automaat floept uit bij puntlasser.

Als de puntlasser aangezet wordt floept de aardlek uit. Als ie eenmaal draait dan kan je zoveel puntlassen maken als je wilt.

D'r zit een lompe trafo in en ik dacht dat die dus een hoge inrush heeft waardoor de boel bij aanzetten de aardlek triggert. Maar dat kan het dus niet zijn Tussen de lassen is de trafo spanningsloos. Die wordt per las (kort) aangezet.

Deze gast heeft er een NTC tussen gezet, en dat helpt fantastisch totdat deze week er rook uit kwam en je raad het ..... nooit. Hij bleef het doen. Nu ik het ding op en heb en aanraak brokkelde hij af.

Het is een sunkko 709A.

Twee vragen: Nieuwe NTC er in en klaar, of betere oplossing?

Waardoor zou de boel uitfloepen als het niet de trafo is?

IK heb isolatie naar aarde gemeten en mijn meter die minstens 200M kan meten ziet niets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rotte X/Y condensatoren in het netfilter?
Of teveel apparaten met een netfilter op de ALS: met 8 apparaten of meer zit je al gauw aan de 30mA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

stekker draaien helpt ook niet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor dit soort apparatuur hoeft eigenlijk geen aardlek. Aardlek is alleen verplicht in een woning voor de rest eigenlijk niet. Tenzij je op je blote voeten half naakt gaan puntlassen ;).

Daar zie ik deze gebruiker wel voor aan.... :-)

Stekker omgedraaid is mogelijk nog niet geprobeerd.

Er heeft een tijd een "NTC 5D-9" ingezeten en voor zover ik kan zien mag die 3A hebben. Dus dat ie na verloop van tijd de geest aan maarten geeft is verklaarbaar.

@arco: Ik denk het niet. Er is verhuisd sinds de vorige keer dat ik van dit probleem hoorde, dus er is een compleet nieuwe "indeling".

Update: Hij leest net bovenstaand bericht en reageert hier IRL: "Ja dat zou best wel eens kunnen..." voordat ie mijn bericht las.....

[Bericht gewijzigd door rew op 22 mei 2022 18:14:11 (14%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb pas nog een puntlas voeding aangelegd, die deed 135kVA primair op vollast. een ntc op dergelijk vermogen gebruiken is vragen erom. kan me niet indenken dat de aardlek niet zou trippen alleen bij inschakelen door die ntc. dan is het puur een piekstroom probleem, is het geen alamat overigens? kan op de piekstroom eruit gaan ipv aardlek.

een ntc voor de trafo zal niet lang goedgaan, die schakelt zo kort in dat de ntc in no time gebakken word. alleen in serie met de voeding van het hele toestel kan het iets doen.

[Bericht gewijzigd door testman op 22 mei 2022 18:17:12 (74%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja die heb je ook. Dit is een kleintje. :-)

Ja, dat vind ik dus het rare: Mijn eerste gedachte was ook: Het zal die lompe trafo wel zijn, maaar die is het niet, want ander zou er tijdens het lassen eea (ook) mis gaan.

Ik heb nu een 12A 5 Ohm NTC in m'n winkelwagen bij Farnell gedaan. Als de oude 5 ohm het deed dan zal dat nu dan ook wel goed gaan.

[Bericht gewijzigd door rew op 22 mei 2022 18:55:37 (78%)]

High met Henk

Special Member

Contactor en weerstand werkt ook ipv een NTC.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 mei 2022 18:07:16 schreef benleentje:
Voor dit soort apparatuur hoeft eigenlijk geen aardlek. Aardlek is alleen verplicht in een woning voor de rest eigenlijk niet.[/quote]

Oei.....
Dat komt niet van mij!!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 22 mei 2022 21:21:57 (15%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)