Rest stroom?

Hallo allemaal,

Even een vraag over... ik noem het maar rest stroom..

Al een tijdje ben ik bezig met een flipper kast project en het project nadert zijn voltooiing.
Het werkt bijna allemaal... de puntjes nog op op de i. Maar als ik na testen uitzet, dus schakelaar om en stekker er uit, dan ijlen nog eventjes wat ledjes na en enkele seconde later hoor je nog een kortstondige ruis/brom vanuit de speaker. En dan is alles pas echt uit.

Mijn idee is dat er nog condensators leeg lopen of zo.. rest stroom weg vloeit.. (ik heb er geen verstand van ik ben niet elektrisch onderlegd)

Is hier een oplossing voor? Kan het uberhaupt kwaad?

Vriendelijk gegroet
Don

Waarschijnlijk kan het geen kwaad. Bij de versterker is het inderdaad mogelijk dat de buffercondensatoren van de voeding erg groot zijn en tijd nodig hebben om te ontladen. Om het door jouw beschreven effect van de restbrom te tackelen zou je met een relais contact de speakers vertraagt aan en snel af kunnen omschakelen met een kunst belasting. Ik zou dat alleen doen als het echt storend is.

Voor de leds kan dezelfde gelden. Het is echter ook mogelijk dat de spoelen van de solenoids nog wat rest energie bezitten die zich langzaam over de leds ontlaad. Leds vinden dit niet altijd leuk. Hier zou je iets aan kunnen doen door blusdiodes over de solenoids te plaatsen. En eventuele vonkende relais contacten zou je kunnen snubberen.

ik heb 2 versterkers die ruim 30 seconden doorspelen nadat je de stekker eruit hebt getrokken. Dat hoort zo..

Hubie

Special Member

Bij een versterker met buizen zie (zag) je vaak een zogenaamde " bleeder " weerstand over de elco's in de voeding staan zodat de elco's snel leeglopen als de versterker uit gezet werd.

Danny Kirwan was a master.https://www.youtube.com/watch?v=aZ0MNze6pgY you poor old sod...

Even uitleg vanaf het begin...