Welke hoogte opbouw werktafel

Arco

Special Member

Is er een speciale reden dat je kiest voor opbouw, bijv. werktafel als afscheiding of mag er niet in de muren geboord worden?

In veel gevallen (zoals bij mij) is een werkplek op zolder. Met de schuine dakzijden is aanbrengen van planken lastig en inefficient qua ruimtegebruik.
Een opbouw is dan handiger...

(Planken onder een 45 graden hoek bevestigen is lastig en het rode gebied is onbruikbaar voor plaatsen apparatuur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
kVA16

Golden Member

Met een schuin dak gaat dat inderdaad niet werken. Daar had ik even niet aan gedacht....

Als je iets maakt dat je op stelpootjes zet. Bijvoorbeeld 4 dikke bouten, dan heb je altijd wat speling.

Ronald45

Golden Member

Dank voor de reacties, daar heb ik veel aan!

Om even toe te lichten: Het gaat om een werktafel van 225 breed en 80 diep, deze staat onder een raam van bijna dezelfde breedte. Daar kan ik dus geen planken ophangen. Alleen links 1 smal strookje naast het raam, daar hangen al planken. Aan de andere kant heb ik stellingen staan.

Voorheen had ik gewoon alle meetapparatuur, soldeerstation en 2 beeldschermen op die tafel, maar dat vond ik altijd lastig/rommelig.

Gisteren heb ik wat uitgeprobeerd door een plank op wat boeken te leggen om de hoogte te bepalen, en heb gekozen om het op 25 cm te houden.

Ik wil er mijn labvoeding, multimeters en scope etc op zetten, en 2 monitors. Het idee is om dan het werkblad vrij te houden voor werkstukken en wat stopcontacten aan de achterkant etc.

Die 25 cm "voelde" het prettigst, ik kan dan de apparatuur goed bedienen en aflezen. Maar ik begrijp uit jullie verhalen dat ik daar hoe dan spijt van ga krijgen omdat ik het later toch weer anders wil :)

Als het af is zal ik wat foto's plaatsen!

mel

Golden Member

Het is niet handig om onder of voor een raam monitoren te plaatsen. Dan krijg je last van tegenlicht, zeker als de zon schijnt.Die kan je beter op een andere plek neerzetten, samen met je pc.Dan blijft het ook een stuk overzichtelijker.
En planken onder een schuin dak gaat prima,in de verloren ruimte kan je heel goed wcd sloffen kwijt. :) (eigen ervaring) ik gebruik trouwens als werktafel een normale oude keukentafel, soms moet ik ver reiken om bij de planken te komen.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 20 mei 2022 07:52:28 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

En planken onder een schuin dak gaat prima

(Bijna) alles kan, maar simpel is het niet, zeker niet bij zwaar spul. Ik houd het liever simpel en stevig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iedereen is anders qua lengte:

Normaal gezien is de bovenkant van het werkblad 75cm hoog.

Je ellebogen horen in ruststand op het werkblad te liggen zonder dat je daar iets van voelt in je rug of schouders. Dit moet prettig voelen.

De stoel is ook belangrijk qua hoogte. Dus een in hoogte verstelbare bureaustoel is aan te bevelen.

De monitor moet op kijkhoogte zijn wanneer je hoofd in de ruststand is. Normaal kijk je ongeveer 10 tot 15 graden naar beneden als je achter je werkblad zit.

Gebruik geen ergonomische shit uit de jaren 90. Dit geeft alleen maar ellende.

I love it when a plan comes together !

Maar ik begrijp uit jullie verhalen dat ik daar hoe dan spijt van ga krijgen omdat ik het later toch weer anders wil

Die kans is vrij groot ;). Gelukkig leer je elke keer van die dingen en kan je het daarna het proberen om beter te doen.

Wat ik nog vergeten was om op te merken is een opmerking over stapelbare apparatuur. Veel apparatuur is goed stapelbaar en dan kan je beter gewoon meer hoogte tussen de planken hebben. Oude apparatuur kan je bv makkelijk 1 meter hoog opstapelen.
Het moderne spul is minder goed stapelbaar heb ik ervaren. Mijn rigol scope is ca 30cm breed 15cm hoog en 10cm diep. Zelfs een dezelfde scope kan je daar niet eens opzetten omdat dan met 1 keer drukken op een knop hij er al vanaf zou schuiven.
Echter is dat ook wel weer goed nieuws oude meetapparatuur kom wel eens 60cm diep zijn plus een net stekker plus tot 50kg zwaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Op 20 mei 2022 19:04:00 schreef benleentje:
[...]Die kans is vrij groot ;). Gelukkig leer je elke keer van die dingen en kan je het daarna het proberen om beter te doen.

Wat ik nog vergeten was om op te merken is een opmerking over stapelbare apparatuur. Veel apparatuur is goed stapelbaar en dan kan je beter gewoon meer hoogte tussen de planken hebben. Oude apparatuur kan je bv makkelijk 1 meter hoog opstapelen.
Het moderne spul is minder goed stapelbaar heb ik ervaren. Mijn rigol scope is ca 30cm breed 15cm hoog en 10cm diep. Zelfs een dezelfde scope kan je daar niet eens opzetten omdat dan met 1 keer drukken op een knop hij er al vanaf zou schuiven.
Echter is dat ook wel weer goed nieuws oude meetapparatuur kom wel eens 60cm diep zijn plus een net stekker plus tot 50kg zwaar.

Je moet wel om de plankbelasting denken.. ik had ook het eea. opgestapeld, tot de plank naar beneden kwam...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 18 mei 2022 16:13:39 schreef Ronald45:
Ik wil zelf van meubelpanelen een opbouw op mijn werktafel maken, waar ik dan wat meetapparatuur etc. op kan zetten.
Hij wordt sowieso 30 cm diep, maar ik twijfel over de ideale hoogte. Ik zit te denken aan 25 cm of 30 cm.
Daarom wil ik hier vragen of jullie nog suggesties / ervaring hebben met een dergelijke opbouw?

Ik heb een bureau met werkblad van 181 x 102cm.
Op 6 (verstelbare)poten van 30cm, heb ik een paneel geplaatst van 181 x 47cm. (die dieptemaat was toevallig voorhanden) dan past er ook een diepere analoge CRT scoop op. Dat geval op die 6 poten staat op het bureau.
Daar bovenop staat mijn meetapparatuur.

Die poten zijn verkrijgbaar in elke bouwmarkt in rond of vierkant, in de kleuren zwart, wit & chrome. Misschien bestaat er ook een gouden uitvoering. :)

Aan de onderkant van die "zwevende" plank zijn spanningssloffen gemonteerd en er hangt voeding aan.
Is dat een idee?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ronald45

Golden Member

Ik doe nog steeds goede ideeën op hier, dank daarvoor. :-D

Sowieso maak ik de opbouw over de gehele breedte van de tafel, ik twijfel nog tussen 30 en 40 diep, maar ik heb planken om dat uit te proberen en te "voelen". De tafel zelf is 80 diep.

Ergonomie zit wel goed: ik heb een verstelbare bureaustoel, bovendien werk ik er nooit dagen achter elkaar. De opbouw hou ik daarom ook simpel.

Ronald45

Golden Member

Beetje laat, maar zo is het geworden, ben er erg blij mee.

miedema

Golden Member

Dat ziet er goed uit.
En nog beter, het ziet eruit dat je werkplek ook goed gebruikt wordt :-)

Hensz

Golden Member

Ik ben zo'n puntbektang kwijt, hoe komt ie nou bij jou terecht?! :+

Don't Panic!
mel

Golden Member

Ik vind die werktafel al veel te druk. Ik heb er een multimeter en een soldeerstation op staan, en een lamp. Dat is voor mij genoeg(incidenteel een fles bier, maar ja O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Hele verbetering met de foto in de start post.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Ronald45

Golden Member

Die foto is de 2e post en die is van Arco :)

Arco

Special Member

Op 29 maart 2023 12:46:19 schreef Ronald45:
Die foto is de 2e post en die is van Arco :)

En wat is daar mis mee?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 maart 2023 12:49:59 schreef Arco:
[...]
En wat is daar mis mee?... :)

Ongelooflijk leeg en netjes. :+

Dit is de ene kant van mijn prutsplek. Bij mij is 30cm diepte veel te weinig. De scoops en spectrumanalyzers zijn bij mij 60cm diep exclusief aansluitstekers.

Dit is de andere kant van mijn prutshoek. Ik ben pcb aan het ontwerpen en tegelijk met ATV op 23 en 13 en 3 bezig. 2 meter en 70 cm staan ook nog bij trouwens. In phone uiteraard. De ATV zenders en ontvangers staan rechts. Meeste is zelfbouw of omgebouw van bestaande apparatuur. Op de schermen zijn andere amateurs zichtbaar. Het pcb ontwerp beeld van de pc kan ik doorzetten op atv. Dan kan ik daar met andere amateurs over bomen.

Aan plaats heb ik altijd gebrek.

Arco

Special Member

Het maakt niet uit hoe groot je werkplek is, hij komt toch helemaal vol te staan met troep... ;)
Vorige werkplek was 6x zo groot en toch onpraktisch. Met een kleinere werkplek ben je ook verplicht om op te ruimen anders kun je niet verder...

Alle apparatuur die ik dagelijks gebruik is vrij klein dus neemt weinig ruimte in.
Alle lompe 'museumstukken' die ik zo nu en dan gebruik staan op 2 verrijdbare ex tv meubels. (Iets wat je maar 1x per jaar gebruikt heeft op je werktafel niets te zoeken)

Ik wil enkel de meest noodzakelijke spullen op mijn werktafel hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik nu ook, alleen is dat iets meer maar dat ligt aan het soort werk. Mijn nieuwe werkbank aan board van mijn boot is 2 meter lang, 2 planken er boven zodat ik 3 etages voor apparatuur heb. (40 diep) De werkruimte is 50 cm voor de eerste 130cm en loopt dan af naar 30 diep. Alles wat er staat is modern en dus compact. Rondom zicht naar buiten en veel licht. Vanmiddag lekker met 1 deur open zitten werken (de hele wand waar die deur inzit kan open).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Ben je niet bang dat met al die apparatuur zo in het zicht de boel niet een keertje wordt geroofd?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Geen last van tegenlicht Fred?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik lig aan het eind van een doodlopende steiger, vanaf de wal zie je mijn boot niet liggen want er ligt een hoge boot naast. Het is ook veel te ver weg vanaf de wal. Vanaf het water zie je ook niets want aan die kant zie je de werkbank niet. Als ik weg ben heb ik alle ramen geblindeerd. Verder houdt mijn buurman (van die hoge boot) een oogje in het zeil als ik er niet ben. Er is camera bewaking, een hek met slot, een havenmeester en vrij goede sociale controle. Ik heb goede contacten met de andere permanente boot-bewoners wanneer er iemand niet is letten we op elkaars boten. Het is een heel klein dorpje waar bijna iedereen elkaar kent en groet en zelfs naar je zwaait vanuit de auto. De haven ligt in de bebouwde kom.

Henry, daar was ik ook bang voor maar daar heb ik totaal geen last van. Ik heb er extra verlichting gemonteerd maar die heb ik zelfs nog niet aangehad. Het daglicht is ruim voldoende en dat is heel prettig na al die jaren met alleen kunstlicht te moeten werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs