Dikte kabels in meterkast

als ze de meter goed aansluiten wel, ken er die 64000kWh terugleverde zonder 1 zonnepaneel aanwezig.

kastje vervangen, die ongeaarde wcd's zonder grondplaat op hout ook eraf meppen en een 4V randaarde wcd van de kast aftakken. dat alamatje in typisch PV boer gammel plastic kastje ook weg ermee.

je kunt ook 2 kastjes 220x220 hangen, dan hoeft de plank erboven niet weg/aangepast. wel F drager afslijpen links tegen de kast. dinrail beltrafo nemen , dan ben je dat 2ling snoer ook kwijt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

10? Dat is wel ERG heftig, 6 is zelfs in ruime kastjes al frutten.

pas een kast voor 35A voeding EN 20kW PV vermogen gebouwd, alles 10mm2 bedraad. omdat er voor 2P 63A aardlekken was gekozen, dus ook 10mm2 tussen aardlek en automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het kan, maar dan liever een 40A automaatje ervoor. Dat is nog goedkoper dan 63A aardlekken ook.

Op 24 mei 2022 20:47:48 schreef Sine:
Het kan, maar dan liever een 40A automaatje ervoor. Dat is nog goedkoper dan 63A aardlekken ook.

was niet 1 aardlek in die kast. niet dat het uitmaakt, met 250mtr 16mm2 voeding zal de omvormer niet blij gaan worden. bij keuringen ziet men liever zekeringen als voorbeveiliging overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2022 20:34:09 schreef Jinny:
je alamat is een spanningsafhankelijke en dus ongeschikt voor huisinstallaties.

Welke aardlek bedoel je? Ik heb er meerdere, hier nog foto's waarop de typenummers van de aardlekschakelaar en aardlekautomaten zijn te lezen.

Op de jaarrekening staat 'tarief tot 3 x 25A'.

dat chinese sep ding, dat voldoet niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2022 22:19:35 schreef testman:
dat chinese sep ding, dat voldoet niet..

Echt niet? Kema keur en de specificaties spreken toch wel over 'residual' en 'houshold use'. Zie bijlagen.

die 18mm alamatjes zijn spanning gestuurd, dat is afkeur. check maar eens hoe die alamat is aangesloten, als er geen hoofdschakelaar zit heb ik al vaker gehad dat de alamat achter de 30mA aardlek was bijgezet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 24 mei 2022 17:47:39 schreef Roland11:
[...]Ja, je spreekt terecht over een maximum verbruik van 49A in totaal. Maar deze stroom loopt nergens door een enkele draad. Door de kabel tussen de grote groepenkast en de hoofdzekering gaat maximaal 25A. En door 'mijn' kabel van de kWh meter naar de grote groepenkast maximaal 24A, die dan door mijn andere 16A gezekerde groepen wordt opgesoupeerd. Du 6mm2 lijkt me niet nodig...

Tja, waarom vraag je het dan......

Bij het plaatje van je meterkast sprongen de tranen me in de ogen.

Succes.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

dat is afkeur.

Eh... op basis waarvan dan? Leuk hoor, maar vooralsnog hoeft er niks gekeurd te worden (en kan er dus ook geen sprake van 'afkeur' zijn). Tegen de tijd dat er een wettelijke verplichting is om wel wat te gaan keuren, is er ook vast wel een beschrijving van waartegen gekeurd moet worden.
'Dat is afkeur' is - in elk geval op dit moment - een loze kreet die in deze context nergens op slaat.

Of het een goed idee is om dergelijke brol te gebruiken, is een ander verhaal.

Daarnaast zou je voor PV een type B verwachten. In de door TS geleverde paperassen staat nadrukkelijk dat dit een type A is. Bij een galvanisch gescheiden omvormer is het dubieus. Bij een niet gescheiden exemplaar niks beter dan onjuist (er is een simpel en realistisch scenario waarbij het ding gewoon z'n werk niet gaat doen).

Voor dikte van draad... Een stukkie 2.5mm2 kan ook 100A hebben. Voor eventjes. Feit blijft dat het verstandig (wenselijk, handig) is om er voor te zorgen dat de boel ook in een worst-kaas situatie overeind blijft. Dus als er op enige manier daadwerkelijk ~50A kan gaan lopen, dan is de bedrading daar *dus* dik genoeg voor. Volgens Murphy gaat die situatie voorkomen, bij voorkeur bij een zekeringkast die het niet kan hebben.

Oh... hoe dik de kabeldraad in de meterkast is (=kast waar de meter in hangt) is aan de netbeheerder. Die doet de meter! :+

Op 25 mei 2022 06:56:44 schreef EricP:
[...]Eh... op basis waarvan dan? Leuk hoor, maar vooralsnog hoeft er niks gekeurd te worden (en kan er dus ook geen sprake van 'afkeur' zijn). Tegen de tijd dat er een wettelijke verplichting is om wel wat te gaan keuren, is er ook vast wel een beschrijving van waartegen gekeurd moet worden.
'Dat is afkeur' is - in elk geval op dit moment - een loze kreet die in deze context nergens op slaat.

Of het een goed idee is om dergelijke brol te gebruiken, is een ander verhaal.

Daarnaast zou je voor PV een type B verwachten. In de door TS geleverde paperassen staat nadrukkelijk dat dit een type A is. Bij een galvanisch gescheiden omvormer is het dubieus. Bij een niet gescheiden exemplaar niks beter dan onjuist (er is een simpel en realistisch scenario waarbij het ding gewoon z'n werk niet gaat doen).

Voor dikte van draad... Een stukkie 2.5mm2 kan ook 100A hebben. Voor eventjes. Feit blijft dat het verstandig (wenselijk, handig) is om er voor te zorgen dat de boel ook in een worst-kaas situatie overeind blijft. Dus als er op enige manier daadwerkelijk ~50A kan gaan lopen, dan is de bedrading daar *dus* dik genoeg voor. Volgens Murphy gaat die situatie voorkomen, bij voorkeur bij een zekeringkast die het niet kan hebben.

Oh... hoe dik de kabeldraad in de meterkast is (=kast waar de meter in hangt) is aan de netbeheerder. Die doet de meter! :+

keuren komt vanuit de verzekering maatschappijen. nu nog zakelijk, maar als een woning zakelijk bij een verzekering zit, dan komt de vraag over keuren ook daar.

PV met een type b aardlek kom je nooit tegen, standaard een 100mA alamatje, wel van B kwaliteit. omdat de PV boeren er nogal eens een rommel van maken is daarom ook de scope12 keuring gekomen, die de PV installatie keurt. ook weer bij bedrijven, als die PV installatie er ligt duurt het geen 3 maanden dat die keuring gedaan word doorgaans. niet zelden is de meterkast dan een afkeurpunt omdat de opgetelde stromen te groot zijn voor de bestaande kast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2022 22:39:49 schreef testman:
check maar eens hoe die alamat is aangesloten, als er geen hoofdschakelaar zit heb ik al vaker gehad dat de alamat achter de 30mA aardlek was bijgezet..

Gecheckt en zit hier goed, geen aardlek achter aardlek.

Op 25 mei 2022 06:56:44 schreef EricP:
Daarnaast zou je voor PV een type B verwachten. In de door TS geleverde paperassen staat nadrukkelijk dat dit een type A is.

De fabrikant van de omvormer heeft een '6 mA verklaring' bijgeleverd, daarom mag het een type A zijn (had ik al eens nagevraagd bij de PV-boer die het geinstalleerd heeft).

Geinspireerd door deze discussie zal ik eerst de twee opbouwstopcontacten verwijderen, en deze vervangen door een geaarde versie + achterplaat (bijv. Attema BK1623 + bodemplaat BK1619). De bel laat ik even voor wat hij is (het stopcontactje dat op de groepenkast zit + beltrafo).
En er voor zorgen dat er bij de installatie van de volgende set zonnepanelen een steviger kastje wordt geplaatst ter vervanging van het brakke plastic kastje wat de PV-boer eerder heeft geplaatst...

mel

Golden Member

Ik zou een zelfde soort groepenkast nemen, eventueel leeg, en di losse automaat er in zetten. De "nieuwe"kast zou dan heel netjes naast de bestaande passen.. Dat schotje met het bel wcd schuif je dan op.Of je zet een din rail beltrafo erbij in de nieuwe kast..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ouch... zie foto: dat is de aarddraad van de PV-installatie... Ja, zo gemonteerd door de PV-boer. Half geklemd onder de schroef die de aardrail vastzet aan de kast...
Even eraan rammelen/trekken en hij is los volgens mij..
Ik ga hem vanavond (als het donker is) maar even onder een van de 'echte' schroeven zetten die bedoeld zijn om er een draad onder te steken.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op woensdag 25 mei 2022 11:02:26 (13%)

Sine

Moderator

Op 25 mei 2022 10:53:56 schreef mel:
Ik zou een zelfde soort groepenkast nemen, eventueel leeg, en di losse automaat er in zetten.

Wat dacht je van een lege kast, en ALLES overzetten?

Zo blijft het frietefrutten.

Als je het dan echt goed doet bestel je meteen drie nieuwe automaatjes om die museumstukken te vervangen en zet je er een hoofdschakelaar bij.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 mei 2022 11:27:29 (21%)

Jinny

Golden Member

Op 25 mei 2022 09:25:32 schreef Roland11:
[...]Gecheckt en zit hier goed, geen aardlek achter aardlek.

Blijft dat het een spanningsafhankelijke is en ongeschikt voor lekenbedrijf.

[...]De fabrikant van de omvormer heeft een '6 mA verklaring' bijgeleverd, daarom mag het een type A zijn (had ik al eens nagevraagd bij de PV-boer die het geinstalleerd heeft).

Met een 6mA mag het achter een gewone ja.
Maar dan ook wel maar 1.

Geinspireerd door deze discussie zal ik eerst de twee opbouwstopcontacten verwijderen, en deze vervangen door een geaarde versie + achterplaat (bijv. Attema BK1623 + bodemplaat BK1619). De bel laat ik even voor wat hij is (het stopcontactje dat op de groepenkast zit + beltrafo).
En er voor zorgen dat er bij de installatie van de volgende set zonnepanelen een steviger kastje wordt geplaatst ter vervanging van het brakke plastic kastje wat de PV-boer eerder heeft geplaatst...

Gewoon, wat ik al voorstelde, vers kastje waar alles nieuw in kan.
Bv een Eaton Medusa.
Ben je van die oude zut ook af...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

keuren komt[...]

Vooralsnog dus absoluut niet relevant en een hoop bangmakerij. Tegen de tijd dat het wellicht ooit eens in een woning zou gaan komen, dan zijn er vast wel weer zoveel aanvullende eisen dat alles 'van nu' toch niet meer voldoet. Of dan weer ene uitzondering krijgt omdat <verzin een k*t smoes>.

Blijft dat het een spanningsafhankelijke is en ongeschikt voor lekenbedrijf.

Even afgezien van het nut: waar staat dat en hoe bindend is dat? Let wel: dat gaat niet over wenselijkheid, dat is een andere discussie.

aarddraad die maar half onder de schroef zit, is ook slecht. en nu is er al zoveel aan dat 1985 kastje versleuteld, had er al een hoofdschakelaar ingezet moeten zijn onderhand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Die aarddraad zit onder de schroef waar het aardrailtje mee vast gezet is aan de kast.
Dat is geen aansluitschroef!
Maar als dat het enige wat er gammel aan is.........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

en vergeet niet de schroef erlangs die 2 aarddraden erop heeft zitten, ook slecht. ofwel te weinig aardklemmen aanwezig, eraf dat reliek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

sterker nog
een meterkast zonder hoofdschakelaar moet meteen verplicht voor zien worden van een hoofdschakelaar bij een aanpassing en uitbreiding

het 18 mm alamatje heb ik vaak een woning in brand zien steken met pv installaties, je moet het zelf weten maar ik wist het wel leeg trekken die handel en nieuwe kast erin en dan geen emat meuk maar gewoon een eaton kast

@ericp

Even afgezien van het nut: waar staat dat en hoe bindend is dat? Let wel: dat gaat niet over wenselijkheid, dat is een andere discussie.

De thuisprutser en de snelle pv cowboy doen dat gewoon.
Een installateur die de zelf opgelegde NEN en EN normen gebruikt gaat dit niet toepassen. Zo hebben ze dat namelijk vast gelegd.
Dat is niets anders dat we voor fase bruin en blauw voor de nul gebruiken.

@kaiserchief87 ik ben het wel met je eens alleen een uitbreiding met 1 groepje wordt niet gezien als een uitbreiding waardoor je aan een nieuwere nen norm zou moeten vodoen. Het is een beetje rekbaar/wazig opgesteld.

EricP

mét CE

De thuisprutser en de snelle pv cowboy doen dat gewoon.
Een installateur die de zelf opgelegde NEN en EN normen gebruikt gaat dit niet toepassen. Zo hebben ze dat namelijk vast gelegd.

Dan zijn we er dus. 'Afkeur' en 'verboden' slaan nergens op. 'Broddelwerk' en 'iets met vakmanschap' is de hoek waarin dit zit!

Sine

Moderator

Het gros van die kleintjes voldoen niet aan NEN-EN-IEC 61009-2-1 dus als je de nen1010 wilt volgen is dat een verkeerde keuze.

Daar liep al eens ergens een topic over.

Los van die discussie kun je je afvragen of je SEP, EMAT, Chint en andere dubieuze merken wilt toepassen.
Zeker in een solarinstallatie waar langdurig een aardige stroom loopt.