HIFI Condensatoren - Nut en eigenschappen van 'Film-Caps' t.o.v. elektrolytisch

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 21 mei 2022 03:40:19 schreef daan69:
Vertel mij eens: wat zou het meetbaar verschil zijn tussen een neutraal en Dolby.
A) Plaatje draaien op gewoon neutraal en meten.
B) Plaatje draaien op Dolby Surround en meten.
Wat zou hier het meetbaar verschil van zijn.
Ik bedoel niet een concerthal of kerk, maar alleen toevoeging van surround.

Faseverschillen, looptijdverschillen, amplitudeverschillen. Dat zijn bij mijn weten de factoren die het meeste invloed hebben op de ruimtelijkheid van geluid. Maar dat zijn dan weer effecten die je expres en goed afgemeten introduceert of reproduceert en heeft niet heel veel te maken met hoe getrouw je weergave is. Een goede surround betekent eerder dat je een goede opnametechnicus had (hoewel dat niet betekent dat een geluidsliefhebber altijd dolbly wordt van dolby als middel om die surround door te geven of te generen; gewoon elk kanaal afzonderlijk opnemen en naar de versterker sturen is altijd beter).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 mei 2022 12:42:57 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mooie illustraties Fred101.

Ik was best wel verbaast over het front dat geloofd geen verschil te kunnen of zullen horen.

A) Om met een illustratie te beginnen dacht ik aan verschil van versterker.
Als je echt goede full range speakers hebt, dan kan je het verschil horen tussen een versterker met een harmonische vervorming van 0,09% en 0,02%.
Het verschil is zo minimaal dat je denkt dat niet te zullen horen, maar dat is niet zo. (het maakt wel wat uit wat je voor een muziek draait en of er genoeg detail in zit als je dit wil horen, met name muziek met surround en heldere galmen)
Daarnaast wil ik erbij zeggen dat als je toch alleen maar naar de radio luistert het in mijn ogen onnodig is om Film-Caps in je speakers te gooien. Bij radio is alles al ge-pimpt.

B) Verder dacht ik aan dolby. Dolby verschuift maar voegt ook iets toe.
Wat zou het toegenomen meetbaar verschil tussen neutraal en dolby zijn.
Daarbij bedoel ik niet een vast signaal maar juist muziek.
Hoeveel procent zou het bij elkaar opgetelde oppervlakte meer zijn over de hele lijn.
Of anders gezegd:
Tel alle oppervlakte van het neutraal signaal bij elkaar op.
En tel alle oppervlakte van het dolby signaal bij elkaar op.
Wat zou het verschil in procent zijn?
Als dat heel laag zou zijn, zo laag dat je nooit zal geloven dat je het verschil zou kunnen horen.
(natuurlijk weet ik niet wat daar zou uitkomen)

Waarom deze punten A en B ??????

Nou ik volgde de redenatie:
A: Als je nou wel het minimale verschil tussen de versterkers (met de juiste muziek ervoor) kan ervaren ?
B: En als de toevoeging van dolby zo'n laag getal zou zijn (in procenten uitgedrukt) dat je normaal geen geloof er in zou stellen dat het hoorbaar was ?

Misschien helpt dit om dichterbij het feit te komen dat het verschil wel te horen is tussen Elektrolytische bi-polaire condensatoren en Film-Cap's in een cross-over.
Dit verschil moet dus ook meetbaar zijn, maar ik stel vragen als ik hoor dat men geen verschil meet.
Is de meting dan wel goed, of de apparatuur ?
Gewoon zonder reden en zonder onderzoek aannemen dat de minimale verschillen niet te horen zijn is absolute nonsens, en valt bij mij onder de noemer GELOOF.

Zelfs de isolator tussen de 2 platen van een condensator heeft ook invloed.
Of bijv. als de platen van aluminium of koper zijn.

Daarnaast moet men niet stil blijven staan bij 1 condensator waaraan men meet.
Een cross-over bestaat uit meerdere Caps, Weerstanden, en Spoelen.
De frequentie wordt in meerdere gebieden opgesplitst waarbij in elk gebied Film-Caps worden gebruikt.
Er is VEEL MEER invloed van meerdere Film-Caps in de muziek dan je denkt.
Je hebt het niet met 1 Film-Cap te maken, maar met meer.
En dat alles moet men bij elkaar optellen over de verschillende frequenties.

Er worden zoveel Film-Caps door fabrikanten in de audio wereld gebruikt.
Deze fabrikanten zullen altijd de productie kosten zo laag mogelijk houden, das logisch. dus als een fabrikant Film-Caps gaat gebruiken voor high-end modellen, dan moet een Film-Cap die 8x tot 25x zo duur is weldegelijk meerwaarde hebben voor de geluidsproductie.
Als het niet waarneembaar zou zijn dan zou zo'n fabrikant een gigantische gek zijn om zo'n shït te verkopen waarvan je het niet kan horen. En dat is niet het geval.
Het is pure industrie, en geen mening van mensen.

Film-Cap's hebben hun nut en eigenschappen in de audio wereld.

mel

Golden Member

Zouden die dingen niet verkocht worden aan dezelfde mensen die een platenspeler van een ton of een puur gouden zekering in de meterkast hebben?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Film-Cap's hebben hun nut en eigenschappen in de audio wereld.

Als je serieus genomen zou worden, dan zou het al schelen als je niet het 'audio-fool jargon' gebruikt 'caps' maar het gewoon over condensatoren hebt...

Overigens zijn er meer redenen om 'te dure' componenten te nemen: reputatie. Als in jouw doelgroep om welke reden dan ook de overtuiging leeft dat alleen een component wat aan xxx voldoet 'goed' kan zijn, dan ga je iets wat daar een yyy heeft zitten, ondanks dat het misschien beter is, niet verkopen. Immers, je hebt recensies nodig om je product de hemel in te prijzen. Dus gaat het open.

Hubie

Special Member

Op 22 mei 2022 06:56:38 schreef daan69:
Mooie illustraties Fred101.

Ik was best wel verbaast over het front dat geloofd geen verschil te kunnen of zullen horen.

A) Om met een illustratie te beginnen dacht ik aan verschil van versterker.
Als je echt goede full range speakers hebt, dan kan je het verschil horen tussen een versterker met een harmonische vervorming van 0,09% en 0,02%.
Het verschil is zo minimaal dat je denkt dat niet te zullen horen, maar dat is niet zo. (het maakt wel wat uit wat je voor een muziek draait en of er genoeg detail in zit als je dit wil horen, met name muziek met surround en heldere galmen)
Daarnaast wil ik erbij zeggen dat als je toch alleen maar naar de radio luistert het in mijn ogen onnodig is om Film-Caps in je speakers te gooien. Bij radio is alles al ge-pimpt.

B) Verder dacht ik aan dolby. Dolby verschuift maar voegt ook iets toe.
Wat zou het toegenomen meetbaar verschil tussen neutraal en dolby zijn.
Daarbij bedoel ik niet een vast signaal maar juist muziek.
Hoeveel procent zou het bij elkaar opgetelde oppervlakte meer zijn over de hele lijn.
Of anders gezegd:
Tel alle oppervlakte van het neutraal signaal bij elkaar op.
En tel alle oppervlakte van het dolby signaal bij elkaar op.
Wat zou het verschil in procent zijn?
Als dat heel laag zou zijn, zo laag dat je nooit zal geloven dat je het verschil zou kunnen horen.
(natuurlijk weet ik niet wat daar zou uitkomen)

Waarom deze punten A en B ??????

Nou ik volgde de redenatie:
A: Als je nou wel het minimale verschil tussen de versterkers (met de juiste muziek ervoor) kan ervaren ?
B: En als de toevoeging van dolby zo'n laag getal zou zijn (in procenten uitgedrukt) dat je normaal geen geloof er in zou stellen dat het hoorbaar was ?

Misschien helpt dit om dichterbij het feit te komen dat het verschil wel te horen is tussen Elektrolytische bi-polaire condensatoren en Film-Cap's in een cross-over.
Dit verschil moet dus ook meetbaar zijn, maar ik stel vragen als ik hoor dat men geen verschil meet.
Is de meting dan wel goed, of de apparatuur ?
Gewoon zonder reden en zonder onderzoek aannemen dat de minimale verschillen niet te horen zijn is absolute nonsens, en valt bij mij onder de noemer GELOOF.

Zelfs de isolator tussen de 2 platen van een condensator heeft ook invloed.
Of bijv. als de platen van aluminium of koper zijn.

Daarnaast moet men niet stil blijven staan bij 1 condensator waaraan men meet.
Een cross-over bestaat uit meerdere Caps, Weerstanden, en Spoelen.
De frequentie wordt in meerdere gebieden opgesplitst waarbij in elk gebied Film-Caps worden gebruikt.
Er is VEEL MEER invloed van meerdere Film-Caps in de muziek dan je denkt.
Je hebt het niet met 1 Film-Cap te maken, maar met meer.
En dat alles moet men bij elkaar optellen over de verschillende frequenties.

Er worden zoveel Film-Caps door fabrikanten in de audio wereld gebruikt.
Deze fabrikanten zullen altijd de productie kosten zo laag mogelijk houden, das logisch. dus als een fabrikant Film-Caps gaat gebruiken voor high-end modellen, dan moet een Film-Cap die 8x tot 25x zo duur is weldegelijk meerwaarde hebben voor de geluidsproductie.
Als het niet waarneembaar zou zijn dan zou zo'n fabrikant een gigantische gek zijn om zo'n shït te verkopen waarvan je het niet kan horen. En dat is niet het geval.
Het is pure industrie, en geen mening van mensen.

Film-Cap's hebben hun nut en eigenschappen in de audio wereld.

My god what a load of crap.... 8)7 8)7

mel

Golden Member

Aodiofielen WILLEN niet geloven dat ze het ook wel eens verkeerd kunnen hebben..
Het kost veel, dus zal het wel goed zijn..
Hier in Venlo is een winkel waar een platenspeler te koop staat voor 250.000 euro...Voor zover ik weet staat dat ding al 15 jaar in de etalage...
En als er een zo gelukkig (en rijk) is, om dat ding te kopen, draaien ze de meest mogelijke crap van platen die er zijn.Opnames waar je stijf staat van de compressie en dat soort dingen...
Een versterker moet een groot dynamisch bereik hebben om de muziek goed te kunnen versterken. Er is geen enkele versterker die beter wordt door heel dure filmcap of hoe dat heet condensatoren te gebruiken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat Fred10 dus zegt is

As je nette scheidingsfilters wil maken moet je
De luidsprekers karakteristiek bepalen
Alle C's , R's en L's meten en matchen.

Wat eigenlijk dan betekend dat je van elk component misschien tussen de 20 en 100 stuks moet hebben om perfecte matched pairs te krijgen.

Dat kan allemaal natuurlijk, alleen heeft wel een prijs.
Verschillende soorten condensatoren en weerstanden heeft vast invloed op het geluid, de vraag is dan of deze kleuring of vervorming als beter ervaren wordt.
Voor de meeste muziek die je tegenwoordig hoort is compressie toegepast meestal geoptimaliseerd naar het menselijk oor.
Radio zenders pimpen dat nog wat verder op door bassen maar even extra op te pompen.

Tijdje geleden voor iemand een JBL extreme speaker weer inelkaar gesoldeerd na een val. Komt inderdaad flink geluid uit, de gepimpte bastonen in een rijtjes huis geeft al snel boze buren denk ik.

Ik wilde dit ergens posten, maar ik weet niet echt of het een eigen topic waard is:
https://www.themusiclab.org/quizzes/td

Ik ben in staat om 1/32e van een toon te onderscheiden in die test, en dat komt overeen met beter dan 94 procent van de deelnemers van het onderzoek.
Een oudere test, nog op een flash website die niet meer bestaat, gaf aan dat ik een toonhoogteverschil van 0,7 procent (dus bij 440hz is dat dus 3hz) nog met statistische significantie kan onderscheiden.

Probeer maar eens uit. Ik ben benieuwd of er een verband is tussen alles op audiofielenvlak afkraken, en de nauwkeurigheid van het gehoor. Uiteraard omvat het niet alle mogelijke kenmerken van gehoornauwkeurigheid.

Een uitgebreidere test vind je hier, maar die kost je wel een kleine 20 minuten: https://www.themusiclab.org/quizzes/miq

Mijn scores. Beide testjes geven aan dat als het aankomt op kleine verschillen in toonhoogte, ik fors bovengemiddeld ben. En dat verbaast me niet, ik ben heel gevoelig voor jengel in bandrecorders en platenspelers.

De ironie wil dat ik voor mijn gevoel zwaar ondergemiddeld ben in het volgen van gesprekken...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Een deel van de halfretorische vragen van daan69 zijn al beantwoord (o.a.: het is wel meetbaar), ik heb zelf nog aangegeven wat Dolby doet, en dat is wel even van een ander kaliber dan wat het soort condensator voor verschil maakt.

Over het verschil tussen foliecondensatoren onderling is véél te zeggen, dat ze allemaal zaligmakend zouden zijn is ook een geloof. Dat ze hun nut en eigenschappen in de wereld hebben, weet elke televisieboer. Het is in die tak van sport ook niet vreemd om aan de hand van een beeldfout de defecte schakeling aan te wijzen. Om net zoiets te doen aan de hand van een geluidsfout heb ik vaker een scope nodig. Dat kan gebrek aan ervaring zijn, het kan ook betekenen dat er bij geluidsverwerking in de hersenen veel meer fuzzy logic te pas komt.

Verder lijkt de betoogstijl van daan69 een beetje op audiofielenbashing, maar dan niet-audiofielenbashing. Op basis van halve informatie en geloof. Al zal ik de eerste zijn om aan te geven dat de ongelovigen soms net zo star zijn in hun ongeloof als de gelovigen. Onder de streep moet geloof natuurlijk buiten de vergelijking gehouden worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 22 mei 2022 11:49:12 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

@Ledlover: als we jouw gehoor dan even als 'de norm' nemen (en ja, de meeste mensen zullen 'de norm' dan niet halen)... Dan zul je het toch met me eens zijn dat met de huidige meetapparatuur het een makkie is om die verschillen te meten.
Als je nou iets maakt wat meetbaar minder dan 10% van de door jouw waarneembare afwijking 'doet' (om het even algemeen te houden), dan zul je het toch met me eens zijn dat je dat niet meer hoort...

Dat is met die condensatoren net zo. Zoals alle componenten, hebben zowel elco's als folie condensatoren hun imperfecties - elk op een ander gebied. Het zou zomaar kunnen dat een bepaald filter kritisch is en dat op de gebieden waar het kritisch is de imperfecties van een folie condensator niet erg in de weg zitten. Dan zou dat zomaar de juiste weg kunnen zijn.
De denkfout blijft: het is goed omdat er folie condensatoren in zitten. En die kun je dan nog ff doortrekken: het is beter omdat er dure folie condensatoren in zitten.

Nou komt er hier wel eens een versterker voorbij. Doorgaans omdat de magische rook is ontsnapt. Meestal zoek ik er ff een schema of service manual bij. Als je dan wat zoekt, dan kom je ook regelmatig recensies tegen. Soms zijn die best lovend. Als het ding dan eenmaal open ligt... dan is het niet zelden dat ik denk... wat een slecht afgewerkt prutswerk / wat een goedkope meuk. Vooral in voedingen. Conclusie: of de recensies deugen van geen kant. Of het hoeft niet de wereld te kosten om toch 'goed' te klinken. Ondertussen natuurlijk op sommige plaatsen wel 'serieuze' onderdelen gebruiken, want daar wordt door de gemeenschap op gelet...

fred101

Golden Member

Gezien het antwoord van de TS heb ik dat hele verhaal voor niets zitten typen. Was ik al bang voor :-( Ik weet niet hoe ik het nog eenvoudiger kan uitleggen.Dat hele A en B verhaal heeft niks met dit topic van doen. Natuurlijk hoor je dat soort mega verschillen

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 22 mei 2022 12:04:46 (25%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De clou zit 'm in weten wat je moet weten. En de verbinding tussen hoe iets klinkt, en welke meetbare afwijking daarmee verband heeft, die ontbreekt een beetje vrees ik.

Ik heb bijvoorbeeld twee oude buizen PA versterkers in mijn stereoset (Philips el6415) die objectief gezien ongelooflijk veel slechter zijn dan de versterker die ik daarvoor had (Philips fa960, transistoren).
Waarom klinken de buizenbakken zo mooi en komt het geluid realistischer over, ook al zijn ze objectief minder realistisch? Is het dat ze speakerresonanties minder sterk dempen? Toegevoegde vervorming? Bepaalde harmonischen die onderdrukt of juist versterkt worden? Een afwijkende frequentiekarakteristiek op verschillende niveaus van uitsturing?

Ik weet het niet. Het enige dat ik weet, is dat ze naar hedendaagse standaarden echt lachwekkend slecht zijn als het aankomt op vervorming, dempingsfactor en frequentiebereik. Maar het geluid is heel mooi :)

In principe moet alles wat hoorbaar is, ook meetbaar zijn. Maar waar de gehoorsgrens ligt, en welke aspecten je moet meten, dat weet ik dan weer niet. Zeker bij luidsprekers is het meten echter ongelooflijk lastig, omdat je werkelijk niet zonder anechoische kamer dat soort metingen met enige authoriteit kan doen.

Als het op componenten, kabels en dergelijke aankomt zie ik het meest in het optrommelen van 40 zelfverklaarde mensen die het verschil kunnen horen, en die in een blinde test laten aangeven of ze een verschil tussen A, B en C horen of niet. Herhaal het enkele keren en je ziet of er significante verschillen zijn.
Maarja, de logistiek he, en niet zelden zijn die mensen niet echt bereid om mee te doen aan dingen die voor henzelf niet bewezen hoeven te worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Ha, ik kwam nog op 106 uit met mijn dove oortjes en tinnitus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

De kern van het verhaal is dat men een condensator van bv 100 uF vervangt door een andere van 100 uF. Prima, dat geeft mogelijk een hoorbaar verschil. Maar ik denk dat de oorzaak is dat de oude best 80 uF kon zijn geweest en de vervanger 120 uF is. In een filter moet je dat verschil kunnen horen. Vandaar het aanbod om aan twee filmcaps die in een luistertest verschil gaven te meten.

De tweede aspect van mijn verhaal is dat je dingen kunt meten die gegarandeerd niet hoorbaar zijn. Ik kan een 10 uF met 7 digits meten. Als ik een 10,000.1 uF vervang door een 10,000.5 uF dan zul jij dat echt niet horen. Maar ik kan dat verschil in capaciteit wel meten.

Ik heb geen distortion analyser, ik heb uit nieuwsgierigheid wel metingen gedaan maar dat was een hoop werk zonder zo' n all-in-one apparaat zoals Blackdog heeft. Zo heb ik ook ruismetingen bij ontvangers gedaan. Daar kwam 1 grappig ding uit. De filters van een moderne ontvanger waren op papier beter omdat ze het 3dB punt geven. Bij een oude set was die waarde slechter maar daar vielen de filters voorbij 3dB nog steeds steil omlaag. Bij de moderne werd de doorlaat fors breder voorbij 3dB.

Op papier was de moderne beter, in de praktijk, bij luisteren, de oude. Dat was niet zoals bij luistertesten subjectief. Dit was bevestigd door een meting.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Geen verschil te horen met een sinus of muziek op de input. Met mijn beperkte middelen zeker niet te meten. De elco's in de signaalweg zijn rood omcirkeld. Ik heb tientallen 303's nagekeken en gemodificeerd maar een film C of een elco op de input maakt niets uit. Op verzoek weleens alle elco's in de amp en voeding vervangen, ook in de 33 pre-amp. Die amps brengen meer op op MP als de elco's zijn vervangen.
Op Catawiki zijn echt hoge prijzen te krijgen want die heeft de hele EU als markplaats. Mooie Nakamichi's doen daar zomaar 600 euro, niet een Dragon die brengt veel meer op!

Ik heb het niet gehad over filmcondensatoren in versterkers. Alleen in scheidingsfilters.
Als dat zo zou moeten zijn, waarom zitten er dan nog altijd elektrolytische in nieuwe versterkers van 1000-2000 euro?

Dat hele A en B verhaal heeft niks met dit topic van doen

juist wel, maar niemand heeft de ballen om met getallen over de brug te komen.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 23 mei 2022 14:14:24 (28%)

Op 23 mei 2022 14:12:21 schreef daan69:
Ik heb het niet gehad over filmcondensatoren in versterkers. Alleen in scheidingsfilters.

Wat is het verschil? Ze zitten in beide gevallen in het signaalpad.

fred101

Golden Member

Ik heb het niet gehad over filmcondensatoren in versterkers. Alleen in scheidingsfilters.
Als dat zo zou moeten zijn, waarom zitten er dan nog altijd elektrolytische in nieuwe versterkers van 1000-2000 euro?

Omdat je nu eenmaal voor sommige dingen andere condensators gebruikt om diverse redenen. Om te beginnen het belangrijkste, het formaat. Elcos zijn ontstaan om veel grotere capaciteit bij kleinere afmetingen te kunnen maken. Wil je 10.000 uF dan kun je best wel een filmcondensator gaan maken, het ding wordt alleen gigantisch. Je kunt best een 10 pF elco maken (in theorie) maar in de praktijk wordt het lastig. Zo'n ding wordt heeeeeeeeeel erg klein. Om dat te begrijpen mis je een hoop kennis over hoe condensators werken en hoe ze gemaakt worden. Om dat weer te kunnen snappen mis je de kennis over AC theorie.

In de praktijk en op de juiste plaats doen elcos het prima. Er is een hele kleine groep mensen die onterecht denken dat het heel veel uitmaakt wat je ergens gebruikt zodra het om audio gaat. Die kleine groep houdt zich bezig met hele dure audio apparatuur. Ze hebben over het algemeen een beperkte kennis van electronica en nog minder van meet techniek en netwerk-analyse theorie. Daarom zijn de test methodes die ze gebruiken op zijn bests twijfelachtig. Het dogma is daar voornamelijk dat het niet meetbaar is maar alleen hoorbaar terwijl ze geen idee hebben wat je allemaal kunt meten.

Over A en B

juist wel, maar niemand heeft de ballen om met getallen over de brug te komen.

Dolby heeft helemaal niets te maken met het soort condensator wat je ergens in je audioketen induwt. Het is om te beginnen een " merk". Daarnaast zijn diverse dolby systemen. https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby
Er zijn meerdere dolby surround versies dus nummers noemen heeft niets met ballen te maken maar meer met gebrek aan kennis van de vraagsteller ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic over Dolby surround.
https://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound over surround in het algemeen

Surround sound is a technique for enriching the fidelity and depth of sound reproduction by using multiple audio channels from speakers that surround the listener (surround channels).

Wat wil je nu proberen te bereiken ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zoals ik eerder zei, een box wordt ontwikkeld met bepaalde componenten om een bepaald geluidsbeeld te geven.
Als je elco's door foliecondensatoeren vervangt kun je dat geluidsbeeld veranderen. (daargelaten of het beter of slechter wordt: het is niet origineel meer.)

In mijn Philips FB825 boxen heb ik de elco's ook weer door nieuwe elco's vervangen.

Nieuwer is ook niet altijd beter.

De FB860 is de opvolger van de FB825 en als eerste op de computer ontworpen. Theoretisch is hij beter als de ('old skool' ontworpen) FB825.
Toch is iedereen die er naar luistert het eens dat de FB825 veel beter/prettiger klinkt.
(ik heb ze allebei een tijdje naast elkaar gehad dus ik kon goed vergelijken.

De FB860's moesten weg omdat ze teveel leefruimte innamen... (ik had 2x FB825, 2x FB821, en 4x FB860... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik snap ueberhaupt niet wat de hele Dolbyvraag in een topic over wel of niet invloed van condensatoren op klank doet. Heeft er letterlijk niets mee te maken. Wellicht is de hele vraagstelling als troll bedoeld, zeker gezien de laatste reactie van de TS die leest als een brallerige uitdaging om met een concreet antwoord te komen op een vraag die niet kort en ondubbelzinnig te beantwoorden is, en bovendien niks met het topic zelf te maken heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 mei 2022 14:12:21 schreef daan69:
Ik heb het niet gehad over filmcondensatoren in versterkers. Alleen in scheidingsfilters.
Als dat zo zou moeten zijn, waarom zitten er dan nog altijd elektrolytische in nieuwe versterkers van 1000-2000 euro?

Op 23 mei 2022 14:26:05 schreef KlaasZ:
[...]
Wat is het verschil? Ze zitten in beide gevallen in het signaalpad.

er is een verschil. in de speaker zitten ze laagohmig in een filter circuit. dat is wat anders dan een koppel of ontkoppelcondesator in een versterker. Bij de speaker gaat door de laagohmige omgeving de ESR een veel grotere rol spelen. Bipolaire condesatoren zijn daar sowieso al niet goed in en gaan dan nog snel achteruit ook.
Als ik ze dan eens vervang in oudere speakers dan neem ik ook filmcondesatoren in de plaats, gewoon om er vanaf te zijn voor altijd. maar een gewone film is al goed genoeg. Ik Ga geen gekke prijzen geven aan speciale "audiocondensatoren" gebouwd door moonshiners :-)
elektrolytische condensatoren op die plaats in antiserie zetten is trouwens een vloek, not done.

Weer zo'n :( topic.

Fred101, erg goed verhaal.

mel

Golden Member

Zijn die audiofielen nu zo dom/eigenwijs, of wij? ;)
Waarschijnlijk wij, want we gaan er nog steeds tegenin.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ mel bedankt.
Na deze wijze opmerking gaat eindelijk de zon weer schijnen.
An3s

Sine

Moderator

Vandaar mijn opmerkingen in het vorige topic ....

Veel goeds gaat er uit een discussie als deze niet komen, zeker niet als beide discussiërende partijen al vastgeroeste ideeën hebben.

Dit topic is gesloten