Weller 21 021 vintage solder toper ( vintage guru needed)

Beste forum leden
Ik hen een zeer oude weller die ik al een jaar of 30 gebruik.
Weller 21 021
Zo nu en dan gebruik ik hem.
Graag zou ik hier een nieuwe tip voor hebben.
En een nieuw snoer.
Zoek er al een tijdje naar maar geef elke keer de moet op.
Heeft iemand hier een goede tip voor
Jullie hulp woord zeer gewaardeerd uiteraard

Leon.

Hmm, een weller op een haynes manual. Welke auto kan ik net niet zien. Nieuwschierig...........

Zo te zien heb jij een z.g. magnastat met tcp punten van Weller. Daar zijn soldeerpunten voor nodig waarin in het einde een magneetje geperst zit. Dat magneetje verliest zijn magnetisch veld bij een zeer bepaalde temperetuur. Daardoor wordt een schakelcontact in het boutje verbroken en stopt de bout met verwarmen. Als de temperatuur zakt komt het magneetveld weer terug en schakeld het contact weer aan.

Zie ook curiepunt -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Curietemperatuur

Boutpunten kun je hier kopen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/punt-voor-tcp-lang-rond-0-4mm-spitze-pts…

Het ingestanste getal op het magneetje (achterzijde punt) geeft de temperatuur van de bout aan. Ik gebruik meestal de 7 maar als je loodvrij soldeer gaat gebruiken zou ik hoger gaan. Naar acht ofzo. Beter is 7 gebruiken en ouderwets loodhoudend soldeer. Ik vind dat nieuwe soldeer niet heel goed solderen. Het soldeer is stroperig en er lijkt altijd wel een koude las te ontstaan. Ik soldeer dat nieuwe soldeer altijd met een nieuw wtp90 boutje dat bevalt uitstekend maar is alleen geschikt om smd enzo mee te solderen. Het kan erg heet worden en dat moet je hebben met dat nieuwe soldeer. Voor auto technisch gebruik is dat boutje erg ongeschikt. Beter houden bij de oude bouten en ouderwets soldeer.

Ha Lee electro prutser,

Die is op leeftijd _/-\o_ op zich geen probleem, ik heb dezelfde niet veel meer in gebruik maar werkt prima.
In Rotterdam gekocht Technical Tools 1980 :P
Het snoer dat is geen probleem je kunt stukjes silicone kabel kopen met de juiste diameter niet te zwaar !
De puntjes weller maakt geen puntjes meer met een magneet maar heeft wel een adapter, eerst adapter erin dan je puntje en het systeem werkt weer magnastat !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

ik heb pas nog een paar magnastat punten besteld...Vorig jaar, bij Reichelt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ja dat klopt die heb ik ook, maar heb je ze al gebruikt die zijn namaak en werken niet prettig :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heb je die bij Reichelt weg dan? Wij hebben ook nog bouten waar die punten voor nodig zijn. Nieuwe voorraad punten pas geleden nog bij Reichelt aangeschaft.
Heb niets gemerkt van kwaliteitsverschil. Op de site van Reichelt staat er ook nog bij: fabrikant Weller met het Weller artikelnummer.

Op 18 mei 2022 01:44:09 schreef Ex-fietser:
Hmm, een weller op een haynes manual. Welke auto kan ik net niet zien. Nieuwschierig...........

Da's idd een hele oude Weller. Nog een stuk ouder dan de magnastat die ik hier heb staan.

Eerste hit met zoekopdracht op internet voor de Haynes Manual. Was niet moeilijk.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mel

Golden Member

Op 18 mei 2022 08:26:18 schreef electron920:
Ha mel,

Ja dat klopt die heb ik ook, maar heb je ze al gebruikt die zijn namaak en werken niet prettig :(

Groet,
Henk.

Ze werken bij mij heel prima, niet gemerkt dat het namaak zou zijn. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 18 mei 2022 01:44:09 schreef Ex-fietser:
Welke auto kan ik net niet zien. Nieuwschierig....

Kont van een gen.2 Camaro

Ha Zonnepaneeltje,

Ik heb er in 2016 aangeschaft bij de C die werken niet prettig maar goed om te lezen ik ga toch onderdelen betellen,
voor het ontvanger project dus gelijk even uitproberen :D

PS: even op een verpakking gekeken is een nummer 7 maar lood vrij, nu ervaren we allemaal dat bijvoorbeeld,
lood vrije soldeer ook een hoger smeltpunt heeft !
Misschien in mijn beleving dat de warmte overdracht iets langer duurt als de oude puntjes ;(

Groet,
Henk

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 18 mei 2022 10:13:32 (38%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor jullie reactie super leuk had ik niet verwacht.
De therm die ik dus nodig had om de punten te zoeken was dus tcp.
De manual is inderdaad van camaro.
Daar gebruik ik de bout ook meestal voor.
Heb een nieuw alarm vervangen. En dacht wow ik gebruik deze weller al best lang ik denk dat ik hem is wat liefde terug moet geven.
Ik denk dat ik de punt heb gevonden? Is dit een orgineele zie foto.
Zou ik ook nog een orgineel snoer kunnen vinden of word dat echt lastig?

mel

Golden Member

dat is een goede punt. The Cooper Group is dacht ik de importeur van Weller.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Die kabel is waarschijnlijk een siliconen kabel 3 ? aderig?

fred101

Golden Member

Elke kabel met genoeg aders is bruikbaar maar siliconen is soepel en smelt niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 mei 2022 11:43:24 schreef mel:
dat is een goede punt. The Cooper Group is dacht ik de importeur van Weller.

Weller maakt gewoon deel uit van de Cooper groep, sinds héél lang.

TCP punten, zelfs al worden ze niet meer gemaakt , is een beetje gelijkaardig als kernafval. er is/zijn er nog genoeg voor de komende honderd jaar :-)

Arco

Special Member

Als je zoekt op de Weller PT serie krijg je veel verschillende modellen...

https://www.arcade-electronics.com/v/vspfiles/weller/PTseriesTips.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2022 01:44:09 schreef Ex-fietser:
ouderwets loodhoudend soldeer

Ik sta op het punt bij Conrad te bestellen maar kan dit soldeer niet vinden? Zoek ik verkeerd? Ik zoek iets als dit:

Ha NordRack2,

Die is er niet meer maar wel in een potje 40 / 60 Tin / Lood met harskern.
Hier bij mij om de hoek bij wijze van spreken Friffon in Schiedam !
Speciaal soldeer hebben zo ook hele laag smelt temperatuur......

Groet
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb een Weller magnastat uit 1985. Gekregen van mijn oom rond mijn 6de jaar. Ze kwamen van de service afdeling van Fluke waar hij toen werkte. Ze werden toen allemaal vervangen en weggegooid maar hij mocht ze meenemen. Deze werkt nog steeds ondanks intensief gebruik bij Fluke en daarna door mij ;)
Ik gebruik deze voornamelijk voor reparaties van oude apparaten met loodsoldeer. Voor loodvrij gebruik ik een andere bout. Niet dat ik graag loodvrij soldeer maar met nieuwere apparaten die wel loodvrij zijn gesoldeerd gebruik ik nu opnieuw loodvrij. Mengen was geloof ik niet zo goed.
Maar voor dingen als draden, kitjes gebruik ik nog gewoon loodsoldeer.
Die Weller bouten zijn bijna onverwoestbaar (tenzij je van tafel laat donderen, er zijn hier leden met ervaring ermee :+ )
En anders zijn er nog voldoende onderdelen te krijgen.
Succes met je Camaro