Ik heb een slechte ervaring gehad met de startstroom/aanloopstroom ('inrush current') van een centrifugaalpomp op een HF-inverter (12DC -> 220AC) die 1500W zou moeten aankunnen (continu, 3000W piek).
Na een aantal pogingen, in mijn naïviteit bleef ik het proberen, sneuvelden de FETs in de inverter. Daar heb ik van geleerd en inmiddels weet ik beter en snap ik waarom e.e.a. niet kon.
Uiteindelijk heb ik destijds een LF inverter van 5000W aangeschaft en dat werkte prima. Een ding van 25 kg met o.a. een reusachtige ringkerntrafo er in. Deze heeft 4 jaar fantastische gefunctioneerd met de beregeningspomp op mijn accubank van 265Ah (12V), de accu's werden opgeladen met een zonnepaneeltje van 100Wp (ik gebruikte de sproeier alleen als het echt nodig was voor mijn groentetuin.
Helaas heeft deze LF inverter het nu ook begeven doordat deze laatste winter muizen in het ding hebben gekampeerd en een deel van de elektronica in de behuizing hebben ondergescheten en -gezeken.
Maar ik wil niet afdwalen (ik kan de lezer nog verwijzen naar een oude thread die hier verband mee houdt en waarvan de laatste bijdrage e.e.a. uitlegt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/141570/1 ).
Het gaat me nu om het feit dat ik overweeg om toch weer een HF invertertje aan te schaffen, maar deze dan te beveiligen met een startstroombegrenzer/softstart of hoe je het moet noemen, vanwege de kosten die ik niet te ver wil laten oplopen doordat ik nu al weer kosten heb gemaakt die niets opleverden (zie de bovengenoemde thread).
Ik zag bijvoorbeeld bij Conrad ( https://www.conrad.nl/nl/p/ivt-18017-s-startstroombegrenzing-asb-12-s-… ) een startstroombegrenzer ASB 12-S waarbij de volgende opmerking staat:
"De startstroombegrenzing dient niet te worden gebruikt voor spanningsomvormers en generatoren, die de vereiste startstroom van de betreffende verbruiker niet kunnen aanbieden."
En dat lijkt me roet in het eten te kunnen gooien bij mijn overwegingen. Geldt dit voor alle begrenzers/softstarters dat iemand weet? Hoezo zou deze opmerking gemaakt zijn eigenlijk?