Op 26 april 2022 22:56:13 schreef KlaasZ:
[...]De bovenleiding (nogmaals, bij het 1500VDc systeem) is in principe niet onderbroken, het is over het hele land doorgekoppeld. Er zitten wel scheiders in, maar die worden alleen open gezet bij calamiteiten of bij werkzaamheden.
Bij de rails net zo, alles is permanent doorverbonden, gaat alleen open als dat nodig is.
Bovenleidingportalen zijn niet hard geaard. Ze staan op een betonnen voet die is ingegraven. Meer aarding is er niet. Ze zijn via een overspanningsafleider gekoppeld aan de dichtstbijzijnde railstaaf.
net een netovergang opgezocht met streetview, maar daar is toch duidelijk een scheiding te zien in de +1500VDC. op een stukje van 25mtr komen op 2 plaatsen een set kabels op de bovenleiding toe, op beide sporen apart. dat zou ook wel moeten, gezien weleens een trein stilvalt op een baanvak omdat een trafo of diens voeding is uitgevallen. de rails lijken echter niet onderbroken te zijn. dat is vlakbij een station, daar moet men wel verdelen omdat optrekkende treinen nogal wat stroom trekken. de voeding met laagste impedantie zou dan het meeste leveren aan de loc's en door zn knieen gaan. ook een reden om scheidingen te maken..
[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 26 april 2022 23:19:56 (11%)