Miele WDA 210 dood

Geachte,
ik heb hier een Miele wasmachine met EDPL1000 module .
Machine doet helemaal niets , dus dacht ik TNY zal stuk zijn .
Echter , op TNY meet ik het volgende

* tussen 5-6-7-8 en 1 :1,6 V DC
* tussen 5-6-7-8 en 2 :3,7 V DC
* tussen 5-6-7-8 en 3 :323 V DC

Dat lijkt me dus normaal , dus TNY NIET stuk denk ik dan .
Echter, de diode RS2K ( op foto met circel rond),meet niet goed : ligt kort in beide richtingen . Als ik deze los soldeer is deze wel OK . Dus denk ik dat er ergens anders een sluiting zit . De kleine condensator naast de diode gemeten , deze blijkt ok en ook de elco in de buurt is ok .
Wat ik wel hoor is dat relais naast elco heel even spanning krijgt .
Ik zie de bargrahf op mijn multimeter even uitslaan om de second of zo .
Iemand een idee hoe ik kan verder zoeken ?

Jan

Heb je alle smd transitortjes,en smd weerstandjes door gemeten dit kan je snel doen met je multimeter,mischien ligt daar 1 van in kortsluiting,alles rond de diode die in kortsluiting ligt.

Op 25 mei 2022 23:18:04 schreef JimA:
Of de printbanen van de diode volgen,enzo uitlsuiten.

Of de printbanen van de diode volgen,enzo uitsluiten.

[Bericht gewijzigd door JimA op woensdag 25 mei 2022 23:18:47 (58%)

@JimA,
transistoren had ik idd al uitgemeten en er bleek er 1 stuk te zijn ( een 1FW) maar na deze vervangen te hebben nog steeds zelfde fenomeen .
Ondertussen heb ik ook de weerstanden rond diode nagemeten en niets verdachts gemeten .

Jan

jerome

Golden Member

Het is niet omdat er geen zichtbaar letsel is op TNY, en er spanning over staat, dat deze niet stuk zou zijn. Ga de secundaire elco's eens voeden met de labovoeding oid en kijk hoeveel stroom er vloeit. Denk dat de secundaire stroom te hoog komt. Zou TNY zeker vervangen. Voor de prijs moet je dat niet laten. Wordt deze warmer dan 40° is het ook niet goed.

Deze print nog niet stuk gehad. (Enkel pomprelais eens vervangen gehad). Het af en toe opkomen v secundaire spanning kan wijzen op een hikkende voeding. Secundair ergens wat in sluiting. Maar een defecte 1FW wijst dan weer op een defecte TNY. Deze zou ik ook adviseren te vervangen.
De diode in sluiting is idd een aandachtspunt. Hij staat precies over een spoel vd trafo? Dat zou de sluiting kunnen verklaren. Koperspoel dat je meet. Wel een hoogst ongebruikelijk ontwerp zo.

Dat groen secundair elcootje, wat meet je daar over van weestandswaarde? (Op de print gemeten)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN,
over groene elco meet ik 1,5 ohm .
Ik heb een bijna gelijkaardige print en daar meet ik de diode wel mooi door vanop de print . Deze diode staat idd over de wikkelingen van het trafootje maar dat heeft 6 aansluitingen en ik weet niet hoe de wikkelingen liggen .
De spaaning komt echt cyclisch op : heel even op en dan 1 sec niets dan weer heel even op en dan weer 1 sec niets en zo verder .
Dit meet ik over de groene elco . Ik heb er een 12v LED over gesoldeerd en die gaan mooi cyclisch heel even aan en dan weer uit .
De 1FW die ik vervangen staat id diegene die net onder de diode staat.

Jan

1,5 ohm is veeeel te weinig. Secundair dus wat in sluiting. Het hikken is de kortsluitbeveiliging die reageert. De + van die elco volgen en op makkelijk herstelbare plaatsen wat los leggen. Soms snijd ik de baan gewoon over om me niet dood te zoeken. Een bruggetje eruit is makkelijker maar ik vermoed dat je die niet tegen komt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je het secundaire circuit gescheiden hebt van de voeding, kan je met een regelbare voeding zelf spanning op het secundaire circuit zetten.

Neem 3 tot 5V en begin met 1 ampere. Als er iets in sluiting is, wordt dat snel duidelijk door iets dat snel heet zal worden. Met de vinger of wat alcohol die snel verdampt kan je dan zien welk onderdeel er stuk is en sluiting heeft.

Je kan geleidelijk de stroom opvoeren als het niet snel duidelijk is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

1A is al behoorlijk. Stroombron van 0,5A tot +- 3V en dan over de printsporen de millivolts meten om de richting van de sluiting te bepalen. De secundaire gelijkrichtdiode zit eerst en is eerste verdachte. Verder de elco zelf. Meten is weten :-).

Een beetje ten einde raad had ik het idee om thermografisch te gaan zoeken .
Module dus mee naar mijn werk genomen een half uurtje onder spanning gezet .
Daar zag ik twee velden die eruit sprongen :
* de bewuste diode die op de print niet goed bleek te zijn maar gedemonteerd dus wel
* de ULN 2003

Beide rond de 45 °C .
Omdat ik wist dat de diode nog OK was heb ik de ULN vervangen en de componenten er rond nagemeten . Daar bleek nog een diode stuk te zijn .
Alles vervangen , print werkt terug .

Jan

PS : wel hulp gehad om dit alles uit te zoeken

jerome

Golden Member

Zeg nooit, nooit. Een ULN heb ik 1 enkel keer stuk weten gaan door gevolgschade van achterliggend component. Die dingen kunnen wel tegen een stootje. Fijn dat het werkt :-). Zeer jammer dan niet meer merken buffer ic's gebruiken. Zal Bosch eens aanschrijven :-).

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 10 juni 2022 22:11:12 (20%)