De KG uitdaging !

rob007

Yarr, Matey!

Nou das nou raar Mel,
Voorheen was het veel bekeken en beschreven:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/23507
.
En nee natuurlijk vind IK het niet erg om off topic te gaan,
maar dan is er strakjes iemand die zichzelf geroepen voelt om er een slotje op te zetten.
( Misschien wel het doel van sommige mensen hier? )
Ik hoopte dat het wat anders zou los maken dan drank of over Grotedikken zijn Zwartkijker te praten.
MAAR nu ga ik mij er ook niet te druk om maken heeft geen nut,
Als we maar LOL hebben! ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Ja sorry jongens,en meiden natuurlijk,dat moest er even uit.Maar ik wil de sfeer niet verpesten hoor.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 10 mei 2022 19:08:01 (12%)

Ik weet dat een aantal mensen die actief waren in de oude topics, inmiddels hun licentie hebben en vooral legaal bezig zijn.
Ik ben nog wel aan het knutselen, maar dan op de legale manier.
Althans, volgens mij voldoet dit bouwsel niet helemaal aan de eisen voor harmonischenuitstoot, maar op de scope is de sinus mooier dan wat er uit m'n chinese Pixie kitje komt!
Misschien koop ik dit jaar een spectrum analyser. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat er daadwerkelijk uitgestraald wordt door een antenne met beperkte bandbreedte.

https://i.imgur.com/TW3UPvC.jpg

Deze heb ik afgelopen zondag gebouwd. Het is een vrijlopende zender (eigenlijk gewoon een power oscillator die je aan een antenne knoopt), push pull hartley, met een DCC90 dubbeltriode op batterijen.

Het uitgangsvermogen schat ik op 0,5w, dat moet nog ietsje meer worden. De DCC90 zou in push pull zeker 1w moeten kunnen leveren, en nog meer als je de boel in klasse C instelt. Ik heb in het geheel geen gegevens over de juiste instelling van de 'moderne' batterijbuis in deze jaren 1920 toepassing dus het is trial en error.
Ik moet nog experimenteren met de juiste plek van de feedback aftakkingen, de hoeveelheid uitkoppeling (een verplaatsbare of draaibare spoel is geen optie) en met de roosterlek weerstanden, om tot het beste compromis te komen tussen uitgangsvermogen en de stabiliteit.

Momenteel is, als alles eenmaal is afgestemd, de boel opvallend stabiel. De chirp (het is een morse zendertje...) is ongeveer 200hz wat zeer acceptabel is voor dit soort zendertjes.
Het vermogen dat daadwerkelijk de antenne in gaat schat ik op 0,25w, een 12v 100mA lampje lichte heel zwakjes op.

Tot nu toe heb ik m'n signaaltje (op 80m) gehoord op de WebSDR Maasbree en op Heppen. Op Heppen wel heel zwak en onverstaanbaar, maar het was er wel! Hier onder het spectrogrammetje.
Toch prachtig en wonderlijk, een goeie 150km met minder dan een half watt, en een verticale draad van 10m als antenne. Ja, die antenne is zwaar onvoldoende voor efficient werken op de 80m band.
Op 40m is het een mooie kwartgolf :)

Schema:
http://www.w7ekb.com/glowbugs/tx/PPOSCTX2.gif

In lijn met de geest van dit topic, zal ik eens de seinsleutel vervangen door een modulatietrafootje en zien of de frequentiemodulatie beperkt blijft als ik daar ga moduleren. Maar dan hang ik er geen antenne aan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Ledlover,

Das lang geleden zeg,
ik heb de FM verzie gemaakt HEEL lang geleden!
Kweet niet meer met welke buis precies ik dacht ECC85 ( kreeg ik niet goed op frequentie! )
ongeveer dit schema:
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/90053520_154528295231…
ook met de QQE/0312 heb ik een oscillator zoals met die ECC gemaakt
.
voordeel van buizen het gaat niet zo snel stuk.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

En vandaag liep ik tegen het probleem aan waarom we zijn overgestapt op zenders met losse eindtrap.
Mijn Spiderpole antennemast is van flexibel glasvezel en zwiept alle kanten op, al bij matige wind. Hoort zo, maar het heeft wel z'n uitwerking op de zenderstabiliteit...

websdr_recording_2022-05-10T17 39 06Z_3552.4kHz.wav

In de bijlage de ontvangst op de Websdr Heppen, België. Als je niet beter weet, kan je zo denken dat het om een zingende zaag gaat.

Toen de wind even ging liggen, was het signaal direct weer stabiel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, ha! Toen ik Delft mijn draadantenne dipte (met een oscillerende EM87), kon een vriend in Nootdorp dat prima ontvangen. Dus hup, even de dipper voeden vanaf de anode van de EL84 van een oude radio bij wijze van modulator, en kijk, we konden duplexen (2m retour, óók AM toen).
Maar ook op dát 80m-signaal zat soms behoorlijk wat 'windmodulatie'. Good times.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 10 mei 2022 20:47:41 schreef Frederick E. Terman:
Ha, ha! Toen ik Delft mijn draadantenne dipte (met een oscillerende EM87), kon een vriend in Nootdorp dat prima ontvangen. Dus hup, even de dipper voeden vanaf de anode van de EL84 van een oude radio bij wijze van modulator, en kijk, we konden duplexen (2m retour, óók AM toen).
Maar ook op dát 80m-signaal zat soms behoorlijk wat 'windmodulatie'. Good times.

? Een EM87 buis is toch een indicator met zo'n balkje ?
Edit:
Da's wel gaaf gebruik van een afstemindicator. (vanaf pagina 49) :P
https://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Electronica/1974/Radi…

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 11 mei 2022 01:01:47 (15%)

mel

Golden Member

Dat afstemindicator idee staat ook in een van de bouwboekjes van Barend Hendriksen.En, in het blad van de link, staat ook een advertentie van een tek 500 modulesysteem,dat zelfde rack heb ik nu nog steeds in gebruik. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Deze dus...

Daar heb je eigenlijk een split stator varco voor nodig,die liggen niet voor het oprapen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 11 mei 2022 14:34:55 (65%)

Daar heb je eigenlijk een split stator varco voor nodig,die liggen niet voor het oprapen.

Dat hoeft niet per se, ik gebruikte voor de 100MHz een gewone buistrimmer over de spoel en dat werkte ook, maar dat was dan eigenlijk een ander schema met een ECC85 ipv. een EM buis.
Daar waar de de spoel in het midden was verbonden met de anodespanning.
Dat middenpunt van de spoel was een HF "heet punt" en werd met een HF smoorspoel verbonden met de plus 250V.
De koppelcondensatoren naar de roosters waren 10pF keramisch.

@Ledlover wat je ook kunt doen is een ipv. een dubbeltriode een ECL82 buis nemen, de triode gebruik je dan als oscillator en het penthodedeel als eindtrapje.
Dan zou je aan een hoger uitgangsvermogen kunnen komen als 0,5 Watt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Mijn doel is juist om wat in jaren 20 stijl te bouwen. Een losse oscillator en een losse eindtrap bestond toen nog niet echt, in amateurkringen.
Vandaar de nogal basic schakeling vol compromissen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Buis PP op 3609KHz dat is leuk!
( ik mag daar helemaal niet komen maar geeft niet, Luister ik wel! ;) )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Is hij moduleerbaar? Ja hij is moduleerbaar!
Ik had 'm even op 2 9v blokjes gezet, en zonder antenne.
Een trafootje in de anodespanningslijn opgenomen (na de choke).

Geen frequentiemodulatie te bespeuren op een doorsnee omroepontvanger, wat me wederom verbaast. Zelfs bij overmodulatie niet dat typische 'je moet naast de zender afstemmen' effect.

Ik heb ook getest tot hoeveel volt ie aanslaat: op 6v anodespanning werkt ie nog. Keurig. Uiteraard wordt dan je beschikbare modulatiediepte wel erg klein.

Misschien is dit toch eigenlijk wel een leuk schakelingetje om als low level moduleerbare VFO in te zetten. Met een losse eindtrap ben je van al die stabiliteitsproblemen sowieso af. Low level moduleren scheelt je een zware modulatietrafo, in mijn geval heb ik een aanpassingstrafootje uit een 100v speaker gepakt.

Misschien is er wel FM trouwens, maar het is niet zoveel dat ik de 'obvious' effecten daarvan merk. Ik heb er helaas geen meetapparatuur voor.

Overigens gaat niemand mij in AM horen met dit dingetje, tenzij je op een paar kilometer afstand gaat zitten. Het vermogen is simpelweg te laag om op AM enig bereik te krijgen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Op 11 mei 2022 14:30:44 schreef Hubie:
Deze dus...[bijlage]
Daar heb je eigenlijk een split stator varco voor nodig,die liggen niet voor het oprapen.

Ik had er twee jaar terug een bij de Ali vandaan voor 15 euro. 2x 450 pF. Wel een beetje brak ding bleek iets later, maakte soms sluiting door minuscule ijzersplintertjes tussen de platen. Kost nu rond de 46 euro.

rob007

Yarr, Matey!

Dat bedoel ik, Afstem Cs en Trimmers worden schaars.
Vraagje dan ook nog zou zo iets misschien een oplossing kunnen zijn? (zie afb.)
Ik zeg / bedenk maar wat!

VrGr Rob

HOOWww nog eventjes? En dit is toch geen balans oscillator of zo?
Mag je dan geen trimmer/afstemC aan een van de poten van de spoel zetten?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@rob007:

Nee! Dit is geen variabele afstemming.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 12 mei 2022 21:14:33 (85%)

De varco moet over de twee spoelaansluitingen staan.
Dus niet zoals jij tekent Rob.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ik dacht misschien zijn er ook andere mogelijkheden nog,
MAAR nee dus!
Dan is het geluk hebben of een butterfly Trimmer kopen!
(… misschien zelf maken? Ik zou gek genoeg wel een poging wagen! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Zelf maken is inderdaad een optie, maar alles moet mechanisch stabiel en redelijk nauwkeurig gemaakt worden.
Als je iemand hebt met een plasma of lasersnijder is het laten uitsnijden van de rotor en statorplaatjes best te doen.
Die kan je vervolgens vastzetten op een stuk draadeind, of vastsolderen op een messing staaf/as waar je sleufjes in zaagt ter stevigheid en referentie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Ja zo iets of ongeveer op die manier,
ik zou het ook nog wel van dat dunne printplaat maken / knippen.
( minder goed maar alaa… )
Ik heb er geen nodig maar anders…
( heb er nog liggen, ben er HEEL zuinig op! _/-\o_ )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Vandaag rond de middag / avond zitten luisteren naar 6375KHz – AM
Ze waren aan het QSOwen!

Langngngzaammm komt het weer terug! ;)
Erg blij, dat ze weer terug komen ( ik bedoel de condities natuurlijk! ) _/-\o_

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Condities worden inderdaad beter, ik hoop vooral op de hogere banden.Ik heb een ontvanger voor 10 meter staan, daar heb ik nog nooit iets op gehoord.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

:S Ik heb hier niet de beste RX veel QRM van plc en Solarpanels ,maar hoor toch nog wel regelmatig activiteiten(CW,FT8 en Voice) op de 10m .

rob007

Yarr, Matey!

Zit hier nu te luisteren naar 6130KHz – AM Muziek, klinkt lekker!
Wat betreft ontvanger: zelf vind ik wel fijn een ijgen ontvanger,
MAAR ik maak nu ook verschrikkelijk veel gebruik van de SDRs zoals die in Twente.
En jah als je last hebt van storing dan is het verschrikkelijk balen,
MAAR dan nogmaals, gelukkig hebben we dan die SDRs!

VrGr Rob

De Kiwi RX SDR in Weston Super Mare United Kingdom is ook erg goed!
http://kiwisdr.com/public/

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

20MHz,
Vond 1 2 3 nog niet een kristal, maakte ik een foutje 6250KHz er in gestoken,
kreeg ik signaal op 1560 DACHT ik dat het was! ( hang me even niet op aan de frequenteren? )
ga nu weer terug naar jarig vrouwtje!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?