Aansluiten ringkern dubbele uitgang

Hallo,

Ik ben geen electro technicus, eigenlijk gewoon een noob die af een toe iets wil wat ie niet helemaal snapt.

Ik heb een kleine buizenversterker (bestukte print van aliexpress) aangeschaft, deze heeft een 18v - 0v - 18v AC aansluiting nodig, dus een aansluiting op 3 terminals.
Nu heb ik een ringkern aangeschaft die 2 x 18 v secundaire output heeft, maar dan dus met 4 draden.

Kan ik deze überhaupt gebruiken, en zo ja hoe sluit ik deze aan.

Bij voorbaat dank

Ja dat kan gewoon de gele en de blauwe draad op de middenklem zetten. (gnd zeg maar)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Kan ik deze überhaupt gebruiken, en zo ja hoe sluit ik deze aan.

Die kun je zeker gebruiken.
In de 0V aansluiting komen twee draden van de trafo, van elke wikkeling één.
Misschien maakt het niet uit welke twee samen komen, dat hang af van wat er in de schakeling mee wordt gedaan.
Voor de zekerheid verbind je twee draden, van elke wikkeling één. Meet je dan op de andere twee draden 36 VAC dan staan de wikkelingen goed in serie en kunnen de twee gekoppelde draden in de 0V aansluiting.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Ok thanx

Maar wat is er dan anders dan het plaatje in de bijlage?

Krijg je dan geen parrallel aansluiting en daarmee een verdubbeling van het secundaire voltage, of zit mijn denken dan helemaal verkeerd?

Op 13 mei 2022 21:08:15 schreef Toon60:
[...]

Die kun je zeker gebruiken.
In de 0V aansluiting komen twee draden van de trafo, van elke wikkeling één.
Misschien maakt het niet uit welke twee samen komen, dat hang af van wat er in de schakeling mee wordt gedaan.
Voor de zekerheid verbind je twee draden, van elke wikkeling één. Meet je dan op de andere twee draden 36 VAC dan staan de wikkelingen goed in serie en kunnen de twee gekoppelde draden in de 0V aansluiting.

Thanx

maar de output is dan 2x18 volt —> 36volt, en geen 2x36 volt?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je moet geel en blauw met elkaar verbinden EN op de 'GND' aansluiten.

De twee wikkelingen zet je dus in serie (niet parallel), maar met 'middenaftakking'.
Tussen rood en grijs zou je inderdaad 2×18= 36 V meten, maar dat moet ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je zet twee windingen van elk 18 volt in serie. Ten opzichte van het knooppunt meet je op beide uiteinden 18 volt. Op de uiteinden, de som , dus 36 volt.
Op het klemmenblok staan twee AC aansluitingen en GND. De blauwe + gele draad komen samen in de GND klem. De twee andere kleuren , rood en grijs in AC.

Op 13 mei 2022 21:21:10 schreef Frederick E. Terman:
Je moet geel en blauw met elkaar verbinden EN op de 'GND' aansluiten.

De twee wikkelingen zet je dus in serie (niet parallel), maar met 'middenaftakking'.
Tussen rood en grijs zou je inderdaad 36 V meten, maar dat moet ook.

Thanks, hetis me al een heel stuk duidelijker, maar moest het ff zeker weten voordat ik een “fatale” fout bega ???

Op 13 mei 2022 21:22:18 schreef buzzy:
Je zet twee windingen van elk 18 volt in serie. Ten opzichte van het knooppunt meet je op beide uiteinden 18 volt. Op de uiteinden, de som , dus 36 volt.
Op het klemmenblok staan twee AC aansluitingen en GND. De blauwe + gele draad komen samen in de GND klem. De twee andere kleuren , in AC

Duidelijk! Thx very much!