Hefbrug aansluiten en afzekeren

een hydrauliekpomp, kan raden wat voor motor dat gaat zijn. en als je test, zet er dan meteen ruim 3 ton op, dat bepaalt de daadwerkelijke stroom als de brug omhoog gaat. de aanloopstroom heb je ook nog, maar daar is miss nog een mouw aan te passen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als ik zo luister naar GJ_ , lijkt het dat die 32A stekker bij de vorige eigenaar daar met een reden zat. Als je het ding gaat aansluiten met een 16A stekker en uitproberen op een automaat van 16A, kan het zijn dat de laatste te licht is. Ach, ander automaatje erin, en gaan...
Mocht dat het geval zijn, toch maar stekker en wcd aanpassen..

Maar zit die motor aangesloten voor 400V? Hoe ziet het motorklemmenkastje er van binnen uit?

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2022 19:08:55 schreef Jorva:
[...]

Klopt zoals je zegt. Dus een automaat van 16A is voldoende voor deze hefbrug?
En stekker van 16A dan ook veronderstel ik?

Dat weten we niet! Een 4kW motor kan helemaal niet op een 16A zekering. Bovendien weten we niet wat het motorvermogen is. Eerst even wat extra informatie geven zodat we een goed advies kunnen geven.

Het typeplaatje op de brug is nogal vaag:
Er staat "power consumption: 4kW", hetgeen wijst op een 3kW motor. Dan is 16A voldoende. Maar de nominale stromen wijzen weer op iets anders. Het plaatje lijkt gewoon niet te kloppen.

GJ_

Moderator

Automaat C20A gebruiken. Dat zou, als het geen lange kabel is met 2,5mm2 kunnen. Wel even de WCD markeren dat het maar met 20A is beveiligd.

Op 26 mei 2022 19:36:36 schreef GJ_:
Automaat C20A gebruiken. Dat zou, als het geen lange kabel is met 2,5mm2 kunnen. Wel even de WCD markeren dat het maar met 20A is beveiligd.

Gaat toch altijd 10 a 15m kabel zijn. Die stekkers van 16A zijn dus niet voldoende?

GJ_

Moderator

Nee. Er zit ook een 32A stekker aan. Niet voor niets dus.

Volgens mij staat er toch 10A bij 400v op het typeplaatje dus 16a moet genoeg zijn. Mijn schaarbrug heeft een pomp van 3,8kw ik heb een C16 automaat waar ook de compressor op staat nooit problemen.
Je hebt wel de N nodig ivm de relais.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

10A nominaal. Een 4kW motor op 16A is vragen om problemen. Het zou net wel/niet kunnen. Gewoon niet doen.

EricP

mét CE

Waar GJ_ denk ik heen wil: als het ding 10A nominaal doet, dan is de aanloopstroom zomaar tussen de 50 en 100A.
Voor een B-karakteristiek mag je verwachten dat die op 5*Inom op z'n magnetisch deel wel een keer tript. Dat is dus 80A. Maar bij 3*Inom, zijnde 50A 'mag' het al.
Een C16 zou dan bij 5 tot 10*Inom mogen / moeten trippen.
Een D16 zit op 10 tot 20*Inom. Een D16 zou het dus kunnen redden.

Het advies voor een C20 is niet raar derhalve.

Op 26 mei 2022 20:15:57 schreef GJ_:
Nee. Er zit ook een 32A stekker aan. Niet voor niets dus.

Mogelijk dat de vorige eigenaar trage D-patronen als voorbeveiliging heeft gehad.

@ Jorva,
De groepenkast waar jij de hefbrug op wilt aansluiten is dat voorzien van D-patroonhouders of van installatieautomaten?

Op 26 mei 2022 21:55:19 schreef Edwass:
[...]
Mogelijk dat de vorige eigenaar trage D-patronen als voorbeveiliging heeft gehad.

@ Jorva,
De groepenkast waar jij de hefbrug op wilt aansluiten is dat voorzien van D-patroonhouders of van installatieautomaten?

De groepenkast is met automaten. Ook mijn kompressor van 7,5KW (ster/dreihoek) zit daar bij in met een c25 automaat.

De vorige eigenaar had ook gedoon automaten in de kast zitten maar ik weet zelf niet meer hoeveel A dat die was…

GJ_

Moderator

Een 4kW motor als deze zet je bij ditecte inschakeling nooit op 16A. Je kunt proberen of het goed gaat, maar dat is onverstandig en naar anderen gewoon een bijzonder slecht advies.

Op 26 mei 2022 22:27:44 schreef GJ_:
Een 4kW motor als deze zet je bij ditecte inschakeling nooit op 16A. Je kunt proberen of het goed gaat, maar dat is onverstandig en naar anderen gewoon een bijzonder slecht advies.

Ik ken er zelf niet genoeg van daarmee dat ik het hier kom vragen ;)

Ik zie een 230/400v 3 fase motor, maar een aansluiting in driehoek (de drie koperen plaatjes parallel. Volgens mij moet de motor in ster worden aangesloten, tenzij je een 3x230v 3f net hebt.

Jacques van Montfort

Dan is een motorbeveiligingsschakelaar nog een optie.

GJ_

Moderator

Op 27 mei 2022 00:41:32 schreef Edwass:
Dan is een motorbeveiligingsschakelaar nog een optie.

Nutteloos. Deze motor is stuk voor een beveiliging kan reageren. Hij draait veel te kort per keer. En als ie langer draait verbrand ie al vrij snel. Een motorbeveiliging is veel te traag. Daarom zijn bijvoorbeeld veel kranen ook uitgevoerd zonder motorbeveiliging.

Op 27 mei 2022 00:38:28 schreef Jacques1956:
Ik zie een 230/400v 3 fase motor, maar een aansluiting in driehoek (de drie koperen plaatjes parallel. Volgens mij moet de motor in ster worden aangesloten, tenzij je een 3x230v 3f net hebt.

Verwarrend, maar de motor is goed aangesloten voor 400V, hij staat in ster.

hier onder nog een klikbaar plaatje voor de duidelijkheid. Dit is hoe veel Chinese motoren zijn uitgevoerd.

Weer wat geleerd, kende dit type aansluiting voor motoren niet.

@GJ, waaraan herleid je dat dit een motor is voor kortstondig gebruik ?
Meestal wordt er dan een "S.." klasse op vermeld.

Ik zie het al DUTY, "INT" .

mel

Golden Member

Op 27 mei 2022 07:35:27 schreef GJ_:
[...]
Nutteloos. Deze motor is stuk voor een beveiliging kan reageren. Hij draait veel te kort per keer. En als ie langer draait verbrand ie al vrij snel. Een motorbeveiliging is veel te traag. Daarom zijn bijvoorbeeld veel kranen ook uitgevoerd zonder motorbeveiliging.

[...]Verwarrend, maar de motor is goed aangesloten voor 400V, hij staat in ster.
[bijlage]

hier onder nog een klikbaar plaatje voor de duidelijkheid. Dit is hoe veel Chinese motoren zijn uitgevoerd.

Ik dacht dat dit voor een meertoerenmotor was?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ja, lekker verwarrend he? ;-)

Dit soort motoren kan zowel op lage als de hoge spanning in ster/driehoek worden aangesloten.
Op de lage spanning met steeds 2 spoelen parallel.
Op de hoge spanning met steeds 2 spoelen in serie.
Het is wel de bedoeling ,dat in bedrijf je in driehoek schakelt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Deze staat normaal in ster, zoals ie nu staat is het goed.

mel

Golden Member

Op 27 mei 2022 12:52:31 schreef Hunebedbouwer:
Dit soort motoren kan zowel op lage als de hoge spanning in ster/driehoek worden aangesloten.
Op de lage spanning met steeds 2 spoelen parallel.
Op de hoge spanning met steeds 2 spoelen in serie.
Het is wel de bedoeling ,dat in bedrijf je in driehoek schakelt

Wat heeft dit dan voor nut?om het ingewikkeld te maken...Dus eigenlijk een gewone ster/driehoek schakelaar nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Nee, da's nergens voor nodig. Gewoon zo laten als het is. Een ster-driehoek schakelaar op deze motor is zeker niet de bedoeling.

TS hoeft niks te doen dan een Ceeform en de juiste automaat te plaatsen. Dat is helemaal alles.

Met al die goedbedoelde adviezen word het onnodig ingewikkeld.

Op 27 mei 2022 18:47:21 schreef GJ_:
Nee, da's nergens voor nodig. Gewoon zo laten als het is. Een ster-driehoek schakelaar op deze motor is zeker niet de bedoeling.

TS hoeft niks te doen dan een Ceeform en de juiste automaat te plaatsen. Dat is helemaal alles.

Met al die goedbedoelde adviezen word het onnodig ingewikkeld.

Yup zeker voor mij?. De brug heeft zo gewerkt en is zo gekeurd geweest ect. Dus er vanalles aan gaan veranderen is zowiezo niet de bedoeling.

Wordt gewoon weer terug geplaatst met de juiste automaat in de kast, kabel en stekker. En dan kunnen we weer hobyen.