Ik heb er even wat fototje van de KT150 bij gehaald, en het is een vrij klein ding, met een vrij kleine frees motor er op.
Nema23 motoren voldoen zeker,maar ik denk dat Nema17 al sterk genoeg is. (wel naar de Newton Meters kijken, daar zit nogal verschil in).
De foto's die ik gezien heb bevestigen dat ook. Bijna iedereen die hem omgebouwd heeft, heeft er Nema17 op gezet. Ik zie echter ook een paar Nema23 modellen. (Daar zitten vaak "uitsparingen" op de hoeken van het blikpakket van de motoren).
Ik kom echter 2 type machines tegen met "KT150". Het meeste zie ik een bijna vierkante XY tafel van aluminium en een ronde stalen verchroomde kolom. De andere heeft een langere XY tafel (gietijzer?) en een aluminium kolom. Dit tweede model ziet er een stuk steviger uit.
Met die hele kleine machines is het vaak nogal een gedoe om je werkstukje opgespannen te krijgen en er dan ook nog "omheen" te kunnen frezen. elk klein beetje dat je machine dan groter is, is al snel een voordeel.
Op een pools forum:
https://www.cnc.info.pl/proxxon-kt-150-stol-krzyzowy-t19784.html
kwam ik een fototje van deze tegen:
Als je een handige jongen bent, dan kun je zo een machine bouwen voor ongeveer dezelfde materiaal kosten in onderdelen als wat een compleet gebouwde Proxxon kost. En het is ook een hobby machine, dus je bouwt hem voor de lol en rekent geen uurprijs (dan is modelbouw ineens niet leuk meer).
Met zo een machine heb je een heel veel beter stuk gereedschap dan zo'n proxxon ding.
Misschien is het een goed idee om eens op cnczone.nl te kijken. Een nederlands talig forum m.b.t. CNC spul met vriendelijke mensen die ervaring in die richting.