Balanceerschakeling nodig bij laden lion cellen

CO People!

Weet iemand een schema van een adjustable current regulator. Het lieft op basis van een LM338 of andere TO-3

Een fixed van 1A is ook goed.

Google doet het niet en blijft steken op een voorbeeld van 300mA op www.sound-au.com

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik zoek echter een current regulator geen voltage regulator.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ingangsspanning 320V DC ? Uitgangsspanning tussen 100 en 150VDC?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 juli 2022 12:25:33 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is om tussen mijn 12V voeding en mijn li-ion charge board te zetten.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Goede voeding heeft al een stroombegrenzing...
Datasheet:

Op 13 juli 2022 12:18:21 schreef pascalbythree:
Ik zoek echter een current regulator geen voltage regulator.

Stroom en spanning kan beide, ligt eraan hoe je 'm aansluit. (dat geldt voor 78xx en LM3xx)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 juli 2022 12:50:04 (63%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lieft op basis van een LM338 of andere TO-3

https://www.ti.com/product/LM338
In datasheet fig 36 en 37 op blz 20

Sine

Moderator

Waar denk je dat die dikke 12R weerstand R1 voor is in het lader schema van ESP?

Ofwel, dat heb je niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 juli 2022 12:39:52 (17%)

Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL? PS en met een LM317 dan ? Meer keus?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 13 juli 2022 13:11:39 (22%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 13 juli 2022 13:09:41 schreef pascalbythree:
Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL?

want? Die link aanklikken lukt toch wel?

Arco

Special Member

Op 13 juli 2022 13:09:41 schreef pascalbythree:
Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL? PS en met een LM317 dan ? Meer keus?

Dan houdt het voor mij op. Wat is er tegen een datasheet voorbeeld wat zeker werkt?
Schema met LM317 is exact hetzelfde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 juli 2022 12:26:13 schreef pascalbythree:
Het is om tussen mijn 12V voeding en mijn li-ion charge board te zetten.

je wil een current regulator, voor een current regulator zetten?
echt geen idee wat je aan het bouwen bent he?

en hoezo 12V voeding? je wil je lipo's laden naar 12.6V? als je maar half vol wil, kun je net zo goed gewoon een dikke weerstand er tussen hangen

Arco

Special Member

Een Li-Ion lader heeft al een CC/CV regeling, dus stroombegrenzen is niet nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Gaat over het zelfde bord waar al tig van zijn andere topics over gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Beter alles in 1 topic houden. (ik ben niet van plan op zoektocht te gaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En gewoon een ladertje kopen

inmiddels zijn er al 10 topics, 600 adviezen en 0,0 mee gedaan.

Op een of andere manier heb je de voorkeur om analoge lineaire regelaars te gebruiken en met alle geweld schema's te bouwen waarbij duidelijk staat 'niet voor productie, slechts ter illustratie'

Wanneer komt het topic 'mijn hut is afgefikt, hoe zou het komen?'

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 13 juli 2022 14:29:23 (38%)

Lucky Luke

Golden Member

Wat Sine en Frederi… F E T aan het begin van dit topic zeggen:

Note: The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction [...]

Dat betekend vertaald en in simpele woorden gewoon zoiets als ‘dit schema is een idee, maar het is niet af, je kunt het niet kant-en-klaar gebruiken’.

Je bent beter af met een kant-en-klaar laadchipje. Als het je echt om het opladen van accu’s gaat. Of zelfs een kant-en-klare lader, maar ik snap dat je zelf wat wilt bouwen.

Maar een niet-af idee schema kan gevaarlijk zijn. (Zelfs met kant-en-klare laadchipjes kun je fouten maken, maar minder fouten dan met een half-af idee van een ander. En fouten met lithium-ion accu’s kunnen brandgevaarlijk zijn. Als in: houd een 2e persoon met een brandblusser bij de hand en doe het buiten. Zèker bij de eerste tests. Misschien een beetje overdreven maar ik wil gewoon niet dat je huis affikt)

(En als het even kan, gebruik batterijen met een ingebouwd protectiecircuit. Met zo’n ingebakken protectie en een goed ontworpen laadcircuit rond een lader-ic, krijg je het wel veilig voor elkaar.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 13 juli 2022 21:57:03 (100%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

https://www.homemade-circuits.com/charging-li-ion-battery-12v-car/

Simpele vraag: Weet iemand even voor mij te ontcijferen, hoeveel volt je op dit schema moet zetten?

Onderdelen worden vanmiddag aangeschaft en kan geen alternatief vinden, waarbij het wel gemeld staat.

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Voor laden tot 4,1 volt bij stroom nul heb je minimaal die 4,1 volt nodig plus de drop-out voltage van 2,7 volt. Dus minimaal 6,8 volt.

Voor laden met de maximale stroom tot 4,1 volt heb je 8,15 volt nodig.

De "saturated loss" van de schakeltransistor komt er nog bij; 50 mV denk ik.

Let op: explosiegevaar bij verkeerd afregelen van de maximaalwaarde van de spanning!

Sine

Moderator

Nul volt.

Dit is weer een gruwelijk smerig ding wat je niet moet willen bouwen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 15 juli 2022 12:11:14 (23%)

Arco

Special Member

Een Li-Ion charger moet je niet zelf willen bouwen zonder 'dedicated' laad-ic, of je moet er genoeg kennis van hebben om het tot een goed einde te brengen.
(en die kennis is er niet gezien het schema... ;) )

Er zijn genoeg kant-en-klare laad ic oplossingen...
Als je toch een 'home-brew' wilt maken, kun je beter met bier beginnen... :9

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 15 juli 2022 12:25:47 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Volgens je collega moderator in dat topic is dit:

Op 15 juli 2022 12:11:02 schreef Sine:
Nul volt.

Dit is weer een gruwelijk smerig ding wat je niet moet willen bouwen.

Dus vraag ik me nu af: 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar dat zal ie niet lezen...

Adviezen zijn er om te negeren en vooral je eigen plan te trekken.

Dus bouw gewoon voorbeeldschema's, waarbij vooral duidelijk staat dat het GEEN eindproduct is die je moet bouwen, en ga met heel veilige Li-ion cellen printjes maken en laden..

Tuurlijk kan er niets gebeuren, adviezen en het halve internet heeft ongelijk.

Onderdelen worden vanmiddag aangeschaft en kan geen alternatief vinden, waarbij het wel gemeld staat.

Doe jezelf en vooral je omgeving een plezier en stop met kloten met onveilige dingen.

En als je wel wat wilt bouwen, ga eerst nadenken en bestel dan de spullen. Met alle geweld ineens dingen moeten kopen gaat natuurlijk nergens over.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 15 juli 2022 12:44:27 (12%)

Ik betrap mij bij deze zoveelste gelegenheid op de gedachte dat het voor zowel Co als TS beter zou zijn als zijn onzin weggemodereerd werd.

Er op in gaan heeft feitelijk geen zin, maar door het gevaar ontstaat een dillema, zeker als er andere gevaarlijke reacties komen.

Als dit specifieke geval, na deze lange en uitgebreide voorgeschiedenis aangepakt wordt dan is dat in mijn beleving geen beperking van de "vrijheden op Co" of zoiets.
Op een gegeven moment komt er niets zinnigs meer uit en is het klaar.

Sine

Moderator

Juist om gevaarlijke situaties te voorkomen lijkt het me dat je dit soort vragen moet kunnen stellen.
Wat de TS er al dan niet mee doet is zijn vrijheid, maar in dit geval is er al meermaals aangegeven dat zijn geknutsel niet zonder gevaar is.

Zoals bij alles, als je er zelf niets mee hebt hoef je ze niet te lezen of er op te reageren.