Contact vet

je linkt naar de veiligheidsfiche. daar staat niks in over hoe het omgaat met contactovergangen. Nu, het gaat om een mode switch. Beetje kontakt 61 erop smeren en dan zit je goed. Het smeert, beschermt en laat contact toe, zeker bij 5V overgang. wat wil je nog meer?

Het voorbeeld is deze encoder, de line signal rotary heeft wel doorzichtig vet op de contacten die ik veel heb schoon gemaakt in het verleden.

Het gaat mij erom wat is dat doorzichtige vet dan wel, en wat kan ik gebruiken.

RS pagina

https://nl.rs-online.com/web/p/electronics-cleaners/0566730

fred101

Golden Member

idd zuurvrije vaseline. Ik heb dat ooit gevraagd aan Henry Hall, 40 jaar lang ontwerper bij General Radio.

Er is een nadeel aan smeersels. Bij een Fluke stroomtang wordt vet gebruikt voor de functie schakelaar. Het toch nog ontstane slijpsel werd vastgehouden in het vet en verzamelde tussen twee traces in waar het lekstroom veroorzaakte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
maartenbakker

Special Member

Op 18 april 2022 21:29:52 schreef Kruimel:
[...]Gunstig dat dit voldoende was! :)[...]Als zilver zwart geworden is heeft het waarschijnlijk gereageerd met chloor, niet met zuurstof.

Moet dat geen zwavel zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 18 april 2022 22:49:43 schreef kris van damme:
dat was een van de vele pogingen om het slecht-contact probleem van de K12 voeten aan te pakken. Maar de oorzaak zat ergens anders, dus dit hielp ook niet veel.

Offtopic:
Ik kreeg ze ook niet vaak goed, dus ben erg nieuwsgierig waar de oorzaak dan wel zat

RAAF12

Golden Member

/ot Er werd een verbeterde uitvoering geleverd in latere productie die printconnector was zwart ipv wit. En was ook als serviceonderdeel los verkrijgbaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 19 april 2022 17:08:34 (19%)

Kruimel

Honourable Member

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 april 2022 15:29:12 schreef blackdog:
Hi,

Even voor de info, de oxide van zilver is zover ik weet de enige oxide die elektrische stroom geleid.
Zover ik dat van school heb onthouden zit de geleiding in de buurt van dat van koper.
Dus als het zwart is betekend het niet dat er geen geleiding is!

Groet,
Bram

Ha Bram,
Voor zover ik me herinnner, is het zwart worden van zilver niet in de eerste plaats te wijten aan oxidatie met zuurstof, maar met zwavel.
De geringe hoeveelheid H2S in de atmosfeer is hiervoor verantwoordelijk:

2Ag + H2S -> Ag2S + H2

Het is dat laagje Ag2S, wat geleidend is.
Over de geleidbaarheid van Ag2O durf ik niets te zggen.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 19 april 2022 01:05:29 schreef fred101:

Er is een nadeel aan smeersels. Bij een Fluke stroomtang wordt vet gebruikt voor de functie schakelaar. Het toch nog ontstane slijpsel werd vastgehouden in het vet en verzamelde tussen twee traces in waar het lekstroom veroorzaakte.

de schakelwals uit de foto lijkt me nu ook niet hun beste ontwerp.. lamellen zitten dicht op elkaar, en geen nokjes of luchtbrugjes tussen de lamellen om contaminatie tegen te gaan. je kan ook opperen dat de schakelaar na X tijd maintenance nodig heeft.. reinigen en nieuw vet, net zoals een auto :-)

Op 18 april 2022 23:58:14 schreef nijhuisr:
Het voorbeeld is deze encoder, de line signal rotary heeft wel doorzichtig vet op de contacten die ik veel heb schoon gemaakt in het verleden.

Het gaat mij erom wat is dat doorzichtige vet dan wel, en wat kan ik gebruiken.

RS pagina

https://nl.rs-online.com/web/p/electronics-cleaners/0566730

Die van RS ken ik niet. proberen :-).
wat er in de jaren 90 op gesmeerd werd was vaak het verkeerde (ik bedoel op lange termijn)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 19 april 2022 23:32:03 (30%)