Op 28 april 2022 15:15:33 schreef Frederick E. Terman:
Fantastisch! Trapten die beesten daar in?
Met 25kV kun je ze vast overtuigen
Ik zit nog een beetje met de omschrijving uit de startpost: 'restspanning die nog even achterblijft nadat de trein gepasseerd is'. Dat klinkt niet erg elektrisch, eerlijk gezegd.
Dat zat mij ook al een tijdje dwars, en ik kan nog een beetje begrijpen dat een woordvoerder van Prorail het zo aan een leek uitlegt, wat ik niet snap is dat Sven dat gewoon overneemt, terwijl hij toch ruimschoots genoeg van de materie weet om weten dat het nonsense is.
Sta je voor de overgang en zit die voeding ergens verderop links van je, dan zit de spanningspiek dus áchter treinen die voor jou naar rechts rijden. Ben je vlug, dan kun je die spanning opmerken. Af en toe zal dit dus gebeuren; er zijn genoeg berichtjes over te vinden.
Even later is de spanning alweer veel lager, niet omdat er 'restspanning weglekt', maar gewoon door de wet van Ohm: het gedeelte van de weerstand naar de trein is dan al veel groter, maar dat naar de voeding is gelijk; de spanningsdeling levert een veel kleinere spanning op.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens; als je uitgaat van een enkele voeding, is de spanningsval over de rails helemaal niet constant, die is proportioneel met de stroom en de lengte van de rails. De lengte van de rails tussen de spoorwegovergang waar je staat, en de voeding, is constant, dus als de stroom constant is, is de spanningsval ook constant. In werkelijkheid heb je natuurlijk niet één voeding, maar elke zoveel kilometer staat een voeding, en naarmate de trein dichter bij de volgende voeding komt, zal die een groter deel van de stroom voor zijn rekening nemen, waardoor de stroom door de rails bij de spoorwegovergang kleiner wordt, en dus ook de spanningsval.
Bij treinen die voor jou naar links rijden, dus naar hun voeding van dat moment toe, zit de spanningspiek vóór de trein. Waarom horen we daar nooit iets over?
Omdat je, als het goed is, niet vlak voor dié treinen oversteekt, en zeker niet even stopt om aan de rails te voelen.
Dat horen we wél, de geleidehond van die vriendin van me (google keywoord: "horrorrails velp"), kreeg steeds een schok vóórdat de trein langs kwam, en die was op dat moment nog zo ver weg dat de signalering nog niet actief was. De 60VDC die ik had gemeten, was er ook net voordat de signalering actief werd.
Nu is alleen het artikel bij omroep Gelderland nog te vinden, voorheen was het hele pagina vol, met artikelen van een flink aantal nieuwskanalen, inclusief de NOS, als ik me goed herinner.