Airco unit blaast warme lucht

Je zou kunnen controleren of de spoel van de 4-wegklep bekrachtigd wordt in de verwarmingstand. In de koelstand zou die dan onbekrachtigd moeten zijn. Om hier bij te kunnen dient wel de beplating front-rechts verwijderd te worden.
Een mogelijkheid kan ook zijn dat de 4-wegklep vast zit. Je zou kunnen trachten deze los te krijgen door tijdens verwarmingsbedrijf de spanning plotseling van de unit af te schakelen. Onder gasdruk zou de klep los kunnen schieten.

Bavelt

Golden Member

Het frappante is dat de goede unit zowel warm als koel schakelt, dus dan werkt die klep daar wel.
Misschien dat het een gescheiden systeem is? Dat iedere binnen-unit zijn eigen klep heeft?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

de klep zit standaard in de buitenunit, ik denk dat je 2 compressoren hebt in die unit, 2 gescheiden systemen dus. anders kan dat ook niet fatsoenlijk werken als de ene unit wil koelen en de andere unit wil verwarmen. die klep is tegenwoordig meerdraads, dus zoals dat 15 jaar geleden nog was met 230V erop in warme stand is niet zeker meer standaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Wel, omdat de airco inmiddels de leeftijd van 15 jaar heeft bereikt, denk ik dat het verstandig zal zijn het spul te vervangen. Reparatie zelf doen is al moeilijk, betaald zal dat ook best wel fors zijn denk ik. ALS er überhaupt nog onderdelen voor zijn te krijgen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

bij mijn airco heb ik geen keuze. het is ofwel allebij koelen, ofwel allebij verwarmen.

de ene die warmt en de andere die koelt is niet mogelijk bij mij.

bij TS nu, warmt die extra bij of lijkt hij gewoon de aanwezige lucht rond te blazen.
ventiel kan misschien vastzitten dat die tussen verwarmen en niks doen vast zit.
een airco die niet koelt, voelt ook altijd 'warm' aan.

misschien een signaaldraadje tussen binnenunit en buitenunit die beschadigd is? het is de binnenunit met de AB die aan de buitenunit zal zeggen of de klep moet schakelen.
als er 2 draden zijn (1 waar spanning op komt om te warmen, en 1 waar spanning op komt voor te koelen), kan het zijn dat de 2de draad onderbroken is

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 17 mei 2022 11:16:33 (30%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Bavelt

Golden Member

Op 17 mei 2022 11:14:51 schreef fcapri:
bij mijn airco heb ik geen keuze. het is ofwel allebij koelen, ofwel allebij verwarmen.

de ene die warmt en de andere die koelt is niet mogelijk bij mij.

bij TS nu, warmt die extra bij of lijkt hij gewoon de aanwezige lucht rond te blazen.
ventiel kan misschien vastzitten dat die tussen verwarmen en niks doen vast zit.
een airco die niet koelt, voelt ook altijd 'warm' aan.

misschien een signaaldraadje tussen binnenunit en buitenunit die beschadigd is? het is de binnenunit met de AB die aan de buitenunit zal zeggen of de klep moet schakelen.
als er 2 draden zijn (1 waar spanning op komt om te warmen, en 1 waar spanning op komt voor te koelen), kan het zijn dat de 2de draad onderbroken is

Nou ja, het blijft me wel even bezighouden. Ik heb de binnen unit al even los gehaald. Het kan m.i. geen toeval zijn dat men met de dakafvoer bezig is geweest voor de zonnepanelen en daar draden door heeft getrokken voor 2 series zonnepanelen.
Dat was inderdaad even goed prutsen, de doorvoer zit nu helemaal vol met draden + airco leidingen. Pal daarna deed de airco het niet meer.
Maar zou dat één draadje zijn om de klep te bedienen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik heb inmiddels een Wire Diagram stond op achterzijde behuizing)

[Bericht gewijzigd door Bavelt op dinsdag 17 mei 2022 16:11:35 (31%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 17 mei 2022 10:18:51 schreef Bavelt:
Wel, omdat de airco inmiddels de leeftijd van 15 jaar heeft bereikt, denk ik dat het verstandig zal zijn het spul te vervangen. Reparatie zelf doen is al moeilijk, betaald zal dat ook best wel fors zijn denk ik. ALS er überhaupt nog onderdelen voor zijn te krijgen.

15 jaar voor dit merk is echt niet slecht bij normaal gebruik. ik zou ook zeggen vervangen, je kunt evt vanwege de kosten om de kapotte unit te vervangen en de nog werkende te laten draaien zolang die het nog doet. als er 2 gescheiden systemen inzitten kan dat. 2 aparte systemen zou ik nemen als de ruimte er is. de huidige B merken gaan niet meer zolang mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Ik weet niet helemaal zeker of die twee systemen gescheiden zijn, Want als ik alleen de goede unit aan doe, woorden de buizen van de andere toch heel heet, op de een of andere manier staan die twee toch met elkaar in verbinding lijkt het.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Tja, wat is een B-Merk?

Toen ik deze Haiers kocht in 2007, waren ze best wel aan de prijs. Het was een leaseconstructie, waarbij je de eigenaar werd na 8 jaren.
Maar in totaal toch wel een slordige 5.500 voor neergelegd.

Ik heb nu een tweetal offertes van Mitsubishi. Het aparte is dat er kennelijk twee firma’s zijn met deze naam met ieder hun eigen producten.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

haier is een B merk, mitsubishi heavy industry en daikin zijn A merken. ik had voorheen een B merk uit 2007 die in 2020 overleden is, maar was al vervangen in 2018 net dagen voor die record hete dag.

5500 is voor 2007 best geld, mn enkele unit 3,5kW was destijds geen 10e van dat bedrag, wel zelf gezet toen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Ik heb inmiddels al begrepen dat er twee Mitsubihi's zijn:
- Mitsubushi Heavy Industries
- Mitsubishi General Electric

Van de laatste zijn er testresultaten van de consumentenbond en die komen goed uit de test (2e plek).

Het is inderdaad zo dat de installatiekosten een substantieel deel uitmaken van de totale kosten. En ook de afvoer van de oude airco kost het nodige (milieu, etc).

Ik heb nu een aanbod voor 2 single-split airco's dus 2 buiten units met ieder hun eigen binnen unit.

Het type is Mitsubishi HR25VF met een capaciteit van 2,5kW. De kamertjes die moeten worden gekoeld zijn ieder 30m2. Dat zou dan moeten kunnen (De huidige Haiers zijn 2,6 kW en waren ruim toereikend).

Met een all-in totaalprijs van 2.700.

Valt te overwegen lijkt me

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

Op 17 mei 2022 16:06:32 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels een Wire Diagram stond op achterzijde behuizing)

[bijlage]

De dingen die interessant zijn zitten in de buitenunit.

Op 17 mei 2022 23:53:38 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels al begrepen dat er twee Mitsubihi's zijn:
- Mitsubushi Heavy Industries
- Mitsubishi General Electric

Van de laatste zijn er testresultaten van de consumentenbond en die komen goed uit de test (2e plek).

Het is inderdaad zo dat de installatiekosten een substantieel deel uitmaken van de totale kosten. En ook de afvoer van de oude airco kost het nodige (milieu, etc).

Ik heb nu een aanbod voor 2 single-split airco's dus 2 buiten units met ieder hun eigen binnen unit.

Het type is Mitsubishi HR25VF met een capaciteit van 2,5kW. De kamertjes die moeten worden gekoeld zijn ieder 30m2. Dat zou dan moeten kunnen (De huidige Haiers zijn 2,6 kW en waren ruim toereikend).

Met een all-in totaalprijs van 2.700.

Valt te overwegen lijkt me

evt externe factoren als directe zoninval platdak enz zou ik ook meenemen. ik heb toen niet de airco op het randje genomen maar 1 groter. dat bleek de goede keuze, zo'n ding wat op zn tenen draait lijd ook meer. je oude unit is nog een aan/uit model compressor, de huidige zijn modulerend. die draaien erg weinig op vol vermogen. er zit een hoop meer elektronica in, als dat veel op zn max moet werken is ook niet best. tevens ivm gasloos verwarmen mensen meer met hun airco, dus maakt het ding veel meer uren als de 4 maanden koelen per jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Wat ik hier ergens las, is dat de draden van de zonnepanelen (380V en 350V gelijkspanning) eigenlijk niet in dezelfde doorvoer als de wisselspanning 230v (voeding voor de airco) mogen lopen.
Is dat zo? Kan ik dat ergens vinden?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
mel

Golden Member

Dat mag nooit , 2 systemen door 1 pijp, behalve als het een(1) apparaat is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Stukje mantelbuis gebruiken?

https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/category/mantelbuis.PNG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 18 mei 2022 14:02:12 schreef Arco:
Stukje mantelbuis gebruiken?

[afbeelding]

Dat hebben ze inderdaad gebruikt! De draden van de panelen zijn (2 keer positief en 2 keer negatief) ieder in een eigen mantel geplaatst. Dan die twee mantels door de dakdoorvoer.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je ook een schema van de buitenunit.

Je zou de spoel van de wisselklep van het ene deel kunnen ruilen met die van het andere deel.
dan weet je iets meer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 mei 2022 13:43:28 schreef Bavelt:
Wat ik hier ergens las, is dat de draden van de zonnepanelen (380V en 350V gelijkspanning) eigenlijk niet in dezelfde doorvoer als de wisselspanning 230v (voeding voor de airco) mogen lopen.
Is dat zo? Kan ik dat ergens vinden?

Dat kun je ook niet vinden, omdat het toegestaan is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Bavelt

Golden Member

Op 18 mei 2022 17:23:47 schreef Toeternietoe:
Heb je ook een schema van de buitenunit.

Je zou de spoel van de wisselklep van het ene deel kunnen ruilen met die van het andere deel.
dan weet je iets meer.

Ik zie hier wel de aansluiting van beide binnen units op de buitenunit (zwarte kabels boven).

Wellicht dat ik die kan omdraaien en dan kijken wat er gebeurt?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het wisselen van de kabels zal waarschijnlijk niet veel helpen.
Proberen kan altijd, maar ik denk dat het probleem elders zit.

Maar wat je zelf kan, kost niets (beetje tijd) en wellicht leuk om te doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

pv kabels mogen niet eens in dezelfde kabelgoot liggen als de netspanning en datakabels. met een scope12 al gehad dat de pv kabels apart in buis of goot gelegd moesten worden. een mantelbuis door een alu schoorsteentje zou ook standaard moeten zijn, scherpe randen met die hoge DC spanningen moet je niet willen..

ik zou de nieuwe unit leidingen goed laten intapen met zwarte tape, vogels blijven niet af van de witte en grijze tape..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Wat ik - als leek - zo zie dan lijkt het er op dat het ding 2 compressors heeft. Dan zou het idd mogelijk zijn om de units onafhankelijk van elkaar te kunnen laten verwarmen en koelen..
Toch?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

je hebt 2 aansluitingen voor de meterset op aan te sluiten, het lijken dus 2 aparte systemen idd. de aansturing van de klep komt van de binnenunit. vaak heb je 3 geschakelde draden, Compressor, Valve ( warmte/koudeklep ) en Fan van de ventilator buitenunit. in de warmtestand dient er 230V op die klep toe te komen. dus met koelen mag er niks op staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer