DAB en DAB+

Hallo,

Ik zou een ouderen tuner van Sony model ST-D777ES willen aankopen. Deze heeft DAB en FM aan boord. Geen DAB+! Kan ik met een DAB ontvanger DAB+ audio ontvangen? Ik vermoed van niet...

Mvg en dank,

Kenneth

DAB werkt al heel lang niet meer in NL, je hebt echt een DAB+ tuner nodig om iets digitaals te kunnen ontvangen

Henry S.

Moderator

Nee, DAB bestaat niet meer, een DAB ontvanger kan niets met DAB+. Een update is volgens deze website niet mogelijk: https://www.digitalradiochoice.com/questions/questions-and-answers-jan…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Had het ondertussen al zelf gevonden. Deze tuner gebruikt een MN66710 decoder die enkel DAB mode 1,2,3 en 4 kan verwerken. De DAB+ decoder's ontvangt de HE-AAC audio codec tov de DAB decoder ontvangt mpeg1 audio.

Dank voor jullie medewerking!

Mvg,

Kenneth

Er zijn wel ontvangers waar een andere DAB module in gezet kan worden, heb ik onlangs gezien bij een marktplaats aankoop, vraag me niet naar merk of type.
Maar ik heb hier een dure ontvanger uit het begin van DAB waar bij dat niet kan.
In engeland was men eerder met DAB en waren er dus al veel ontvangers toen DAB een + er bij kreeg, daar heeft men nog lang DAB uitgezonden en bestaat of bestond het door/naast elkaar. Een typisch geval van de remmende voorsprong.
Hoe het nu is weet ik niet.