Leds op een oude solex

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

6,3V bij 0,5A komt tot ongeveer 3 watt, dat is nogal standaard voor fietslicht vooraan "op zijn ouderwets", dat zal dus wel kloppen. Achterste waren dan 6,3V bij 0,1 A dacht ik.

Leds zijn wel degelijk simpel maar wel heel anders dan gloeilampen, men moet zich de andere denkwijze eigen maken.

Blijkbaar wordt er nu geknutseld met leds met een of andere vorm van electronica eraan, dat maakt het natuurlijk ingewikkelder. Vooral als we dan geen beschrijving hebben van die toevoegsels. Is het een optie om "pure" leds toe te passen, zonder enige electronica eromheen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

500mA of 3 watt voor een solex vooraan, denk dat dit niet klopt. Die 80 V piek, klopt ook niet. waarschijnlijk storing van de ontsteking op je piekwaardemeting.

Om eens terug te komen op de leds, je had toch vooral problemen bij lage toeren? Is een spanningsverdubbelaar dan geen goede optie? Overigens, hoeveel stroom nemen je leds op?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 12 april 2022 21:51:09 (17%)

Tja die 80v piek is gemeten met goedkope scoop , toen nog zonder bruggelijkrichter ac dus.

Leds die ik nu heb verbruiken 300mA bij 3vdc input, +-100mA bij 10vdc input , zit dus al een drivertje in. Vanaf 15vdc input trekken ze plots meer stroom en dimmen ze.
Ik gebruik 2 leds , 1vooraan en 1 achteraan.

Heb juist eens getest met een 7808 achter de gelijkrichter en nu branden men leds al goed op ralanti (stilstand solex) , maar als ik nu redelijk gas geef gaat de achterste led uit? (precies of hij krijgt meer dan 15vdc?)

Raar maar waar , heb met 2 verschillende voltmeters op de uitgang van de 7808 gemeten en meet maar 5volt dc op snelheid???

Zou het kunnen dat men bruggelijkrichter defect is of raar doet

Zou het kunnen dat men bruggelijkrichter defect is of raar doet

Als je hem met de min aan de massa gehangen hebt en ook 1 zijde van de spoel aan massa zit, sluit je een diode kort en werkt de brug niet.

Ik heb nooit aan zo'n stroom spoel lopen meten maar is de output van zo'n spoel niet een enkele puls? Elke keer als de spoel langs de magneet gaat geeft het ding even een positieve puls en een half rondje verder een negatieve puls. En tussen de pulsen even niets?

Als dit zo is? Zijn dat dus gemene pulsen die onbelast flink hoog kunnen worden. Dit is vroeger natuurlijk speciaal gemaakt om gloeilampjes te voeden. En gloeilampjes zijn door de eigenschappen ook erg goed in het opvreten van dit soort pulsen. De vroegere ontwerpers waren heus niet gek. Ook in die tijd was de levensduur van een half jaar voor een gloeilamp onacceptabel. Die deden het echt wel langer hoor.

Een led en de stuur electronica ervan is zeer ongeschikt om door dit soort van rare pulsen gevoed te worden. Ook de conventionele spanningsstabilisatoren van de 78xx serie zijn hier gewoon niet geschikt voor.

Eigenlijk moet je eerst iets bouwen dat van die rare pulsen iets maakt dat beter verwerkbaar is door electronica. Je zou kunnen beginnen met gelijk richten met maar 1 enkele diode. Daarachter een filter bestaande uit combi van een spoel(en) en condensator(en). Dat filter moet de enorme pieken afvlakken en de leegtes opvullen. Je krijgt dan een wat stabielere spanningsbron waarmee je weer iets anders zou kunnen gaan voeden.

Makkelijker is denk gewoon de juiste lampjes gaan zoeken. Niet vragen bij een winkel (fietsenmaker ofzo) waarschijnlijk weten ze niet van dit probleem. Beter een oude werkplaats manual opsnorren en daar de gegevens van de lampen uithalen.

Wat zegt een solexforum hierover. Die mensen zijn vast eerder op dit soort problemen gefietst.

Ik verwacht tegen emk waar lampjes dus geen last van hebben. Maar electronica wel. En je 7806 regelaar zit er vol mee en die vind echt niet leuk.

In de brommers waaraan ik heb gesleuteld zaten altijd 2 spoelen. 1 voor de verlichting en 1 voor de ontsteking.

Meestal zitten de spoel met 1 kant aan het frame en met de andere aan het de kabel voor de lamp.
Ik zou de schakeling met de diodebrug is los op een plankje bouwen. Sluit dan inplaats van een lampje 1 ac kant van de diodebrug op de plus van de lamp aan (midden)en 1 op het frame.(fitting)

En sluit nu over de elco een gloeilampje aan.
Spanning?

Onbelast mogen de diodebrug of elco niet warm worden, als je een lampje op de diodebrug aansluit houd dan wel rekening met de belastbaarheid van de diodebrug

Ik zie hier dat de wattage wat hoger hoort te liggen als wat jij gebruikt.
https://www.solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/137175/verlichting-oto

Een stukje uit de tekst.
Ik rij altijd met verlichting aan, 6 V 6 watt voor en 6 v 7,5 watt achter.

En jij gebruikte? Waarschijnlijk gaan je lampjes dus kapot door een te lage belasting.

Ook vertellen ze hier hoe je keds kunt plaatsen.

Ik heb inderdaad 2 spoelen , ontsteking en voeding lampjes. Bruggelijkrichter aangesloten me ac ingangen op chassis en uitkomende draad van lichtspoel. Dan met 2 draden + en _ verder gegaan naar elco en 7808 , dan met 2 draden naar led, niets aan chassis verbonden. Zal eens informeren bij solexwinkel, mss waren mijn originele lampjes niet de juiste als ik hem tweedehands kocht , en heb ik telkens de verkeerde besteld?

Bedankt voor het meedenken alvast!

Juist gebeld met solexwinkel.nl , er zaten altijd al verkeerde lampjes in vanaf ik hem kocht, moet zijn voorlicht 6v 7,5watt , achterlicht 6v 3watt. Dan zouden ze veel langer moeten meegaan.

Heb ze besteld .

Dan zal ik het led verhaal maar opgeven.

Bedankt iedereen om mee te denken.

Groeten Marc

Thevel

Golden Member

achterlicht 6v 3watt

Dan geeft het achterlicht fors meer licht dan een gewone fiets, fiets achterlichtlampjes waren 6V 50mA dus 0,3W

mel

Golden Member

Op 13 april 2022 11:05:41 schreef Thevel:
[...]Dan geeft het achterlicht fors meer licht dan een gewone fiets, fiets achterlichtlampjes waren 6V 50mA dus 0,3W

Die brozems willen gezien worden.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Heb het meegemaakt dat iemand voor het eerst op een Solex reed.
Dat ging prima, alleen was men vergeten te vertellen dat je de motor bij een stoplicht moet ontkoppelen...

Na een paar ritjes eindigde dat met een enorme knal en een lekke voorband... ;)
Het carborundum (siliciumcarbide) aandrijfwieltje heeft weinig moeite met het doorslijpen van de band als je stilstaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 13 april 2022 10:43:21 schreef bonhomme:
er zaten altijd al verkeerde lampjes in vanaf ik hem kocht, moet zijn voorlicht 6v 7,5watt , achterlicht 6v 3watt. Dan zouden ze veel langer moeten meegaan.

Lijkt me raar dat ze langer meegaan. 6V is 6V. Je nieuwe lampjes geven meer licht, maar zouden onder gelijke omstandigheden net zo snel kapot moeten gaan.

Don't Panic!
bprosman

Golden Member

Op 13 april 2022 12:58:28 schreef Hensz:
[...]
Lijkt me raar dat ze langer meegaan. 6V is 6V. Je nieuwe lampjes geven meer licht, maar zouden onder gelijke omstandigheden net zo snel kapot moeten gaan.

Misschien een mechanische reden, dikkere gloeidraad ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Misschien een mechanische reden, dikkere gloeidraad ?

En de lichtspoel wordt zwaarder belast waardoor de spanning daalt.

Arco

Special Member

Als je lampjes hebt van een veel lager vermogen, dan is de spanning uit de lichtspoel ook veel hoger... (ofwel: lampje ook veel eerder kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 april 2022 12:58:28 schreef Hensz:
Lijkt me raar dat ze langer meegaan. 6V is 6V.

In dit geval is 6V alleen maar 6V als die nominaal wordt belast. Neem je minder stroom af dan de nominale waarde, dan kan de spanning behoorlijk oplopen.
Hetzelfde zie je bij fietsdynamo's. Die leveren onbelast vaak meer dan 20V.

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 april 2022 12:58:28 schreef Hensz:
[...]
Lijkt me raar dat ze langer meegaan. 6V is 6V. Je nieuwe lampjes geven meer licht, maar zouden onder gelijke omstandigheden net zo snel kapot moeten gaan.

Nope.

Ik had ‘vroeger’ een modelbouwdorpje, of eigenlijk, wat van kartom gevouwen huisjes. Met in elk huisje een lampje. De ene keer 1.5V, de andere keer 4.5V, of 6V, wat er maar in zaklampen etc zat, als fietslampje te koop was, of wat de plaatselijke elektroboer had.

De 1,5 V lampjes op een D cel ging goed. Maar voor de rest had ik een trafotje. En dan blijkt er meer van belang te zijn dan alleen de spanning. Een 6V 1W lampje in serie met een 4,8V 0,8 w lampje en een 1.5V 0,3 W lampje in serie op 12 V (ik weet de exacte spanningen en vermogens niet meer, maar die orde van grootte) gaat toch niet goed. Het 1,5 V Lampje krijgt dan meer dan 1,5V en geeft heel kort heel veel licht. Was leerzaam.

Een dynamo geeft onbelast of licht belast een hogere spanning af. Zo krijg je met een te laag vermogen lampje dus teveel spanning op dat lampje, en geeft ‘ie kort meer licht en daarna lang meer donker.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)