metal dome switch folie supplier china

Stijnos

Golden Member

Nu pcb's in china inmiddels al jaren gemeengoed is en laser snijden en 3d printen ook steeds vaker wordt aangeboden, doe ik nog maar eens een gooi of iemand ooit al een chinees heeft gevonden die redelijk betaalbaar van die metal dome druktoets folies op maat kan maken?

zoiets bedoel ik:
https://www.flexkpd.com/metal-dome-membrane-switch_0028

ik heb in Nl al wel eens contactgehad met Frontfolies.com en Metafas,
maar ik maak nu eenmaal geen 100en of 1000en stuks en 1000.- tot 2000.- voor 10 a 20 stuks vind ik dan wel wat veel van het goede.

Ik heb ook wel eens een prijs opgevraagd bij Flexkys. Prijzen waren OK, maar shipping was onbetaalbaar.
Alleen al voor een paar prototype samples rekenden ze 165 dollar shipping costs (terwijl 't in een envelop past.)

Er viel ook niet over te praten, zeiden dat dit nog de goedkoopste manier was... (dus dan maar niet... :( )
Ik gebruik nog steeds folies met B3F switches erachter, simpel en betrouwbaar. (die domes is ook niet alles, kan vocht achter verzamelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Stijnos

Golden Member

hoi Arco,
ja dat heb je tijd geleden ook al eens gezegd.
Wat voor folie gebruik je dan en kun je eens laten zien hoe je constructie dan is zonder folie?

Het is meer dat ik niet teveel bewerkingen op een behuizing wil.

Zo'n folie met domes, leek me mooi eenvoudig, sleef voor de staart, plakken klaar

Is gewoon een enkele 'kale' folie. (kan frontfolies ook maken.)
Je moet wel vragen of ze bij de schakelaargaatjes geen kleeffilm aanbrengen. (anders krijg je een vervelend 'smakkend' geluid bij iedere toetsdruk... ;) )
Verder alleen een kwestie van gaatjes boren (of bij grote aantallen laten stansen)

Is gewoon vlakke folie, 'raised' toets effect is zuiver grafisch...

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 mei 2022 15:06:11 (12%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Stijnos

Golden Member

ok, en gaan die knopjes na verloop van tijd niet door de folie drukken door de ietswat scherpe randjes, waar je bij de 3BF normaal een kapje op plaatst?

Er zijn er duizenden van bovenstaand model in omloop (sommige al meer als 20 jaar!), nog nooit een 'versleten' folie gehad...

Die folies voor domes met hun 'bobbeltje' zijn wel onderhevig aan slijtage: waar de dome cirkel overgaat in vlakke folie komt bij iedere toetsdruk veel stress te staan.
(ik heb vaak gezien dat na intensief gebruik de dome cirkeltjes gewoon loskwamen uit de folie)