stappenmotor aansturing kruis (X-Y) tafel van Proxxon KT150

Gemeen he, dat je denkt dat de potmeter aan dezelfde kant zal zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew
Gemeen he, dat je denkt dat de potmeter aan dezelfde kant zal zitten....

Dat koste mijn eerste stepdriver. De andere twee door een foute footprint.
Zie bijgaande pagina. ruud

OK. Vertel... wat is er mis met die "pinout", dat is namelijk precies wat ik ook denk dat de pinout is. "Learn from the mistakes of others. You will not get old enough to make them all yourself."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

Toen ik begon aan dit project, nog zonder Shield en/of Arduino Uno, ben ik begonnen om een schema te tekenen. Tegenwoordig gebruik ik daar Kicad voor. Daar vond ik het aansluitschema/pin nummering voor deze Driver.
Zie afbeelding DRV8825 01 en DRV8825 03. Bij het zoeken naar de juiste footprint vond ik in de bibliotheek dezelfde nummering van de aansluit pennen. Ik heb alleen zelf voor mijn eigen schema de pinnen/namen in de juiste volgorde gezet en hiervoor een schema symbool en PCB Footprint gemaakt.
Dus een pin-aanduiding als VMOT is pin8 en DIR is pin16.
Ik raakte in de war door de nummering door o.a. getoond door "Last Minute Engineers.com".
VMOT is pin16 en DIR is pin8.
Wat zou nu de juiste nummering zijn?
Ik denk dat het schema-symbool én de PCB-Footprint niet juist is ?

Ik heb op mijn gaatjes bord nu de zaak werkend.
Nu nog zien of ik de Shield werkend kan krijgen door RST-SLP aan de plus 5 Volt te hangen.
ruud

Bapaktus

Special Member

@REW
Wanneer je gelijk hebt en die Kicad symbolen zijn fout heb ik maar alvast een "goed" Kicad symbool gemaakt. Nu met de juiste pinnummering.
Boven elkaar twee verschillende symbolen. Goed en Fout. Ruud

Deze stepper driver breakout boardjes zijn door "pololu" uitgevonden. Die noemen volgens mij EN pin1. Dus jou "goed" en "fout" staan nu op de juiste plek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew
OK, bedankt. 1 probleem opgelost. :)
Vraag ik mij af hoe dat "foute" DRV8825 onderdeel symbool met die foutieve nummering tot stand zijn gekomen. Ik had dat, zonder controle, gewoon voor juist aangenomen.
Vooral omdat ik wel een tiental Kicad schema's ben tegen gekomen met die foutieve nummering.
Nu nog onderzoeken of ik het Shield V3 aan het werk krijg.
Vandaag geen tijd gehad, morgen verder.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 20 juli 2022 17:02:58 (49%)

bprosman

Golden Member

Op 20 juli 2022 16:19:44 schreef rew:
Deze stepper driver breakout boardjes zijn door "pololu" uitgevonden. Die noemen volgens mij EN pin1. Dus jou "goed" en "fout" staan nu op de juiste plek.

En waarschijnlijk door honderden andere Chinezen weer al of niet 1:1 gecopieerd en/of aangepast.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.pololu.com/product/1182

Update.....

Ik heb de neiging om de print zo te houden en dan met 1 linksboven te beginnen met tellen.

Maar zoals je ziet. De pin rechtsonder heeft een andere vorm. Dat is hun pin-1-markering. De kicad jongens hebben het gewoon goed.

(De A4988 is de ORIGINELE, alle andere varianten met andere chips zijn later. )

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 juli 2022 21:21:00 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew
Ik heb de neiging om de print zo te houden en dan met 1 linksboven te beginnen met tellen.

Ja, daar ben ik behoorlijk ingestonken. helemaal niet gelet op de vierkante pin1 markering.
:( |:(

Bapaktus

Special Member

Vanochtend nog "even" de print aanpassing gemaakt van de CNC Shield.
De punten Sleep en Reset aan de 5Volt gehangen met een dun draadje.
Geen resultaat. De stappenmotor staat muurvast en Step of Dir input geeft geen verandering. De opgenomen 12 Volt stroom komt nauwelijks uit de hoek.
Volgens mij moet het circuit op deze CNC Shield nu overeenkomen met mijn "knutsel" welke prima werkt. Op mijn 123 shield staat alleen maar CNC shield ?.
Zouden er diverse uitvoeringen zijn van dit type shield.
Ik lees ook op sommige borden V3. ???
Ik stop er nu even mee. ik ga nu verder aan mijn mechanische opstelling van mijn XY tafel. Kan ik zien wat er fout gaat 8)7
ruud

Bapaktus

Special Member

Praktijk vraag.
Ik heb de neiging (ergens gelezen zonder uitleg) om de 5 volt spanning (UNO en stuurtrap DRV8825) eerst aan te schakelen en daarna pas de 24 Volt stepper voeding.
En afschakelen dan in omgekeerde volgorde.
Of is dat niet nodig?
ruud

bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2022 10:56:03 schreef Bapaktus:
Praktijk vraag.
Ik heb de neiging (ergens gelezen zonder uitleg) om de 5 volt spanning (UNO en stuurtrap DRV8825) eerst aan te schakelen en daarna pas de 24 Volt stepper voeding.
En afschakelen dan in omgekeerde volgorde.
Of is dat niet nodig?
ruud

Dat was ik denk ik die dat noemde en alleen nodig bij de TB6650 driver, die is daar heel gevoelig voor. Doe je het andersom rook je m op.

Zo heb ik ze aan een Arduino hangen met Estlcam (laatste pagina), niet letten op de distance en feed rating settings.

Proxxon MF70 CNC.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@bprosman

Bedankt, nu wéér een hobbeltje weggewerkt.
Én verder nu. :)
ruud

Bapaktus

Special Member

Ls,
dit is een vervolg op mijn eerdere bijdrage van 22 april 2022.
Ik heb getwijfeld of ik dit stukje zou plaatsen.
Ondanks de raadgevingen etc ben ik, gedwongen tot tijdsdruk en daarna het gebrek aan tijd een eigen weg in geslagen.
En werk al weer een lange poos met mijn huidige opstelling.
Uiteindelijk is het de bedoeling om toch de Arduino weg in te slaan.
Met de huidige opstelling kan ik, door het bedienen van schakelaars zowel in de X- als ook in de Y- richting (of een combinatie van beiden) boren en freesen. D.m.v twee "duimwiel" schakelaars kan ik de z.g. µ-step kiezen en door een potmeter de aan te bieden stap frequentie instellen.
Vervolgens ben ik nu bezig, ook op de "antieke" manier twee UP/Down pulsen teller aflezingen te bouwen.
Die kan ik zodanig instellen dat deze X/Y aflezing in µM kan worden afgelezen.
Wanneer ik tevreden ben over het totaal-resultaat gebruik ik deze opstelling
voor mijn huidig knutsel werk máár ga daarnaast aan de slag om toch met behulp van 1 of meer Arduino's de gehele installatie te vervangen door een intelligente opstelling.
D.m.V. een paneeltje (net zoals nu), dus zonder een PC ernaast.
Wel de mogelijkheid om d.m.v. een geschreven programma opdrachten te geven voor het boren en freesen.
Bijgevoegd wat foto's en afbeeldingen van wat ik heb gemaakt en gebruik en daarna nog een aanzet voor de twee Up/Down tellers.

NB de eindstops geven d.m.v. een led aan wanneer en welke eindstop schakelaar bereikt wordt.

Bapaktus

Special Member

Nog een afbeelding van de door mij met Posyn draad gemaakte losse eenheden.
ruud

bprosman

Golden Member

Op maandag 18 maart 2024 14:39:09 schreef Bapaktus:
Nog een afbeelding van de door mij met Posyn draad gemaakte losse eenheden.
ruud

Als je de sturing met een Arduino maakt en er ESTLcam in blaast, is een gratis versie van met "teaser" in de opstarttijd is hij ook meteen CNC.
Kun je er zo een (bijvoorbeeld) autocad (DXF formaat) naartoe sturen, aanzetten en koffie gaan drinken.
Maar er zijn ook genoeg andere opties.
https://www.estlcam.de/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat ESTLcam is wel een mooi stuk software. Ik kon er i.i.g. een .STL instoppen waar het na invoer tool e.d. een GRBL G-Code van heeft gemaakt.

bprosman

Golden Member

Op maandag 18 maart 2024 17:21:41 schreef harry64:
Dat ESTLcam is wel een mooi stuk software. Ik kon er i.i.g. een .STL instoppen waar het na invoer tool e.d. een GRBL G-Code van heeft gemaakt.

Estlcam stuurt mijn MF70 direct aan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135366

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Iedereen bedankt voor de reacties.
De meeste werkzaamheden die ik toepas op mijn boor c.q. frees opstelling zijn slechts 1-malig . En bovendien meestal in slecht 2 dimensies. Moet ik de diepte of hoogte in doe ik dat met een handmatige verstelling van de boor of cilinder frees hoogte. Dat wil ik later in hoogte gaan aansturen met een stappenmotor constructie. Ik denk dat ik dan een "dikker" type dan de nu door mij gebruikte type 17 moet gebruiken.
Meestal ben ik al klaar met de werkzaamheden in een tijd die korter is dan wanneer ik een tekening zou maken met b.v. AutoCad.
Wanneer ik weer tijd heb ga ik nadenken om een stappenmotor besturing te maken die ik, los van de computer, maar wel met een zelf of aangepast (bestaand) op de computer gemaakt programma ga aansturen. Dit programma draait dan vervolgens zelfstandig op een Arduino USB stick.
Ik ben mij ervan bewust dat mijn "werkzaamheden" de indruk geven van "geknutsel in de marge" en zeer amateuristisch. Dat is ook zo :+ , maar ik beleef plezier hier aan. O-)
Ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op maandag 18 maart 2024 19:04:04 (11%)

bprosman

Golden Member

Op maandag 18 maart 2024 18:45:33 schreef Bapaktus:
Iedereen bedankt voor de reacties.
De meeste werkzaamheden die ik toepas op mijn boor c.q. frees opstelling zijn slechts 1-malig . En bovendien meestal in slecht 2 dimensies. Moet ik de diepte of hoogte in doe ik dat met een handmatige verstelling van de boor of cilinder frees hoogte. Dat wil ik later in hoogte gaan aansturen met een stappenmotor constructie. Ik denk dat ik dan een "dikker" type dan de nu door mij gebruikte type 17 moet gebruiken.
Meestal ben ik al klaar met de werkzaamheden in een tijd die korter is dan wanneer ik een tekening zou maken met b.v. AutoCad.
Wanneer ik weer tijd heb ga ik nadenken om een stappenmotor besturing te maken die ik, los van de computer, maar wel met een zelf of aangepast (bestaand) op de computer gemaakt programma ga aansturen. Dit programma draait dan vervolgens zelfstandig op een Arduino USB stick.
Ik ben mij ervan bewust dat mijn "werkzaamheden" de indruk geven van "geknutsel in de marge" en zeer amateuristisch. Dat is ook zo :+ , maar ik beleef plezier hier aan. O-)
Ruud

ESTlcam kun je ook gewoon drukknoppen aan hangen voor X, Y en Z
De reden dat ik het opbreng is dat je zelf niets hoeft te programmeren, dat is al (heel goed) gedaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.