F1 startlicht

Goedendag,

Ik ben al een tijdje bezig om te kijken om een f1 achting start licht te maken voor bij ons op de kartbaan.

Nu ben ik al wel wat dingen tegen gekomen maar dat is van jaren terug en sites die het niet meer leveren. Hopelijk zijn er hier mensen die mij kunnen helpen zodat ik of een kant en klare print kan kopen of eventueel met spullen zelf kan solderen.

Het is de bedoeling dat het van uit een centrale toren met 1 druk op de knop automatisch gestart kan worden en dan dat na lamp 1 elke sec 1 lamp er bij komt tot aan 5 lampen die dan tegelijk uitgaan(het liefst nog willekeurig tussen de 0 en 4 sec).

Wie kan me opwegen helpen met wat ik nodig heb?

Alvast bedankt !!

bprosman

Golden Member

Arduino'tje , wat transistors en een paar LED's / opto couplers voor de "grote" lampen ?
Als het niet snel hoeft, wat relais er achter ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 17 mei 2022 22:56:54 schreef Ruud81:
ik ben al een tijdje bezig om te kijken om een f1 achting start licht te maken voor bij ons op de kartbaan.

Heb je al lampen? en zo ja, welke spanning zijn de lampen?
Als je nog lampen moet kiezen neem dan laagspannings lampen bijvoorbeeld 12V autolampen of LED lampen.
Dat is gewoon het veiligst.

Arco

Special Member

Het kan uiteraard ook met een CD40106... :) (nou ja, 2 stuks dan)

Met lamp drivers:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik kan me herinneren dat er niet al te lang geleden een soortgelijk topic liep: Formule 1 start sequence

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 mei 2022 00:01:46 schreef Thevel:
[...]Heb je al lampen? en zo ja, welke spanning zijn de lampen?
Als je nog lampen moet kiezen neem dan laagspannings lampen bijvoorbeeld 12V autolampen of LED lampen.
Dat is gewoon het veiligst.

Ja was wel de bedoeling gewoon lekker 12v idd

Op 17 mei 2022 22:59:52 schreef bprosman:
Arduino'tje , wat transistors en een paar LED's / opto couplers voor de "grote" lampen ?
Als het niet snel hoeft, wat relais er achter ?

Ja die zie ik meer langs komen.
Maar ben er niet in thuis wat ik van arduino nodig heb en waar ik dat het makkelijkst kan vinden!

als je er zelf geen kaas van gegeten hebt of niet ziet zitten, kan ik commercieel wel iets voor je maken. Stuur me dan maar even een mail.

Op 18 mei 2022 10:38:48 schreef Stijnos:
als je er zelf geen kaas van gegeten hebt of niet ziet zitten, kan ik commercieel wel iets voor je maken. Stuur me dan maar even een mail.

Heb er een beetje kaas van gegeten en zie het zeker als een uitdaging maar wil niet alle verkeerde spullen kopen haha.
I

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar ben er niet in thuis wat ik van arduino nodig heb en waar ik dat het makkelijkst kan vinden!

Doe dan maar zo'n ovale. Die vind je op iedere hoek van de straat. Zelf heb ik er al een paar gekocht bij ome ali en die lijken toch wel te werken, en waren ook bespottelijk goedkoop.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord