Miele printplaat defect

Is er geen driver transistor defect op de print??

Ik heb bij een oudere Miele wel eens relais op het PCB kapot gehad. Samen met een lekkende elco die ik daardoor nog net op tijd ontdekte.

Hoi ad1234,

alweerbedankt voor de info.

Drukvaatje

Hoi maus0611,

alweer bedankt voor de info.

Ik zal de motor nameten, maar ik denk niet dat deze defect is.

Helaas doet de machine helemaal niets na start.
Normaal moet eerst de afvoerpomp gaan draaien en dan water innemen, maar helaas niets, ook niet dat de trommel even beweegt.

Zal de print nog verder moeten nakijken.

Drukvaatje

Hoi Hoeben en smd,

bedankt voor de info.
Ga de print verder nakijken.

drukvaatje

Die afvoerpomp doen de nieuwe machines niet volgens mij, zal er komende week eens op letten :)

Hmm klopt, voert wel even water af bij de moderne machines hoor.. klinkt als bij jou hoofd of veiligheids relais niet bijkomt en dan kom je weer bij deurslot uit water neemt machine wel??

Is je motorstekker nog goed, meet dat kabeltje eens na voor de zekerheid? Die willen ook nog weleens....stuk gaan.

Vorige week al voorgesteld. Nog geen reply daarop. Benieuwd

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijne heren,

vervolg: deurslot omgewisseld met exemplaar uit een goed werkende machine, helaas geen resultaat.

Motor uitgebouwd: 3 wikkeling ohms gemeten, hetzelfde zijnde 5,7 ohm.
kabel gecontroleerd, helemaal perfect, ook het
contactblokje op de motor en print in orde.
Kabel op motor geplaatst en nog eens ohms gemeten
op de stekker die op de printzijde moet komen, ook
nu 3x 5,7 ohm.

Print weer uitgebouwd, ga morgen maar weer eens verder zoeken en de tipsvan ericN en smd nalopen.

Wordt vervolgd.

Drukvaatje

Waarom heb je de eindtrap vervangen? Wat was de oorzaak? Redenering? Vaststelling? Meting?

Meestal gaat er samen met de eindtrap een heleboel mee stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi EricN

Zoals in het begin verteld, de machine was helemaal dood.
Alleen rode led naast de eindtrap ging aan en uit.
Ic vervangen enkel en alleen, omdat ik tussen vrijwel alle pennen sluiting meet, wel in gesoldeerde toestand.
Dus vervangen op gevoel en om dit onderdeel verder uit te sluiten.
Na vervangen bleef de rode led continue branden. Dus ben ik nu van overtuigd dat deze wel degelijk defect is. Heb uiteraard na démontage
rondom diodes e.d. gecontroleerd en niets kunnen vinden.
Na montage en testen bleef rode led naast eindtrap branden, maar rode led naast de TNY278GN brandde zwak, TNY278GN en 12 v zenerdiode vervangen, geen verschil.
Verder gezocht en 2 diodes in serie (RK7A) naast scheidingstrafo volle sluiting, deze vervangen door RK6AA.
Nu werkt het display, maar de machine doet verder niets, tot na 1 à 2 minuten gaat de machine op storing, afvoerpomp gaat draaien en de pieptoon en code F0050.
Tot zover.
In ieder geval toch weer bedankt voor je reactie.

Drukvaatje

Bedankt om het nog eens op een rijtje te zetten. Blijkbaar was ik de draad wat kwijt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Schema's gaan we niet vinden en stuk issie al... Ik zou zelf niet teveel tijd in die print stoppen eerlijk gezegd. Trommel kun je verkopen aan die andere topicstarter hier...

Ik zou wel even verder dokteren, al is het voor de wetenschap.. Kan ook een driver issue wezen van de motorsturing

Hoi Maus en smd,

Maus bedankt voor bezorgdheid, maar ik heb deze machine voor niks gekregen en aangezien ik inmiddels met pensioen ben, heb ik meer tijd om te zoeken en ook de uitdaging natuurlijk.

Smd, misschien weet jij dit: grote ic op pen 19, 22 en 25 zit een weerstand met opschrift 33M, ik dacht dus 33 Mega-ohm, maar als ik meet over de weerstand in de schakeling 11 ohm, dus eentje eruit gesoldeerd en nu meet ik 0,5 ohm.
Dus 33M is dan 0,33 ohm ??

Voor de rest nog geen verandering.

Drukvaatje

Het is IDD een 33 Milli Ohm weerstand, dit zijn de meetweerstanden voor de fases.. Heb je de GIPS module ook vervangen??

jerome

Golden Member

Er was dus een voedingsdefect (TNY)aan voorafgegaan. Heb vorig jaar van een W9503 ook de voeding hersteld. Het programma (bont 60°) dat liep op het moment van het defect werkt nadien niet goed meer. Geeft 3 uur wastijd aan en warmt maar tot +- 30°. Er zouden bits omver gevallen zijn :-). Wie weet iets soortgelijks maar dan met de aansturing van de gate drivers. Als ts het slot kan inbrengen met open deur, zou hij manueel aan de trommel kunnen draaien en moet er weerstand komen als 1 fase niet zou werken. Dat de afvoerpomp niet inkomt bij het starten is ook al geen goed teken. Als de transistor of array die de relais aandoet nog goed is, maar geen input krijgt denk ik dat het einde oefening wordt.

Vandaag nog eens getest... de WDD030 die ik onder handen had laat de afvoerpomp niet draaien vooraf.

Hoi smd,

ja, het grote ic GIPS10C60H is als eerste vervangen.

Maus0611, ook alweerbedankt voor je info.

Ik ben bevriend met een witgoedwinkelier en tevens Miele dealer, zal hem vragen of hij de machine kan uitlezen en eventueel opnieuw programmeren als hij tijd heeft.

Ik zoek verder.

Drukvaatje

Hoi Jerome,

heb ook al gekeken naar de aansturing van de pomp, kan hier niets ontdekken.
Na ongeveer 1 à 2 minuten, gaat de machine op storing, F0050 en gaat de pomp wel draaien, dus aan de aansturing ligt het niet.
Volgens Maus0611, is het mogelijk dat deze machine bij het starten niet eerst gaat pompen.
Omdat de print op de bodemplaat staat en de bedrading te kort is, kan ik niet op de print meten als deze onder spanning staat.
Ik weet niet eens of alle hulpvoedingen aanwezig zijn.
5 volt denk ik wel, omdat het display werkt, maar of de 13 en 15 volt er zijn ?

Ik woon in Heerlen, woont iemand van de forum leden in de buurt om eventueel samen een blikje te werpen op deze uitdagingen?

Drukvaatje

Heb je de mogelijkheid om dat motor IC nog te testen/wisselen?

Ik weet overigens niet in hoeverre de software er nog wel of niet op staat. Zonder juiste software gaat er ook een en ander niet werken.

Als je de GIPS module heb vervangen door een exemplaar van Ebay of AE, dan kan het wezen dat het een zwart doosje met pootjes is... geen inhoud die werkt...

Hoi smd,

Ic heb ik gekochte mijn vaste electronica leverancier.
Waar hij dit koopt weet ik niet, ik denk Farnell.
Zal eens navragen.

Drukvaatje