Receiver Sony str-db840 knettert en klik klakt

Hallo. Ik ben Frank en kwam dit forum per toeval tegen.

Beste knappe koppen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben in het bezit van een Sony str-db840 Receiver.

Het is al een wat ouder Receiver maar geeft zo een ontzettend goed geluid al die het doet.

Het volgende is er aan de hand.
Sinds een jaartje hoor je wanneer de Receiver aan is uit de Surround boxen een knetterend geluid en hoor je in de receiver de relais soms ineens in uit en in schakelen.

Nu heb ik de receiver al een keer open gemaakt en zie wel het 1 en ander zitten maar de relais zitten onder zwarte kunstof kapjes .

het 1 en ander getest maar toen gebeurde er niets en bleef de versterker het gewoon doen.

Om nu niet gelijk de zwarte kapjes er af te slopen waardoor er straks niets meer werk, is mijn vraag kun je die kunstof kapjes er op een of andere manier er af halen niet en of is het een kwestie van de relais vervangen.

En dan komt het daar ben ik niet zo goed in.

Wie woont er in de buurt van Sliedrecht en zou dit wel kunnen en wat gaat zoiets kosten.

Het is dat er zoveel mogelijk heden op deze receiver zit anders had ik misschien wel een nieuwe gekocht.

Alvast bedankt voor jullie reactie en eventuele hulp

MVG Frank

heb deze versterker ook gehad, die had menig jaren terug al last van losse solderingen waardoor die ook begon te schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Beruchte klacht bij Sony (en andere merken), cirkelvormige haarscheurtjes bij de relaissolderingen. Even opnieuw laten vloeien met een beetje soldeer met flux.

Arco

Special Member

Heb dezelfde gehad. Had veel last van beroerde solderingen. (als je de kabelboom bewoog gebeurden er de meest vreemde dingen, o.a. uitval van sommige kanalen)
Was een uitstekende receiver verder. (heb nu zijn grote broertje: de str-db1080i, ook uitstekend)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 17 mei 2022 00:49:03 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn oude Sony 5.1 versterker die nu al zo'n 22 jaar hier speelt, had 9 jaar geleden ook zo'n soort klachten. Bleken de soldeerverbindingen van de µPC's te zijn die wel 70°C konden worden.
Dus kijk maar zoveel mogelijk soldeerverbindingen na.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Bedankt voor jullie reactie.

Als ik het goed begrijp moet de receiver dus helemaal uit elkaar omdat de solderingen natuurlijk aan de onderkant zitten.

Dat word dan waarschijnlijk dat ik onderdelen over ga houden?

Ik had ergens gelezen bij iemand die ook een Knetter Sony had dat het daar ook de relais lag die geen goed contact meer maakten.

Arco

Special Member

Tegenwoordig toch een kleine moeite om alles op foto vast te leggen bij uitkasten? (toegegeven, ik doe het ook niet altijd... ;) )
Meeste losse solderingen zitten daar waar het 't heetst wordt (door het steeds uitzetten en krimpen), dus o.a. bij het koelblok.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kreeg er eentje gratis vanwege dat probleem. Heb zelf geen surround, is hier gewoon in stereo nog jaren gebruikt op de zolder omdat ie in stereo dat probleem niet vertoonde.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De meeste (surround) versterkers hebben een "serviceluik" aan de onderkant: deel van de bodemplaat die apart verwijderd kan worden, zodat je bij de solderingen van de hoofdprint kan komen zonder alles uit te bouwen.

Edit:
Bij veel relais kan het kapje verwijderd worden, maar meestal lukt dat alleen als deze uitgesoldeerd is, omdat je hem meestal via de onderkant open moet wippen.

Arco

Special Member

De str-db840 zit nogal vervelend in elkaar. Veel solderingen kun je niet bij zonder de printen los te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 mei 2022 11:38:05 schreef Arco:
De str-db840 zit nogal vervelend in elkaar. Veel solderingen kun je niet bij zonder de printen los te maken...

Ja inderdaad dat had ik ook al gezien.
Van onderaf kom je er niet bij daar ziet niet een gedeelte wat je los kan schroeven helaas.

Is ook niet 1 van de lichtste receiver met zijn dik 13 kg