Mooie illustraties Fred101.
Ik was best wel verbaast over het front dat geloofd geen verschil te kunnen of zullen horen.
A) Om met een illustratie te beginnen dacht ik aan verschil van versterker.
Als je echt goede full range speakers hebt, dan kan je het verschil horen tussen een versterker met een harmonische vervorming van 0,09% en 0,02%.
Het verschil is zo minimaal dat je denkt dat niet te zullen horen, maar dat is niet zo. (het maakt wel wat uit wat je voor een muziek draait en of er genoeg detail in zit als je dit wil horen, met name muziek met surround en heldere galmen)
Daarnaast wil ik erbij zeggen dat als je toch alleen maar naar de radio luistert het in mijn ogen onnodig is om Film-Caps in je speakers te gooien. Bij radio is alles al ge-pimpt.
B) Verder dacht ik aan dolby. Dolby verschuift maar voegt ook iets toe.
Wat zou het toegenomen meetbaar verschil tussen neutraal en dolby zijn.
Daarbij bedoel ik niet een vast signaal maar juist muziek.
Hoeveel procent zou het bij elkaar opgetelde oppervlakte meer zijn over de hele lijn.
Of anders gezegd:
Tel alle oppervlakte van het neutraal signaal bij elkaar op.
En tel alle oppervlakte van het dolby signaal bij elkaar op.
Wat zou het verschil in procent zijn?
Als dat heel laag zou zijn, zo laag dat je nooit zal geloven dat je het verschil zou kunnen horen.
(natuurlijk weet ik niet wat daar zou uitkomen)
Waarom deze punten A en B ??????
Nou ik volgde de redenatie:
A: Als je nou wel het minimale verschil tussen de versterkers (met de juiste muziek ervoor) kan ervaren ?
B: En als de toevoeging van dolby zo'n laag getal zou zijn (in procenten uitgedrukt) dat je normaal geen geloof er in zou stellen dat het hoorbaar was ?
Misschien helpt dit om dichterbij het feit te komen dat het verschil wel te horen is tussen Elektrolytische bi-polaire condensatoren en Film-Cap's in een cross-over.
Dit verschil moet dus ook meetbaar zijn, maar ik stel vragen als ik hoor dat men geen verschil meet.
Is de meting dan wel goed, of de apparatuur ?
Gewoon zonder reden en zonder onderzoek aannemen dat de minimale verschillen niet te horen zijn is absolute nonsens, en valt bij mij onder de noemer GELOOF.
Zelfs de isolator tussen de 2 platen van een condensator heeft ook invloed.
Of bijv. als de platen van aluminium of koper zijn.
Daarnaast moet men niet stil blijven staan bij 1 condensator waaraan men meet.
Een cross-over bestaat uit meerdere Caps, Weerstanden, en Spoelen.
De frequentie wordt in meerdere gebieden opgesplitst waarbij in elk gebied Film-Caps worden gebruikt.
Er is VEEL MEER invloed van meerdere Film-Caps in de muziek dan je denkt.
Je hebt het niet met 1 Film-Cap te maken, maar met meer.
En dat alles moet men bij elkaar optellen over de verschillende frequenties.
Er worden zoveel Film-Caps door fabrikanten in de audio wereld gebruikt.
Deze fabrikanten zullen altijd de productie kosten zo laag mogelijk houden, das logisch. dus als een fabrikant Film-Caps gaat gebruiken voor high-end modellen, dan moet een Film-Cap die 8x tot 25x zo duur is weldegelijk meerwaarde hebben voor de geluidsproductie.
Als het niet waarneembaar zou zijn dan zou zo'n fabrikant een gigantische gek zijn om zo'n shït te verkopen waarvan je het niet kan horen. En dat is niet het geval.
Het is pure industrie, en geen mening van mensen.
Film-Cap's hebben hun nut en eigenschappen in de audio wereld.