Op 5 mei 2022 23:43:40 schreef KlaasZ:
Het woord transmissielijn is voor mijn gevoel verbonden aan wisselstroom. Maar het gaat hier om gelijkstroom, dus ik weet niet of dat van toepassing is. Maar ik wacht je berekening af.
wel, iedere verandering in een gelijkstroom is een wisselende stroom, en onderhavig aan het transmissie lijn gedrag van de spoorstaven..
mooi dat FET dat even gaat berekenenen
denk dat de effecten daarvan wel aanwezig, maar praktisch verwaarloosbaar zijn.
betreffende de discussie of de rails nu geaard zijn of niet..
met aarden denken velen aan pin in de grond en die via kabel aan de spoorstaaf. da is het dus niet. maar toch is het spoorstavennet geaard maar dan via een "verspreide aarding".
stel iedere dwarsligger vormt een weerstand van 10 à 100 MOhm. maar er liggen honderdduizenden (enig idee hoeveel??) , en alle spoorstaven zijn verbonden. maakt dat Ohms gemeten de spoorstaven aan de grond liggen, maar via een gespreide aarde over gans NL; maakt dat lokale spanningsverschillen geen zwerfstromen van betekenis doen lopen.
dus ja, het spoornet is geaard, maar niet op de klassieke manier
Op 4 mei 2022 23:52:20 schreef High met Henk:
Ze zijn ook niet hard geaard. Dus je hebt een geleider en blijkbaar een isolator en de aarde.
Dat heet een condensator... Dus ja dat kan lading opslaan...
.
lijkt me dat tegen dat soort lading een alu hoedje kan helpen.
ik bedoel, beiden zijn "skwatch" (als oorzaak waarom het paard schrikt)... maar er kan lokaal wel een spanning optreden door de gespreide zachte aarding en het grote stroomverbruik.
[Bericht gewijzigd door
kris van damme
op vrijdag 6 mei 2022 07:37:22
(18%)