan zet, wacht tot 'sleep' in de display aan gaat en dan kan je de toetsen los laten.
De druktoetsen 1 tot 8 geven dan een menu weer.
Menu 5 is deze voor de parameters PS_lo en PS_hi, met de tuning pijltjes kan je deze parameters zien en scrollen.

Menu 3 deze geeft 2 waarden weer DC:xxx en PS:XXX, kan je die ok bezorgen.
Dank op voorhand.
Je gaat uit de menu door de versterker af te zetten of in stand-by.

Nog even navragen, is er iemand die deze versterker heeft en eens naar de parameters wil gaan kijken??
Je zou een grote hulp zijn.

Anoniem

Het volgende komt met een belangrijke caveat hieronder.

Er zitten hier mensen die veel meer kunnen/weten dan ik dus voor u dingen doet of aanpast kan u misschien best wachten tot iemand anders ook zijn mening gegeven heeft.

Ik heb deze versterker niet dus ik baseer mij op volgende service manual (hierna SM):
https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Yam…
Hij is helaas te groot om hier te uploaden.

Op 9 april 2022 16:08:10 schreef MONNE1:
...In diagnose menu blijft deze werken...

Op 20 april 2022 23:10:45 schreef MONNE1:
...
Druk gelijktijdig op toets 'fm/am' en '8' terwijl je de versterker aan zet, wacht tot 'sleep' in de display aan gaat en dan kan je de toetsen los laten.
...

Hij gaat niet in protectie in het diagnosemenu omdat u het diagnosemenu opstart met de protectie uitgeschakeld.
Als u gelijktijdig op "fm/am" en "8" drukt als u hem aanzet en niet wacht tot "sleep" oplicht dan zou de beveiliging ook moeten werken in het diagnosemenu, dit is veiliger maar in uw geval waarschijnlijk niet echt belangrijk gezien de aard van de foutmelding (zie later).

Op 9 april 2022 16:08:10 schreef MONNE1:
...
Volgens de service manual zijn deze 0138 en 0215,...
...(volgens manual op 0035)...

U haalt de onderstreepte cijfers uit de prentjes in de SM.
In de tekst staat "The numeric value in the diagram is for reference."
U moet zich dus niet blindstaren op deze cijfers, het zijn voorbeelden en ze kunnen anders zijn in uw versterker.

Bij de uitleg van menu 3 bijvoorbeeld staat dat een normale waarde voor DC-beveiliging tussen 19 en 51 moet liggen.
Uw versterker toont 34 dus dit zit snor bij u, er wordt geen problematische DC gemeten op de uitgang.

Een normale waarde voor de PS-waarde (dit is de onder-/overspanningsbeveiliging vermoed ik) ligt tusssen 28 en 62, uw versterker toont 001.
Gezien dit ver onder het minimum ligt denk ik dat de onderspanningsbeveiliging in werking treedt en dat er dus ergens een probleem is met een spanning die weggevallen is.

Dit wordt dus aan de hand van het schema nagaan waar ergens 1 of meerdere van de spanningen wegvallen.
Als u vindt waar dit gebeurt weet u welk component of eventueel soldeerpunt problemen veroorzaakt.
Ik weet niet of u dezelfde SM gebruikt heeft maar in die uit mijn link staan in de schemas de spanningen die u mag verwachten in het rood bij veel componenten.
Dit is handig voor u.

De waarden in dit menu (3 dus) zijn procenten van 5 volt dus voor de PS-waarde geldt dat deze tussen (28x5)/100 = 1,4 volt en (62x5)/100 = 3,1 volt moeten liggen. (gemeten op pin 90 van ic 602)

In menu 5 komt een waarde van 255 overeen met 5 volt en een waarde van 0 met 0 volt.

Uw versterker toont voor PS_LO 0072.
Dit komt overeen met (5x72)/255 = 1,411 volt.

Voor PS_HI toont hij 0158.
Dit komt overeen met (5x158)/255 = 3,09 volt.

Uw versterker is dus zodanig ingesteld dat van zodra de voedingsspanning buiten het normale interval uit menu 3 valt de beveiliging ingrijpt.
Volgens mij is het dus niet verstandig om hier aan te morrelen.

Maar als u dit wel wil doen staat in de SM:

5. PROTECTION SETTING
This menu is used to change the protection setting value.
The change is effective in this menu only. A set value can
be specified between 0 – 255 (0V – 5V).
Operation:
Change the digit with the “EDIT” key.
UP / DOWN with the TUNING MODE / MEMORY key.

Aangezien er ook staat dat veranderingen enkel gelden in het menu bestaat de mogelijkheid om ze aan te passen waarschijnlijk alleen om herstellingen gemakkellijker te maken.

Om af te sluiten, lees nog eens mijn caveat aan het begin voor u er in vliegt.