Hulp voor aansluiten 3 panelen met Enphase MP215 op (bijna) vrije tuingroep

Hallo,

Recent een setje met 3*285 watt panelen + 3*MP215 Enphase omvormers van een kennis kunnen overnemen voor op mijn schuurtje. Theoretisch vermogen is 855 watt max, dus te veel om met een stekker aan te sluiten (daarbij is max volgens mij 500-600 watt).

Paar checkvraagjes voor de installatie:
1. Aarden: moet de installatie apart worden geaard? Overweeg om een aardkabel aan het frame te monteren naar een pin in de grond of zit dit afdoende in de standaardkabel van enphase verwerkt?

2. Overweeg om de enphase kabel rechtstreeks aan te sluiten op de lasdoos in de schuur (van enphase kabel => kabelmof => ymvk => 2-polige werkschakelaar => ymvk => lasdoos schuur).
Echter, op de groep in de schuur zit ook een lampje (18 watt ledbalkje) in gemonteerd en een wcd. Kan ik deze laten zitten en gebruiken? Of moet ik de wcd laten vervallen? Hoop dat het lampje wel kan blijven zitten?

3. Zijn er aanpassingen aan de meterkast nodig (andere automaat) of voldoet de standaard automaat? Zie bijgevoegde foto's groep nr. 14.

dat wcd en lamp is niet zo'n punt. de kabel van de automaat in de meterkast af halen en een alamatje erbij zetten B16 30mA. is de schuur wel een aparte groep? vaak is het afgetakt van een wcd tegen de buitengevel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Zonnepanelen horen op een aparte groep via een eigen automaat en aardlek. Ook hoort er een werkschakelaar tussen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 mei 2022 20:42:37 schreef Lambiek:
Zonnepanelen horen op een aparte groep via een eigen automaat en aardlek. Ook hoort er een werkschakelaar tussen.

heeft ts bij punt 2 al staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou me er niet al te druk over maken. De schuur is al een eigen groep. Dat er een lampje op zit en een wcd die je zo af en toe gebruikt voor de boormachine, dat kan weinig kwaad. Het gaat maar om PV van 850 watt, het is geen dak vol.
Een werkschakelaar moet er wel tussen, je moet het ding kunnen uitzetten.
De aardlekschakelaar is zo te zien van het A-type, die zou ik vervangen door een B-type.

Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2022 20:43:35 schreef testman:
heeft ts bij punt 2 al staan..

Daar staat iets heel anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 mei 2022 20:53:48 schreef KlaasZ:
Ik zou me er niet al te druk over maken. De schuur is al een eigen groep. Dat er een lampje op zit en een wcd die je zo af en toe gebruikt voor de boormachine, dat kan weinig kwaad. Het gaat maar om PV van 850 watt, het is geen dak vol.
De aardlekschakelaar is zo te zien van het A-type, die zou ik vervangen door een B-type.

Klopt de schuur is een eigen groep en het gaat om een klein systeem (met een veel schaduw, dus echt voor de hobby). Werkschakelaar komt er zeker tussen, maar aan de meterkast sleutel ik als leek liever niet. Wat is het verschil tussen een A en B-type aardlekschakelaar? En waarom aanpassen?

Oja, moet ik het frame van de panelen en nog apart aarden of voldoet het als ik de enphase kabel aansluit op de aarddraad van de grondkabel?

Op 22 mei 2022 21:45:47 schreef jvdwaterlaat:
Wat is het verschil tussen een A en B-type aardlekschakelaar? En waarom aanpassen?

Een B-type reageert ook op een continue gelijkstroom, en die kan bij zonnepanelen ontstaan bij een aardfout.

Van de aarding ben ik niet zo zeker, wellicht kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen.

Sine

Moderator

Die enphase omvormers zijn dubbelgeïsoleerd, er zit dan ook geen aarde aan.

Normaal knoop je het gestel van de panelen wel aan aarde, al was het maar om geen geintjes te hebben met statische ladingen.

Een type B aardlek lijkt me hier ook niet nodig, deze micro omvormers werken niet met hoge DC spanningen, niet tov aarde in ieder geval.

Op 22 mei 2022 23:03:49 schreef Sine:

Normaal knoop je het gestel van de panelen wel aan aarde, al was het maar om geen geintjes te hebben met statische ladingen.

Een type B aardlek lijkt me hier ook niet nodig, deze micro omvormers werken niet met hoge DC spanningen, niet tov aarde in ieder geval.

Ok, aarden aan bestaande aardleiding grondkabel of aan een ijzeren pin in de grond?

Op 23 mei 2022 08:42:05 schreef jvdwaterlaat:
[...]

Ok, aarden aan bestaande aardleiding grondkabel of aan een ijzeren pin in de grond?

aan de bestaande aarde..van het huis.

geen eigen pin slaan.. het is geen bliksem afleider.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 22 mei 2022 20:53:48 schreef KlaasZ:

Voor wat betreft die WCD: het maximale vermogen van het aan te sluiten apparaat mag toch zijn: 3600-900 (zonnepanelen)-18 (lamp)= ca 2700 watt? overweeg wcd te laten zitten en een sticker erbij te plakken met een max. aansluitwaarde van 2500 watt.

Heel veel dank voor jullie tips!

Sine

Moderator

Een WCD op die groep kan net meer vermogen afnemen.

De stroom die komt vanaf de meterkast, en wat de solar omvormers daar nog aan toevoegen.

Op 23 mei 2022 09:29:44 schreef jvdwaterlaat:
[...]

Voor wat betreft die WCD: het maximale vermogen van het aan te sluiten apparaat mag toch zijn: 3600-900 (zonnepanelen)-18 (lamp)= ca 2700 watt? overweeg wcd te laten zitten en een sticker erbij te plakken met een max. aansluitwaarde van 2500 watt.

Heel veel dank voor jullie tips!

De max aansluitwaarde is gewoon 16A.. maar op het moment dat de zon volle bak schijnt..

kan je 3680watt + 750watt = 4430watt = 19.2A trekken uit dat tuin stopcontact voor de groep afslaat.. je apparatuur verlengsnoer bekabeling zou dit niet kunnen trekken..

Aan de andere kant in België zijn eindgroepen normaal al 20A...

Ik heb ook een vergelijkbare opstelling en werkt prima... ook al is het niet 100% de bedoeling..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 22 mei 2022 23:03:49 schreef Sine:

Maar dan kan er toch wel een DC aardlekstroom ontstaan?

Sine

Moderator

Klopt, maar niet spannender dan bij je TV bijvoorbeeld, en daar gebruik je ook geen type B

Ik snap het niet. Wanneer heb je dan wel een type B nodig? Of bestaan die dingen alleen maar om mensen onnodig op kosten te jagen?

Op 23 mei 2022 10:12:27 schreef -chefke-:
[...]

De max aansluitwaarde is gewoon 16A.. maar op het moment dat de zon volle bak schijnt..
kan je 3680watt + 750watt = 4430watt = 19.2A trekken uit dat tuin stopcontact voor de groep afslaat.. je apparatuur verlengsnoer bekabeling zou dit niet kunnen trekken..

Zwager heeft een apart kastje in de garage met 16A zekeringen: is volgens mij heel standaard in NL (ergens op telefoon nog wel een foto van)

Vanuit meterkast gaat een 16A groep ALLEEN naar de garage en de zonnepanelen zitten daar op aangesloten. Van daaruit gaat een aftakking naar de garagestopcontacten maar wel eerst lokaal door een 16A zekering.
Ik vond het eerst een klungeloplossing maar kan eigenlijk geen goed argument tegen deze oplossing vinden anders dan dat ik graag alle zekeringen in de meterkast zou willen hebben voor het gemak van storingszoeken.

Nog bedankt voor alle reacties. Alles is inmiddels geïnstalleerd, maar zonder envoy (zat er niet bij en slechts 3 panelen op een matige plek qua schaduw, dus eigenlijk te duur voor dit hobby project).

Er wordt helaas niets terug geleverd, want op de enphase MP215 knippert de led rood en dat betekent volgens https://www.4blue.nl/media/wysiwyg/Enphase_Microinverter_handleiding.p…: 'Geen stroom. Wisselstroomnetwerk ongeldig (Spanning of Frequentie). Dit kan voorkomen als de micro-omvormers nog niet zijn geconfigureerd met een netwerkprofiel.'

Hoe dit op te lossen?