Verlengkabel van 100 meter voor maximaal 16A

121mtr is niets nieuws nee, maar ts had het over een verdeler op het einde, die ga je niet met een B16 voorbeveiligen lijkt me.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Dan ben je op die lengte toch altijd de sjaak met 2.5qmm?
Gaat niet lukken met 16A

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 mei 2022 21:45:46 schreef Jinny:
Hmmm, niemand die nog weet dat 121 meter max aderlengte wordt geadviseerd bij 2.5qmm?
Met een B kar automaat?

Het is een tijdelijke verplaatsbare installatie die valt er volgens mijn niet direct onder.
Maar wat EdbO nog niet verteld heeft is waarop hij de stekker wilt gaan aansluiten hoe zwaar is dat gezekerd en welke type zekering?

Het beste zou dus zijn dat je er voor moeten zorgen dat de koelingen constant staan te draaien. Geen idee of er iets van een systeem is als super-condensatoren die dat kunnen afvangen?

Dat werkt niet. De koeler probeert de boel zeg tussen 3 en 5 graden te houden. Dus hij moet een keer stoppen want anders word het gewoon te koud.
Als je de koeler continu wil laten draaien moet je dus de deur open houden van de koelkast.

Ja er zijn wel systemen voor dat heet een UPS, maar alleen een flinke jongen overleeft de opstartstroom van de koelkast.

Dus een frituurpan zou minder problemen opleveren.

Een frituurpan heeft geen opstartstroom en die werkt in principe ook nog als de spanning 110V word. Of je er dan nog lekkere patat mee kan bakken denk ik niet maar werken doet hij nog wel.

Mijn advies is om zeg 6A als "richtlijn" voor die kabel te nemen en dan gewoon 2.5mm2 te nemen. Maak eventueel een speciaal 6A afgezekerd stopcontact voor deze jongen. Dan krijg je een waarschuwing als je langzaam maar zeker te veel gaat gebruiken.

Het is op een bedrijfsterrein dus TS kan niet zomaar de zekeringen veranderen. En met 6A kan je bijna niets zelfs geen koffiezetter kan daarop.

Er zal vast horeca-achtige apparatuur in de unit komen.

Dan zal het wel een 6mm2 worden voor 16A en een 10mm2 voor als je aan 32A gaat denken.

Dan zou ik toch ook eens denken aan een generator huren / kopen of dat niet voordeliger is voor die 32A bedoel ik dan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Het zijn plannen om eventueel in de toekomst mogelijk naar 32A te gaan als blijkt dat 16A niet toereikend zou zijn. Maar ik ga eerst eens inventariseren WAT er nu allemaal aan apparatuur in de unit komt.

Eh... Is dat niet het begin?

niemand die nog weet dat 121 meter max aderlengte wordt geadviseerd bij 2.5qmm?

Een advies heeft pas waarde als je weet wie het adviseert en onder welke randvoorwaarden...
Even aangenomen dat de berekeningen van benleentje kloppen, dan zou je 20V over die kabel kwijt raken. Er spelen 3 zaken een rol:

  • Het is niet handig om de kabel op te stoken
  • Het is handig om voldoende over te houden voor de load
  • Het is wenselijk dat bij een overbelasting de beveiliging, in welke vorm dan ook, tript voor de kabel oprookt

Dat gezegd hebbende: laten we eens bij de laatste beginnen. Op een B16 automaat moet je een dikke 20A trekken om die ergens te laten trippen. Dan zit je op onder de 30V spanningsval over die kabel. Dat gaat qua 'opstoken' wel goed (die kabel ligt enkel en niet in een bundel ofzo). Qua 'tript de beveiliging' gaat het ook lukken. Blijft over: spanningsval. Nou, dat zit dus op het randje en het zal afhankelijk zijn van de apparatuur of het goed gaat of niet. Iets wat warmte genereert zal er niet om malen. Een simpele koelkast doet het er ook wel op. Een Gamko zou een ander paar mouwen kunnen worden, alhoewel ik zo inschat dat dat ook nog wel goed gaat.

Het is op een bedrijfsterrein

Zie jij dingen die ik niet zie?

dus TS kan niet zomaar de zekeringen veranderen.

Er zijn zat 'terreinen' waar dat wel kan. En je zou evt. nog je eigen kastje tussen WCD en kabel kunnen hangen.

Het opgestookte vermogen in de kabel... dat is een overweging. Als het je 20 euro per jaar aan stroom kost en 'de dikkere kabel' is 400 euro duurder (en dan kost het je nog 10 euro per jaar aan stroom), dan is 'de dunnere' uiteindelijk gewoon de goedkopere.

Wat wel grappig is, is dat er nu vanalles aan adviezen rond vliegt. De meesten gebaseerd op wat de poster zelf verzonnen heeft aan randvoorwaarden, waarschijnlijk opgehangen aan de uitspraak van de TS: 16, mogelijk 32A. Ze zijn allen even waardevol (zo je wilt: waardeloos) tot TS duidelijk maakt wat er aan zal moeten komen te hangen.

Jinny

Golden Member

Eensch...

Nu had de lengte vd kabel meer te maken met de snelheid van uitschakelen bij een botte sluiting.
Daarom ook bij een B 121 meter en bij een C al 60 meter aderlengte max...
Maar goed, zodra er iets aan spullen draaien is het al te dun op die lengte.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als het voor één weekend of een paar weekenden is kun je ook kabels gaan huren. of je huurt een aggregaat + bv 25 meter kabel om geel geluids overlast te krijgen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Botte sluiting. Slap net, impedantie 1Ω. Kabelweerstand 1.4Ω Uitgaande van een sluiting tussen fase en nul: 230V, er loopt een kleine 100A. Een B-karakteristiek zal trippen (als het goed is natuurlijk :) ) op z'n magnetisch deel. En ja, het houdt niet over qua stroom. Thermisch is niet zo interessant (da's voor overbelasting). En ja, er zit de aanname in dat de stekkers fatsoenlijk gemonteerd zijn (zijn ze dan niet, dan lost dat probleem zichzelf wel op omdat het bij gebruik daar wel uitfikt).
Het moge duidelijk zijn dat als de sluiting tussen 2 fasen is de stroom hoger is. En als het net 'harder' is idem - feitelijk dus gunstiger.

In *mijn* beleving, zou je bij een harde sluiting in het magnetische gebied moeten blijven. Daar heb je niet zoveel met 'tijd'. Het thermische stuk is voor overbelasting - daar heb je met tijd te maken.

Een smeltpatroon is uiteraard een andere discussie.

Aangezien Jinny meestal met best onderbouwde verhalen komt (en ik die 121m wel eens vaker voorbij heb zien komen)... Vertel eens... Waar komt dat vandaan cq. welke (natte vinger) berekening ligt eraan ten grondslag?

@Hunebedbouwer: zou dat lonend zijn? 100m 5x6 doet zeg 600 euro (daar zit de BTW al bij). Als je er netjes mee om gaat, kan dat zomaar 10 tot 20 jaar goed gaan. Goed, daar moet je kabel / slangen wagen nog bij. Zou huren lonend zijn??

Op 22 mei 2022 11:34:29 schreef EricP:

Aangezien Jinny meestal met best onderbouwde verhalen komt (en ik die 121m wel eens vaker voorbij heb zien komen)... Vertel eens... Waar komt dat vandaan cq. welke (natte vinger) berekening ligt eraan ten grondslag?

dat is de max lengte van de kabel zodat je nog kortsluitstroom zat hebt om aan het einde van de kabel de B16 eruit te krijgen. echter waar de stekker word ingestoken telt ook nog mee bij die meters uiteraard, net als de netimpedantie lokaal.

heb een tijd geleden gehad dat bij een keuring de voorbeveiliging van de onderverdelingen van 35A te veel was bij kortsluiting. de hoofdvoeding aldaar was 63A, echter de impedantie meting zei dat de impedantie tot de trafo gewoon te hoog was. de simpele/goedkope oplossing was de netvoeding terugbrengen naar 3x40A, een schrijvende meter bevestigde dat ook. de meting van de keurder klopte ook, zelf nagemeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kabel of slangenwagen is in deze wat minder belangrijk. Een gemiddelde landbouwer kan wel met wat ijzer en lastoestel overweg en weet wel wat te fabrieken dat hij aan de tractor kan hangen. Op een kg meer of minder komt het dan niet echt aan. Voor het doorgeroest is zijn we weer vele jaren verder.

Als verdeelpunt is een verdeelkast geen slechte keuze.

Huren? Dat gaat je al snel meer kosten. (voorbeeld)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je hebt het over 100meter snoer, maar wat is de afstand groepenkast naar het kracht stopcontact?
Plaats eens een schets met maten van meterkast tm de aansluitplaatsen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Al gedacht aan het risico van diefstal? Koperkabel brengt iets van €2 op per kg.

Op 22 mei 2022 12:05:50 schreef toeter:
Al gedacht aan het risico van diefstal? Koperkabel brengt iets van €2 op per kg.

gestript 7€ de kilo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 mei 2022 12:05:50 schreef toeter:
Al gedacht aan het risico van diefstal? Koperkabel brengt iets van €2 op per kg.

Dan kan je bij alles die vraag stellen. Durf je een auto op een onbekende plaats parkeren? Al eens aan gedacht dat ze die kunnen stelen? Worst case halen ze zelfs de koperen afvoerbuizen van je huis af.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

@EricP, Testman neemt me de woorden uit de mond..

Poosje terug ergens had de (gecertificeerde uiteraard) bouwer een hele installatie aangelegd met lange kabels (onderverdelingen uiterst ongelukkig gepositioneerd) en overal C kar 16A alamats...
Die mochten allemaal vervangen worden voor B.
Waren nog wel wat zaken die fout waren, ook de gecertificeerde zonnepanelen cowboys hadden nogal wat blunders laten liggen.... (als in 320A potentieel over 160A baren)

Dus ja, ik let daar wel eens op...

https://www.wezelbv.nl/wp-content/uploads/2018/01/5.Maximale-lengte-va…

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2022 12:27:17 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Dan kan je bij alles die vraag stellen. Durf je een auto op een onbekende plaats parkeren? Al eens aan gedacht dat ze die kunnen stelen? Worst case halen ze zelfs de koperen afvoerbuizen van je huis af.

Dat is niet worst kaas hoor, dat gebeurt gewoon...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

dat is de max lengte van de kabel zodat je nog kortsluitstroom zat hebt om aan het einde van de kabel de B16 eruit te krijgen.

Ja, zover was ik. Maar dat vertelt niet waar het vandaan komt...

Wat het doel is, dat is duidelijk.
Waar het vandaan komt na het lezen van de link van Jinny ook min of meer: een tabel, gebaseerd op de NEN1010. Leuk, maar dat is gewoon een norm. Dus best boeiend om eens naar te kijken, maar geen wet.
Daarnaast is de tabel waar Jinny naar linkt wat ambigu, en wel om het volgende.

Zoals ik het net op de natte vinger uitrekende, gaat een kabel van 100m, dus 200m geleider 'net' goed (waarbij 'net' natuurlijk ook weer discutabel is vanwege de natte vinger; gezien alle afrondingen aan de 'ongunstige' kant zitten is het goed genoeg).
De tabel heeft het over de lengte van een 'leiding'. Je zou dat als een enkele ader op kunnen vatten (zoals Jinny lijkt te doen), maar bij de opmerkingen heeft men het opeens over kabel - wat meerdere aders impliceert en dus voor een geleider de dubbele lengte.

Gezien mijn eigen natte vinger en de mogelijke interpretaties van de tabel, neig ik ernaar om te vermoeden dat het over kabel lengte gaat en niet over draad lengte. In die context zegt de tabel dus inderdaad 122m. Als je waarde aan die tabel wilt hechten en de boel zit niet te ver van de zekering af, dan kan 100m 2.5mm2 net. Maar dat het 'net aan was' hadden we al eerder vastgesteld...
Dat het over XLPE kabel gaat zal en niet over iets rubber of PUR-igs zal er niet zoveel aan af doen. Bij de magnetische afschakeling is de stroom niet zodanig dat een 'langdurige' thermische belasting aan de orde is.

High met Henk

Special Member

230 apparatuur op 400v kun je wel verdelen, maar de totaal stroom zal door de nul lopen.

Dus 3x 16 A op de fasen trekken zal 3x16A = 48A zijn. Wellicht mag je nog delen door sqrt3 dan is het nog altijd bijna 28A...

Zie hieronder.. Zondag denkfout.. Stroom loopt ene moment ene kant, andere moment andere kant..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 22 mei 2022 15:36:44 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Eehm nee, dan is het gewoon 0

maar het blijft een tijdelijke voorziening, dus een eindgroep met aardlek nemen, 2,5mm2 voor een 16A voeding en 4mm2 voor een 32A voeding. spanning zakt wat in bij grote vermogens, maar anders kun je veel investeren in dikke kabels. zolang je geen cafetaria gaat runnen op die kabel werkt dit gewoon zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2022 14:31:56 schreef EricP:
[...]Ja, zover was ik. Maar dat vertelt niet waar het vandaan komt...

Wat het doel is, dat is duidelijk.
Waar het vandaan komt na het lezen van de link van Jinny ook min of meer: een tabel, gebaseerd op de NEN1010. Leuk, maar dat is gewoon een norm. Dus best boeiend om eens naar te kijken, maar geen wet.

Nee het is geen wet maar ik vind het over het algemeen wel handig dat je tenminste iets heb waarop je kan baseren dat een en ander nog veilig is. Dus als die tabel aangeeft dat op een C16 je maar 60 meter mag, dan heb ik geen problemen met bv 70 meter maar 100 meter erachter lijkt me niet verstandig.
Die tabel gaat echter wel uit voor een vaste installatie.

Op 22 mei 2022 06:54:47 schreef EricP:
Zie jij dingen die ik niet zie?

TS heeft het over een verplaatsbare unit rondom een bedrijf. Maar dat kan je inderdaad verschillend interpreteren.

Op 21 mei 2022 22:07:48 schreef Jinny:
Dan ben je op die lengte toch altijd de sjaak met 2.5qmm?
Gaat niet lukken met 16A

Als de tabel zegt dat 121 meter is toegestaan dan zie ik geen probleem waarom het niet zou lukken.

Op 22 mei 2022 10:37:42 schreef Hunebedbouwer:
Als het voor één weekend of een paar weekenden is kun je ook kabels gaan huren. of je huurt een aggregaat + bv 25 meter kabel om geel geluids overlast te krijgen.

Over het algemeen is huren dusdanig duur dat je het na ca 4 weken huren al beter had kunnen kopen. Huren doe ik zelf alleen als ik het maar 1 keer een paar dagen/ weekend nodig heb.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 22 mei 2022 15:45:15 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Jinny

Golden Member

De keurders waar ik mee te maken heb met mijn toko rekenen allemaal met aderlengte.
Of feitelijk, ze rekenen de gemeten impedantie om naar kabellengte en die is altijd de helft van de lengte in de tabel.
Ergo, de tabel geeft de aderlengte weer.
Ik ben de eerste die zegt dat het er niet duidelijk staat, maar dat is met heel veel uit de NEN zo..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De tabel met als voorbeeld 53x gaat over leidingen en volgens onderstaand link zijn dat toch echt kabels.
Maar wel een punt je hebt ook dubbel geïsoleerde 1 aderige leidingen/ kabels

https://kennisbank.installatiejournaal.nl/themas/nen-1010/elektrisch-m…?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 mei 2022 17:56:28 schreef benleentje:
[...]Dat is maar voor een heel klein deel waar. Als je bv enkel wat gaatjes gaat boren met een boormachine hoef je die haspel echt niet helemaal uit te rollen. Tegenwoordig staat het soms netjes vermeld bij welk vermogen die helemaal afgerold moet worden

Al meermaals gezien dat het niet goed komt. Wat gaatjes boren? Hangt dan wel van je boormachine af en het materiaal dat je gaat boren. BTW, hoeveel lezen er wat ergens op staat en weten dan nog wat ze lezen?

Als het goed is zit er in een haspel nog een thermische beveiliging. Maar dat is zeker niet de standaard. Al zeker niet als je een slanghaspel gaat gebruiken.

Op camping toch al enkele gesmolten haspels gezien. Denken ze 2000W verwarming of een oventje te kunnen trekken over 25m 1,5mm² met het overgrote deel nog op de haspel. Of ze hangen de skottelbraai er aan met nog eens een dunne verlengkabel. Op een deftige camping hang je achter 16A automaten. Landafhankelijk B of C. In België meestal C.

CEE form => chukko, draadhaspel, chukko => CEE is ook zo een klassieker. Liefst met de chukko's op de grond. Met wat geluk een plastiek zakje er rond gedraaid.

@testman hier onder: Een sleurhut op tandem as voor 2 personen en daar hoort een zo goedkoop mogelijke kabel bij. IPV 1 keer te investeren in een deftige neopreen met 2 CEE. Toch zowat de standaard op het gros van de Europese campings en al zeker als aansluiting van caravan of MH. Hoeveel wringen dan nog het dekseltje de nek om terwijl daar een uitsparing voor voorzien is die ook de trekontlasting is. Gevolg een stekker die maar voor de helft is ingestoken.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 22 mei 2022 20:55:05 (16%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 22 mei 2022 18:46:12 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Al meermaals gezien dat het niet goed komt. Wat gaatjes boren? Hangt dan wel van je boormachine af en het materiaal dat je gaat boren. BTW, hoeveel lezen er wat ergens op staat en weten dan nog wat ze lezen?

met de boormachines zelf ook, ik heb al tig omschakelknoppen vervangen van de sds machines bij mn werkgever, omdat men niet kan onthouden dat omschakelen alleen mag met draaiende motor. dat staat er ook gewoon op :P

btw een haspel met rubber kabel smelt niet zo snel. een vmvl haspel heb ik ook al genoeg gezien als gesmolten klont. vandaar ook de thermistor die bij 56 graden afschakelt tegenwoordig, het 2e wat je na ergernis uit een haspel sloopt :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 mei 2022 20:07:58 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2022 18:43:10 schreef benleentje:
De tabel met als voorbeeld 53x gaat over leidingen en volgens onderstaand link zijn dat toch echt kabels.
Maar wel een punt je hebt ook dubbel geïsoleerde 1 aderige leidingen/ kabels

https://kennisbank.installatiejournaal.nl/themas/nen-1010/elektrisch-m…?

Ik heb dat linkje eens bekeken, maar veel duidelijker wordt het er niet mee..
Zeker niet met die formule die er staat, formule
Ik laat mijn gedachten er eens over gaan, want helemaal snap ik het niet, en dat irriteert me...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen