[BE] automaten gebruik

mag ik in belgie ook aeton aardlekautomaten gebruiken?? b16 amp. o.o3

Op 24 mei 2022 15:16:17 schreef hans200:
mag ik in belgie ook aeton aardlekautomaten gebruiken?? b16 amp. o.o3

Ja, maar wij hebben liever dat je Belgische merken gebruikt. :)

mel

Golden Member

Geen idee waarom, maar in Belgie mag je 20 A gebruiken, naar het schijnt...Lager mag natuurlijk ook..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aeton? dat merk ken ik niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
pamwikkeling

Special Member

De fabrikant (Eaton) op zich zal wel geen probleem vormen.

Maar ik vermoed (tot bewijs van tegendeel) dat de gebruikte aardlekautomaat zowel de faze (fazen) alsook de nul geleider moet beveiligen.

In Nederland vermoed ik dat enkel de faze (fazen) beveiligd wordt (worden).

In een installatie gebouwd naar Belgische normen, zal dus enkel een Eaton aardlekautomaat die beide polen beveiligd gebruikt mogen worden.

Op 24 mei 2022 18:34:18 schreef pamwikkeling: In een installatie gebouwd naar Belgische normen, zal dus enkel een Eaton aardlekautomaat die beide polen beveiligd gebruikt mogen worden.

Die regel vervalt bij een aardlekautomaat precies omdat het aardlekgedeelte beveiligt tegen een kortsluiting naar de aarde. AREI art. 128 vermeldt dit expliciet.

Je zal eens het nieuw AREI moeten downloaden new beetle, artikelnummers bestaan niet meer, die zijn zo van voor 2020 :)

Maar is inderdaad nog steeds van toepassing staat nu in Onderafdeling 4.4.4.2

In België moeten automaten voor huishoudelijk gebruik voldoen aan de NEN-EN-IEC 60898 norm.

- alle polen moeten beveiligd zijn ten kortsluiting en overbelasting.
- de maximale kortsluitstroom moet vermeldt staan in een rechthoekje.
- En ze moeten altijd energiebeperking klasse 3 zijn, staat in een klein vierkantje onder de kortsluitstroom. (Eigenlijk alleen in de eerste rij na de eerste differentieel maar in de praktijk allemaal).

Technische fiche downloaden bij Eaton en goed nakijken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 mei 2022 21:39:13 schreef evelo:
Je zal eens het nieuw AREI moeten downloaden new beetle, artikelnummers bestaan niet meer, die zijn zo van voor 2020 :)

Maar is inderdaad nog steeds van toepassing staat nu in Onderafdeling 4.4.4.2

In België moeten automaten voor huishoudelijk gebruik voldoen aan de NEN-EN-IEC 60898 norm.

- alle polen moeten beveiligd zijn ten kortsluiting en overbelasting.
- de maximale kortsluitstroom moet vermeldt staan in een rechthoekje.
- En ze moeten altijd energiebeperking klasse 3 zijn, staat in een klein vierkantje onder de kortsluitstroom. (Eigenlijk alleen in de eerste rij na de eerste differentieel maar in de praktijk allemaal).

Technische fiche downloaden bij Eaton en goed nakijken.

Moet je dan ook 2 polige (aardlek)automaten gebruiken als je 230V tussen fase en Nul hebt?
Dus de 1 P+N zijn niet toegestaan?

Wijkt de B AREI daarmee af van de NL NEN1010?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Onderafdeling 4.4.4.1. Onderbreking van de getroffen geleider
Alle fasegeleiders moeten beschermd zijn tegen overstroom. Deze bescherming moet de onderbreking veroor-
zaken van de geleider waarin de overstroom wordt waargenomen maar moet niet noodzakelijk de onderbreking
veroorzaken van de andere actieve geleiders.
Indien de onderbreking van één enkele fase gevaar kan opleveren, bijvoorbeeld in geval van driefasige moto-
ren, moeten gepaste maatregelen genomen worden.

Onderafdeling 4.4.4.2. Bescherming van éénfasige stroombanen
In éénfasige stroombanen van elektrische installaties van huishoudelijke ruimten, moet de bescherming voor-
zien worden op de twee actieve geleiders behalve indien op dit niveau een differentieelstroominrichting be-
staat die tegelijkertijd de bescherming bevat tegen overstroom in één van de geleiders en de onderbreking
verzekert van de twee actieve geleiders. Deze schakelaar moet voor iedere pool het vereiste onderbrekings-
vermogen hebben.

Men spreekt van de fasegeleiders. In België kunnen dat er 2 zijn in monofase kringen. Daardaar zie je in de praktijk bijna altijd beveiliging in beide polen van een autmaat.

Op 24 mei 2022 22:50:25 schreef Toeternietoe:
[...]

Moet je dan ook 2 polige (aardlek)automaten gebruiken als je 230V tussen fase en Nul hebt?

Wijkt de B AREI daarmee af van de NL NEN1010?

dat zou, mijn inziens logisch zijn, gezien er in BE een mix is van 230V en 400 V netten ,en velen het verschil niet eens kennen. De reden zou dan zijn Om mogelijke vergissen in de keuze ven de juiste aardlekautomaat tegen te gaan.
Maar dat is slechts mijn idee erover, ben ook benieuwd wat het Arei schrijft :-)

Op 24 mei 2022 21:39:13 schreef evelo:

Dat heb ik ondertussen Evelo, maar ik heb steeds de slechte gewoonte om de vragen hier als renovatiewerk te interpreteren, wat hier idd niet noodzakelijk het geval is.

Dus meteen de vraag aan jou. “ Gezien AREI 2021 en AREI 1981 tegenstrijdig zijn op veel punten aan welk AREI wordt een bestaande installatie gekeurd?” Voor pre-1981 installaties bestaat wetgeving, voor pre-2021 bij mijn weten niet.

Op 24 mei 2022 22:50:25 schreef Toeternietoe:

1P+N aardlekautomaten zijn toegelaten zowel in AREI 1981 art 124 en 2021 art. 4.4.4 Die geintegreerde aardlekschakelaar beveiligt immers tegen een kortsluiting tussen die 2e fase en aarding. Als Evelo dat toch afkeurt volgt hij het AREI niet :)

Ik denk niet dat ik in de praktijk al ooit dergelijke differentieelautomaten ben tegengekomen.

Maar tot nu was ik inderdaad niet op de hoogte van deze uitzondering.

Weer iets bijgeleerd :)

Voor installaties uitgevoerd volgens het oud AREI (gelijkvormigheidsverslag van voor 01/06/2020) moet je gaan kijken naar deel 8 van het nieuw AREI voor mogelijke afwijkingen:

Afdeling 8.2.2. Huishoudelijke elektrische installaties oud AREI
De volgende afwijkende beschikkingen zijn van toepassing op de bestaande gedeelten van elektrische huishou-
delijke installaties oud AREI:

Probleem is natuurlijk dat het in veel gevallen gaat om gemengde installaties. Deel van voor 1981, oud AREI, nieuw AREI door elkaar.
De overheid heeft de zaken zeker niet vereenvoudigd.

Kan je ook goed merken aan de thematische fiches waarin vragen van de betrokken partijen worden beantwoord:

https://economie.fgov.be/nl/publicaties/notas-en-thematische-fiches

Deze worden zeer regelmatig aangevuld.