Defecte eindversterker - protect

Dag forumleden,

ik heb een defecte eindversterker voor me liggen.
het gaat om een Jb-systems D2-1500 (waar ik geen volledige schema's van vindt)

het linker kanaal wilt niet uit protect wanneer het toestel koud is, op kamertemperatuur gaat dit kanaal na inschakeling wel uit protect, maar steeds met vertraging ten opzichte van het rechter kanaal.

- op een temperatuur van een 10 graden blijft L-kanaal in protect.
- bij een stijging van temperatuur (na binnenzetten) geeft het kanaal toe na inschakeling, vaak pas na een second of 10. (toestel warmt nog op bij kamertemperatuur)
- wanneer toestel kamertemperatuur bereikt heeft start deze zonder probleem op, maar L-kanaal steeds iets later als het R-kanaal. na lange uitschakeling duurt dit een 2-tal seconden later. na uitschakelen en terug inschakelen ongeveer een halve second.

deze oefening (warm-koud) heb ik verschillende keren gemaakt om hier zeker van te zijn.

zelf denk ik aan degradatie van condensatoren, aangezien de koude hier invloed op kan hebben?, waar moet ik eerst naar kijken?

in bijlage foto's van de print en een deel van het schema wat ik in een ander forum had gevonden, helaas vind ik dit forum niet meer terug..
het schema heeft betrekking met het protect-circuit (LM339)

extra info:
railvoltage is netjes 60V en 60,1V (stabiel)
railvoltage van stuurcircuit is 14,77V en 15,11V (stabiel)
thermische beveiliging is gesloten (zowel koud als kamertemp)
in koude toestand is de NTC 360 ohm, bij kamertemp 240 ohm.
in vergelijking NTC's (R en L) bij kamertemp: L=240 ohm R=286 ohm

om het allemaal nog wat gekker te maken:
- op kamertemperatuur schakelt L 0.5s later in
- warm ik het gebied rond de lm339 op met een föhn, dan rek ik deze tijd tot 2 seconden, laat ik dit deel gebied weer afkoelen met de föhn (koude lucht) dan ga ik terug naar een halve second.

dit steeds met direct uit en inschakelen, dus geen lange intervallen..

fred101

Golden Member

Heb je al met een scope gemeten ? Dan kun je zien of de elco' s slecht zijn (te veel rimpel) maar ook of elke stap van de protectie goed verloopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

helaas niet in het bezit van een scope,
ik kan me op moment enkel behelpen met een multimeter.

mel

Golden Member

Op 15 april 2022 11:36:11 schreef sebastiaanm:
helaas niet in het bezit van een scope,
ik kan me op moment enkel behelpen met een multimeter.

k heb een Tektronic te koop(zie vraag en aanbod).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 april 2022 11:39:27 schreef mel:
[...]k heb een Tektronic te koop(zie vraag en aanbod).

heb je een PM gestuurd ;)