4 Koloms hefbrug aansluiten

Goedendag heren,

Vraagje. Ik heb een brug gekocht waar zowel de eigenaar als ik geen raad mee weet. De brug gaat omhoog via de zwarte relais, maar niet de groene 'omhoog' knop. Wie weet wat er verkeerd aangesloten kan zijn?

Zo is hij nu aangesloten.

https://ibb.co/9WWK4sT
https://ibb.co/5YkGmPX

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 29 mei 2022 14:07:35 (12%)

mel

Golden Member

Heb je ook een schema?
En voorzie aub die draden van aderhulzen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

2 fasen van de voeding, of op de motor wisselen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de rode en blauwe draad die onder op de bovenkant van de pkz zitten moeten doormeten, dat is een NC contact wat onderbreekt als de pkz tript of de rode knop ingedrukt word. meet die vrijwel 0 ohm door? de blauwe draad onderop de pkz gaat naar een snoer welke elders heen gaat, noodstop of eindschakelaar oid. check die ook, moet ook 0 ohm doormeten. een ingedrukte noodstop drukker kan weer uitgetrokken moeten worden evt.

nu is dit hele spul 41 jaar oud intussen, anders eens een nieuwe set relais en motorbeveiliging halen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 mei 2022 10:11:33 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

De spoel (A1 - A2) ook gelijk even doormeten. Je moet dan denken aan waardes tussen de 1K en 2K.

De rode reset heb je al getest neem ik aan?

Een nieuwe magneetschakelaar en thermisch relais is ook nooit weg, zoals testman ook al aangaf.

Op de foto van hoe het zat, lijkt mij de zwarte draad op klem 3 niet goed onder de klem te zitten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Het is vrij simpel. Zodra je de startknop indrukt, hoort het relais in te komen, als de beveiligingen goed zijn. Hij hoort te stoppen als je Of de stopknop. Of een eindschakelaar, Of de noodstop ingrijpt.
Als deze niet bediend zijn, dan moet je een gesloten circuit meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
trix

Golden Member

ook stoppen wanneer je de knop los laat ......lijkt me.

eigenwijs = ook wijs
mel

Golden Member

Op 29 mei 2022 17:52:51 schreef trix:
ook stoppen wanneer je de knop los laat ......lijkt me.

Ja, in dit soort gevallen is een overneemkontakt niet gewenst :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Was de eindschakelaar voor hoogst stand wel weer gemonteerd en aangesloten?, anders wordt dit gezien als een geopende schakelaar.

Als je op het forum zoekt op auto hefbrug, staat daar wel een schema

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op maandag 30 mei 2022 09:39:12 (22%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor alle reacties. Me vader heeft alles aan de praat gekregen. Hierbij foto's voor als iemand het ooit nodig zal hebben.