Datalogger

Om de oorzaak te vinden van het wegvallen van de waterdruk in een verwarmingsinstallatie wil ik een aantal signalen gaan loggen. De storing doet zich gelukkig maar 2 à 3 keer per jaar voor en na bijvullen van (enkele liters ?) water is de storing ook direct verholpen. Alles is nagekeken maar nergens is een lek te vinden.

Toch blijft het onprettig aanvoelen als je onder de douche staat en het water is koud ….

Het plan van opzet is om een vijftal temperaturen (PT100), een waterdruk (4-20 mA) en twee binaire signalen (potentiaal vrij contact) te gaan loggen ten opzichte van de tijd.
Gedurende enkele maanden wil ik om de 5 minuten bovenstaande signalen opmeten.
Wellicht kan ik in de gegevens een oorzakelijk verband vinden.

Als datalogger zou ik hiervoor een Grant SQ16 willen nemen.
https://grantinstruments.com/data-acquisition/squirrel-loggers/sq-seri…

Heeft iemand ervaring met dit toestel?
Zijn er eventueel andere meetsystemen die beter geschikt zijn, vb een acquisitie kaart in een PC ?
Zijn er andere fabrikanten die beter geschikt zijn ?
(CR1000X Campbell Scientific UK - Squirrrel 851 Eltek Cambridge UK - GL840-M Gaphtec Japan)

Alvast mijn dank.

Arco

Special Member

Je moet sowieso zo nu en dan de waterdruk controleren. 1 of meer keren per jaar wat bijvullen is niets bijzonders...
(bij te hoge druk kan er ook water 'ontsnappen' via de overloop/afvoer in het riool)

Lek hoeft er niet te zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Lek hoeft er niet te zijn...

Kan een minimaal lekkend overdrukventiel zijn.
Of een automatische ontluchter (in de ketel behuizing) die wel eens wat lucht loosd, dan gaat de druk ook wat omlaag.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 15 mei 2022 23:52:04 (40%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Vooropgesteld: ik heb geen antwoord op je vraag.

Er lekt hoe dan ook ergens iets - als is het mogelijk minimaal en zie je het niet omdat op een warme leiding het water direct verdampt.
Alhier zou dat niet werken, het water is best hard waardoor je na enige tijd kalk gaat tegenkomen. Met (veel) zachter water is dat uiteraard minder.

Verder zou het zomaar kunnen dat je expansievat aan het overlijden is. Het membraan is lek. Er komt wat lucht uit. Ergens komt dat langt de pomp en het is niet heel ongebruikelijk dat daar zo'n automagische ontluchter zit. Lucht weg. En de ruimte wordt ingenomen door water. Dat gaat een tijdje goed tot het expansievat helemaal vol zit met water.
Dan krijg je mogelijk het probleem dat bij 'warm' worden het water war uit zet, het expansievat vangt dat niet meer op en dan gaat het er door de overdrukbeveiliging uit. Zie je ook niet, maar is ook weg.

Die Grant loggers zijn gemaakt voor dit soort klussen in de industrie. Duur!
Maandenlang loggen via een pc zou ik niet doen; een pc omgeving is daar niet stabiel genoeg voor.

Zijn er onlangs werkzaamheden geweest? (Radiator afgekoppeld geweest, niet goed bijgevuld?) Dan kan er nog (veel) lucht in de leidingen zitten. Alle radiatoren plus hoogste punt van de installatie goed ontluchten. Ook de boel goed warm stoken wil weleens helpen.

Aanvulling op EricP: expansievat kan je zelf checken:
https://www.cvtotaal.nl/blog/post/wanneer-expansievat-kopen-en-vervang…

Het gaat dus om ongeveer 6 bytes aan data (zonder timestamp), elke 5 minuten, dus 288 datapunten per dag, dat is ~50kB per maand als je het binair op zou slaan, maar als je het human-readable wilt doen (CVS of zo) kom je op ongeveer 32 bytes per regel, ongeveer 275kB per maand. Dat is best veel voor het interne flash van een microcontroller, maar voor een Arduino met een SD kaart stelt het niets voor. Ik denk dat er genoeg simpele voorbeeld projectjes te vinden zijn om dit mee te maken. Een ESP32 kan ook, zo'n module (bijna niemand gebruikt die chips los) heeft doorgaan 32MB flash of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een RP2040 heeft net als ESP8266 een externe flash. Daar gaat dan verrassend veel in. Een standaard pico heeft dacht ik 8Mbyte.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem is dat ik nog nooit met een Arduino geprogrammeerd (gespeeld) heb. Toen ik vorige eeuw afstudeerde bestonden die dingen niet.

Dus een "out of the box" toestel heeft mijn voorkeur.

Arco

Special Member

Het loggen van temperatuur en druk gaat je weinig over de oorzaak vertellen. Beter regelmatig even op de drukmeter kijken en zonodig bijvullen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 mei 2022 10:59:35 schreef pamwikkeling:
Het probleem is dat ik nog nooit met een Arduino geprogrammeerd (gespeeld) heb. Toen ik vorige eeuw afstudeerde bestonden die dingen niet.

Met deze instelling leer je het ook nooit ;)

Ik stelde dit juist voor omdat het iets is dat al door talloze andere mensen is gedaan, er zijn genoeg voorbeelden van te vinden, zodat je het niet zelf vanaf de grond hoeft te maken.

Deze, bijvoorbeeld: https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/arduino-sd-card-data-l…

Het lijkt me een geschikt projectje om het eens te proberen. Als ik me goed herinner, heb je hier vaker vragen gesteld die je vrij triviaal zelf had kunnen oplossen, als je een beetje ervaring had met microcontrollers. Als je het niet wilt hoeft het natuurlijk niet, maar het lijkt me voor jou wel handig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En, heb je al op het expansievat getikt?

Zo'n logger is wel inderdaad een leuk kennismakingsproject met Arduino.
Als je die kant op gaat, vergeet dan de PT100's en gebruik bijvoorbeeld 10k NTC's. Arduino's hebben namelijk meestal maar 10 of 12 bits resolutie op 3.3 of 5V. Zonder versterkers geeft de PT100 dan maar een paar bits verandering. NTC's veel meer.