GU4 halogeen inbouwspot defect

kVA16

Golden Member

Beste forumleden,

Hebben jullie een voorstel wat te doen met het volgende probleem:

In een badkamermeubel is één van de 3 aanwezige halogeenspotjes, GU4 11,8Vac, dusdanig mishandeld dat deze niet meer gaat werken. De print van de bij behorende trafo heeft ook behoorlijk zware schade en dus rijp voor de afvalbak.

Nu dacht ik even een trafo en een vervangende armatuur (plat type) te kopen, maar een armatuur met zaaggat 54mm is er niet voor 11,8V? Wel gezien voor 230V maar dat gaat natuurlijk niet werken.
En ja ik weet dat je halogeen tegenwoordig uitwisseld voor LED.

Vragen:
1. Weet iemand waar ik wel een G4 armatuur gatmaat 54mm kan krijgen (geen obscure sites aub)?
2. Eventueel een andere manier om het probleem op te lossen zonder dat het de hoofdprijs kost. Het badkamermeubel is zo'n alles in één meubel dus waskom, onderkast, bovenkast, spiegel en verlichting vormen één geheel.

kVA16

Golden Member

Ik had een soortgelijk probleem met ook een plat armatuurtje met 50 mm boormaat. Compleet verbrokkeld door de hitte van de halogeenpitjes. Zaten in een keuken en ik moest er 6 hebben.

Uiteindelijk na lang zoeken vond ik op Amazon 50mm gatmaat LED armatuurtjes voor 12V. En nog betaalbaar, minder dan 50 euro voor totaal 8 spotjes (2 sets van 4).

Misschien dat je daar success hebt.

-edit- Ik had wel bij "speciaalzaken" die dingen gevonden maar de prijs was ook "speciaal" zeg maar even (aka "achterlijk duur").

-edit- Bij alie(baba) en dat soort sites, nada, noppes niks te vinden. Raar maar waar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Die 54mm is ook een rare maat. Bijna alles is 56...60mm
Simpelste oplossing: Als het een houten meubel is, even de houtrasp erlangs en alle standaard spotjes passen erin...

Weet je zeker dat het GU4 is? (meestal is het MR16/GU5.3)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 19 mei 2022 02:05:23 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

armaturen voor de kleine gu4 lampjes zijn ook al een tijdje uit. heb er nog weleens besteld met gatmaat 60 en 54, maar die zijn eruit. die kleine lampjes kwamen ook al veel minder voor als de grote 51mm lampjes. je hebt van oa hera ook armaturen, maar die zijn al groter denk ik.

heb ook wel een 60 gat vergroot naar 79mm, want dan past er een verstelbare spot in het gat. kwestie van 2 gatzagen op 1 houder draaien, de kleinste gatzaag is dan alleen center.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
kVA16

Golden Member

@henri62
Die "speciaalzaken" ken ik ook.
En inderdaad, op alie en consorten had ik ook niets gevonden; vandaar ook de vraag op het forum.

@Arco
Wel zeker GU4.
Met de rasp erlangs? Mwah, niet zo'n voorstander ervan want het is geperst hout.

De truc met 2 gatzagen op één houder kende ik al, maar daarbij komt dat ik dan wel erg kort op de rand komt te zitten....

In ieder geval bedankt voor de suggesties.

Wel gezien voor 230V maar dat gaat natuurlijk niet werken.

Dan doe je het toch gewoon zonder transfo ...
(edit: met led 230V)

En een opbouw (met led maar een paar mm), één van de eerste hits in google:

link

[Bericht gewijzigd door Red_Arrow op donderdag 19 mei 2022 15:24:25 (54%)

Op 19 mei 2022 15:09:40 schreef ----:
[...]
Dan doe je het toch gewoon zonder transfo ...

op een badkamer geen 230V spotjes binnen handbereik plaatsen, die gu10 spots in 35mm zijn doorgaans ook nog spanningsvoerend aan de voorkant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
kVA16

Golden Member

Inderdaad daarom geen 230V spotjes.

Helaas heb ik voor de opbouw LED net geen plek (ik heb maar 3mm). Maar verder een goede hint.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
kVA16

Golden Member

Een trafo had ik al gevonden; inderdaad het 70W model.
Nee, de spotjes zijn 10W.

[Bericht gewijzigd door kVA16 op donderdag 19 mei 2022 20:55:49 (20%)

Toch even de factuur opgezocht met de link:

https://www.amazon.nl/gp/product/B08HLW39Y9/ref=ppx_od_dt_b_asin_title…

Is van LEDLUX. En hebben een 50 mm inbouwmaat. Nu zijn ze wel een paar euro duurder geworden.(Nope ik had de 4500K) Ze waren 29.90 toen in ze bestelde rond de jaarwisseling.

Je zou kunnen kijken of die led-armatuurtjes er in te maken zijn.

Ik heb van "mijn" leds de lipjes eraf moeten slopen omdat die dingen ook echt 50 mm waren het blikje kon niet meer door het RVS houdertje.

Je zou een 2mm dun ringetje kunnen 3D printen (zo kom je op 54 uit) om om die leds heen te leggen en de lipjes minimaal uitbuigen zodat het toch vast zit. Op de site zeggen ze tot 60 mm, kat in het bakkie zou ik zeggen?

Levertijd is prima, een paar dagen en geen gezeik met de douane.

Oh nog wat: Zorg dat je een electronisch "trafo" heb met een zo laag mogelijk vermogen anders gaat de boel flikkeren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.