Gaat mijn Nokia E5 op 3G netwerk het nog doen ?

Heb een bericht gekregen van mijn internet provider (Proximus) dat men binnenkort van het G5 netwerk zal gebruik kunnen maken.
Ik heb echter nog een oude gsm Nokia E5 uit 2010 in gebruik die werkt op het G3 netwerk. Het enige waar ik hem voor gebruik is sms'en en af en toe een telefoontje. Zal deze nog kunnen functioneren als Proximus de overstap doet naar G5, blijft G3 dan nog in gebruik ?

mel

Golden Member

Ik denk het wel.Er zijn nog veel van die dingen in gebruik,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Sms blijft gewoon werken
Bellen blijft gewoon werken
Mobiel internet buiten wordt een stuk langzamer, maar dat gebruikte je toch al niet volgens je bericht

GJ_

Moderator

3G is in Nederland al "beëindigd". Bij KPN ga je voorlopig terug naar 2G. Maar ook daar schijnt de stekker over drie jaar uit te gaan.

Arco

Special Member

Bij Proximus schijnen ze geen haast te hebben, er wordt zelfs nog helemaal niet over afschakelen van 3G gesproken op hun site...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2022 17:02:58 schreef GJ_:
3G is in Nederland al "beëindigd". Bij KPN ga je voorlopig terug naar 2G. Maar ook daar schijnt de stekker over drie jaar uit te gaan.

Ik verwacht eigenlijk dat dat wel meevalt, want er zijn veel te veel apparaten (zoals de eerste "slimme meters") die nog afhankelijk zijn van 2G. Uiteindelijk zal het wel een keer uitgezet worden natuurlijk, en het zou ook kunnen dat er een tijd lang nog maar één provider voor is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

las van de week nog dat de komst van 5G nog een jaar duurde omdat de schotels in burum nog verplaatst moeten worden.

ik denk dat je blij mag zijn als het DAB+ systeem nog 15 jaar meegaat. hetzelfde met de slimme meters, die gaan de 20+ jaar met enige kans ook niet halen.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 18 mei 2022 22:51:38 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 mei 2022 17:02:58 schreef GJ_:
3G is in Nederland al "beëindigd". Bij KPN ga je voorlopig terug naar 2G. Maar ook daar schijnt de stekker over drie jaar uit te gaan.

Moet je eens weten hoeveel systemen voor bewaking etc. nog op 2G draaien...

Arco

Special Member

Ik denk dat beeindigen van 2G/3G meer prioriteit heeft als dat de ISDN afbouw had.
(dit omdat er voor langer openhouden van het 2/3G netwerk extra licentierechten moeten worden betaald door de provider. Wordt per 6 mnd verlengd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor alleen SMS schijnt een Nokia 301 het ook erg fijn te doen :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Op 20 mei 2022 19:11:40 schreef flipflop:
Voor alleen SMS schijnt een Nokia 301 het ook erg fijn te doen :-)

Je kan maar weinig berichten opslaan, dat is wel weer jammer... :)

Maar de Amerikanen, Chinezen, Bill Gates en de Russen hebben allemaal een backup, dus je hebt eigenlijk geen geheugen nodig. Een briefje naar Putin is voldoende.

Op 18 mei 2022 22:48:48 schreef testman:
las van de week nog dat de komst van 5G nog een jaar duurde omdat de schotels in burum nog verplaatst moeten worden.

ik denk dat je blij mag zijn als het DAB+ systeem nog 15 jaar meegaat. hetzelfde met de slimme meters, die gaan de 20+ jaar met enige kans ook niet halen.

5g is er al langer, alleen bepaalde frequentiebanden waar inmarsat op zit nog niet
https://www.inmarsat.com/content/dam/inmarsat/corporate/documents/corp…

De overheid wil hier vanaf en dat inmarsat verkast naar Griekenland.

Op 20 mei 2022 19:53:23 schreef Thevel:
[...]Je kan maar weinig berichten opslaan, dat is wel weer jammer... :)

Regelmatig wissen dan maar. Je kunt niet alles archiveren.. :D

mel

Golden Member

Op 20 mei 2022 19:53:23 schreef Thevel:
[...]Je kan maar weinig berichten opslaan, dat is wel weer jammer... :)

Daar heb ik geen herinneringen aan.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 mei 2022 17:54:55 schreef SparkyGSX:
[...]Ik verwacht eigenlijk dat dat wel meevalt, want er zijn veel te veel apparaten (zoals de eerste "slimme meters") die nog afhankelijk zijn van 2G. Uiteindelijk zal het wel een keer uitgezet worden natuurlijk, en het zou ook kunnen dat er een tijd lang nog maar één provider voor is.

Ook in allerlei bewakingssystemen. Lang niet iedereen beseft dat hun systeem daarop werkt. "Het is toch het mobiele netwerk?"

Totdat het wordt stopgezet. Dan komt er overal ineens paniek.