Wago 2006 rijgklem + adereindhuls

Hoi,

Ik moet een koppeling maken tussen een solid core en een stranded 6mm² kabel. Hiervoor heb ik enkele Wago Topjob's 2006 aangeschaft. Mijn tang perst erg goed voor gewone 1.5mm² en 2.5mm² draad, maar bij 6mm² komt de adereindhuls soms los. En dit vertrouw ik niet... :r
Voor in een automaat maakt dit minder uit, want die schroef je toch vast, maar in zo'n rijgklem moet de kabel echt wel goed vast zitten in de huls uiteraard.

Nu, de Wago aanvaart ook de soepele kabel zonder adereindhuls en dat zit echt ongelofelijk vast daarin. Het is wel voorzichtig inbrengen zodat er geen fijne draadjes blijven hangen, maar eens erin.

Een nieuwe tang is mss wat overdreven voor een paar kabelkes, maar Knipex is toch een deftig merk dacht ik. :?

Any suggestions?

https://i.ibb.co/0BsjYym/unnamed-1.jpg

Ik weet niet hoe het nu staat met Knipex, maar vroeger varieerden zijkniptangen van Knipex van middelmatig tot slecht. (afhankelijk van type)
Kan zijn dat die krimptangen van een beter kaliber zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Suggestion: de wago gebruiken zoals hij is bedoeld, dus zoals je zelf zegt gewoon soepel er in steken.

Suggestion 2: geen lamellentang gebruiken. (Hoewel het wel erg bijzonder is dat de adereindhuls werkelijk los komt...)

If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

Ik heb horen vertellen dat in een klem met veerdruk, er juist geen aderhulzen gebruikt worden. Dit gaat echter tegen mijn gewoonte in.Ik gebruik zo veel mogelijk aderhulzen.Maar sommige samengeslagen draad kan idd soms moeilijkheden geven met hulzen.Normaal 6 mm zou gewoon met een standaardtang geknepen moeten kunnen worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Dit gaat echter tegen mijn gewoonte in.

Dat noemen ze dan weer "Voortschrijdend inzicht", mij is op school ook nog geleerd adereinden te vertinnen, iets wat ik nu ook nooit meer zou doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 juni 2022 09:48:40 schreef bprosman:
[...]
Dat noemen ze dan weer "Voortschrijdend inzicht", mij is op school ook nog geleerd adereinden te vertinnen, iets wat ik nu ook nooit meer zou doen.

Foei,

Wat was dat voor een school? ;) (vertinnen mag/mocht nooit, hooguit vastsolderen in een aderhuls als extra)

Die Wago klemmen hebben een enorm sterke veer en maken uitstekend kontakt met soepele kabel, een extra aderhuls maakt de verbinding alleen maar slechter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Precies; met een adereindhuls wordt het contactoppervlak significant kleiner dan wanneer je er een soepele kabel in steekt. Je moet inderdaad wel voorzichtig zijn bij het insteken, en daar zicht op hebben, wat in schakelkasten nogal eens niet het geval is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Soepele draad op insteekklemmen nooit adereindhulzen of kabelschoenen toepassen.
Dat is hier al vaker aan de orde geweest.
Soepel geeft meer kontaktdruk in de klem dan een stugge draad of adereindhuls.

De TOBJOB van WAGO is heel mooi, de draad steek je aan de bovenkant in, je ziet gelijk of eer 1 haartje er naast steekt. Bij meer ervaring merk je dat gelijk bij insteken zonder te kijken.

De Weidmuller tang kun je wellicht afstellen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Wat was dat voor een school? ;)

LTS 40 jaar geleden, ze hadden er zelfs een mooi tin-potteke voor met vloeibare tin.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 juni 2022 09:54:10 schreef Arco:
Wat was dat voor een school? ;) (vertinnen mag/mocht nooit, hooguit vastsolderen in een aderhuls als extra)

"Nooit" is wel een beetje kort door de bocht. Vroeger was het vertinnen van soepele adereinden standaard praktijk. Ik ben dit zelfs in Philips apparatuur tegengekomen en dat was origineel, geen latere aanpassing.
Totdat de NEN1010-ridders ontdekten dat zo'n verbinding wel eens loskwam en brand veroorzaakte. Toen mocht het niet meer.

Vertinde draadeinden in schroefstroken gaan altijd loszitten als ze aan beweging onderhevig zijn. (tin veert nu eenmaal niet terug na indeuken)
Uitzondering is als je heeeel zuinig vertint (net genoeg om de draden bij elkaar te houden), maar in de praktijk doet bijna niemand dat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb horen vertellen dat in een klem met veerdruk, er juist geen aderhulzen gebruikt worden.

Soepele draad op insteekklemmen nooit adereindhulzen of kabelschoenen toepassen.
Dat is hier al vaker aan de orde geweest.

Blijkbaar maken ze daar bij Wago geen probleem van om adereindhulzen te gebruiken bij insteekklemmen. Wel beperkt in sectie. Even doorgeklikt naar de technische specificaties.

[klik]

OK, dan steek ik de 6mm² VOBsT er zo in. Ik kan er mezelf mee optrekken denk ik 8)7

Voor de gewone 1.5 en 2.5mm² stroom- en schakelbanen, gebruik ik liefst nog hulzen. Zeker in een bestaande kast niet altijd evident ... een los draadje die opkrult is snel gebeurd.

Ik heb de indruk dat de Klauke hulzen beter zijn. Daar moet ik al serieus moeite doen om ze af te krijgen. Op m'n tang staat er een wieltje met + en -, is dit voor de persdruk te regelen ?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 3 juni 2022 10:03:54 schreef Toeternietoe:
Soepele draad op insteekklemmen nooit adereindhulzen of kabelschoenen toepassen.

Ja, en dat blijft een discussie. Het is absoluut onzin om te beweren dat je in insteekklemmen geen hulsjes mag gebruiken. Gewoon niet waar. Het hoeft niet, het mag wel.

Op 3 juni 2022 13:20:53 schreef GJ_:
[...]Ja, en dat blijft een discussie.

Er spoken hier nog zo een aantal fabeltjes rond op CO, maar ik ben toch blij dat ik heb kunnen mee werken om er alweer eentje naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

niet mag gebruiken is idd niet waar, maar beter is het vaak juist wel om ze niet te gebruiken. dat snap je als je de constructie van zo'n veerklem ziet. soepele draad drukt de klem plat en dus over de volle koper oppervlakte contact. bij een aderhuls klemt de veerklem op 2 zijden tegenover elkaar, minder contact oppervlakte dus, wat weer overgangsweerstand kan opleveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan is er nog de kwestie aderoppevlakte.
Er is ergens gedifinieerd wat b.v. een 6 mm² aan stroom mag voeren i.v.m. warmte ontwikkeling en spanningsverlies.

Als je nou koper gebruikt van een hele zuivere kwaliteit dan mag je de oppervlakte kleiner maken als je maar aan de eisen voldoet.

Heb het zelf al vaker het draadbusjes "probleem" gehad met een 1mm², zet er dan meestal een 0,75mm² op.

Dan is er nog de kwestie aderoppevlakte.
Er is ergens gedifinieerd wat b.v. een 6 mm² aan stroom mag voeren i.v.m. warmte ontwikkeling en spanningsverlies.

Meestal zijn die tabel bedoelt in combinatie met een voorafgaande zekering dus zeg voor een 6mm2 kan dat 50A zijn voor een kort stukje.

https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htm

IN bovenstaande tabel staan de wire fusing currents. Dus als je een draad als een soort zekering gaat beschouwen. Voor een 6mm2 krijg je dan 1125A.

Zelfs een 2,5mm2 mag dan nog 333A hebben. Dus als je in een klem bv niet aan 6mm2 doorsnede komt maar aan 1mm2 maakt dat voor die paar milimeter in lengte dus niets uit.
Wil ik niet mee zeggen dat je dat moet gaan doen ;). Maar er is best wel een enorm verschil in met een voor een zekering toegestane stroom voor een een stuk 6mm2 en wat er werkelijk doorheen kan.

soepele draad drukt de klem plat en dus over de volle koper oppervlakte contact. bij een aderhuls klemt de veerklem op 2 zijden tegenover elkaar, minder contact oppervlakte dus, wat weer overgangsweerstand kan opleveren.

Zie bovenstaand ze zullen er bij Wago toch wel goed over nagedacht hebben en het contact oppervlak met een kabelhuls zal dan toch wel al ruim genoeg zijn. Dus niet dat het bij soepel draad zonder huls precies genoeg is en met huls dan te weinig dat geloof ik nooit.

Zie bovenstaand ze zullen er bij Wago toch wel goed over nagedacht hebben en het contact oppervlak met een kabelhuls zal dan toch wel al ruim genoeg zijn.

Dat waarschijnlijk wel, maar waarom zou je in hemelsnaam veel moeite gaan doen om het contact alleen maar (een stuk) slechter te maken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Op 3 juni 2022 19:59:03 schreef Arco:
[...]
Dat waarschijnlijk wel, maar waarom zou je in hemelsnaam veel moeite gaan doen om het contact alleen maar (een stuk) slechter te maken?

Op zee doen we er -juist- adereindhulsjes omheen omdat de trillingen ervoor zorgen dat de aders doorgeknaagd worden...
En dan heb je helemaal geen contact meer..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Da's misschien zo met (sommige) schroefkontakten. Met die Wago veerkontakten heb je daar echt geen last van, die zijn afgerond op de randen.
Verder een kwestie van kabelboom goed vastzetten. (op dezelfde plaat als waar de kontaktblokken op zitten)

Dan kan de kabel niet bewegen t.o.v. het kontakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Hmm, Arco, je wilt niet weten wat een 7 of 8 cilinder van tussen de 5k en 8k pk trillen kan....
Zeker tijdens manoeuvreren.
Alles zit vast, maar het knaagt gewoon door het zachte koper heen...
Je hoeft mij niet te mansplainen wat er in een motorkast gebeurd hoor...

Zelfs potmeters die in de E schakelkasten zitten trillen stuk....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

oudere veerklemmen hebben ook wel last van rot kunstof, de veerklem zelf blijft werken, maar open zo'n ding niet want het kruimelt gelijk uitelkaar na een jaar of 10-15 bij wat warmte.

trillen is zeker wel een reden voor brandjes, ook wel gehad dat een set moeller pkz met een veerklemkoppelrail op 1 fase van de voeding weggebrand was. later ging er nog een rail, toen de rails eruit gemikt en alles met vds gekoppeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een nieuwe tang is mss wat overdreven voor een paar kabelkes, maar Knipex is toch een deftig merk dacht ik.

Dat varieert sterk met het model en type. Qua range zitten ze boven de budget merken tot aan Gedore.

Zelf heb ik een Weidmuller tang wat toch wel beter presteert.

veel moeite gaan doen om het contact alleen maar (een stuk) slechter te maken?

Daar kom je wel achter als je onderhoud moet doen en de draad moet er een aantal keren in en uit. Dat ben je toch wel blij als er een huls op zit.

En qua moeite is het geen moeite of ik nu de draad lastig zonder draadjes eruit in een huls krijg of direct met moeite zonder draadjes eruit in een klem. Vaak is een huls juist (Een stuk) minder moeite omdat de klem vaak op lastige plaatsen zit.
In mijn wereld zitten de klemmen op de meest onmogelijke plaatsen omdat de machine bouwer het kleinst mogelijke kastje heeft uitgezocht. Het past allemaal maar net hoe je erbij moet komen is een ander verhaal.

Dat het(een stuk) slechter contact maakt had ik al uit de wereld geholpen contact zal met huls nog ruim meer dan goed genoeg zijn.

PS op Shell willen ze ook altijd dat we adereindhulzen aan de elektrische tracing kabels zetten. Met onderhoud bij het uitzoeken van welk stuk tracing beschadigt is trekken ze alles uit de rijgklemmen en meten (meggeren) ze kabel voor kabel. Het terugzetten is dan met huls veel makkelijker zeker omdat de shell mensen vaak geen echte E-mensen zijn maar uit de proces wereld komen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 3 juni 2022 21:56:58 (15%)]