Router stoort DAB signaal

Beste forumleden.

Ik heb zopas een nieuwe microketen aangeschaft om te plaatsen in ons TV meubel. Echter in dit meubel staat ook alle apparatuur van TV en internet. Dit omdat de coax aan de tv toekomt.

Het probleem is nu dat de radio ook DAB+ kan ontvangen, maar dit lukt niet omdat mijn router het signaal stoort. In eerste instantie dacht ik dat het WiFi signaal stoorde maar het lijkt van de UTP kabels te komen.
In bijgevoegde foto kan je zien hoe de situatie is.
Als ik de blauwe UTP (komende van de modem) loskoppel en de voorlaatste kabel dan heb ik een (tamelijk zwak) DAB signaal en kan ik luisteren. Maar vanaf ik deze inplug dan valt het onmiddelijk weg.

De blauwe kabel is van goede kwaliteit maar is unshielded, net zoals de andere kabel.
Is hier een snelle oplossing voor? De blauwe kabel is te vervangen maar de andere zitten ingewerkt in de muur en zijn niet te vervangen.

De radio heeft (helaas) maar een simpele draadantenne

Mvg!

mel

Golden Member

De apparatuur van internet zo veel mogelijk weg houden van de ontvanger. En Het is wel zo, dat DAB erg snel gestoord kan worden door , zeker een digitaal, signaal.Anders toch afgeschermde kabels gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een antenne specifiek voor DAB zou ook wel eens beter kunnen werken dan een willekeurig stuk draad :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb de radio net opengemaakt en op de print zit een module waar de draadantenne aan gesoldeerd is. Graag zou ik hier een coax aanmaken eventueel met F connector zodat ik een externe antenne kan gebruiken. Kan ik de mantel van de coax ook ergens bevestigen?

Mvg

Sine

Moderator

De padjes links en rechts er naast zijn massa, daar kun je de mantel op kwijt.

Arco

Special Member

SMA edge connector past daar zo te zien op: (DAB antenne's met SMA zijn zo te koop)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/83251/forum-post

Is het trouwens niet die DECT telefoon die stoort? (die kunnen behoorlijk storen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Opgelost!

F connector gemonteerd aan de achterzijde en een antenne geknutseld. Prima ontvangst nu.

Foto's in de bijlage.

Toch nog een kleine opmerking: in vind een wifi router zo in een kastje niet erg fraai. Het blijft radio tenslotte. Idem voor de telefoon. Telefoon in een kastje, hmm....

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

onlangs ook dit probleem gehad, 100V receiver geplaatst, maar alleen FM was te ontvangen. antenne van FM ( los draadje ) op de DAB aangesloten werkte ook niet. lag ook een wifi router achter de versterker die nogal stoorde op het ontvangst. hier kreeg ik storing als ik bij de tuner stond, ontvangst viel 2 streepjes terug. stuk goede coax eraan gezet, 1 meter omhoog gezet coax deels gestript en werkt nu prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Wat ook help, een filter bij de ingang, daar de ontvanger zoo breed is als een paardenwagen! Zendamateur PAoJBB heeft in het verleden hier al een stuk in Electron over geschreven.

mel

Golden Member

Als Jbb het schrijft, is het waar.. Die man is een goeroe :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Veel 1-IC ontvangers hebben idd amper of geen filtering op de ingang. En het is ook diep triest dat zo'n audiokubus niet eens een fatsoenlijke antenneingang heeft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Niet alleen routers 'storen'. Op drie meter afstand van mijn FM-dipool mijn telefoon aan de lader gehangen en mijn favoriete radiostation raakte verzopen in de ruis.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.