+ naar - omzetten

Beste Forumleden,

Voor in onze musea heb ik een nieuwe opdracht.
Wij werken veel met brightsign`s(HD810 in dit geval) om media af te spelen (op tijd/ continu/ knop gedrukt word of touchscreen)

nu heb ik een nieuwe opdracht, een film afspelen op het moment als er iemand binnenkomt. Ik had hier een PIR Sensor HC-SR501 voor in gedachten. Deze gebruik ik ook in combinatie met arduino`s

Nu zit ik met het probleem dat deze sensor een + op de uitgang geeft, terwijl de brightsign`s gpio poort met de - wil worden verbonden.

Wat is hier een oplossing voor. ik heb een NPN transistor geprobeerd, dat is helaas niet gelukt.(daar ben ik ook niet zo in thuis)

Ik zit zelf te denken aan een optocoupler, deze heb ik helaas niet op voorraad meer om te proberen.(heb nieuwe besteld)

Heeft iemand voor mij een oplossing of een schema?

Edit: de gpio uitgang van de brightsign werkt op 3,3v

Met een inverterend op-ampje kun je simpel een inverter erachter zetten.
Overigens moet het met een transistor ook wel lukken.
De meeste pir sensors die ik ken hebben een potentiaalvrij contact en dat heeft dan weer drie aansluitingen, NO en NC. Normaal Open en Normaal Closed. Wellicht heb je nog een pull-up of pull down weerstandje nodig.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 27 mei 2022 19:56:59 (49%)]

GJ_

Moderator

Met een pull down weerstandje. Werkt de sensor wel precies andersom.

Lambiek

Special Member

Of je zet er een optocoupler tussen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een NPN transistor moet lukken, die module heeft zo te zien een push-pull uitgang...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 mei 2022 19:55:41 schreef Lambiek:
Of je zet er een optocoupler tussen.

dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar helaas niet meer op voorraad. ff wachten dan maar.

Op 27 mei 2022 20:00:25 schreef Arco:
Met een NPN transistor moet lukken, die module heeft zo te zien een push-pull uitgang...

[bijlage]

Het is mij helaas niet gelukt, maar zonder kant en klare schema`s is mij nog maar heel weinig gelukt met transistoren. (heb dat nog nooit goed begrepen hoe die dingen werken)

Uit de brightsign documentatie:

Helaas enkel 3,3V, te weinig voor deze PIR. Hij kan allicht wel gevoed worden uit de +5V uit een VGA of USB poort. Dan blijft alles bij elkaar en volstaat een TUN, een BC547 oid.
Neem iets van 10k voor de basisweerstand.

Als er een onbekende aparte voeding is voor de PIR in combinatie met wat langere draden zou ik ook vrij snel naar een optocoupler gaan.

Op 27 mei 2022 20:09:29 schreef Aart:
[bijlage]

Helaas enkel 3,3V, te weinig voor deze PIR. Hij kan allicht wel gevoed worden uit de +5V uit een VGA of USB poort. Dan blijft alles bij elkaar en volstaat een TUN.

Als er een aparte voeding is voor de PIR in combinatie met wat langere draden zou ik ook vrij snel naar een optocoupler gaan.

Hij doet het er wel op (krijg alleen een + signaal)

Op 27 mei 2022 20:09:29 schreef Aart:
[bijlage]

Helaas enkel 3,3V, te weinig voor deze PIR. Hij kan allicht wel gevoed worden uit de +5V uit een VGA of USB poort. Dan blijft alles bij elkaar en volstaat een TUN, een BC547 oid.

[bijlage]

Als er een onbekende aparte voeding is voor de PIR in combinatie met wat langere draden zou ik ook vrij snel naar een optocoupler gaan.

Werkt helaas niet met een BC517, ook niet met de 5v van de VGA

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die blauwe draad, moet die niet in aansluiting 9 (GND) van de BrightSign komen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een BC517 is geen transistor maar een darlington, het zou echter moeten gaan.
Dit soort headertjes zijn zoals ik ze ken echter niet fijn op de dunne draden aan componenten. Allicht gewoon geen contact.

Is dat jumpertje op die pir-module niet net precies de keuze tussen H en L uitgangssignaal?
(Of is het Hoge of Lage gevoeligheid).

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Hensz

Golden Member

Is die tor wel goed aangesloten? Ik zie de emitter ergens in het midden van dat contactblok aankomen, onlogische plek voor de massa-aansluiting.
Je zal toch ff moeten meten waarom het niet werkt, dit kan anders gewoon niet fout gaan.

Don't Panic!

Jumper is wel/niet retriggeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 mei 2022 20:04:30 schreef gerrit1985:
Het is mij helaas niet gelukt, maar zonder kant en klare schema`s is mij nog maar heel weinig gelukt met transistoren. (heb dat nog nooit goed begrepen hoe die dingen werken)

Dan zou ik het toch eerst proberen zonder het aan het toestel te verbinden.
Leer eerst hoe je met een transistor iets kunt schakelen want straks is de uitgang van die mediaspeler opgeblazen als je niet echt weet wat je doet.

LDmicro user.

Op 27 mei 2022 22:50:36 schreef Aart:
Een BC517 is geen transistor maar een darlington, het zou echter moeten gaan.
Dit soort headertjes zijn zoals ik ze ken echter niet fijn op de dunne draden aan componenten. Allicht gewoon geen contact.

Heb het nu met een 2N2222 gedaan en dat werkt wel!

Heel erg bedankt allemaal!

Op 28 mei 2022 00:05:05 schreef Hensz:
Is die tor wel goed aangesloten? Ik zie de emitter ergens in het midden van dat contactblok aankomen, onlogische plek voor de massa-aansluiting.
Je zal toch ff moeten meten waarom het niet werkt, dit kan anders gewoon niet fout gaan.

Er zitten meerdere massa aansluitingen op.

Maar het werkt nu gelukkig!

Op 28 mei 2022 09:05:43 schreef MGP:
[...]
Dan zou ik het toch eerst proberen zonder het aan het toestel te verbinden.
Leer eerst hoe je met een transistor iets kunt schakelen want straks is de uitgang van die mediaspeler opgeblazen als je niet echt weet wat je doet.

Echt niet weten wat ik doe is ook wel weer het andere uiterste. :D

Daarnaast oefen ik met een afgedankt player die stuk mag gaan voor dat ik het overzet naar een goeie player.

Op 28 mei 2022 12:01:12 schreef gerrit1985:

Echt niet weten wat ik doe is ook wel weer het andere uiterste. :D

Daarnaast oefen ik met een afgedankt player die stuk mag gaan voor dat ik het overzet naar een goeie player.

Dat weten we allemaal niet en je gaf het tegendeel aan, meestal ga ik uit van datgene wat ze zelf neerpennen. ;)

Ondertussen had ik dit gevonden
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/hc-sr501-pir-bewegingsse…

LDmicro user.