Sparta ION lader defect

Hoi,

Ik heb hier een sparta ion oplader te reparatie. Betreft de 34V /3.4A versie. Hij doet helemaal niets. De behuizing heeft schade dus de eerste gedacht was afgebroken onderdelen. Afgezien van de koelplaten die wat los van de print zijn gekomen is er verder geen schade te zien. Ik heb 320V op de bufferelco staan en ~12v op de VCC lijn van de controller maar geen secundaire spanning. Bijna alles gechecked maar ik zie niks defect.

- Controller is een 3B5065P en is reeds vervangen.
- Elcos zijn goed
- Secondaire diodes zijn ok en geen pin afgebroken
- Trafo heeft geen afgebroken pinnen
- Meet weerstand is goed
- opto al vervangen

Iemand nog een idee? Misschien de LM324 aan de onderkant? Al lijkt me stug dat die opamp stuk is.

Het zal misschien de oorzaak niet zijn, maar in de gele cirkels zie ik toch echt wel wat solderingen die niet fris zijn. Vaak een teken dat er wel meer los zijn, wat je echt niet altijd ziet. De foto is helaas niet goed genoeg om het met zekerheid te zeggen.

Overigens doet 'ie dus wel iets: als 'ie helemaal niets zou doen verwacht ik ook geen -12 Volt op de controller ;)

Lullige mogelijkheid: geen pinnen afgebroken van een MOSFET hier of daar? Asls de koelplaten wel los gekomen zijn maar de onderdelen niet, hebben die dus een beste klap te verwerken gehad bij hun pinnen.

En ik ken de laders niet, maar kan me moeilijk voorstellen dat er een LM324 in zit. Ik gok eerder op iets als een UC3842B of zo...

[Bericht gewijzigd door weardguy op maandag 9 mei 2022 21:11:04 (10%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dat zal dan de foto zijn. Rechtsboven is de aansluiting van de koelplaat die heb ik opnieuw vastgezet. De rest ziet er verder goed uit.

De 12v van de controller is volgens de datasheet afkomstig van de controller zelf(uit de drain lijn). Als de controller eenmaal opstart en de vcc boven de 15v komt dan gaat de controller oscilleren dan kom de vcc van de trafo en het circuit rechtsonder. Ik zie niks mis in dat circuit dus wellicht zit het probleem in feedback deel. Lijkt me dat de controller niet start of in protect mode zit.

De lijnen van de opto gaan naar de SMD chip aan de onderzijde. Volgens mij een opamp. Staat alleen 324 als tekst op.

was de switcher tegen de koelplaat ook echt stuk? dan neemt ie doorgaans wat mee, meetweerstand, de C die niet zelden de oorzaak was. als er al dingen los waren gekomen door het standaard gooi en smijtwerk met die laders, dan verwacht maar meer onderdelen die los gekomen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn ervaring met die laders: printscheurtjes ,met name optocoupler circuit, onderbroken middenpen gelijkrichtdiode secundair, ontploft ic , sluiting in de secundaire stekker .

Op 9 mei 2022 21:57:07 schreef testman:
was de switcher tegen de koelplaat ook echt stuk? dan neemt ie doorgaans wat mee, meetweerstand, de C die niet zelden de oorzaak was. als er al dingen los waren gekomen door het standaard gooi en smijtwerk met die laders, dan verwacht maar meer onderdelen die los gekomen zijn.

Controller niet zichtbaar defect, gemeten op sluiting maar dan houdt het wel een beetje op wat je kunt checken. Vandaar vervangen. De meetweerstand is goed. De plastic schroefsteun was afgebroken ten hoogte van de opto maar geen spoorschade. Elcos en condensatoren gemeten, allemaal nog goed. Trafo eraf gehad maar ziet er ook goed uit.

Op 9 mei 2022 22:05:57 schreef BenI2C:
Mijn ervaring met die laders: printscheurtjes ,met name optocoupler circuit, onderbroken middenpen gelijkrichtdiode secundair, ontploft ic , sluiting in de secundaire stekker .

Eigenlijk allemaal gechecked. Als er ergens een printscheur zit dan is het niet met een vergrootglas te zien.

Op 9 mei 2022 22:24:43 schreef ArnoldB:
[...]

Trafo eraf gehad maar ziet er ook goed uit.

Ook gemeten op onderbreking ? Kun je in de schakeling meten.

Op 9 mei 2022 22:30:22 schreef BenI2C:
[...]
Ook gemeten op onderbreking ? Kun je in de schakeling meten.

Ja gemeten en lijkt me ok. Zie afbeelding.

- Rechtsboven is de 300v lijn. 2x winding in serie
- Rechtsonder de voeding voor de controller wanneer die is gestart. Staat nu dus 12v op afkomstig uit de drain.
- Linksboven is de voeding voor secudaire circuit. o.a opamp
- Linksonder is de voeding lader output

Maar, wát doet 'ie dan niet? Want dit vind ik bepaald niet 'doet niets'. Komt er niet pas wat meer in gang bij het aansluiten van een accu? Daar die dingen zelf natuurlijk ook spanning kunnen leveren kan ik me voorstellen dat die misschien zelfs wel de lader tot leven wekken, maar eerlijk, ik ken die dingen praktisch niet, dus ik praat misschien een hele hoop onzin.

Wat betreft de opamp: gezien de opdruk zal het inderdaad wel een opamp zijn ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 10 mei 2022 19:51:56 schreef weardguy:
Maar, wát doet 'ie dan niet? Want dit vind ik bepaald niet 'doet niets'. Komt er niet pas wat meer in gang bij het aansluiten van een accu? Daar die dingen zelf natuurlijk ook spanning kunnen leveren kan ik me voorstellen dat die misschien zelfs wel de lader tot leven wekken, maar eerlijk, ik ken die dingen praktisch niet, dus ik praat misschien een hele hoop onzin.

Wat betreft de opamp: gezien de opdruk zal het inderdaad wel een opamp zijn ;)

:D Ik heb er inmiddels ook een paar grijze haren bij gekregen. De lader doet niets, geen indicator led en geen uitgangsspanning. Zover ik kan zien oscilleert de controller niet. Alleen voedingsspanning 320v is er. De controller ic heeft zo'n beetje alles aan boord dus daar zit niet veel wat kapot kan. De opamp is denk ik om de controller in laag vermogen te drukken als een soort druppellader als de accu vol is.

Verder is het een vrij standaard powersupply waarvan het schema bijna gelijk is aan het voorbeeld schema wat de leverancier van de controller in zijn datasheet heeft staan (zie bijlage)

Heb inderdaad even gedacht dat hij pas start als aangesloten op de fiets maar dat blijkt niet zo te zijn. Powerlampje moet gaan branden zodra je hem aansluit op het net.

Als je de fiets helemaal leeg rijdt, dan grijpt het BMS in en is er extern geen spanning meer aanwezig op de accu. De lader moet dan de boel weer tot leven kunnen wekken. Dus wachten op spanning van de accu dat kan niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Origineel stuur ic gebruikt,of een kloon uit china ?

Op 10 mei 2022 22:18:05 schreef BenI2C:
Origineel stuur ic gebruikt,of een kloon uit china ?

Setje van 3 van ebay, altijd de vraag of ze echt zijn. Twee geprobeerd.

Uiteindelijk was er een condensator in de feedback lijn defect. De condensator had een weerstand van 600 Ohm en trekt de feedback line naar GND.
Betreft C009 in de afbeelding. Geen idee wat de waarde moet zijn. Mocht iemand zo'n print hebben en even de tijd heeft om de C009 te meten dan zou dat mooi zijn. Heb de condensator vervangen door een 1nF zoals in een voorbeeld schema van de leverancier van de controller. Lijkt verder goed te werken.

De SMD ic is inderdaad een LM324 opamp. Deels gebruikt als spanningsreferentie met 2 lijnen naar de optocoupler. Ander deel van de opamp wordt gebruikt voor het schakelen van de ventilator i.c.m. een ntc

[Bericht gewijzigd door ArnoldB op zondag 15 mei 2022 22:53:42 (19%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Goed resultaat. Kan me herinneren dat ik ooit ook een niet meer aan de praat heb gekregen.Grote kans dat die C ook de oorzaak was.
In ieder geval nu dus genoteerd.Bedankt.