stappenmotor aansturing kruis (X-Y) tafel van Proxxon KT150

Bapaktus

Special Member

Ik heb een kruistafel van Proxxon in bestelling.
Via de twee as-knoppen handbediend.
Ik wil nu, om te beginen, twee stappen motoren koppelen aan de 2 assen. 1, 8 graad per stap.
Bijna alle schema's die ik kan vinden werken me een Arduino aansturing.
Voorlopig wil ik alleen draairichting en stap snelheid toepassen.
Voedingen heb ik genoeg en mechanisch werk is ook geen probleem.
Ik weet nog niet wat het koppel-vermogen moet worden. Dat kan ik straks wel berekenen/meten. De verplaatsing wil ik voorlopig met twee pulstellertjes doen.
TTL up/down ic's ? Een H-koppeling zelf bouwen of een aansturing-printje aanschaffen.
Zoets als dit?
https://nl.aliexpress.com/item/33007168869.html?spm=a2g0o.search0302.0…
Maar dan geschikt voor groter vermogen!
Eerst maar wachten op mijn bestelling, ruud

Een Arduino met grbl en standaard drivertjes (CNC shield) lijkt mij toch het eenvoudigste.
Daar komt dan het nodige configuratie-uitzoekwerk en G-code leren bij kijken, maar bijvoorbeeld geen eigen programmeerwerk.

De vraag lijkt mij of u het praktisch wilt gebruiken, of dat de hoofdzaak is een lekker complex TTL project op te tuigen?

bprosman

Golden Member

Ik zou ook niet zelf gaan zitten pielen met losse IC's maar een arduino met CNC shield nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=yekn9IlzVDI

Hier met een MF70 , ik weet niet of de KT150 het gaat redden met de zelfde (kleine) steppers :

https://www.youtube.com/watch?v=iVYIXzO6UtI

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 22 april 2022 12:20:01 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@Aart,De hoofdvraag lijkt mij of u het praktisch wilt gebruiken, of dat de hoofdzaak is een lekker complex TTL project op te tuigen?

Zoals ik schreef:
"Ik wil nu, om te beginnen, twee stappen motoren koppelen aan de 2 assen. 1, 8 graad per stap."

Met TTL werken is GEEN doel. Dat heb ik genoeg gedaan (sinds 1975).
Ik heb alleen nog bakken vol liggen met dat spul.
Dus een ontwerp als in de link, maar dan voor groter vermogen en stappen tellers (up/down) zelf als printje maken of een compleet printje kopen.
En dat allemaal in een zelf te maken behuizing stoppen.
Het overstappen op Arduino oplossingen zal hierna wel aan bod komen.
Ruud

Nee, Wij kunnen lezen, en als we het niet snappen hoef je het niet te herhalen, naar boven scrollen en daar nog een keer lezen kunnen we ook.

De vraag blijft: Wat wil je er mee? Wil je de boel CNC gestuurd maken? Dan is de arduino met CNC shield echt de snelste oplossing.

Wil je gewoon links en rechts "joggen", dan zou zelf iets met TTL chips beunen misschien kunnen werken. De interface die ik krijg van m'n 3D-printer-software staat me toe om de jog-afstand in te stellen, 0.1 - 1 - 10 - 100 mm. Dat lijkt me erg handig, maar al lastig te realiseren met TTL-chips.

Dan komt er nog bij dat je rekening moet houden met bijvoorbeeld 6.25 micron per stap. Hmm. Mazzelaar! Dat zou op precies 16 stapjes per 0.1 mm komen. Of jou proxxon dezelfde pitch heeft als mijn kruistafel weet ik niet. Maar als de pitch-per-omwenteling niet 1.25 is, dan zit je met lastige berekeningen.

Daarnaast, als je met TTL stuff gaat werken, dan zal een nette accelleratie/deceleratie niet mogelijk zijn (of erg lastig). Dus dan moet je de start-stop snelheid aanhouden. Met moderne steppers en drivers kan je gewoon 10x of nog meer sneller bewegen op de lange afstanden als je maar niet in 1 klap naar de eindsnelheid gaat....

Dat krijg je gratis als je de arduino-met-grbl oplossing kiest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@Bprosman,
ik heb beide filmpjes bekeken en opgeslagen. Ook wat tussentijdse "printscreens" gemaakt.
Heb ik een boel van geleerd.
En verder,

De beide assen hebben een verplaatsing van 2mm per omwenteling.
Bij het gebruik van stappenmotoren met 1,8 graad per stap moet ik dus 200 stappen maken voor 2mm verplaatsing. 100 stappen voor 1mm en per stap 0,01mm.
Nu eerst wachten tot ik de tafel binnen heb en wat werkervaring heb opgedaan.

Iedereen bedankt, ruud`
NB @Aart,
dezelfde woonplaats en hobbies!!
Oprichter en oud-voorzitter volkssterrenwacht Copernicus
www.jendela.nl

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op vrijdag 22 april 2022 14:28:21 (11%)

bprosman

Golden Member

De beide assen hebben een verplaatsing van 2mm per omwenteling.
Bij het gebruik van stappenmotoren met 1,8 graad per stap moet ik dus 200 stappen maken voor 2mm verplaatsing. 100 stappen voor 1mm en per stap 0,01mm.

Zelf gebruik ik Estlcam, daar kun je dit gewoon invullen en hoef je zelf niets meer te rekenen. Dat kun je dan gebruiken voor CNC maar ook gewoon om handmatig te verplaatsen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

I zou zelf ook voor GRBL gaan.
GRBL draait tegenwoordig op nogal veel verschillende microcontrollers en een overzicht kun je vinden op github/grblhal.

De Teeny 4.1 is een van de snelste microcontrollers, en er zijn ook break-out-boards voor met schroef aansluitingen.

Een andere optie is om een aanstuur print voor een 3D printer te kopen. De stappenmotor sturingen zijn daarop al geintegreerd en zo een print kost vaak ook maar een paar tientjes. Ik denk dat die printen ook (een dialect van) G-code accepteren, maar ik heb me nooit zo verdiept in 3D printers.

Meestal zitten er Nema17 motoren op 3D printers.
Ook "populair" zijn de kleine 16-potige "opsteek printjes" met stappenmotor sturing. Hier zijn ook adapter printen te koop die grotere stappenmotoren aan kunnen sturen zoals b.v. de "servo57B"

Bapaktus

Special Member

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb in de rubriek Robotica bijna alle discussies over dit onderwerp gelezen.
En notities gemaakt. Het is dus de bedoeling om eerst twee elektronische aansturingen te maken naar twee nog aan te schaffen Micro-Step-motoren.
Wanneer ik het goed begrepen heb zou de motor van type 23 voor mijn Proxxon kruistafel KT 150 voldoende zijn.
Het is de bedoeling om eerst met deze 2 motoren , Controlers (L297), Drivers (L298) met voldoende vermogen een handbediende aansturing met een besturings-paneeltje te maken.
Besturing voor step-snelheid, draairichting, stroke ?, stepgrootte, eind schakelaars en een digitale uitlezing van de afgelegde (frees)afstand. Die uitlezing dan met een up-down counter met uitlezing of twee gemonteerde linialen met bijbehorende uitlezing. Zo,n liniaal uitlezing heb ik ook op mijn Emco 8 gemaakt.
Dit voorgaande dus als eerste stap naar een microcontroller besturing.
Mijn eerste idee om met losse IC's te gaan bouwen heb ik inmiddels laten varen. Op Aliexpress heb ik zeer veel aanbiedingen gezien van complete controlers en drivers.
Maar eerst maar wachten op de bezorging van mijn kruistafel.
ruud

Lambiek

Special Member

Op 24 april 2022 12:06:59 schreef Bapaktus:
Ik heb in de rubriek Robotica bijna alle discussies over dit onderwerp gelezen.

Heb je dit ook al eens doorgelezen?

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

En micro step motoren zijn er niet, micro stepping moet je software matig maken, of met een driver waar de micro step functie op zit.

Met de L297 kun je alleen hele en halve stappen doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ben je bij een NEMA23 motor niet beter af met een degelijke step driver zoals een JMC 2DM542?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Bapaktus

Special Member

@Lambiek, inmiddels wel. bedankt
@buckfast-, zo'n 2DM542 geeft inderdaad meer mogelijkheden. ook bedankt.
De prijs van die unit ligt tussen de 15 en 25 euro. Valt dus best mee.
Maar misschien zijn hele of halve stappen voor mijn doel ook al bruikbaar.
ruud

Ja. En dat kan met een L297 ook wel.

Advies vragen en dan alle adviezen negeren. Ik hoor het wel in 2032 wanneer je klaar bent met je eerste "eenvoudige" besturing. Succes!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de "23" staat voor "Nema23" en dat is idd het formaat van de voorkant van de flens van de stappenmotor, en dan zijn ze er nog in verschillende lengtes. Korte van ong. 40mm, een middenmaat van 57mm en de lange van ong. 112mm.

Ik gebruik zelf alleen de "closed loop stepper motor" sets. Motor plus besturingskastje kost dan ongeveer EUR100.

Deze closed loop stappenmotoren sets, meten het koppel op de uitgang, en sturen de motor aan met een latere stroom zolang niet het volledige koppel nodig is. In combinatie met microstepping zijn deze motoren dan bijna geruisloos.

Bapaktus

Special Member

@Kortsluiting_Online
Vriendelijk bedankt voor deze toelichting.
Ik ga mij verder verdiepen in deze materie zodat ik later eventueel met passende vragen kan komen.
ruud www.jendela.nl

pa3gws

Golden Member

Ik heb in combinatie met een MF70 een Arduino met GRBL en Nema stappenmotoren met deze driver een prima resultaat.
https://www.amazon.nl/stappenmotordriver-segmenten-geschikt-stappenmot…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb er even wat fototje van de KT150 bij gehaald, en het is een vrij klein ding, met een vrij kleine frees motor er op.

Nema23 motoren voldoen zeker,maar ik denk dat Nema17 al sterk genoeg is. (wel naar de Newton Meters kijken, daar zit nogal verschil in).
De foto's die ik gezien heb bevestigen dat ook. Bijna iedereen die hem omgebouwd heeft, heeft er Nema17 op gezet. Ik zie echter ook een paar Nema23 modellen. (Daar zitten vaak "uitsparingen" op de hoeken van het blikpakket van de motoren).

Ik kom echter 2 type machines tegen met "KT150". Het meeste zie ik een bijna vierkante XY tafel van aluminium en een ronde stalen verchroomde kolom. De andere heeft een langere XY tafel (gietijzer?) en een aluminium kolom. Dit tweede model ziet er een stuk steviger uit.

Met die hele kleine machines is het vaak nogal een gedoe om je werkstukje opgespannen te krijgen en er dan ook nog "omheen" te kunnen frezen. elk klein beetje dat je machine dan groter is, is al snel een voordeel.

Op een pools forum:
https://www.cnc.info.pl/proxxon-kt-150-stol-krzyzowy-t19784.html

kwam ik een fototje van deze tegen:

Als je een handige jongen bent, dan kun je zo een machine bouwen voor ongeveer dezelfde materiaal kosten in onderdelen als wat een compleet gebouwde Proxxon kost. En het is ook een hobby machine, dus je bouwt hem voor de lol en rekent geen uurprijs (dan is modelbouw ineens niet leuk meer).

Met zo een machine heb je een heel veel beter stuk gereedschap dan zo'n proxxon ding.

Misschien is het een goed idee om eens op cnczone.nl te kijken. Een nederlands talig forum m.b.t. CNC spul met vriendelijke mensen die ervaring in die richting.

Bapaktus

Special Member

De KT150 is een gegoten aluminium kruistafel.
https://duckduckgo.com/?q=proxxon+KT150&t=newext&atb=v315-1&am…
Die ga ik (voorlopig?) gebruiken in combinatie met een verticale boorstandaard met motor model proxxon TBH.
Dus de eerste combinatie door Kortsluiting_ genoemd.
De kruistafel wordt gemonteerd op het voetstuk van de TBH.
Toepassing is het bewerken/aanpassen en maken van kleine mechanische onderdelen, aluminium frontplaatjes, kunststof onderdelen (POM) etc.
Dit ter aanvulling op mijn EMCO draaibank met toebehoren.
De afgelopen jaren gebruikte ik voor dat werk een andere verticale boorstandaard met grote handbediende kruistafel.
Deze combinatie heb ik echter kortgeleden verkocht i.v.m. ruimte tekort op mijn werkbank.
Zie foto !
ruud

Bapaktus

Special Member

Goede morgen.
Ik heb nog de volgende vragen.
Betreffende de voeding van de 2 of 3 step-motoren.
Het type is SL42S247A.
Zie de bijgaande afbeelding.
Ik kan een voeding bouwen met gebruik van op voorraad liggende onderdelen.
Zware (ringkern)trafo, en dan al of niet regelbaar (12-24 Volt) met voldoende vermogen (stroomlevering).
Dit is niet de "zuinigste" voeding vergeleken met de schakelende voedingen.
Of, zoals ik zag op dit forum, het gebruiken van de Mean Well voeding(en).
Zou ik dan bij zowel de zelfgebouwde voeding als ook bij de Mean Well 1 voeding kunnen gebruiken voor de aansturing van 2 (of 3) stappenmotoren of is het beter om dan drie aparte voedingen te gebruiken?
Alvast bedankt voor de reactie.
ruud

Lambiek

Special Member

Dat kan gewoon met één voeding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ringkern Trafo's zijn prima geschikt als stappenmotor voeding.
er is niets "zuiniger" aan een schakelende voeding.

Het heeft geen nut om de spanning van de ringkern trafo nauwkeurig te regelen. Gewoon een brugcel en een elco is voldoende, mits de trafo niet te groot is.

Ergens tussen 200VA en 500VA begint een inschakelstroom begrenzing belangrijk te worden.

Bapaktus

Special Member

Nog een vraag.
Ik heb een 12 Volt voeding gebouwd van aanwezig materiaal.
Stevige ringkern trafo, grote brug cel en flinke elco.
Neemt echter (te)veel ruimte in en ook veel warmte afgifte.
Als tussen oplossing kan ik een Mean Well voeding kopen die 12 Volt levert bij 6 Amp (RS-75-12 12V 6A).
Volgens mij meer dan voldoende voor twee NEMA17 motoren type SL42S247A (123-3D).
Voltage 3,3 V, Nominale stroom 2,5 A.
Of kan ik beter een Mean Well voeding kopen van 24 Volt?
Qua prijs scheelt dat niet zo veel.
Als driver ga ik het type DRV8825 gebruiken.
Graag een advies aan een CNC-beginner.
ruud

Dan zou ik voor de 24V gaan, kan de driver sneller schakelen.

Met die 8825 zou ik toch echt grbl overwegen, heb je ook meteen een z-as. Eenmaal ingesteld kun je zo een gcode-file uploaden en je kunt alles via je seriele poort regelen, acceleratie, snelheid, hoeksnelheid, zelfs je frees aan en uit ed. Eer je dat zelf voor elkaar hebt, ben je jaren verder.

Ja... en toen ?