Hybride warmtepomp: de nieuwe standaard vanaf 2026 (NL)

Dit topic is gesloten

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/rob-jetten/nieuw…

Ik vraag me af of dit plan goed doordacht is. Er wordt wel onderkend dat daar veel voor moet gebeuren: meer installateurs, meer hybride warmtepompen beschikbaar.
En -door de sterk gestegen energiekosten- hebben de huidige installateurs het nu al enorm druk.
Aan de andere kant: waarom niet vanaf 2023? Scheelt mooi 3 jaar.

Wat echter niet genoemd wordt: de hierdoor sterk toenemende vraag naar zonnepanelen. Zeker met de huidige (NL) salderingsregeling is een combinatie van warmtepomp met zonnepanelen ideaal. Tijdens de zomer lever je terug aan het net, in de winter neem je je gespaarde saldo op voor verwarming.

Maar: in de zomer is het net nu al zo overbelast dat omvormers soms uitschakelen.
(zie ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/158318)
Dit lijkt mij dan een enorm probleem te gaan worden. Wel heel mooi, die salderingsregel. Toch ook een beetje raar dat wij burgers de netbeheerder gebruiken als accu, gratis en voor niets.

Persoonlijk ben ik erg blij met de salderingsregel: simpel, je hoeft er verder niets voor te doen / regelen. Het zet je aan om te besparen op verbruik van fossiele bronnen. De overheid mag daar (zoals nu) best wel wat voor over blijven hebben.
(Met de combinatie zonnepanelen (2018), en nieuwe combi CV + hybride warmtepomp (2019) is mijn jaarafrekening elektriciteit van 4000 kWh naar iets minder dan nul gegaan, en mijn gasverbruik is van 1100 m3 naar 400 m3 gegaan.)

Op 18 mei 2022 08:09:45 schreef henkg:
...Toch ook een beetje raar dat wij burgers de netbeheerder gebruiken als accu, gratis en voor niets.

...

Dat is niet waar. Wij betalen er wel degelijk voor. Of we de stroom nu afnemen of terugleveren, we betalen evengoed aansluit- en netwerk/transportkosten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mel

Golden Member

Zodra het niet genoeg oplevert, zal de overheid zich ook wel achter de oren krabben..
Het mooiste is zelfvoorziening. In een molen gaan wonen, een generator aandrijven door de wieken, en alles elektrisch gaan doen...Ik heb het nu niet over rendement..

[Bericht gewijzigd door mel op 18 mei 2022 09:36:54 (49%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik zie eerlijk gezegd geen enkel verband met elektronica. Het hele onderwerp hoort hier dan ook niet thuis.

Dit topic is gesloten