@EricP: Nou inderdaad, het verschil in gewicht tussen de twee types inverter is behoorlijk. Nu was de opgegeven vermogensgrootte natuurlijk niet gelijk, maar mijn oorspronkelijke 1500/3000W HF invertertje kon je makkelijk in een hand houden, terwijl die LF bakken van 5000/20000W en 6000/24000W een massa van zo rond de 25 kg hebben en dat sjouwt best lastig.
[edit: hierboven wat overbodige nullen weggehaald]
Hoe het ook zij, die LF5000W kostte mij 259.88 UK pounds en ik had daar geen verzendkosten aan. Als ik dan na ga wat ik voor een HF inverter zou moeten betalen die zonder meer de 800W pomp aan zou kunnen.....
En waarom gebruik je die niet? Of doe je het met 1 accu (nou ja, als je 'maar' 800W gebruikt, dan kan dat ook wel goed gaan)? De energie inhoud van 4 in serie is niet anders dan die van 4 parallel... Of kom je met hetgeen het accupack moet laden niet weg?
Bij dergelijke vermogens kom je met 48V wel veel beter weg... Maar als het vermogen alleen voor de 'piek' is, dan zal het wel.
Mijn accu's zijn AGM's van resp. 55Ah, 100Ah en 110Ah, uiteraard in parallel. Zou ik de 48V LF 6000W willen benutten dan heb ik best wel een kostenpost gezien het feit dat ik dan 4, het liefst identieke, exemplaren in serie moet plaatsen. En als ik al met ongeveer dezelfde energieinhoud zou rekenen en dus voor lichter accu's zou kunnen gaan, zit de aanschafprijs van zo'n (minstens 50 Ah) accu per stuk zeker niet onder de 125 euri, dus in totaal al gauw 500 eurootjes alleen al voor dat en je snapt waarschijnlijk wel dat ik daarvoor pas.
Ik kan me helemaal vinden in wat je over zo'n trafootje zegt.
Vervelend is het dat ik ook op het wat grotere bord wel sporen van muizenurine zie en dat is een wat forser bord met connector en die lijken me lastig drogen:
Ook helemaal onderin, ik heb daar nu geen foto van, op wat ik maar het moederbord zal noemen zitten sporen van vervuiling, ik zal alles helemaal los moeten zien te krijgen voor een juist beeld.
Wat betreft het al dan niet identiek zijn van de Fet-boards, het is duidelijk waar ze horen, zoals je ook kunt zien op de plaatjes er van en op onderstaande opname van de andere kant de kast waar ze nog in orde waren, getuige de brandende LEDjes die ik zag, zijn de prints in spiegelbeeld bestuckt:
En die CPU, dat wordt duimen en die verroeste bouten is ook niet iets waar ik blij van wordt. Goed dat je me hebt gewezen op het risico van losmaken. Te hopen is wel de corrosie niet ook tussen de FET en het alu zit en de warmteoverdracht niet verhindert.
De vraag hoe de muis/muizen is/zijn binnengekomen heb ik de dader(s) niet kunnen stellen en als dat wel had gekund had ik waarschijnlijk een onbegrijpelijk antwoord gekregen. Een vermoeden heb ik wel: met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het de kier bij de rechter kroonsteen.
Er zitten er twee, eentje voor de AC-input (voor het gebruik als lader, wat het ding ook kan) en eentje voor AC-output:
Wat betreft hoe sterk de bouten aan te draaien: het zat heel erg vast herinner ik me. Ik bezit geen momentsleuteltje, dus dat wordt gevoelswerk mocht het zo ver komen dat ik denk dat alles schoon genoeg is en ik alles weer in elkaar zou kunnen sleutelen.