Black & Decker

Black & Decker lader voor ( Boormachine ) Accu's Testen ?

De lader SSC 250040EU gaat vrijwel direct rood knipperen i.p.v. de accu's te laden.

1 Lithium 18v 1,5A is echt leeg, de andere is nog 2,7v.

Hoe kan ik de lader zonder accu's testen ?

Of zouden beide accu's ineens defect zijn ?

Acuu's zijn ruim 4 jaar oud en tenminste 6 maanden niet gebruikt/geladen.

daar is je reden dat de lader niet werkt, de accu's zijn veel te ver leeg. een 18V accu zou niet onder de 15V mogen komen, wel iets marge maar 0V en 2,7V is echt te ver leeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De acculader doet het vooralsnog prima. Je sluit een kapotte accu aan en hij gaat rood knipperen: het is onverantwoord om deze accu te laden. Als je dat doet heb je kans op brand/vuur/explosie.

Waarom verdenk jij de acculader? Hij doet precies wat ie moet doen!

[Bericht gewijzigd door rew op 28 mei 2022 15:13:50 (16%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke, bedankt voor de snelle informatie.
Het zijn de boormachine accu's en lader van mijn buurman.
Ik verdacht de lader omdat zijn 2 accu's "ineens" niet meer geladen werden.
Hij gaat een nieuwe complete boormachine-set kopen want 2 losse nieuwe accu's zijn duurder.

Geef 'm dan als tip mee dat hij de nieuwe accu's het beste niet volledig oplaad als hij de machine een tijd niet gebruiken (lastig, ik weet het). Hoogstens tot 'ongeveer de helft' (als de lader of accu zoiets aan kan geven dan).

Ook NOOIT leeg wegleggen en daarna pas weer opladen.

Beide situaties nekken lithium-cellen heel snel en vooral volledig volgeladen wegleggen en tijden niet gebruiken laat de cellen snel slijten. Dat het na 4 jaar en 6 maanden zonder lading over is, verbaast me dan ook niets.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Beste Weardguy,

Zijn accu's waren pas 4 jaar oud.
En de laatste 6 maanden niet gebruikt.

Ik zal doorgeven dat hij de nieuwe accu's ( hij gaat een nieuwe boormachine plus accu's kopen ) halfvol moet wegleggen.

Overigens dacht ik dat je na gebruik de li-ion en/of lithium accu's vol moest wegleggen.

Dus weer wat geleerd, bedankt voor het advies.

meestal word zo'n huishoudelijk apparaat in de schuur gemikt en pas tegen de lente weer eens gebruikt. koude helpt ook zeker niet, dus leg de lader en accu's waar het iig boven 10 graden blijft.

de accu's vol wegleggen is ook goed, beter zelfs bij amper gebruik dan heb je minder last van de zelfontlading..

Sine

Moderator

Accu's vol wegleggen is killer voor Lithium cellen, zeker voor laders die er ERG veel in frotten.

Zo ongeveer alles wat de cel dan door zelfontlading kwijt raakt ben je ook als capaciteit kwijt.

kan uit ervaring zeggen dat dit meevalt, zeker bij packs die amper worden gebruikt zoals hier is vol wegleggen aan te bevelen. de zelfontlading mede door temperatuur is een erger probleem, accu al snel onbruikbaar. capaciteit verliezen is toch wel aan de orde als je een pack niet/amper gebruikt. doordat liion amper verliest kan bij amper gebruik zomaar 2 jaar op 1 lading gebruikt worden.

heb 1x gehad bij een collega die niet bijster veel zn gereedschap gebruikte, die vertrok en bleek al z'n makita accu's gaar te hebben. door amper gebruik en diepontlading waren er cellen gaan lekken. packs waren een jaar of 6 oud. ik heb zelf liion packs die de 16 jaar al halen, de Ri is niet veel meer uiteraard, maar werken nog steeds voor een lamp of radio. deze packs zijn altijd vol gebleven en lagen binnen..