Zoals je ziet heb ik een aantal van dit soort radio's weer bruikbaar gemaakt. Is erg leuk om te doen. Het resultaat zal je alleen tegenvallen. Nu heb jij het geluk dat dit een radio is, met als extra een RF voorversterker. Dat is buis B1, een EF41. Dit is daardoor een zeer luxe (dure) radio geweest. Die extra RF versterker zorgde voor grotere ontvangst gevoeligheid en meer selectiviteit door de extra kringen. Ondanks dat zal het resultaat straks wel tegenvallen door de al genoemde reden. Er zijn geen sterke am zenders meer. Maar wel heel veel vrij zwakke. Dat geeft wel weer meer keuze. Nadeel van meer buizen is dat ze niet allemaal meer in de radio pasten. Daartoe werden ze in het voorschakeldeel geplaatst. Gevolg zoals gezegd is dat je nu dus maar een halve radio hebt.
Het hele voorschakel apparaat nabouwen wordt wel lastig denk ik. Vibrators zijn hier en daar nog wel te koop. Heel toevallig hetzelfde type als in de radio gebruikt wordt zou ook wel heel erg veel geluk betekenen. Let op er hebben veel verschillende typen voor veel verschillende spanningen bestaan. In radio's die zowel op 6 als 12 volt ingesteld konden worden werd meestal een 6 volt exemplaar gebruikt. Maar 24 volt heeft ook bestaan. Sommige vibrator's konden de secundaire spanning ook nog gelijkrichten. Maar dat deden ze niet allemaal.
Ook was een vibrator indertijd een vervang artikel met een zeer beperkt aantal draaiuren. Een gebruikte die je nu nog vind zal bijna altijd versleten zijn. Ik heb om die reden zelf iets bedacht om de vibrator te vervangen door een halfgeleider schakelding. Er hoeft daarvoor niets in de radio te worden aangepast. Oude vibrator er uit en nieuwe er in klaar. De oude kun je er dan bij bewaren zodat alles wel origineel blijft.
De trafo was een speciaaltje. Die ga je niet zomaar vinden. Je vind ze alleen in voorschakelapparaten. En als je die hebt ga je niet iets nieuws bouwen maar de oude repareren. Meestal werkte alles rond de 100Hz. Secundair van de transformator zit een condensator C66. Als deze condensator er niet zit (of defect is) zal de transformator gloeiend heet worden. Deze condensator zorgt samen met de secundaire trafospoel dat de ruwe door de schakelcontacten gemaakte blokgolf wordt versinusd. De punten van de blok worden afgerond en de enorme uitslingeringsverschijnselen worden gedempd.
Wil je dit zelf bouwen dan kun je een gewone 24 volt trafo (met middenaftakking) naar 220 (110) volt trafo gebruiken en aansturen door een schakeling zoals ik toen gemaakt heb. Je zult dan zelf iets moet gaan knutselen met condensators enzo om de boel te dempen en af te vlakken. Misschien moet je de trafo ook nog wat afwikkelen omdat anders de spanning te hoog zou worden. Als je voor 6 volt gaat moet je een trafo hebben met een 12 volt wikkeling met middenaftakking. De andere wikkeling zou dan een 127 volt wikkeling moeten zijn om op ongeveer een 180 volt uit te komen
Een modern boostconvertertje zal een stuk makkelijker zijn. Wel goed filteren enzo. En als eindversterker zou je iets als een TDA2003 eindversterker module kunnen gebruiken. Dan ben je een stuk sneller klaar en je voorschakelapparaat zal een stuk kleiner worden dan het origineel.
Het hele ding nabouwen is denk ik geen doen doordat de onderdelen bepaald niet gangbaar zijn. Die onderdelen vind je niet in gewone standaard sloop radio's.
P.S. nog even gekeken: Die vibrator in jou radio is er ook een die de secundaire trafospanning gelijkricht met de de extra contacten. Die trafo was daar dus ook speciaal voor gewikkeld. Door in het vibrator schema twee diodes bij te plaatsen kun je een één op één vervanger van de originele vibrator maken.
P.S.2 Ik heb zelf twee oldtimers Maar gebruik de radio's niet omdat ze niet in de wagen passen. Er is gewoon geen (dashboard)plaats voor de radio gereserveerd omdat ik deels geen dashboard heb. Volkswagen T1 bussen, kevers en Porsche's hadden wel een plek gereserveerd. De afgebeelde radio past ook in de opening van die wagens. De DINN opening is pas veel later uitgevonden.
Ad: Schema vervangen door het echte schema.