Welke soort voeding is dit ?

https://www.lucide.com/media/yt0pv01i/ip-zones-badkamer.jpg

Deze eisen dus (NL)

Er zijn voor zwembadverlichting ook speciale 12v of anderzijds laagspanningsnormen. Daar heb ik verder geen kennis van.

EDIT: tegelijkertijd met sine :+

Op 26 mei 2022 09:50:58 schreef spacekiek:

Enfin, in de vuilbak ermee ... ik zoek wel iets anders.
...

Daarom dat ik een armatuur zocht waarmee ik de voeding elders kon plaatsen, zodat er enkel 12/24VDC toe komt in de douche.

Je kunt de ledjes op de print toch zo schakelen dat het geheel op een lage spanning werkt. En dan zoals je al aangeeft een voeding elders plaatsen.

Hoeben

Golden Member

Waarbij ik een ledstrip gevaarlijker vind dan een lamp. Bij de lamp zit de spanning in een klein gebied. De led-strip is lang en de spanning staat over de hele lengte. Dus je hebt over een groter deel van de muur spanning gezet, als het fout gaat.

Daar komt nog eens bij dat het DC is, wat extra gevaarlijk is.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 26 mei 2022 11:26:49 (12%)]

Wel het is een rommelkotje dat we nu omvormen naar een douche. Deze ruimte is slechts 2.2m lang, 1m breed en 2.5m hoog. Maw het is eigenlijk 1 grote douchecabine

In het midden hangt nu 1 peertje, wat nu iets veilig dient te worden. Als ik de zones bekijk is dit dan zone 2 ? Want armatuur hangt hoger dan 2.25m én boven de douchekop. Enfin, qua IP rating mag dit van mij zo hoog mogelijk zijn, maar in opbouw vind ik niet zoveel.

Anders neem ik gewoon een opbouw armatuur met GU5.3 12V spotjes en een trafo apart ? (waar moet ik op letten qua trafo dat deze gescheiden is ?)

bv:

https://www.dmlights.be/trizo21_code_2_bathroom_wit~048WN

Op 26 mei 2022 11:24:37 schreef Zonnepaneeltje:
[...]
Je kunt de ledjes op de print toch zo schakelen dat het geheel op een lage spanning werkt. En dan zoals je al aangeeft een voeding elders plaatsen.

Ja dat was het idee, maar normaal zit daar altijd een led voeding erbij die je kan verwijderen + alle info erop. Maar dat model van Nordlux heeft blijkbaar een open voeding en is bijna niet te verwijderen zonder schade aan te brengen ... én de IP rating te breken, dus ja vuilbak 8)7

Het hele verhaal begon er toch om dat je hem wilde vervangen door iets wat verderop zit ?

Als je de lamp aanzet en VOORZICHTIG meet wat de spanning over de leds is, dan kunnen we op basis van de 14W de stroom uitrekenen en dan kan je een WEL-netgescheiden CC voeding kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Peertje met fitting vervangen door een buitenlamp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 26 mei 2022 09:50:58 schreef spacekiek:
Geweldig toch, ze verkopen hem wel als badkamer lamp.

Dan gaat het enkel om de buitenkant dat die geen vocht doorlaat. Wat er binnenin zit maakt niet uit.
En badkamer is een ruim begrip er zijn 4 verschillende zones en IP21 is elektrisch materieel al vrij snel en mag dat in zone 3.
Volgens Conrad is deze lamp IP54 en mag zelfs in zone 1. Dus wat dat betreft een echte badkamer lamp die je in de douche cabine nog mag gebruiken.Foutje is geschikt voor zone 2.

De spanning kan ik niet meer meten, de Nordlux is ondertussen al kapot :/
Maar sowieso, ik vertrouw het ding niet meer. Ik wil dat daar 12V toe komt in die douchekamer.

Als ik dan zo'n armatuur neem waar 2x GU5.3 (12V) lampjes in kunnen, is dit dan een goede trafo ervoor ?

Bv. Meanwell LPF-40-12

of waar moet ik op letten dat de DC kant gescheiden is ?

De Meanwell LPF-40-12 lijkt me een led-driver.
Als je alleen 12 volt wil moet je dan niet zo iets (veiligheidstrafo 35 VA) nemen?

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 27 mei 2022 01:22:56 (11%)]

Die meanwell voeding is tweeslachtig. Hij forceert 3.34A door je ledstring bij 7.2 tot 12V, maar kan ook 0-3.3 A leveren als 12V constant voltage voeding. Tja, je kan hem misschien inderdaad als CV voeding voor ledstrips gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die Meanwell zou dan voor 2x GU5.3 (12V) spotjes zijn hé? (Zoals ik in m'n vorige post zei, ik ga gewoon deze deze armatuur bestellen dan, deze is IP55)
Ik dacht dat die gewikkelde trafo's niet goed waren voor LED spotjes?

Dus als de Meanwell LPF-40-12 op een andere locatie staat en 12VDC levert aan m'n spotjes, is alles dan OK qua veiligheid? Ik twijfel omdat iemand zei dat de voeding gescheiden moest zijn ...

Die spotjes verwachten 12 volt wisselspanning, geen gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 27 mei 2022 12:58:57 (18%)]

Sine

Moderator

Ligt aan de spots, het gros werkt prima op DC

Op 27 mei 2022 13:02:37 schreef Sine:
Ligt aan de spots, het gros werkt prima op DC

Ja idd. Bv. de GU5.3's van de leefruimte zoemen niet meer sinds daar een 12VDC led driver op zit. Met de gewikkelde trafo was dit echt hoorbaar. Veel LED-lampen hebben een geïntegreerde gelijkrichter en werken zowel met AC als met DC.

Kan iemand juist nog bevestigen welke (soort) led driver best is qua veiligheid in die doucheruimte ? (de driver zelf gaat op zolder komen te staan, dus vér genoeg van de natte ruimte)
EDIT: Als er "SELV" op de voeding staat, dan is het toch OK ? Ik snap niet goed in welk scenario 12V gevaarlijk kan zijn als de trafo weg zit van de natte ruimte? (Soms lees je toch dat mensen geëlektrocuteerd zijn met de draad van een slechte chinese GSM lader ... en dat is 5V ?)

Dan plaats ik m'n bestelling :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is niet de 12V die gevaarlijk is, maar het ontbreken van voldoende isolatie. Dan kan het gebeuren dat de 12V gekoppeld is aan de 230VAC netspanning. Dan heb je dus 12V tussen de beide aansluitingen, maar ook 230VAC tov aarde.

Ja, daar gaat het al over sinds het bericht van Testman ;)

Oei sorry; ik heb de EDIT van Spacekiek gemist :/
Kijk hier heb je 12 volt maar je hangt wel degelijk aan de 230 als het mis gaat.
Maar een 12 volt lamp zal zo prima werken.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 27 mei 2022 14:21:20 (27%)]

Op 27 mei 2022 13:38:06 schreef deKees:Dan heb je dus 12V tussen de beide aansluitingen, maar ook 230VAC tov aarde.

Whaaa OK 8)7
Die dingen krijgen toch hopelijk nooit een CE/VDE/KEMA keurmerk ?

Sine

Moderator

Die voeding waar je dit topic mee begon is in principe niet heel anders.

Maar een letterlijke autotrafo voor verlichting is erg zeldzaam, in ieder geval voor dingen als LED en halogeen.

Op 27 mei 2022 14:31:44 schreef spacekiek:
[...]

Whaaa OK 8)7
Die dingen krijgen toch hopelijk nooit een CE/VDE/KEMA keurmerk ?

Dat weet ik niet, Voor bepaalde toepassingen kan het wel, als de fabrikant garandeert dat die (niet-geisoleerde) 12V binnen het dubbelgeisoleerde apparaat blijft.

Ik zag er laatst nog een die dat had... even zoeken hier, gevonden!

vergeten

Golden Member

_/-\o_ Dat is de startfoto & voeding van de TS >:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 mei 2022 18:08:50 schreef vergeten:
_/-\o_ Dat is de startfoto & voeding van de TS >:)

Héla, niet lachen met de TS ... mijn topic was letterlijk, "wat soort voeding is dit". Ik wist het duidelijk niet :P
OK het armatuur zat goed ingepakt, maar dat was nu net mijn intentie ... 12V laten toekomen ipv 230V. En ook best een 'SELV' voeding blijkbaar :)
Enfin, bedankt voor de input, order is geplaatst.

Wie wil er als eerste komen douchen ... gewoon eens om te testen en zeker te zijn ?! >:)

Welk apparaat heb je nu besteld?