Hager aardlekautomaat AD073G slaat uit

Beste forum leden.
Ik heb een vraagje over mijn aardlekautomaat die nu steeds maar weer uitslaat Ik heb wel al gezien dat daar best veel gebruikers op zitten.
bv: kantoor/entree/hal/woonkamer/tuinverlichting .
Hij slaat uit op momenten dat er niets gebeurd bv snachts ??
Hoe kan ik nu achterhalen welke gebruiker de oorzaag is Ik kan niet met een aardlek automaat een voor een groepen uitzetten en kijken wat dan gebeurt.
wie heeft er een goede tip voor mij
e de waele

mel

Golden Member

Ik gok op de tuinverlichting. Koppel die eens af, en dan kijken wat er gebeurd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een aardlekautomaat kan uit gaan door:
Aardsluiting, of
Overbelasting of
Kortsluiting.

Blijft lastig te achterhalen wat de oorzaak is.
Met een isolatieweerstandsmeter (zg Megger) kun je een aardsluiting achterhalen.
Dat is het meest voorkomen als je niet weet waardoor.
Mede omdat er ook tuinverlichting op de automaat zit.
Spinnetje, of een ander insect kan al je problemen veroorzaken.

Je zou de tuinverlichting tijdelijk kunnen afkoppelen. Maak dan wel de Fase en de Nul los.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tuinverlichting maakt het meeste kans, die is immers aan in de nacht. en gezien het kurkdroge weer, zou ik aan mieren denken. begin dan met lampen of wcd's die niet in de volle zon staan, daar zitten amper mieren in, er moet schaduw zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste forumleden.
En inderdaad de tuinverlichting is hier de oorzaak van
Ik heb deze de hele week uitgeschakeld. en geen probleem meer gehad.
Maar hoe ga ik dit oplossen ? Deze verlichting word afgetakt van mijn stroon groep uit de garage Achter deze aardlekautomaat zit ook de garage en de diepvries en nog wat andere punten. Hoe kan ik deze op een andere manier aansluiten zodat in ieder geval de diepvries buiten schot blijft ??
Er loopt maar een leiding naar de garage
e de waele

de tuinverlichting eens openmaken? water en mieren zijn de bekende problemen. grondkabels rot hoeft niet meteen het probleem te zijn.

mvdk

Golden Member

Maar hoe ga ik dit oplossen ?

Tuinverlichting achter een scheidingstrafo? Een echte, geen spaartrafo.

Geëdit.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 21 mei 2022 09:44:05 (28%)]

OK Ik ga de stekkerdozen eens een voor een inspecteren Alle stekker dozen
6stuks zijn 220 volt En alles wat daar op aangesloten is is ook 220v maar met een trafo van 24 volt Alle leidingen in het veld zijn dus 220v
Over een scheidings trafo is deze gewoon van 220v naar 220v maar dan een gescheiden systeem of hoe werkt dat en hoe is deze dan beveiligd ? zekeringen/automaten ?
e de waele

mel

Golden Member

Zowel de primaire als de secundaire kant van een scheidingstrafo dient gezekerd te worden. Echter de secundaire kant van een scheidingstrafo ligt niet aan aarde, en een ALS is niet nodig, en zal ook niet werken met een zwevend systeem
Het voordeel is dat de aardlek in de meterkast niet meer uitvalt.Eventuele vriezers enzo dienen wel VOOR de scheidingstrafo aangesloten te worden.De scheiding is ALLEEN voor de tuin.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 mei 2022 09:43:14 schreef mvdk:
[...]
Tuinverlichting achter een scheidingstrafo? Een echte, geen spaartrafo.

Geëdit.

Dat geeft een schijn-veiligheid..
Daar heb je dus niets aan, maakt het niet beter of veiliger.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Op 21 mei 2022 10:46:59 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat geeft een schijn-veiligheid..
Daar heb je dus niets aan, maakt het niet beter of veiliger.

Waarom niet? je bent geheel gescheiden van het net.

EricP

mét CE

Maar je kunt er nog steeds een rotklap van krijgen. De beveiliging van een trippende ALS heb je hiermee buiten werking gezet.

Zwevende netten zijn soms fijn. Maar bij dergelijke spanningen ontkom je eigenlijk niet aan een isolatie bewaking. Nou, de isolatie is ergens slecht, dat weten we al.

Dus... trek eens open waar je bij kunt. Met een beetje mazzel zit er ergens nattigheid of een stel beestjes in en is het daarmee opgelost. Met een beetje pech is de kabel beschadigd (zet er maar ff een megger op). Het is vandaag mooi weer om te spitten. Droog en niet te warm.

Ok zoals ik al geschreven heb ga ik de leidingen en de kabels allemaal eens goed bekijken wat de scheidings trafo betereft wacht ik even de discussie af of er nog gegevens uit komen of andere betere opmerkingen Ik laat nog wel bericht achter wat ik allemaal ga aantreffen Ik moet wel zeggen dat ik nu pas een storing heb in dit systeen en deze ligt er toch al een jaar of 8/9 Alleen zijn alle verlichtingen 2 jaar gelden copleet vervangen.
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op 21 mei 2022 11:07:30 (23%)]

Als je een dubbelpolige schakelaar in de garage zet in de voeding van de tuinverlichting, kun je als het weer mis gaat deze snel afschakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Weer een idee bij Het gaat nu dus om mijn diepvries de rest kan geen kwaad doen Eerst maar eens kijken of ik iets vind in de tuin
e de waele

mvdk

Golden Member

Kijk, er spelen twee problemen. Er zit een aardlek in de tuinverlichting, waardoor het beveiligingsmiddel tript.
Het tweede probleem is de koelkast die mee uitgaat.
Voor dat tweede probleem dacht ik een oplossing te droppen, met een scheidingstrafo. Natuurlijk ben ik me bewust dat je dan weer een ander probleem creëert, dat brengt me dan bij de vraag: die tuinverlichtng, praten we dan over floodlight? Hoeveel Watt aan tuinverlichting? Ik lees iets over een trafo 24V. Misschien een idee de trafo in de garage, en met 24V de tuin in. De trafo aan sec. zijde krap afzekeren, de trafo zelf niet te klein kiezen.
Tuinverlichtingkabels blijven altijd een aandachtspuntje, veelal niet ingetekend, dus makkelijk te beschadigen.
Nou ja, ik heb al in meerdere topics m'n gedachten over dat deel van het onderwerp laten gaan.

EricP

mét CE

Die scheidingstrafo zie ik niet al oplossing. Wellicht als een tijdelijk iets om te kunnen meten. Of je plakt er je eigen alamat achter zodat de boel wel een soort van beveiligd is (vergeet de nul niet aan aarde te leggen), maar je koeling niet mee gaat en je de kans hebt het moment van fout gaan af te wachten om DAN te kunnen meten.

Een aardlek op 24V is - in de context van dit topic - minder spannend. Maar, in de praktijk is het ook zo een eindig iets. Het koper wordt opgevreten, dus uiteindelijk gaat het licht ook uit. En dan zul je het probleem ook moeten op gaan lossen.

[offtopic]Ik was afgelopen week op een bootje. Er was een kabel een tijdje nat geweest, maar dat kon niet zoveel kwaad vond men, want het was maar 24V (DC). Het leverde 2 problemen op: je kunt niks meer aan die kabel aansluiten en het ding is in de isolatie volkomen opgevreten waardoor er een - vergeleken met koper - enorme weerstand in zit. Per saldo: trek de beschieting er maar uit en leg maar een nieuwe. Dit gaat niet meer werken.
Een hoop protest, uiteindelijk toch gedaan. Halverwege doorgeknipt. En ook daar: nauwelijks nog koper en vooral groen poeder.

mvdk

Golden Member

Ik trachtte een oplossing aan te reiken voor het probleem van de vrieskist.
Een andere oplossing is natuurlijk een extra kabel naar de garage, achter een andere aardlekschakelaar. Maar dat zal wel veel werk zijn.
Een selectieve aardlektoestand voor de tuin zie ik niet als oplossing.
En waarom een kabel op 24V eerder opgevreten word dan met 230V snap ik niet zo goed. Die DC kan je er toch van maken waar het nodig is?

Grotere stroom bij 24V kan een probleem zijn, maar dat is nog niet opgeworpen.

Edit: Ah ja, dat van die wegrottende kabel, kwartje valt.

had er recent nog 1, aardlek eruit door tuinverlichting. een dozijn grondspots erop, meeste nog gasontlading armaturen. eerste opengemaakt 0,02Mohm op de isolatietester, ofwel 20Kohm. uiteindelijk alles losgemaakt en nog steeds maar 80Kohm, een kabel rot dus. het was nog kurkdroog toen, echter hier was overal besproeiing dus de grond was 50cm diep nog nat..

EricP

mét CE

Een andere oplossing is natuurlijk een extra kabel naar de garage, achter een andere aardlekschakelaar.

Ook dat is geen oplossing. Het is - net als een trafo - symptoomonderdrukking.

En waarom een kabel op 24V eerder opgevreten word dan met 230V snap ik niet zo goed.

Bij een lek op 'het net' tript de ALS. De tijdsduur dat er stroom loopt is dus relatief kort. Op 24V tript de ALS niet (duh...) de 'lekstroom' blijft lopen en vreet het koper op. In beide gevallen zul je hoe dan ook het probleem op moeten lossen. Spannender dan dat wordt het niet...

[edit]Da's een oude kabel... Met kwartjes. Toen we hier het wanbeleid van zuid-Europa nog niet verplicht hoefden te financieren...

Verlies in een buiteninstallatie is een reel gevaar voor elektrocutie en het versnelt de corrosie van de metalen delen en moet zo snel mogelijk aangepakt worden, zoveel is zeker.

Wat echter vaak over het hoofd gezien wordt zijn de verliezen door netfilters.

Steeds meer apparaten, ook deze die vroeger geen elektronica bevatten zoals een elektrisch ventilatorkacheltje, bevatten tegenwoordig schakelende elektronica voor afstandbediening, dimmen , vermpgenregeling enz. Daarom zijn netfilters ingebouwd.
Als het een geaard toestel betreft zorgen die voor een klein verlies, maar vele kleintjes maken een grote.

Om even simpel praktisch te rekenen zonder gedoe,

Een condensator van 1µF heeft een reactantie van 3.180 Ohm.

Op een spanning van 230V vloeit daar 70 mA doorheen.

Netfilters hebben Ycondensatoren naar massa die doorgaans variëren tussen 470pF en 47nF. De bijhorende stroom is dus ergens tussen 0.035 en 3.5mA
Er moeten al minstens 10 apparaten op de kring staan om de ALS te laten afslaan.
Maar ze maken de ALS in elk geval 'triggerhappy.'
Het echte ongewenste verlies moet immers (vectorieel) opgeteld worden met de stroom afkomstig van de netfilters. De ALS wordt dus gevoeliger en zal bij kleinere verliezen, afhankelijk van het aantal en grootte van de y condensatoren op de kring eerder reageren.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.