Rest stroom?

Hallo allemaal,

Even een vraag over... ik noem het maar rest stroom..

Al een tijdje ben ik bezig met een flipper kast project en het project nadert zijn voltooiing.
Het werkt bijna allemaal... de puntjes nog op op de i. Maar als ik na testen uitzet, dus schakelaar om en stekker er uit, dan ijlen nog eventjes wat ledjes na en enkele seconde later hoor je nog een kortstondige ruis/brom vanuit de speaker. En dan is alles pas echt uit.

Mijn idee is dat er nog condensators leeg lopen of zo.. rest stroom weg vloeit.. (ik heb er geen verstand van ik ben niet elektrisch onderlegd)

Is hier een oplossing voor? Kan het uberhaupt kwaad?

Vriendelijk gegroet
Don

Waarschijnlijk kan het geen kwaad. Bij de versterker is het inderdaad mogelijk dat de buffercondensatoren van de voeding erg groot zijn en tijd nodig hebben om te ontladen. Om het door jouw beschreven effect van de restbrom te tackelen zou je met een relais contact de speakers vertraagt aan en snel af kunnen omschakelen met een kunst belasting. Ik zou dat alleen doen als het echt storend is.

Voor de leds kan dezelfde gelden. Het is echter ook mogelijk dat de spoelen van de solenoids nog wat rest energie bezitten die zich langzaam over de leds ontlaad. Leds vinden dit niet altijd leuk. Hier zou je iets aan kunnen doen door blusdiodes over de solenoids te plaatsen. En eventuele vonkende relais contacten zou je kunnen snubberen.

ik heb 2 versterkers die ruim 30 seconden doorspelen nadat je de stekker eruit hebt getrokken. Dat hoort zo..

Hubie

Special Member

Bij een versterker met buizen zie (zag) je vaak een zogenaamde " bleeder " weerstand over de elco's in de voeding staan zodat de elco's snel leeglopen als de versterker uit gezet werd.

Danny Kirwan was a master.https://www.youtube.com/watch?v=aZ0MNze6pgY you poor old sod...

Even uitleg vanaf het begin...

De 230V uit het net is wisselspanning. Dat betekent dat de spanning wisselt tussen positief en negatief, en dat 50x per seconde. Dat betekent ook dat er 100x per second (bij de wisseling van + naar - maar ook bij de omgkeerde wisseling!) even geen spanning is.

Voor een gloeilamp is dat geen probleem. Die gloeit nog wel effe. Voor een koffiezetter is dat geen probleem: dan verwarmt ie maar even niet. Maar bij veel moderne apparatuur, zoals een computer is dat wel een probleem: Je computer opnieuw laten opstarten 100x per seconde... dat wordt hem niet!

Dus zitten er zogenaamde "condensatoren" in. Een soort snelle batterijtjes die de 100x per seconde periode zonder stroom kunnen overbruggen.

Stel ik heb een apparaat zoals een versterker die maximaal 100W (100 joule per seconde) kan leveren, dan reken je die condensatoren uit dat ze 1/100 seconde de stroom kunnen leveren. 1J aan energie dus.

Als je versterker echter op dat moment maar 0.03 watt gebruikt, dan kan ie op die 1J aan energie dus wel 30 seconden spelen!

Bij jou flipperkast is het minder extreem dan bij Maus0611 z'n versterker. Het gaat bij hem om een nogal extreme verhouding tussen max-verbruik en actueel verbruik. Maar bij veel apparaten is een paar seconden niet raar. Heb je een lader voor een telefoon waar een ledje op zit als ie in de stroom zit? Kijk maar eens hoe snel die uitgaat als je hem uit het stopcontact haalt als de telefoon er niet aanhangt. En hoe snel als de telefoon er wel aan hangt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de antwoorden.

mijn spoelen heb ik allemaal voorzien van diodes en stuur deze aan met mosfet en heb deze dan weer met een condensator en weerstand naar gnd lopen om de eventuele inductie spanning van de spoel weg te werken. (idee gehaald van internet) zo zijn de spoelen (48 volt) gescheiden van de besturing (12 volt en 5 volt) en dat werkt goed. 12 volt voor velichting en geluid en 5 volt voor de arduinos en schakelaars.

Maar als de ruis/brom normaal is, wat mij wel logisch lijkt na jullie antwoorden, dan maak ik me daar verder niet druk om. Eerst dacht ik iets gelijks te moeten creeëren als met de spoelen. Maar gelukkig niet dan :)

Dank jullie wel!
vriendelijk gegroet
Don

Als je die diode bij de spoelen vergeet, dan gaan er dingen kapot.

Als ie "even bromt" bij het uitzetten.... Tja, daar kan je moeilijk over gaan doen om dat te voorkomen, maar als het niet stoort, zou ik het lekker laten zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/