Condensatormotor regelen

Goedendag!

Zoveel varianten, zoveel mogelijkheden. Na meerder zoekopdrachten denk ik dat ik mijn toepassing van een éénfase slakkenhuisventilator met bedrijfscondensator in combinatie met een toerenregelaar goed heb uitgedacht. Toch zoek ik daar graag bevestiging van, hopelijk kunnen jullie mij daar aan helpen!

De motor is een krijgertje, ik heb deze inclusief bijbehorende bedrijfscondensator. Schema:

De regelaar is een Daalderop R20, het is een kastje met een aan/uit schakelaar en een draaiknop voor de toeren.

Ik heb uitgevonden dat op aansluiting 5 een geschakelde 230V staat, maar deze wordt niet in de installatiehandleiding benoemd. Schakelaar "aan" is dus spanning op dit contact.
Als ik dit forum goed heb begrepen kan je zo'n condensatormotor het beste regelen door de spanning op de hoofdwikkeling te variëren en op de hulpwikkeling deze 230V houden. Dit omdat er anders spookspanningen kunnen ontstaan waardoor regelaar, motor of condensator er al gauw de brui aan geeft. Daarom de volgende Photopaint:

Ik heb bewust de L/N omgestoken van regelaar naar N/L op de motor, maar volgens mijn beperkte kennis van dit soort wisselspanningregelingen moet dat voor de werking niet uitmaken. Gaat dit explosievrij werken?

Sine

Moderator

Ik zou gewoon de hele motor constructie op 6 en 4 zetten.

De hulpwikkeling onder volle spanning houden kon wel eens vervelende neveneffecten opleveren.

Die 5 aansluiting lijkt me ook eerder bedoeld voor het openen van shutters van ventilatoren.

je kunt een condensatormotor ook geheel achter een triac dimmer zetten, maar dan krijg je brom geluiden met toeren terugregelen. met de condensator buiten de toerenregelaar is het minder erg iig. met een stappentrafo als regelaar kan dat wel, geen brom als de condensator achter de toerenregelaar zit. een triac toerenregelaar is immers gemaakt voor een L belasting, geen C of LC belasting..

dat je een geschakelde uitgang hebt is niet raar, dat word oa bij restaurants gebruikt om de gasklep te sturen. geen afzuiging aangezet, dan ook geen gas..

[Bericht gewijzigd door testman op 21 mei 2022 19:34:20 (17%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 21 mei 2022 17:15:09 schreef gose91:
Zoveel varianten, zoveel mogelijkheden. Na meerder zoekopdrachten denk ik dat ik mijn toepassing van een éénfase slakkenhuisventilator met bedrijfscondensator in combinatie met een toerenregelaar goed heb uitgedacht.

Lees dit eens door als je wil.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had mijn "voorkennis" uit dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/105490. Daar wordt gesuggereerd om de hulpwikkeling de normale bedrijfsspanning aan te bieden. Maar misschien is probleem/oplossing daar anders en kan ik dat met mijn beperkte kennis er niet uit destilleren.

Een beetje brommen zou niet erg zijn, maar een klappende condensator als de ventilator is ingebouwd zie ik niet zitten. Uit jullie reacties maak ik op dat dit niet het geval zal zijn :)

Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2022 16:37:55 schreef gose91:
Een beetje brommen zou niet erg zijn, maar een klappende condensator als de ventilator is ingebouwd zie ik niet zitten. Uit jullie reacties maak ik op dat dit niet het geval zal zijn :)

Hier een filmpje van de regelaar uit het artikel.

https://youtu.be/6JHuK99OFRU

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.