Verwarring met aansluiten 3 fase motor

Ik heb een kleine verwarring met het aansluiten van een recent verkregen 3 fase motor.
Ik beschik alleen over 16A en 32A 5 polige rode 400V krachtstroom aansluitingen, nu was mijn eerste gedachten in ster configuratie de 3 fases aan te sluiten op de motor en de aardedraad en dan de nuldraad te laten vervallen op een 16A stekker. zo was hij ook aangesloten zoals ik hem kreeg, de nog aangesloten kabels waren alleen zeer kort op de aansluitkap afgeknipt.
De verwarring zit hem in het feit dat er ook (zie typeplaatje) een extra ster aansluiting op zit voor 440-480 volt met een hoger toerental.
Nu is mijn vraag, voordat ik hem aansluit zoals eerder aangegeven gaat hij netjes op de 400V 50hz lopen (wat ik verwacht) of gaat de extra ster aansluiting 440-480V op 60hz opspelen.

Verder wil ik vermelden dat de motor gebruikt gaat worden voor een bandschuurmachine, en dus een vaste plek in de werkplaats krijgt en niet verplaatst gaat worden.
Is het wijsheid om de stugge 5 aderig kabel te gebruiken, de nuldraad op de stekker aan te sluiten en de nuldraad in de motor aansluitkap af te doppen.
Mocht ik een keer van motor veranderen is dit meteen zichtbaar, of is de betere optie de nuldraad niet aan te sluiten in de stekker en dit op de stekker aan te geven doormiddel van een label.
Tevens heb ik ook nog soepelere 4 aderig krachtstroom kabel liggen en deze te gebruiken in plaats van de stugge 5 aderige, en dan zowel de stekker als de kabel en draad te labelen dat er geen nuldraad op aangesloten zit omdat ik alleen 5 polige aansluitingen heb.
Dit om een eventueel ongeluk te voorkomen mocht er ooit iets wijzigen aan de setup.

Graag hoor ik advies van de experts hier wat jullie er over denken en wat voor keuze's zouden maken.

Sine

Moderator

Dat hogere toerental is als je hem 60Hz zou voeren, 480V 60Hz is een USA dingetje, dus daar hoef je verder niet naar te kijken.

Hier zet je hem inderdaad gewoon in ster op 400V, de nul wordt nooit aan het sterpunt geknoopt.

Top, bedankt voor je snelle reactie.

Dan nog over de kabel optie's welke optie lijkt u in dit geval het beste?

pamwikkeling

Special Member

Op het kenplaatje van de motor staan twee reeksen met gegevens.
éénmaal voor gebruik in Europa, dus 50Hz en
éénmaal voor gebruik in USA, Koeweit, etc dus waar men 60Hz heeft.

Bij ons gaat de motor netjes aan 2850 T/min draaien,
in de USA gaat hij 3470 T/min draaien.

Dus je enkel baseren op de eerste reeks gegevens
1.8kW 2850T/min 380-420/220-240V Y/D 4.2/7.3A

Bij voorkeur soepele draad gebruiken, 4 aders (zwart-grijs-bruin - geel/groen) is prima. Sectie 1.5 mm² voldoet wellicht.

Er op letten dat je de nul niet gebruik, op het klemmenbordje moet je 3 x 400V meten als alles goed is.

succes

Ik heb inderdaad nog een aantal meter soepele 4 aderig kabel liggen ik geloof 3x zwart draad met L1, L2 en L3 erop genummerd en geel/groen.
De nuldraad zal ik uiteraard vermijden.

Het verhaal is mij nu helemaal duidelijk, mijn dank voor de snelle reactie's

Op 5 mei 2022 01:05:36 schreef Sine:
Hier zet je hem inderdaad gewoon in ster op 400V, de nul wordt nooit aan het sterpunt geknoopt.

De reden hiervoor is dat ALS zeg in jou wijk allemaal zonnepanelen op L1 zitten en alle belastingen op L2, dan wordt het net een beetje asymmetrisch. L1 bijvoorbeeld 235V t.o.v. de nul en L2 bijvoorbeeld 225 t.o.v. de nul. Voor de motor niet zo'n probleem. Totdat je de nul aansluit. Dan gaat JOU motor ineens proberen de extra spanning op L1 te gebruiken om L2 bij te voeden.

Jij hebt geen controle over hoeveel stroom hij daarvoor gaat gebruiken. De motor zal in die situatie door omstandigheden buiten jou motor/bandschuurapparaat om ineens oververhit kunnen raken.

Een asymmetrie zonder aangesloten nul is veel minder heftig voor de motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In de kabel / snoer naar de motor NOOIT de nul aansluiten in de steker. Liefst dus een 4 aderig kabel/snoer gebruiken.
Met een steker aansluiten, ook al staat de machine vast opgesteld, gebruik dan een (soepel) snoer..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een machine mag je wel rechtstreeks met een 4 aderig snoer met een 5 polige stekker aansluiten, maar moet er een verlengsnoer tussen moet dit verlengsnoer wel 5 aderig zijn. Dit met het oog op dat je deze ook voor ander doeleinden kan gebruiken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Allemaal zeer bedankt voor de aanvullende informatie, zo zie je maar.
Je bent nooit te oud om wat te leren!

Om even te reageren op de laatste post, ik maak geen gebruik van krachtstroom verlengkabels.
De weinige machines die ik heb die op krachtstroom zitten hebben allemaal een vaste plek en zullen daar blijven.
Op de elektrische heater (12kw) na, voor in de winter.
Deze verschuift nog wel eens van plek van welke plaats ik de werkplaats wil verwarmen, maar hier zit een 10 meter soepele kabel aan, en de female stekkers zijn zo gepositioneerd dat ik daarmee de heater in elke plek kan neerzetten in de werkplaats.
Mocht ik toch bij een machine kabel tekort komen kies ik er altijd voor er een nieuwe langere kabel op te monteren, heb gelukkig in het magazijn nog een volle 100 meter rol krachtstroom kabel (de stugge 5 aderige) liggen.
En diverse kortere stukken 3/4/5 aderig.

of is de betere optie de nuldraad niet aan te sluiten in de stekker en dit op de stekker aan te geven doormiddel van een label.

Op een stekker die direct aan een machine zit hoef je dat nooit te vermelden dat er een nul draad ontbreekt en het in niet belangrijk voor een gebruiker om te weten. Meeste gebruikers weten niet eens wat een nul en verwachten enkel dat als je de stekker insteekt de machine ook werkt en veilig is.
Een puntslamachine werkt op 2 fasen. Daar mag dan een 3 Aderige kabel aan met bv L1 en L2 en aarde. De rest heeft de machine niet nodig.

Het word wat anders als je een verlengkabel maakt zonder aangesloten nul. Als een gebruiker dan een willekeurig machine aansluit op dit verlengsnoer dan werken machines die de nul wel nodig hebben niet en at in niet handig. Beste is om nooit een verlengkabel zonder nul te maken en als het voor nood toch een keer moet dan dit duidelijk te vermelden.

Het is inmiddels succesvol gelukt en hij draait als een zonnetje.
Ik had me alleen blijkbaar vergist, had alleen nog 4 aderig 1mm² kabel liggen, en voldoende 2 en 3 aderig 1.5mm² maar gelukkig vond ik nog een stukje van een meter 4 aderig 2.5mm² kabel.
Dit was goed genoeg om de motor even te testen.
Ik weet dat 4 aderig 1.5mm² kabel voldoende zou moeten zijn voor deze motor, maar zal toch voor een beter gevoel een 4 aderige 2.5mm² neopreen kabel aanschaffen.
Just to be sure, en ik zit safe mocht ik mogelijk later er een zwaardere motor opzetten.
De meerprijs van 1.5 naar 2.5 is niet noemenswaardig om het er voor te laten.

En nogmaals allemaal bedankt voor de hulp!

EricP

mét CE

Die motor trekt nog geen 5A (even aangenomen dat je inderdaad in ster werkt en geen oud net hebt). Dat gaat ook met een stukje 1mm2 gewoon lukken hoor. Kijk vooral ff naar de diameter van de doorvoer / wartel wat daar mooi in past.

Op 5 mei 2022 21:14:41 schreef benleentje:
Als een gebruiker dan een willekeurig machine aansluit op dit verlengsnoer dan werken machines die de nul wel nodig hebben niet en dat is niet handig.

En in ernstige gevallen kunnen dingen ook echt kapot gaan. Stel je hebt een apparaat wat net als een kookplaat maar 2 fases van 230V nodig heeft. En stel dat de belasting (op dat moment) erg asymmetrisch is. Dan zal zonder nul de ene belasting bijna 0V krijgen en de andere voor-230V bedoelde zal bijna 400V voor z'n kiezen krijgen. Gewoon niet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 6 mei 2022 06:56:38 schreef EricP:
Die motor trekt nog geen 5A (even aangenomen dat je inderdaad in ster werkt en geen oud net hebt). Dat gaat ook met een stukje 1mm2 gewoon lukken hoor. Kijk vooral ff naar de diameter van de doorvoer / wartel wat daar mooi in past.

Dat zou moeten kunnen, maar voor dit formaat houden "we" al snel minimaal 1,5mm2 aan. Alleen bij uitzonderlijk kleine motoren (bv 0,18kW) word er wel eens 1mm2 gebruikt.

Maar, en daar ging het om, die 1,5mm2 van TS is ruim voldoende. Zeker ook omdat het om een oude motor gaat.

EricP

mét CE

Tuurlijk. Je hebt niet alles 'bij je' op klus. En daarnaast heb je ook nog iets met 'mechanische stevigheid' te maken.
Voor veel sensoren zou 0.1mm2 ook prima volstaan - electrisch gezien. 'In het veld' gaat dat mechanisch gewoon stuk...

Overigens zou je voor een 'nieuwe' motor het probleem minder moeten hebben. De aansloopstroom is dan wel forser, maar je kunt die kabel best even overbelasten zonder dat-ie er naar van gaat doen.
Tijdens bedrijf zou de stroom lager moeten zijn. Immers, het vermogen aan de as is niet anders geworden (dat bepaalt uiteindelijk hetgeen aangedreven wordt; de motor moet het kunnen leveren) en met een hoger rendement (dat was het idee) en gelijk blijvende spanning, moet de stroom dan lager zijn...

GJ_

Moderator

De nominale stroom van een nieuwe motor is inderdaad lager, maar bij de motor van TS zou de aanloopstroom waarschijnlijk royaal boven de 50A uitkomen, in het geval van een nieuwe motor. Met zo'n kleintje duurt dat natuurlijk maar even, maar met wat grotere motoren is het wel iets om serieus rekening mee te houden.

Op 6 mei 2022 06:56:38 schreef EricP:
Die motor trekt nog geen 5A (even aangenomen dat je inderdaad in ster werkt en geen oud net hebt). Dat gaat ook met een stukje 1mm2 gewoon lukken hoor. Kijk vooral ff naar de diameter van de doorvoer / wartel wat daar mooi in past.

Hij staat in ster inderdaad, en het pand/werkplaats is even uit mijn hoofd 10 jaar geleden nieuw gebouwd.
ik zit dus inderdaad niet op een oud net.
En de wartel zat er helaas niet aan, ik bestel er een mee als ik de kabel aanschaf.

Op 6 mei 2022 07:51:24 schreef GJ_:
[...]Dat zou moeten kunnen, maar voor dit formaat houden "we" al snel minimaal 1,5mm2 aan. Alleen bij uitzonderlijk kleine motoren (bv 0,18kW) word er wel eens 1mm2 gebruikt.

Maar, en daar ging het om, die 1,5mm2 van TS is ruim voldoende. Zeker ook omdat het om een oude motor gaat.

Ik heb even de afgeknipte kabels die er nog aan zaten opgemeten, en inderdaad de motor heeft blijkbaar altijd op 1.5mm² draden zijn werk gedaan.

ik ben overtuigd door jullie, en zal voor een neopreen 4 draad 1.5mm² kabel gaan.

Op 6 mei 2022 09:51:26 schreef EricP:
Overigens zou je voor een 'nieuwe' motor het probleem minder moeten hebben. De aansloopstroom is dan wel forser, maar je kunt die kabel best even overbelasten zonder dat-ie er naar van gaat doen.
Tijdens bedrijf zou de stroom lager moeten zijn. Immers, het vermogen aan de as is niet anders geworden (dat bepaalt uiteindelijk hetgeen aangedreven wordt; de motor moet het kunnen leveren) en met een hoger rendement (dat was het idee) en gelijk blijvende spanning, moet de stroom dan lager zijn...

De motor zal uiteindelijk een verstelbare schuurbandmachine aandrijven van 50x2000 met 3 geleiderollers met kogellagers.

Op 6 mei 2022 15:46:09 schreef GJ_:
De nominale stroom van een nieuwe motor is inderdaad lager, maar bij de motor van TS zou de aanloopstroom waarschijnlijk royaal boven de 50A uitkomen, in het geval van een nieuwe motor. Met zo'n kleintje duurt dat natuurlijk maar even, maar met wat grotere motoren is het wel iets om serieus rekening mee te houden.

De beveiligingsschakelaar springt niet in, heb hem vandaag wat vaker aan en uitgezet en voor een wat langere tijd laten draaien zonder enkele problemen.

Nog even een vraag voor de experts hier op dit mooie forum.

Ik ben momenteel aan het kijken voor een aan/uit schakelaar voor deze motor.
Is een normale 3 fase werkschakelaar voldoende in mijn geval? (de aarde gaat gewoon langs de schakelaar)
Of is een motorbeveiligingsschakelaar noodzakelijk in mijn geval?

Verder als ik niet aanwezig ben in de werkplaats trek ik altijd de stekker uit de wandcontactdoos.
De stekker gaat er alleen in als ik hem ga gebruiken.

Weer zo'n "moet" vraag.... Niets moet. :-)

Een motorbeveilingsscahkelaar beveiligt de motor. Stel dat je door werken met een schuurapparaat in de buurt van de motor er stof in de lagering en mechanieken komt. Daardoor gaat de motor langzaam maar zeker steeds zwaarder lopen. Daar merk je omdat het langzaam gaat weinig van als mens.

Maar zo'n probleem merk je dus als de motor kapot gaat, of op het moment dat de motorbeveiliging aanspreekt. Kies jij maar. ;-)

Even voor de goede orde: een motor-beveiligingsschakelaar beveiligt de STROOM door de motor. Het is een soort van slimme zekering voor motoren. Stekker uit het stopcontact beveiligt heel wat anders dan een motor-beveiligingsschakelaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De uitleg is duidelijk, de motor is IP55 dus voor stof ben ik niet zo heel erg bang.

Dan ga ik voor een normale schakelaar.

Bedankt voor je reactie!

GJ_

Moderator

Ik zou gewoon een motorbeveiligingsschakelaar er tussen zetten. Als je hem overbelast wil je gewoon een beveiliging en geen verbrande motor.
Een motorbeveiligingsschakelaar is niet domweg een beveiliging op stroom:
Overstroom word gewoon getolereerd gedurende een bepaalde tijd. Dit omdat de motor daar ook best tegen kan. Pas na een overstroom voor een bepaalde tijd schakelt uit.
Een motor gaat ook stuk op een ontbrekende fase en ook daar controleren de meeste motorbeveiligingsschakelaars op.

Voor motoren die maar heel kort lopen is het meestal zinloos. In veel kranen bijvoorbeeld zitten ze niet, en ook geen thermische relais.

Dus, zonder loop je een zeker risico.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 14 mei 2022 14:57:58 (11%)]

Welke motorbeveiligingsschakelaar zou u mij aanraden voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor een ander inzicht in de situatie!

In ieder geval een motorbeveiliger, waarbij ca. 4,5A binnen het afstelbereik valt.

Jacques van Montfort

Met nulspanningsbeveiliging is ook wel fijn, pas nog een flex op een verlengsnoer die iemand eruit had getrokken, stekker er weer in maar flex stond nog aan, alles goed afgelopen maar toch.

mel

Golden Member

Een nulspanningsbeveiliging krijg je automatisch als je een relais gebruikt voor het inschakelen.immers als de spanning wegvalt, valt het relais ook af, en die moet je dan handmatig inzetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..