Buizenradio laag volume en vervormd geluid

Hallo mensen, hier is nog even een update over hoe het afgelopen is met de radio. Door omstandigheden ben ik er niet aan toe gekomen om dit eerder te posten.

Op 3 juni 2022 16:45:51 schreef Ledlover:
Voor een test maakt het niet uit, en stuk zullen die 100v trafo's ook niet zo gauw gaan (meet je anodestroom wel even als de radio een tijd aan heeft gestaan).

Maar die 100v trafo's hebben geen luchtspleet, dus de kern zal sneller verzadigen door de gelijkstroom die er doorheen loopt. Koop er dus niet speciaal eentje voor je radio. Je kan dat geld beter investeren in een échte uitgangstrafo voor el95.
...

Dat is precies wat ik niet gedaan heb, ik heb de goedkope weg gekozen en zo'n 100V trafo in de radio gezet, het versterker gedeelte heeft nu geen problemen meer.

Foto 1: Waar ik de trafo gemonteerd heb. De originele uitgangstrafo zit er nog in voor het gedeelte tussen C34, W29 en C35.

Foto 2: De vervangen condensatoren, de 2 2µF elco's heb ik naar de onderkant van de print verplaatst omdat dat makkelijker was dan proberen om het tussen alle andere componenten door te krijgen. Het verwijderen van de oude elco's was ook al een ramp.

En voor de mensen die geïnteresseerd zijn in hoe ik alles aangesloten heb, hier is het versimpelde schema. De originele uitgangstrafo word alleen nog maar gebruikt als smoorspoel om met de 1,2KΩ weerstand de de spanning te verlagen naar 203V. De oranje "draad" die ik in het schema getekend heb gaat via het feedback circuit naar de EABC80.

Voor de rest "werkt" de radio best wel goed, alleen doen LW en MW het niet. FM en KW werkt wel.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

BIj MW en LW problemen denken we eerst aan de ferrietantenne. Zit daar een draadje los?
Ook de band schakelaar kan geoxideerd zijn. Gebruik tuner spray, niet contact spray.
Paar keer heen en weer schakelen wil ook wel eens werken

Frederick E. Terman

Honourable Member

Paar keer heen en weer schakelen

In de 'Zoo... werkt de'-reeks van Aisberg heet dat 'meccanotherapie'. :)

Werkt vaak wél, trouwens - de schrijver is er ook niet op tegen! - , als de schakelaar eigenlijk niet kapot is maar alleen heel lang niet gebruikt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org