Velleman DVM13MFC2 frequentieteller - reparatie

Eduard2

Golden Member

Goede Middag,

Een plaatje zegt meer dan woorden. De waarde, aangegeven in kHz, is een frequentiestandaard; de draaggolf van de BBC zender Droitwich. Op zich is die meting niet slecht, een halve Hz fout is voor mijn toepassingen meer dan voldoende.
Het derde cijfer (te tellen vanaf links) stoort me. Overduidelijk moet dat een 8 zijn. Wellicht is de display of de driver defect. De manual is enkel een user manual zonder schema of componentenlijst.Vandaar twee vragen:

1) Kan iemand me meer info bezorgen. Bij voorkeur een schema en onderdelen lijst.
2) Wie heeft deze fout al eerder meegemaakt en hoe werd die verholpen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

bprosman

Golden Member

Zelf zou ik beginnen met het display er uit te solderen en op een broodplank even te testen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je mazzel hebt zijn de displays gewone 7-segments displays. Dan is het een koud kunstje die eens om te wisselen om te kijken of het probleem in het display of de aansturing ervan zit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Die dingen zijn zeker weten gemultiplexed, dus waarschijnlijk een dood display inderdaad (of een soldeerverbinding ...)

Arco

Special Member

Velleman is een plakmerk , ook bekend als Victor VC3165...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 29 mei 2022 14:12:37 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Bedankt voor de vlugge respons. Wonderen gebeuren soms:

Mogelijk gaat de display correct werken als de schakeling door en door is opgewarmd. Ik ga eens proberen de zaak te herhalen met geopende behuizing. Soms kan een haardroger gecombineerd met "Kalte Spray" het temperatuurgevoelig onderdeel aanwijzen. Die aanpak heeft me al meermaals geholpen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Overal op de pcb even wat drukken om te zien of er ergens wat los zit of een semi-sluiting is. (intermitterend)
Anders is er inderdaad een display kapot, of het driver-ic (ZLG7289A) is rot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 mei 2022 15:11:39 schreef Arco:
Overal op de pcb even wat drukken om te zien of er ergens wat los zit of een semi-sluiting is. (intermitterend)
Anders is er inderdaad een display kapot, of het driver-ic (ZLG7289A) is rot...

Het driver ic kan het niet zijn, het bewuste segment wordt door dezelfde uitgang bij alle cijfers aangestuurd. Bij de andere displays gaat het segment wel aan. Vrijwel zeker een slechte slechte verbinding naar dat ene segment, of een defect display. Ik meen dat in het schema het segment de letter F draagt.

Sine

Moderator

Op 29 mei 2022 15:07:49 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Soms kan een haardroger gecombineerd met "Kalte Spray" het temperatuurgevoelig onderdeel aanwijzen. Die aanpak heeft me al meermaals geholpen.

Hier totaal overbodig, alles is gemeenschappelijk voor de andere segmenten. Ofwel dit is het display of een soldeerverbinding, niets anders.

Soldeer de verbindingen van de display eens goed door met wat vers soldeer, en je hebt grote kans dat het probleem verholpen is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 29 mei 2022 16:42:26 schreef CrossFireX:
Soldeer de verbindingen van de display eens goed door met wat vers soldeer, en je hebt grote kans dat het probleem verholpen is.

Ik meet dan weer liever even met de scope. Je kunt die triggeren op de display select en dan zien of het signaal van het segment op het pootje aankomt. Met doorsolderen kan het best weer werken, maar als het iets in het display is komt de fout meestal weer terug.
De displayprint zit met een connector of soldeerpennen verbonden, en met meten zie je meteen of alle verbindingen naar het display er zijn.

Arco

Special Member

Vaak worden de TH componenten op dat goedkopere spul er nogal ruw 'opgesmeten'...
(pootjes die alle kanten opstaan, en elkaar of naburige baantjes (bijna) raken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 mei 2022 16:04:01 schreef Sine:
[...]
Ofwel dit is het display of een soldeerverbinding, niets anders.

Of een breuk of etsfout in een print spoor...
Maar bij zo een gemultiplext display kan de fout nooit ver weg zitten.

Het herinnert me wel aan een irritante fout die ik een tijd terug had...
Een schakeling opgebouwd op een stuk matrixbord en allerlei rare kortsluitingen. Flink m'n wenkbrouwen gefronsd en achter m'n oren gekrabt maar het hielp allemaal niets. Uiteindelijk een IC gedesoldeerd en met m'n stereo microscoop gekeken wat er onder dat IC zat. Het bleek dat er in de fabriek een haar op de print was gevallen, en daar zat dus koper op de print en onder het soldeermasker.

Turbokeu

Golden Member

Op 29 mei 2022 17:02:02 schreef Arco:
Vaak worden de TH componenten op dat goedkopere spul er nogal ruw 'opgesmeten'...
(pootjes die alle kanten opstaan, en elkaar of naburige baantjes (bijna) raken...)

Ha, daar herken ik mezelf in...
Ik kan geen enkel toestel herstellen/restaureren zonder nadien alle scheve/schotse componenten recht te plooien of de te lange pootjes af te knippen (echt!... dit is compulsief bij mij...).
Als dit niet mogelijk is wegens ongelijke lengte van de aansluitdraden hersmelt ik de soldeerpads om dit recht te trekken.

Je ziet dit niet enkel bij het goedkopere spul (waar het soms de spuigaten uitloopt!) maar ook bij de betere/goede merken (Sony, Marantz, Philips).

Bij mijn eigen TH-bouwsels is alles tot op de mm uitgelijnd, en bvb. weerstanden staan allen met hun tolerantieband vertikaal of horizontaal in dezelfde richting.

Fobietje van mij...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Normaal gesproken worden TH componenten 'geschoren' (na solderen worden de pinnen onder de print op dezelfde lengte afgesneden door een mes)
Maar dat schijnt niet altijd te gebeuren...

Was wel leuk om te zien bij opstarten van een serie in een soldeerstraat. Vaak stond de afsnijdiepte verkeerd ingesteld bij de eerste exemplaren.
Ik heb zelfs gezien dat afsnijden zo diep stond, dat zelfs de koperlaag en het soldeermasker op sommige plaatsen verdwenen waren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 29 mei 2022 16:58:24 schreef buzzy:
[...]Ik meet dan weer liever even met de scope. Je kunt die triggeren op de display select en dan zien of het signaal van het segment op het pootje aankomt.

Op 30 mei 2022 00:16:04 schreef Kortsluiting_Online:
[...]

Of een breuk of etsfout in een print spoor...
Maar bij zo een gemultiplext display kan de fout nooit ver weg zitten.

Alle andere 'F' segmenten werken, was het de connector of print zou er waarschijnlijk veel meer uit zijn.

Het display zelf werkt ook, dus aansturing van het display zelf is ook ok.

Soms moet je het niet moeilijker maken dan nodig.

Arco

Special Member

Alle solderingen op de displayprint achter het betreffende ic even nalopen (ook de via's)
Die ZLG7289A schijnt trouwens helemaal geen speciaal ic te zijn, maar een (oeroude) als slave/interface dienstdoende PIC16C55... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

@Eduard2 Ik zou er niet op vertrouwen dat de fout blijvend is opgelost.
<topikkaap>
Hier is ook wat werk te doen. Vierde display is 9 ipv 0. Is die van jou ook gevoelig op de input?
Een segment is weg en in TTL opgebouwd. Op gaatjes print. De keramische 7440 is dubbel en doorgesoldeerd ivm de FAN-OUT.

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Gisteren en vandaag heeft de frequentieteller steeds perfect gewerkt. Ik wacht met de operatie tot de patient weer ziek wordt.Jullie bijdragen hebben me al idee gegeven wat er aan de hand kan zijn.

@RAAF12: Een knap toestel.Gaatjesprint is handig als je éénmalig iets bouwt. Mijn Velleman counter is best nauwkeurig en stabiel voor zijn prijsklasse. De gevoeligheid is een ander paar mouwen. Sommige signalen lust deze counter helemaal niet.De cijfers die dan verschijnen zijn totaal willekeurig. Met kleine amplitudes zal het meten niet lukken. Dat is inderdaad het zwakke punt van deze DVM13FC2 teller.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Gisteren en vandaag heeft de frequentieteller steeds perfect gewerkt. Ik wacht met de operatie tot de patient weer ziek wordt.

Ik zou zoiets niet kunnen. Ik zou net zolang blijven zoeken tot ik het gevonden had... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ik wacht met de operatie tot de patient weer ziek wordt.

Dat gebeurt pas als je alle schroefjes er weer ingedraaid hebt en hij weer helemaal dicht zit :+

Zelf had ik toch alle displaytjes even preventief nagesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 30 mei 2022 20:06:13 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2022 20:05:40 schreef bprosman:
[...]
Dat gebeurt pas als je alle schroefjes er weer ingedraaid hebt en hij weer helemaal dicht zit :+

En lost zich van zelf weer op als je de schroefjes losdraait...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Gewoon alle schroefjes loslaten.
Als het dan mis gaat ben je er snel bij .
Voor te meten.
:)

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ik heb regelmatig meegemaakt dat displays inwendig defect zijn. Zelfs intermittent een storing geven. Ook soms segmenten die een stuk zwakker branden.

Vooral groene en gele led displays zijn gevoeliger voor ietsje te lang heet stoken dan de rode versies.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.