Voeding voor Phlips autoradio NX624V (1950-53)

goedden dag ik ben bezig met het opknappen van een oude auto
en heb hiervoor een oude radio ontvanger deel op de kop getikt
maar helaas mist de voeding kast hiervan
het gaat om een philips nx624v uit 1950 >1953

ik heb schema's en wat het zou moeten zijn volgens de onderdelen lijst
maar kan de juiste onderdelen niet vinden
wie kan mij hier mee helpen
hieronder de schema,s de foto van de radio en de enigste foto wat ik heb kunnen vinden van de powerbox

hier wat de schema zegt over wat er op zit

s 61 = <1 ohm
s 62 = <1 ohm
s 56 = 300 ohm
s 57 = 300 ohm
s 51 = <1 ohm A3 115 78.0
s 52 = <1 ohm
s 53 = <1 ohm
s 54 = <1 ohm a3 114 22,0
s 55 = <1 ohm
s 50 = 14 ohm triller
s 64 = <0.5 ohm .....stuk lijst

c 60 = 33000 pf 48 740 20/33k
c 62 = 25 uf 48 313 22/25
c 61 = 33000 pf 48 741 20/33k
c 63 = 22000 pf 48 740 20/22k
c 65 = 22000 pf 48 740 20/22k
c 64 = 2200 pf 48 741 20/2k2
c 2 = 50 uf 48 317 58/50+
c 1 = 50 uf 48 317 58/50+
c 66 = 3900 pf 48 743 20/3k9
c 56 = 1200 pf 48 743 20/12k
c 51 = 1 uf 48 106 10/c1m
c 55 = 12000 pf 48 743 20/12k
c 54 = 0.1 uf 48 742 20/100k
c 50 = 100 uf 49 020 60.1
c 70 = 1500 pf 49 059 87.0
c 58 = 6800 pf stuk lijst?
c 57 = 0.22 uf stuklijst
c 77 = 1500 pf 49 059 87.0

r 61 = 1 kilo ohm 48 555 10/1k
r 59 = 0.47 milie ohm 48 55 10/470k
r 62 = 150 ohm 48 556 10/150e
r 63 = 1 kilo ohm 48 555 10/1k
r 58 = 0.47 mili ohm 48 555 10/470k
r 51 = 0.39 mili ohm 48 555 10/390k
r 52 = 22 kilo ohm 48 555 10/22k
r 66 = 10 kilo ohm 48 555 10/10k
r 65 = 8.2 kilo ohm 48 555 10/8k2
r 64 = 6.8 kilo ohm 48 555 10/6k8
r 57 = 22 kilo ohm 48 555 10/22k
r 1 = 1 kilo ohm 48 558 10/1k
r 54 = 3.9 kilo ohm 48 557 10/3k9
r 55 = 56 ohm 48 557 10/56e
r 55a= 56 0h, 48 557 10/56e
r 53 = 3.9 kilo ohm 48 557 10/3k9

buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet echt handig dat de componentenlijst op zijn kop staat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 mei 2022 16:52:22 schreef buckfast_beekeeper:
Niet echt handig dat de componentenlijst op zijn kop staat.

ja ik zag het net 8)7
heb het gefikst is helaas een upload limiet van 4 mb dus heb het samen moetten voeggen

mel

Golden Member

Die dingen hadden hoogspanning nodig voor de buizen. Dit werd meestal gedaan met een trilleromvormer.Tegenwoordig kan je dat beter doen met een transistoromvormer.En de gloeispanning voor de buizen , die heb je ook nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Adviseer je om eerst de essentiële onderdelen bij elkaar te krijgen
voordat je er echt werk van maakt.
Bedoel de trillertrafo en de triller,ook de balansuitgangtrafo voor
denk twee maal EL42.
Dit zijn geen makkelijk te vinden onderdelen,maar wens je succes.
Nog een opmerking:de weerstandenR51,58 en 59 zijn megOhm.
Denk dat je met het lage vermogen waarmee de AM zenders tegenwoordig
werken je meer storing dan ontvangst van zenders zult hebben.
Wens je succes met dit project.
And

[Bericht gewijzigd door Batavia op 27 mei 2022 17:43:43 (20%)]

Ik heb nog een defecte buizen radio staan daar zouden de nodige delen in moetten zitten vermoed ik ik zal ff kijken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 28 mei 2022 11:10:32 (72%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier is alvast het handboek van deze radio:

philips_nx624v_vibrator_autoradio_1952_sm.pdf

Maar je hebt nu dus maar een halve radio. Want behalve de voeding, mis je ook de complete audioversterker.
Als de halve radio die je nu hebt (HF-MF-detector) zelf goed is, zou je de boel wel spelend kunnen krijgen, maar niet zonder moeite.
De gloeidraden kun je uit 12 V voeden (hou de bedrading volgens het handboek aan). De hoogspanning zou je met een kleine omvormer kunnen maken. Je hebt 200 V nodig, plus nog een flinke weerstand van 1 kΩ om 180 V te maken (zie schema). De benodigde stroom is niet zo groot en zal vér onder de 100 mA zitten, zelfs bij maximaal geluid.

En je zou nog een audioversterkertje moeten maken of kopen om hierbij in te bouwen. Dat kan gewoon uit de 12 V gevoed worden. Pas wel op met aansluiten: op de detector-uitgang staat ook hoogspanning. Pas dus een goede koppelcondensator toe.
Eigenlijk moet je ook nog vanaf de luispreker weer terugkoppelen (tegenkoppelen) naar de detector (zie schema). Maar dat was om de vervorming van de eindtrap (met 2x EL41) wat op te heffen; een modern versterkertje zal minder vervorming hebben, zodat die terugkoppeling niet nodig zal zijn.

De radio heeft voorkeuzetoetsen. Het handboek beschrijft nauwkeurig hoe je die moet instellen. Hopelijk werkt dat mechaniek nog, na al die tijd.

Ik ben benieuwd of je dit alles ziet zitten en voor elkaar krijgt. Dat zou wél enorm leuk zijn!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik heb jaren geleden zo,n ding wel omgebouwd naar een amateurband. Hij was wel voorzien van korte golf.Welke band weet ik niet meer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Ik zou de voeding inderdaad een beetje moderniseren, Die triller omvormers zijn nou niet echt subtiel ....

Een uitgangstrapje moet je nog wel kunnen maken, eventueel met andere buizen.

joopv

Golden Member

Om deze radio volledig functioneel te maken heb je m.i. erg veel specifieke vakkennis en volharding nodig.

Dat lijk je niet te hebben. Dat wordt de hele klus uitbesteden, of alleen de behuizing gebruiken voor het uiterlijk en er iets moderns in bouwen.

Op 27 mei 2022 19:32:05 schreef Frederick E. Terman:
Hier is alvast het handboek van deze radio:
[bijlage]

Maar je hebt nu dus maar een halve radio. Want behalve de voeding, mis je ook de complete audioversterker.
Als de halve radio die je nu hebt (HF-MF-detector) zelf goed is, zou je de boel wel spelend kunnen krijgen, maar niet zonder moeite.
De gloeidraden kun je uit 12 V voeden (hou de bedrading volgens het handboek aan). De hoogspanning zou je met een kleine omvormer kunnen maken. Je hebt 200 V nodig, plus nog een flinke weerstand van 1 kΩ om 180 V te maken (zie schema). De benodigde stroom is niet zo groot en zal vér onder de 100 mA zitten, zelfs bij maximaal geluid.

En je zou nog een audioversterkertje moeten maken of kopen om hierbij in te bouwen. Dat kan gewoon uit de 12 V gevoed worden. Pas wel op met aansluiten: op de detector-uitgang staat ook hoogspanning. Pas dus een goede koppelcondensator toe.
Eigenlijk moet je ook nog vanaf de luispreker weer terugkoppelen (tegenkoppelen) naar de detector (zie schema). Maar dat was om de vervorming van de eindtrap (met 2x EL41) wat op te heffen; een modern versterkertje zal minder vervorming hebben, zodat die terugkoppeling niet nodig zal zijn.

De radio heeft voorkeuzetoetsen. Het handboek beschrijft nauwkeurig hoe je die moet instellen. Hopelijk werkt dat mechaniek nog, na al die tijd.

Ik ben benieuwd of je dit alles ziet zitten en voor elkaar krijgt. Dat zou wél enorm leuk zijn!

de radio deel heb ik idd de voedingd en audio was een externe box de radio deel is in goeie staat buizen zijn goed en mechaniek ook maaR de schema kunje niet alle onderdelen mee vinden solderen en indelkaar zetten is geen probleem dat is in dit geval niet een probleem moet aleen alle parts vinden

De radio is en moet 6 volt blijven ivm de oldtimer waar hij in komt
Gr

RAAF12

Golden Member

Met de plus aan de massa kan ik me nog van de Ford Anglia herinneren. Mocht je in het noorden des lands wonen kan ik eventueel wel wat helpen.

Op 28 mei 2022 13:11:17 schreef RAAF12:
Met de plus aan de massa kan ik me nog van de Ford Anglia herinneren. Mocht je in het noorden des lands wonen kan ik eventueel wel wat helpen.

Bedankt voor get bericht
Ik woon in het noorden van friesland
vlak bij assen (bekent van TT)
GR

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 mei 2022 12:55:05 schreef soldierservivor:
maaR de schema kunje niet alle onderdelen mee vinden

In dat handboek staan alle onderdelen. Behalve het grote schema zijn er nog andere schemaatjes op de bladzijden ervoor. Bijv. R50 en R55 vind je daar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zou een getransistoriseerde eindtrap en voeding bouwen, dan is het ding vrijwel onderhoudsvrij. De triller en bijbehorende trafo zullen anders wel de lastigste onderdelen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals je ziet heb ik een aantal van dit soort radio's weer bruikbaar gemaakt. Is erg leuk om te doen. Het resultaat zal je alleen tegenvallen. Nu heb jij het geluk dat dit een radio is, met als extra een RF voorversterker. Dat is buis B1, een EF41. Dit is daardoor een zeer luxe (dure) radio geweest. Die extra RF versterker zorgde voor grotere ontvangst gevoeligheid en meer selectiviteit door de extra kringen. Ondanks dat zal het resultaat straks wel tegenvallen door de al genoemde reden. Er zijn geen sterke am zenders meer. Maar wel heel veel vrij zwakke. Dat geeft wel weer meer keuze. Nadeel van meer buizen is dat ze niet allemaal meer in de radio pasten. Daartoe werden ze in het voorschakeldeel geplaatst. Gevolg zoals gezegd is dat je nu dus maar een halve radio hebt.

Het hele voorschakel apparaat nabouwen wordt wel lastig denk ik. Vibrators zijn hier en daar nog wel te koop. Heel toevallig hetzelfde type als in de radio gebruikt wordt zou ook wel heel erg veel geluk betekenen. Let op er hebben veel verschillende typen voor veel verschillende spanningen bestaan. In radio's die zowel op 6 als 12 volt ingesteld konden worden werd meestal een 6 volt exemplaar gebruikt. Maar 24 volt heeft ook bestaan. Sommige vibrator's konden de secundaire spanning ook nog gelijkrichten. Maar dat deden ze niet allemaal.

Ook was een vibrator indertijd een vervang artikel met een zeer beperkt aantal draaiuren. Een gebruikte die je nu nog vind zal bijna altijd versleten zijn. Ik heb om die reden zelf iets bedacht om de vibrator te vervangen door een halfgeleider schakelding. Er hoeft daarvoor niets in de radio te worden aangepast. Oude vibrator er uit en nieuwe er in klaar. De oude kun je er dan bij bewaren zodat alles wel origineel blijft.

De trafo was een speciaaltje. Die ga je niet zomaar vinden. Je vind ze alleen in voorschakelapparaten. En als je die hebt ga je niet iets nieuws bouwen maar de oude repareren. Meestal werkte alles rond de 100Hz. Secundair van de transformator zit een condensator C66. Als deze condensator er niet zit (of defect is) zal de transformator gloeiend heet worden. Deze condensator zorgt samen met de secundaire trafospoel dat de ruwe door de schakelcontacten gemaakte blokgolf wordt versinusd. De punten van de blok worden afgerond en de enorme uitslingeringsverschijnselen worden gedempd.

Wil je dit zelf bouwen dan kun je een gewone 24 volt trafo (met middenaftakking) naar 220 (110) volt trafo gebruiken en aansturen door een schakeling zoals ik toen gemaakt heb. Je zult dan zelf iets moet gaan knutselen met condensators enzo om de boel te dempen en af te vlakken. Misschien moet je de trafo ook nog wat afwikkelen omdat anders de spanning te hoog zou worden. Als je voor 6 volt gaat moet je een trafo hebben met een 12 volt wikkeling met middenaftakking. De andere wikkeling zou dan een 127 volt wikkeling moeten zijn om op ongeveer een 180 volt uit te komen

Een modern boostconvertertje zal een stuk makkelijker zijn. Wel goed filteren enzo. En als eindversterker zou je iets als een TDA2003 eindversterker module kunnen gebruiken. Dan ben je een stuk sneller klaar en je voorschakelapparaat zal een stuk kleiner worden dan het origineel.

Het hele ding nabouwen is denk ik geen doen doordat de onderdelen bepaald niet gangbaar zijn. Die onderdelen vind je niet in gewone standaard sloop radio's.

P.S. nog even gekeken: Die vibrator in jou radio is er ook een die de secundaire trafospanning gelijkricht met de de extra contacten. Die trafo was daar dus ook speciaal voor gewikkeld. Door in het vibrator schema twee diodes bij te plaatsen kun je een één op één vervanger van de originele vibrator maken.

P.S.2 Ik heb zelf twee oldtimers Maar gebruik de radio's niet omdat ze niet in de wagen passen. Er is gewoon geen (dashboard)plaats voor de radio gereserveerd omdat ik deels geen dashboard heb. Volkswagen T1 bussen, kevers en Porsche's hadden wel een plek gereserveerd. De afgebeelde radio past ook in de opening van die wagens. De DINN opening is pas veel later uitgevonden.

Ad: Schema vervangen door het echte schema.

Mooi gedaan. Deze aanpak is robuust. Die dioden moeten anders.

Ik zou echt proberen te vinden om de originele voeding te vinden. Er zijn er nog best wat in omloop al dan niet samen met de radio.
Jouw radio is nog in zeldzaam mooie staat. Je kan overwegen om een complete set te kopen die in minder mooie staat is, en daarvan de versterker te gebruiken.

Het restaureren van de complete versterker is doorgaans niet zo heel lastig. Paar rotte elco's en condensatoren er uitwippen, eventueel een getransistoriseerde triller er in, en klaar is kees.

Ik raad af om de originele radio te slachten en puur als front voor een moderne radio te gebruiken, dat is net zoiets als een moderne 3 cylinder turbomotor in een oldtimer frotten die verder in topconditie was.
Je kan de radio natuurlijk wel voor de sier in het dashboard zetten, en de volumeknopbedrading naar buiten voeren om te gebruiken als volumeregelaar voor een verstopte moderne versterker.

Zoals gezegd is het 100% mogelijk om een vervanger voor het origineel te bouwen, maar dat is een iets dat meer onder 'Project' dan onder 'Klusje' valt.

Mooi gedaan. Deze aanpak is robuust. Die dioden moeten anders.

Waarom en wat moet er dan anders? Is leuk als je dat er dan ook bij verteld.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 29 mei 2022 09:30:06 (16%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

De bedoeling zal zijn dat de FETs om de beurt hun kant van de trafo naar massa trekken. Om dat te doen moeten de diodes andersom staan.

Met R6=33k zullen trouwens de FETs nooit uitschakelen; je krijgt dan de gatespanning niet omlaag. Ik denk dat hier 33 ohm moet staan.

--
(Er is een handige truc om de 555 een symmetrische blok te laten geven: verwijder R1, en verbind de bovenkant van R2 met pin 3 van de 555 in plaats van pin 7.
e: Hier niet belangrijk, omdat de belasting (4k7) toch weer onbalans maakt.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En als je FET's moet driven, dan is het handig om een NSC555/LMC555/GSC555 te gebruiken want die gaat rail to rail.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De bedoeling zal zijn dat de FETs om de beurt hun kant van de trafo naar massa trekken. Om dat te doen moeten de diodes andersom staan.

Met R6=33k zullen trouwens de FETs nooit uitschakelen; je krijgt dan de gatespanning niet omlaag. Ik denk dat hier 33 ohm moet staan.

Jullie hebben gelijk. Schema is fout. Exact wat FET zegt. Ik had een oud schema te pakken om te posten.

Hier is het echte schema:

Je ziet ze (wat minder fris vind ik) ook zelf-oscillerend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com