startstroombegrenzer bij gebruik van een pomp op een spanningsinverter?

@Lambiek: 17Ax220V=3740W dus dat dimmertje van 4000W zou het aan moeten kunnen dan, anders is er deze van 10000W nog.

Overigens vergis je je in het gemodificeerde-sinus zijn van de inverter waar ik het toen over had, dat was een zuivere sinus HF-inverter van 1500W (gesneuveld op mijn pomp, die ik later heb vervangen door een 5000W LF inverter die sinds die tijd 4 jaar lang probleemloos de pomp van 800W heeft aangestuurd...

Ik vraag me alleen nog wel af of zo'n koelvinnetje dat op die 10000W dimmer zit wel afdoende zou zijn bij gebruik van de pomp, enig idee?

@EricP:

Ik had jouw laatste bijdrage aan deze discussie even helemaal over het hoofd gezien...

Voor de goede orde: de omvormer (Low Frquency 5000W) die weigerde aan te gaan nadat de muizen hun behoefte erin hadden gedaan was geen rommel. Met een ruim bemeten ringkerntrafo heeft deze zich in de praktijk bewezen. De pomp van 800W kon ie makkelijk aan

Dan blijft de vraag... wat wel?
Nou, de eerste vraag... wat is er zo vreselijk beschadigd aan die PCB? Urine veroorzaakt corrosie, maar vaak is dat wel op te lappen. Tenzij je de boel natuurlijk aan gehad hebt, dan is het maar net waar de sluiting (die zouten geleiden best goed als ze nog wat vochtig zijn) tussen zat.

.

Heel fijn dat je bovenstaande noemt, ik vroeg me ook al af in hoeverre de schade omkeerbaar is. Hoe zou je de prints het beste kunnen reinigen vraag ik me af. Ik heb uiteraard al zo goed en zo kwaad als het kon de poep en urine mechanisch verwijderd, maar wellicht kan ik met een oplosmiddel dat veilig is voor pcb's aan de slag om daarna alles weer in elkaar te zetten en te testen.

Zou IPA iets zijn of tast dit de beschermlaag van de pcb's aan? Iets anders?

Ik heb toen op de moestuin de inverter even aangeschakeld (onbelast) maar omdat de display leeg bleef heb ik hem weer afgeschakeld en ik kwam er later achter dat het muizenverhaal hier de oorzaak van moest zijn.

De inverter bleek aan de binnenzijde te zijn voorzien van ledjes die op de prints aangaven of die in orde waren. De 4 prints met telkens 5 mosfets hebben ieder zo'n ledje, aan beide zijden zitten 2 van die prints tegen koelstrips aan en aan een kant waren de lampjes uit van de 2 printjes daar. Dat was ook de kant waar de muizen zich hadden ontlast en er een berg excrementen was gedumpt door deze ongenode gasten. Het ironische is dat de print die de toestand van de mosfets bewaakt in afgeschakelde toestand nog steeds van stroom wordt voorzien om deze functie uit te voeren en daar zijn de muizen op afgekomen want daar hebben ze zich in de winterkou opgehouden vanwege de afgegeven warmte.

Nadat ik de inverter in mijn fietsaanhanger mee naar huis had genomen heb ik alles schoon proberen te maken en daarbij e.e.a. gedemonteerd om er beter bij te kunnen.

Ik zal hierna wat foto's maken van de uiterlijke toestand van de aangedane prints en die hier posten zodat je er een indruk van krijgt.

Ik breek hier nu af om later te vervolgen want ik ga nu eerst weer poolshoogte nemen op mijn moestuin :-)

EricP

mét CE

was geen rommel

Zonder een oordeel over je aankoop te hebben... Maar... niemand koopt natuurlijk rommel. :+ Iedereen koopt iets 'heel goeds'. En toch wordt er best veel rommel aangeboden :) (die was te makkelijk hoor)

in hoeverre de schade omkeerbaar is

Dat hangt er vanaf wat de schade is. Alleen wat pies en poep op een PCB is niet spannend. Is de trafo vol gezeken, dan zou het wel eens vervelender kunnen worden...

Hoe zou je de prints het beste kunnen reinigen vraag ik me af. Ik heb uiteraard al zo goed en zo kwaad als het kon de poep en urine mechanisch verwijderd, maar wellicht kan ik met een oplosmiddel dat veilig is voor pcb's aan de slag om daarna alles weer in elkaar te zetten en te testen.

Het probleem zit in het feit dat eea. onder componenten kruipt. Heel veel componenten kunnen gewoon in bad. Urine lost doorgaans goed op in water. Relais (er zit wel eens wat in) kunnen daar niet zo goed tegen.

Zou IPA iets zijn of tast dit de beschermlaag van de pcb's aan? Iets anders?

Die beschermlaag is niet interessant. Het werkt ook zonder en die spuit je er ook zo weer op. De componenten en tussen component en PCB is waar het over gaat.

Ik heb toen op de moestuin de inverter even aangeschakeld (onbelast) maar omdat de display leeg bleef heb ik hem weer afgeschakeld en ik kwam er later achter dat het muizenverhaal hier de oorzaak van moest zijn.

Tsja... 'Display'... dat zal wel op de 12V werken (wat moet een display trouwens op een inverter?). Met een beetje mazzel is de boel niet eens wakker geworden.

Het ironische is dat de print die de toestand van de mosfets bewaakt in afgeschakelde toestand nog steeds van stroom wordt voorzien om deze functie uit te voeren en daar zijn de muizen op afgekomen want daar hebben ze zich in de winterkou opgehouden vanwege de afgegeven warmte.

Lekker dan, een ding wat toch warm is (en dus stroom gebruikt!) als-ie uit staat. Maar goed, dan zal daar wel de meeste schade zijn. Danwel in een sluiting en iets aangestuurd wat niet aangestuurd had moeten worden, danwel iets weg gevreten.

Maar goed... Ik denk dat de enige kans is om de boel uit elkaar te trekken en in bad te doen. Droog blazen met perslucht en daarna eens een halve tot een hele dag in de oven op 50 graden ofzo (afhankelijk van hoeveel zooi er op zit waar water onder kan).
Het liefste doe je dat in handwarm (dan lost zooi makkelijker op dan in koud) gedestilleerd water. Alternatief is eens weken in handwarm kraanwater en daarna uitgebreid spoelen in de gedestilleerde variant. Het idee is natuurlijk dat er geen kalk of andere geleidende zouten achter blijven.

Daarna heel goed speuren naar corrosie - een doorgevreten pootje is genoeg. Soms heeft dat gevolgschade waardoor er veel meer naar de vaantjes is. Die trafo wordt gestuurd door een volle brug zo te lezen (4 PCBs). Als in de sturing door sluiting veroorzaakt door de familie muis beide kanten gelijktijdig aangestuurd worden, dan gaat er ergens iets stuk. Met veel mazzel is het een zekering die in het apparaat zit - maar veel 'dikke' omvormers willen graag extern gezekerd worden.
En tenslotte kan de besturing ook gewoon zijn gaan hemelen. Als je gevoed wordt door 24V (of 12V) en de logic draait op 5V, dan moet je daar geen 'sluiting' tussen 12V en 5V hebben (dat is dan 'game over').

Wat je trouwens bedoelt met een 'LF' of een 'HF' omvormer, ontgaat me. Doorgaans staan ze sinds een jaar of 10, 20 gewoon een sinus in elkaar te PWMen...

Dan nog ff wat over je keuze... Ik neem aan dat het ding 5kW is. Maar het zou ook zomaar 5kVA kunnen zijn. In elk geval... Op 12V is dat best heel veel stroom - een 400A zit je zomaar aan. Bij dergelijke stromen vindt de accu je niet aardig. En het kabelwerk moet fors zijn - erg fors. Op 24V ken ik een paar exemplaren die dat doen. En ook daar: de eisen aan kabelwerk zijn niet misselijk.
Een kabel is doorgaans niks anders dan een weerstand (dat wil je doorgaans niet, helaas, het is wel zo). Voor een bepaald vermogen, moet daar een stroom doorheen. Volgens Ohm is de spanningsval recht evenredig met de stroom. Als je nou de ingangsspanning verdubbelt, dan halveer je de stroom die er getrokken wordt (het vermogen blijft tenslotte gelijk). De halve stroom, betekent ook de halve spanningsval over je kabelwerk. Daar heb je dan de halve spanning over staan. En de halve stroom door lopen: nog een kwart van je verliezen! Voor de inwendige weerstand van de accuset en de weerstand van de FETs speelt hetzelfde verhaal. Dat is precies de reden dat men dergelijke vermogen onder de 24V eigenlijk niet tegen komt.
OK, bij 'slechts' 800W doet het ruim minder pijn (en je hebt het vermogen alleen nodig om die pomp aan de gang te krijgen), maar toch...

Ondertussen... Veel plezier in je tuin. En succes met demonteren.
Blijft nog de vraag... hoe die muizen binnen gekomen zijn. Of hebben ze ergens door geknaagd om binnen te komen? (Hier in huis zijn ze wel eens door een alu roostertje tussen spouw en gangkast heen gekomen... Nu zit er RVS in. Daar hebben ze niet van terug).

benleentje

Golden Member

@Lambiek: 17Ax220V=3740W dus dat dimmertje van 4000W zou het aan moeten kunnen dan,

Zelf denk ik dat een 800W motor rond de 23A zit met aanloop maar dat maakt niet zo heel veel uit. De dimmer zorgt er juist voor dat die piekstroom een stuk lager blijft en een triac kan best veel hebben qua stroom piek dus even tijdens het opstarten iets meer is geen probleem. Een triac kan wel heel slecht tegen spanningspieken en daar maar ik me meer zorgen over.

onwaarschijnlijk goedkope 2000W dimmer voor 8 euri:

Nu valt dat mee een potmeter van 50 cent een triac van 50 cent, echter als je dat per 10.000 tegelijk inkoopt nog veel goedkoper. Dus voor de chinees denk 2,00 aan onderdelen.

Het valt te proberen met die 2000W versie.

Ik neem aan dat een dimmer voor deze toepassing wel zeer ruim bemeten moet zijn.

De triac moet de piekstromen wel aankunnen, echter zijn die als je vanaf een lage spanning regelt al een stuk lager.
Net even voor een 16A triac opgezocht en die kan 125A piekstroom aan voor 20mS (1x sinus). En 70A voor iets langer. Die 2000W is dan een 10A triac.

Ik vraag me alleen nog wel af of zo'n koelvinnetje dat op die 10000W dimmer zit wel afdoende zou zijn bij gebruik van de pomp, enig idee?

10.000 wat op 230V is ca 43A Over een triac in geleiding staat altijd tussen 1,4 en 1,7V. 1,7V x 43A = 74W. De koelplaat lijkt me daarvoor te klein. En de motor opstarten lukt dan wel maar binnen zeg 1 minuut moet je overschakelen naar een relais of een ventilator gebruiken. Maar zelfs met ventilator lijkt me het nog te klein.

Hetzelfde geld denk ook voor de 2000W versie. Gaat goed voor een paar minuten maar niet veel langer. Daar gaat het dan om 17W.

Zonder een oordeel over je aankoop te hebben... Maar... niemand koopt natuurlijk rommel.

Als het 4 jaar gewerkt heeft is het niet slecht. Dus ja ergens is het rommel maar het doet wel zijn werk.

Ik heb zelf een regelbare AC voeding waarbij ik frequentie en spanning kan regelen. Hij is 750W maar heeft geen probleem met een piek van 3000W of meer. De IGBT module kan 5 seconde 40A aan voordat de beveiliging ingrijpt. Het weegt iets van 30kg dan zie je wel wat het verschil is tussen die laag geprijsde inverters en iets professioneels.

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2022 18:09:16 schreef benleentje:
Een triac kan wel heel slecht tegen spanningspieken en daar maar ik me meer zorgen over.

Dat heb je met ieder component, een Fet, een Tyristor, een IGTB, enz. moet je ook niet overbelasten met spanning en stroom. Dat heeft dus verder niets met een Triac van doen.

Daarom moet ook ieder ontwerp goed berekend worden en daar schort het nogal eens aan met die Chineese troep.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inmiddels ben ik al weer wat uurtjes terug van de moestuin, maar tijd om e.e.a. te fotograferen (laat staan reinigen)heb ik nog niet kunnen vinden gezien het werk dat de oogst met zich meebracht:

De verse geplukte postelein hebben we opgegeten en de 3 struiken andijvie ontdaan van slakken (een zeer actuele bedreiging voor veel van onze gewassen nu het zo nat is steeds, een ware explosie van reusachtige roodbruine vreetmonsters die ieder elke dag zo ongeveer hun eigen gewicht eten) en ook van lelijke plekken, daarna de struiken ondergedompeld in zout water om eventuele achterblijvers te ontmoedigen, en ze gewassen, gesneden en geblancheerd. Verder hadden we sla, oostindische kers, rode bessen en een vrachtje aardbeien, waar we meteen na het wassen een flink deel van hebben genuttigd. Na alles opgeruimd te hebben was het alweer nu (na tien uur).

De weersvoorspelling is dusdanig dat we morgen niet naar de moestuin zullen fietsen en die hebben we zo goed mogelijk beschermd achtergelaten tegen de slakken met ecologische slakkenkorrels en diatomeeënaarde, dus daar gaan we niet over in zitten.

De tijd die daardoor vrijkomt ga ik besteden aan het documenteren van de inverters voor hier op het forum en ik wil een begin maken met het reinigingsproces van de 'muizeninverter'.

@EricP:

Wat je trouwens bedoelt met een 'LF' of een 'HF' omvormer, ontgaat me. Doorgaans staan ze sinds een jaar of 10, 20 gewoon een sinus in elkaar te PWMen...

Hier en hier staat e.e.a. heel beknopt (en deels in 'Chinglish' ;-) )uitgelegd over HF vs. LF.

Veel betere Victrons zijn volgens mij ook LF types.

Een uitgebreider verhaal over LF is wel de moeite waard.

Wat betreft efficiency lopen de opvattingen uiteen. Meestal staan de LF types te boek als minder efficient, maar de modellen waartoe ook mijn inverters behoren zijn erg efficient in de praktijk >90%.

In deze video voelt iemand een hele zware LF aan de tand op youtube...

Ik denk ... tot morgen!

EricP

mét CE

Een hoop managers-geblaat overgoten met een verkoopsausje in een mode-taal-jasje... Meer is het niet.
Het concept is simpel. De ene heeft een dikke trafo om omhoog te transformeren op 50Hz. De andere heeft een kleinere trafo om op een veel hogere frequentie (dan kunnen die dingen kleiner zijn omdat er per cycle minder energie overgedragen wordt) naar 320VDC te gaan (yep, het wordt weer gelijkgericht) en vanaf daar een sinus in elkaar te PWMen. Feitelijk 2 converters in 1 huisje. Helaas, dat in elkaar gePWMde verhaal is vaak geen sinus.

Dat 2de verhaal... dat doen we eigenlijk bijna niet meer. Slecht voor het rendement. En dat is niet zo heel erg, maar daarmee wordt het warm. Veel energie (bij een groot vermogen is een procent minder rendement al snel veel energie...) in een klein kassie maakt het een heet kassie.
Vroeger was dat nog wel interessant. De FETs die op de lage spanning werkten moesten veel stroom verstouwen (dat hoort nou eenmaal bij een lage spanning en een bepaald vermogen). Dat is makkelijker als de golfvorm niet zo interessant is. En dat is-ie niet, want eea. wordt daarna toch weer gelijk gericht. Met wat PWM werd voorkomen dat het trafootje in verzadiging gaat. De sinus (of meestal: afgeronde blokgolf) wordt vervolgens in elkaar gezet met een veel kleinere stroom (de spanning is hoger). Dat is beter te doen.
Met de ontwikkelingen die in transistoren en met name FETs hebben plaats gevonden, is het allemaal niet zo spannend meer om grote stromen netjes te schakelen. Dus doet men het voor accu-spul ook niet veel meer op die manier. Ik weet niet of Mastervolt het nog doet, maar aan de andere kant... daar zie je ook niet zoveel meer van terwijl ze vroeger toch al om aanwezig waren.

Verder worden er in het 'interessante' artikel een hoop eigenschappen aan een bepaalde technologie toegedicht die compleet afhangen van wat de maker verzonnen heeft - en dus zeker niet zomaar op gaan. Lijkt een hoop interessantdoenerij van een verkoper - niet heel raar in die wereld (in jachtenland kom je het ook graag tegen trouwens).

Waar die dingen serieus gebruikt worden, komen die kreten niet echt voor. De beide technologieën zijn uiteraard wel bekend.

Afijn, daar wordt die van jou niet beter van. In elk geval: eet smakelijk!

@EricP:

Een hoop managers-geblaat overgoten met een verkoopsausje in een mode-taal-jasje... Meer is het niet.

Ja, dat klopt wel, maar feit blijft dat beide types wezenlijk verschillen in uitvoering en prestaties en dat de LF versie voor mijn pomp de goede keuze is geweest.

Om te benadrukken hoeveel bullshit er over dit soort apparaten wordt gemeld door de verkopers wil ik wijzen op een videootje van iemand die voor, en in samenwerking met, de Chinese producent reparaties en upgrades uitvoert voor de Amerikaanse markt. Hij vertelt hierin o.a. dat de vermogensaanduiding door deze producent vrij consequent met een factor 2 wordt overdreven.

Enfin, ik ben vandaag in ieder geval wel toegekomen aan het op beeld vastleggen van de hier aanwezige LF inverters, met als detailopnamen de meest aangetaste delen van het door de muisjes bezochte exemplaar.

Ik heb nog meer opnamen van ook de andere exemplaren, maar het lijkt me wat veel om dat hier in 1 keer te uploaden, dat volgt nog t.z.t.

Allereerst een overzicht van de 3 inverters, eerst een gecombineerd plaatje van twee identiek ogende (aan de buitenkant, binnenkanten volgen later, die zijn anders) inverters, te weten de 12V LF 6000W (bovenste) en daaronder de 48V LF 6000W:

Deze kasten hebben exact dezelfde afmetingen en opdruk en dat is ook de reden geweest dat men in eerste instantie de onderste naar mij stuurde na bestelling van de bovenste. Men heeft de 48V versie nooit laten ophalen. Toen later de 12V versie kwam en defect bleek (bonken en rook bij aanzetten) is mij een oplossing beloofd en daarna is er nooit meer op mij gereageerd ondanks herhaald aandringen van mijn kant. De 48V versie is naar alle waarschijnlijkheid wel werkend en die ga ik denk ik maar proberen te verkopen om mezelf schadeloos te stellen.

Dan is er nog mijn eerste inverter die me 4 jaar trouw heeft gediend tot het muizenbezoek 'poep in het eten gooide' (pun intended). Deze ligt al een tijdje open omdat ik daar de eerste reiniging op had uitgevoerd en de moed me in de schoenen daalde, op onderstaande foto zie je de er uit verwijderde, flink bevuilde en mogelijk te ernstig aangetaste, printjes op de kap van de inverter liggen...

Die losse printjes zal ik verderop nog tonen in close-up, maar eerst nog even de 3 inverters bij elkaar waarbij misschien al duidelijk wordt dat de 6000W exemplaren van binnen verschillen (de 12V en 48V versies), hoewel op het eerste gezicht er vooral veel overeenkomsten zijn en dat deze beide in een langere kast huizen dan het 5000W apparaat.

De lengte van de 6000W-kasten is vooral het gevolg van de plaatsing van de elco's die niet meer tussen de koelvinnen in staan zoals bij de LF5000W, maar helemaal aan het einde in de kasten zijn geplaatst.

In het volgende bericht volgen de individuele aangetaste printmodules uit de LF5000W (muizenspul)...

Nu dan de printmodules die behoorlijk onder de muizenexcrementen zaten.

Als eerste de twee van de in totaal vier MOSFET- prints (beide aan 1 zijde van de inverter):

De 'stroombron' print:

De CPU-print:

En de LF-driver print:

De uitdaging is nu om deze weer zo schoon te krijgen dat er geen storende geleidingen t.g.v. de restanten van de muizenafscheidingen en corrosie overblijven. EricP heeft me er op gewezen dat (gedestilleerd) water hier een rol in kan hebben op voorwaarde dat e.e.a daarna goed droogt (zie eerder bericht).

Waar ik me echter zorgen over maak is dat met name de smd componenten zoals bijvoorbeeld de weerstandjes die te zien zijn op de mosfet printjes zo dicht op de print zitten dat eventuele zouten die eronder zijn gesijpeld niet weg willen, maar ik ga het zeker proberen.

Ik heb nog een paar kiekjes uit/van de LF5000W over die ik jullie niet wil onthouden in een volgend bericht die e.e.a. in de context plaatsen.

Ten eerste de plaats in de inverter waar de mosfet prints zaten die eruit zijn weggenomen om de eerste reiniging te kunnen doen:

Hier zie je eigenlijk al een beetje hoe de elco's zijn geplaatst in de LF5000W, tussen de koelstrips:

Te zien is dat 3 van de 4 beschikbare plekken zijn gebruikt, in de LF6000W versies zijn het er 4, maar die zitten dan niet meer op deze potentieel wat te warme plek, maar die zijn daarin een stukje verderop geplaatst, tussen de koelstrips vandaan op een wat veiliger plek.

Ik heb hier nog 3 plaatjes van het interieur van de LF5000W van voordat ik de printjes los haalde en waarin nog wat meer te zien is van wat de knaagdiertjes hadden achtergelaten:

Gezellige boel moet dat geweest zijn, zo in de winter met die woelmuisjes....

Ik moet bekennen dat bij nadere beschouwing tijdens het fotograferen van de aangetaste prints mijn aanvankelijke hoop op reiniging van de prints door ze in bad te doen wat is afgenomen. Mijn enthousiasme er voor dat ik direct na EricP's aanbevelingen voelde is op een heel laag pitje komen te staan. Is er nog iemand die me kan aanmoedigen?

Ik heb nog wat plaatjes van de LF6000W's, waarbij ik inzoom op de ringkerntrafo's er in en die onderling vergelijken wil met het oog op hoe de erop vastgemaakt thermistors er uit zien. Die zullen later volgen tezamen met wat ik er over denk....

EricP

mét CE

dat beide types wezenlijk verschillen in uitvoering en prestaties

Onzin. Een 5kVA Victron met een dikke trafo levert dezelfde 5kVA als een Mastervolt met een klein trafootje. Merk je aan de buitenkant niks van (behalve als je ze tilt :) ).
Afhankelijk van hoe de boel (over) gedimensioneerd is, kun je ze korte tijd in meer of mindere mate overbelasten - dat zijn gewoon ontwerp keuzes.

48V

En waarom gebruik je die niet? Of doe je het met 1 accu (nou ja, als je 'maar' 800W gebruikt, dan kan dat ook wel goed gaan)? De energie inhoud van 4 in serie is niet anders dan die van 4 parallel... Of kom je met hetgeen het accupack moet laden niet weg?
Bij dergelijke vermogens kom je met 48V wel veel beter weg... Maar als het vermogen alleen voor de 'piek' is, dan zal het wel.

Voor de rest word ik van die printen niet zo nerveus - die vervuiling lost in principe goed op in water (zo komt het ook uit de muis), al kan het ff duren (nou ja, dan weekt het ff een tijdje). Houd er wel rekening mee dat dat gele trafootje misschien niet zo goed tegen water kan. Die zou ik er ff afhalen en separaat schoon maken - met een beetje mazzel is die alleen 'oppervlakkig vies' en niet doordrenkt.
De lak op de draad zou gewoon tegen water moeten kunnen, maar bij een chinees durf ik daar niet blind op te vertrouwen. Als dat trafootje gaat hemelen, dan is het 'game over' (tenzij er toevallig in 1 van de andere een identieke zit natuurlijk).
Zouten lossen beter op in water wat warm is. Nou wordt het in dat ding vast wel zomaar 50 graden. Dat zou dan met water ook goed moeten gaan. Een ultrasoon reiniger zou ook kunnen helpen. Pas ff op met de PCD los in de bak: het moet niet kapot trillen.
Maar wederom: bij die trafo ben ik er niet zo heel zeker van of die dat lekker vindt.
Je kunt de boel ook helpen met een zachte tandenborstel. Maar je kunt ook overwegen om dat te laten omdat je dan een indicatie hebt hoe goed de meuk oplost - en dat dus ook onder de componenten doet.
De geroeste bouten bij de FETs gewoon laten zitten. Als het goed is, dan zit er wel iets warmte geleidends tussen FET en alu. Is het alu wat aangevreten en haal je het los, dan weet je niet of het op exact dezelfde plaats terug komt en hoe de warmte overdracht dan is. Als er 1 FET gaan, dan gaan ze doorgaans allemaal. En met een beetje pech overlijden ze in sluiting, waardoor je de andere kant van de brug ook laat ploffen. Om het over de aansturing maar niet te hebben (alhoewel dat een paar simpele torren lijken te zijn).
De hamvraag is natuurlijk... heb je door het aanzetten meer stuk gemaakt?
Je zou stront-mazzel kunnen hebben dat de CPU in reset gehouden werd door de zooi die er op zit - de nRESET aan GND.

Overigens... de bescherming van de PCB is wel minimaal. Ik heb de laatste maanden wat in Victrons zitten prikken. Daar heb ik een paar meetpennen voor geslepen om door de laklaag heen te kunnen prikken die over 'alles' heen zit (de PCB wordt bestuckt en krijgt daarna nog een coating).

Maar goed, niet geschoten is altijd mis. En let ff op met die FET boards. Ik weet niet of die identiek zijn. Het zou kunnen, het hoeft niet. Wel grappig dat ze plaats voor 6 FETs hebben en er maar 5 op plakken. Dat zou impliceren dat er of ook een 'zwaardere' versie met identieke PCBs verzonnen is, of een andere FET waarvan er meer nodig zijn voor dezelfde weerstand ooit gebruikt is.

De stroom lijkt te lopen door de doorgemetalliseerde gaten. Draai de bouten daardoor (of de moeten daarvan) niet te vast aan. Voor het optimale contact (er lopen forse stromen daar), mag de boel niet meer dan bedoeld vervormen. Dit lijkt M6. Ik zou het dan bij zeg 6-8Nm houden - en dat is waarschijnlijk al veel. Ter vergelijk: Victron specificeert voor de M8 moeren van de accukabels op een 3kVA exemplaar 11Nm.

Overigens is dit een hele andere klasse dan waar ik normaal mee werk. En waarschijnlijk (dus) ook een andere prijsklasse. Maar als het ding voor jou doet (deed) wat-ie doen moet, dan is het blijkbaar goed genoeg voor z'n doel.

Hoe is die muis eigenlijk binnen gekomen? Door de fan?

[edit]Je hebt ondertussen nog wat foto's gepost. Fijn dat je gasten zo'n bende achter laten :)
Leg gewoon eens een FET print in bad en kijk eens hoe goed de meuk oplost. De latere foto's geven wel een erger beeld dan de eerder, maar keutels zijn niet interessant (relatief droog, lopen niet uit en veeg je er zo af).
Ik hoop alleen dat je FET board niet onbedoeld in geleiding gegaan is. Als 2 boards dat doen, dan heb je sluiting... Met een beetje mazzel zit de aansturing goed genoeg in elkaar om te voorkomen dat de gates gaan zweven en is dat laag-ohmig genoeg om een muis geen vuurwerk te laten veroorzaken.

benleentje

Golden Member

Hij vertelt hierin o.a. dat de vermogensaanduiding door deze producent vrij consequent met een factor 2 wordt overdreven.

Dat vrij standaard met bijna alles wat uit China via Ali komt. Vaak halen ze het maximum vermogen wel maar kunnen ze dat gewoon maar heel kort aan.

En dat is eigenlijk wat we bedoelen met rommel. Niet dat het niet werk maar wel omdat er in ontwerp op van alles en nog wat is bezuinigd waardoor het maximale vermogen soms niet eens gehaald word of dat het dat maar heel kort aankan ivm met te warm worden. Maar dat betekend niet dat je het niet moet kopen ;).

Ik denk dat die troep eerder komt van een steenmarter dan van muizen! Ik zou een benzine pompje nemen als ik jou was.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@EricP: Nou inderdaad, het verschil in gewicht tussen de twee types inverter is behoorlijk. Nu was de opgegeven vermogensgrootte natuurlijk niet gelijk, maar mijn oorspronkelijke 1500/3000W HF invertertje kon je makkelijk in een hand houden, terwijl die LF bakken van 5000/20000W en 6000/24000W een massa van zo rond de 25 kg hebben en dat sjouwt best lastig.

[edit: hierboven wat overbodige nullen weggehaald]

Hoe het ook zij, die LF5000W kostte mij 259.88 UK pounds en ik had daar geen verzendkosten aan. Als ik dan na ga wat ik voor een HF inverter zou moeten betalen die zonder meer de 800W pomp aan zou kunnen.....

En waarom gebruik je die niet? Of doe je het met 1 accu (nou ja, als je 'maar' 800W gebruikt, dan kan dat ook wel goed gaan)? De energie inhoud van 4 in serie is niet anders dan die van 4 parallel... Of kom je met hetgeen het accupack moet laden niet weg?
Bij dergelijke vermogens kom je met 48V wel veel beter weg... Maar als het vermogen alleen voor de 'piek' is, dan zal het wel.

Mijn accu's zijn AGM's van resp. 55Ah, 100Ah en 110Ah, uiteraard in parallel. Zou ik de 48V LF 6000W willen benutten dan heb ik best wel een kostenpost gezien het feit dat ik dan 4, het liefst identieke, exemplaren in serie moet plaatsen. En als ik al met ongeveer dezelfde energieinhoud zou rekenen en dus voor lichter accu's zou kunnen gaan, zit de aanschafprijs van zo'n (minstens 50 Ah) accu per stuk zeker niet onder de 125 euri, dus in totaal al gauw 500 eurootjes alleen al voor dat en je snapt waarschijnlijk wel dat ik daarvoor pas.

Ik kan me helemaal vinden in wat je over zo'n trafootje zegt.

Vervelend is het dat ik ook op het wat grotere bord wel sporen van muizenurine zie en dat is een wat forser bord met connector en die lijken me lastig drogen:

Ook helemaal onderin, ik heb daar nu geen foto van, op wat ik maar het moederbord zal noemen zitten sporen van vervuiling, ik zal alles helemaal los moeten zien te krijgen voor een juist beeld.

Wat betreft het al dan niet identiek zijn van de Fet-boards, het is duidelijk waar ze horen, zoals je ook kunt zien op de plaatjes er van en op onderstaande opname van de andere kant de kast waar ze nog in orde waren, getuige de brandende LEDjes die ik zag, zijn de prints in spiegelbeeld bestuckt:

En die CPU, dat wordt duimen en die verroeste bouten is ook niet iets waar ik blij van wordt. Goed dat je me hebt gewezen op het risico van losmaken. Te hopen is wel de corrosie niet ook tussen de FET en het alu zit en de warmteoverdracht niet verhindert.

De vraag hoe de muis/muizen is/zijn binnengekomen heb ik de dader(s) niet kunnen stellen en als dat wel had gekund had ik waarschijnlijk een onbegrijpelijk antwoord gekregen. Een vermoeden heb ik wel: met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het de kier bij de rechter kroonsteen.

Er zitten er twee, eentje voor de AC-input (voor het gebruik als lader, wat het ding ook kan) en eentje voor AC-output:

Wat betreft hoe sterk de bouten aan te draaien: het zat heel erg vast herinner ik me. Ik bezit geen momentsleuteltje, dus dat wordt gevoelswerk mocht het zo ver komen dat ik denk dat alles schoon genoeg is en ik alles weer in elkaar zou kunnen sleutelen.

@benleentje: Dat overdrijven is me wel bekend, meestal prijzen ze de inverters aan met de piekwaarde, maar dat zie je dan snel genoeg. Het lullige is dat ze bij deze inverters blijkbaar standaard de continue waarde al met een factor 2 overdrijven. Achteraf klopt dat goed met hoe ik de keuze heb gemaakt voor de 5000W versie.

Ik vroeg e.e.a. na bij de verkoper en ze bieden ook een tabel aan met wat je wel en niet op de inverter kan aansluiten. Daaruit bleek dat een 3000W exemplaar te licht zou zijn voor mijn pomp, maar dat je op de 5000W versie tot 1000W mocht gaan met een waterpomp. Het gaat bij de LF types om de kolommen met de rode kopjes.

Uitgaande van de overdrijvingsfactor (2) die de techneut in het eerder genoemde filmpje meldde, moet ik dan rekening houden met een continu vermogen van 2500W met een piek van, volgens opgave bij alle LF inverters, 4 x zo groot: 10000W (in de volle seconden-range i.t.t. wat de HF inverters met hun ms-range aankunnen).

De piekstroom is, zo is mij uit diverse bronnen bekend geworden, maximaal in de orde van een factor 8, dus dat zou betekenen dat je dan met een piekvermogen van 6400W moet rekenen voor mijn pomp, dat past dan mooi onder de grens van 10000W, Met het 3000W exemplaar zou dat met overdrijvingsfactor 2 dus 1500Wx4=6000W piek zijn geweest en dat zou dan inderdaad te weinig geweest kunnen zijn.

Vanwege de achteraf-kennis dat ik door afknijpen van de uitgaande waterstroom met heel wat lichters had kunnen werken, kan ik die wetenschap toepassen wanneer ik onverhoopt straks toch een andere inverter moet aanschaffen. Zeker in combinatie met een zware dimmer o.i.d. dat als softstart werkt kan ik dan gaan voor een minder zwaar uitgeruste (HF-)inverter.

En inderdaad ik heb er geen spijt van gehad dat ik het ding had aangeschaft, want het werkt goed voor die 259.88 UK pounds :-)

EricP

mét CE

50000/20000W en 60000/24000W een massa van zo rond de 25 kg hebben en dat sjouwt best lastig.

Volgens mij heb je zo her en der een 0 teveel. En 25kg? Ach, de accupack voor dergelijke vermogens weegt ruim meer.

Hoe het ook zij, die LF5000W kostte mij ?259.88 en ik had daar geen verzendkosten aan. Als ik dan na ga wat ik voor een HF inverter zou moeten betalen die zonder meer de 800W pomp aan zou kunnen.....

Nogmaals: HF en LF als iets heel anders beschouwen is onzin en marketing gebral. Het ding doet wat de ontwerper verzonnen heeft. Welke technologie daarvoor gebruikt wordt is waarschijnlijk naast 'welke kennis heeft de ontwerper in huis' een financiële overweging. Een 5kVA van wat jij 'LF' noemt zal die pomp laten draaien. Een 5kVA van wat jij 'HF' noemt net zo goed.
Overigens heb ik begin dit jaar een 5kVA Victron bij een klant ingebouwd (en ja, die doet ook echt 4kW continu zonder enig protest). Maar ja, wel een kleine €1700 inkoop. Dat bedoel ik met een andere categorie. Ohja: proefondervindelijk vastgesteld: je kunt er prima op lassen of wassen. Het ding geeft geen krimp. Zoals ik al eerder schreef: andere klasse van spulletjes.

zeker niet onder de 125 euri

Je accuboer is te duur :). Maar feit dat je nieuw accu's moet kopen, maakt het al snel niet interessant meer. Tenzij de huidige toch al 'minder' zijn, dan heb je die kosten toch.

connector en die lijken me lastig drogen:

Mwah. Dan duurt het alleen langer. Het probleem met dat trafootje is, dat de isolatie heel dun is. Als dat niet tegen water kan (en als het slecht te drogen is, dan blijft het dus lang(er) nat, dan is het daarna stuk. Die connector heeft een veel dikkere isolatie. Als daar de buitenste tiende mm moeilijk gaat doen... het zal. Niet interessant. Verder krijg je daar met perslucht vrijwel alles uit. Door de capilaire werking van alle kleine spleetjes in een trafo, is dat daar een ander verhaal.

Voor wat betreft het vastdraaien van die boutjes: dat veel kracht nodig had om het los te draaien, wil niet zeggen dat het erg vast aangedraaid zat. Een druppel loctite ertussen zorgt al voor dat resultaat. Enige oppervlakkige corrosie ook. En tenslotte zou het ook zomaar kunnen dat de chinees, niet gehinderd door kennis, de boel gewoon moorddadig vast heeft aangedraaid.

Als je inderdaad de openingen bij die kroonsteen ziet, dan is het duidelijk. Daar past een muis wel door. Overigens is de bedrading wel wat dunnetjes. Als daar 5000W, zijnde toch zomaar een dikke 20A door moet... Met Chinese Watts gaat het al wat beter :).

Ligt er nou al een board in het water? Die FET boards zijn niet zo spannend - daar zit niks op waar water onder kan kruipen, die hoeven dus ook niet in het gedestilleerde water omdat je ze gewoon droog kunt blazen - er blijft geen water achter. Dat is een ander verhaal bij de boards met 'lage' componenten.

@Hunebedbouwer:

Ik denk dat die troep eerder komt van een steenmarter dan van muizen! Ik zou een benzine pompje nemen als ik jou was.

Tweemaal nee.

Nee, een steenmarter wordt wel een halve meter lang en dan is er nog een staart, ze worden wel 1 a twee kilo en zijn zo groot als een slanke kat.Die komt echt niet door dat gaatje (zie hierboven) bij de kroonsteen. Bovendien heeft het dier keutels van een kleine 10 cm. lang en 1 cm dik.

Ik heb inmiddels zoveel ervaring met woelmuizen dat ik me daar echt niet in vergis. Verder zat de inverter in een grote kist van een kleine twee meter lang waar in een hoek aan de andere kant er van een flink woelmuizennest met daarnaast een bal (kleine) muizenkeutels lag (ter grootte van een tennisbal!), ze zijn toch wel een beetje zindelijk...

En benzinepomp: wederom nee, ik heb dat in een oudere thread uitgelegd, ik wil geen stinkend, giftig en lawaaiig ontploffingsmotortje op deze heerlijk rustige plek midden in de natuur, basta.

@EricP: Klopt van die nulletjes, ik heb het toch maar even aangepast.

En ja, die accu's vond ik ook wel aan de prijs, zijn vast wel goedkoper te vinden als ik wat langer zoek.

Omdat mijn huidige nog prima zijn, denk ik er niet over om (weer) toch enkele honderden euro's uit te gaan geven om de boel te laten draaien. Ideaal zou een leuke 48V LifePo4zijn, maar als ik het dan over kosten heb ....

Als het goed is heb ik in mijn schuur nog een aantal liters zuiver water staan, in dat geval ga ik een FET-bordje weken.

Overigens is het met ultrasoon waarschijnlijk niet anders als met veel ander spul: alle waar naar zijn prijs.

Ik heb vanwege een hobby in de metaaldetectie een paar kleine apparaatjes versleten terwijl ik me echt hield aan de maximale tijd dat je ze achter elkaar mocht gebruiken. Van de ene op de andere dag was het einde verhaal.

Chinese watts :-)

@EricP:

Ligt er nou al een board in het water? Die FET boards zijn niet zo spannend - daar zit niks op waar water onder kan kruipen, die hoeven dus ook niet in het gedestilleerde water omdat je ze gewoon droog kunt blazen - er blijft geen water achter. Dat is een ander verhaal bij de boards met 'lage' componenten.

Nou die FET boards wemelen van de SMD-weerstandjes, zijn dat dan geen 'lage componenten'?

EricP

mét CE

Daar heb je op zich gelijk in. Het zou me verbazen als daar 'hoge' waarden tussen zitten met de aansturing van die FETs. Een pietsje verloop is niet zo'n drama. Daarnaast is het oppervlak klein, dus de hoeveelheid water die er onder(uit) moet ook. Zweeft zo'n ding dan blaas je het wel droog. Maar soit, als je iets zonder mineralen hebt, is dan in elk geval niet slechter.

Ik ben er vooral benieuwd naar hoe snel de meuk oplost.

Voor wat betreft ultrasoon reinigers: naast een 'echte' heb ik een Lidl apparaatje. Dat ding is niet zo heftig, en wordt daardoor vrijwel altijd langer gebruikt dan de bedoeling is (onder het motto: het moet schoon, en gaat-ie stuk, dan komt er een andere kleine). Tot mijn verbazing gaat dat al 10+ jaar goed... Eigenlijk jammer. Het ontbreekt daardoor aan een goed excuus om een 'serieuze' kleine te kopen :+

Lambiek

Special Member

Op 9 juni 2022 10:37:47 schreef zwaaier:
Nou die FET boards wemelen van de SMD-weerstandjes, zijn dat dan geen 'lage componenten'?

Dat kan variëren tussen de 10 en 100E.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Het lullige is dat ze bij deze inverters blijkbaar standaard de continue waarde al met een factor 2 overdrijven.

Dat is gewoon omdat ze alles hebben uitgeknepen en er dan toch snel dingen te warm gaan worden. Maar jouw 5kW was 259 en een Vitron is dan 1700,-. Nu zal als het om massa productie gaat een Vitron wel te duur zijn en die chinees te goedkoop en zou ik rond 500/600 wel een goede verwachten.

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe belangrijk die inverter is voor productie of stroom voorziening op bv een boot. Als stilstand van productie duur is dan ga je geen goedkope inverter kopen. Of je moet er gelijk 5 kopen ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 9 juni 2022 16:58:19 (21%)

EricP

mét CE

zou ik rond 500/600 wel een goede verwachten.

Definieer goed... In mijn optiek is dat iets wat z'n specs haalt en daarbij niet stuk gaat. In mijn ervaring red je dat niet voor dergelijke bedragen... Overigens... Bij die 1700 komt de BTW nog - het was mijn inkoop op dat moment (maar voor een zakelijke klant boeit dat niet natuurlijk).
Voor wat TS wil zit je meer in de hoek van 'goed genoeg'. Het ding heeft een absurd vermogen (in elk geval gespecificeerd) voor een pompje, maar daardoor kan het wel starten en blijft het een soort van heel. Nou, voor die prijs: goed genoeg.

De overweging om gewoon iets knaps te kopen: sleutelen is niet je 'core business', dus het ding moet het gewoon doen. Daarnaast is het vermogen gewenst, dus het ding moet ook dat gewoon halen. Niks zo waardeloos als eerst je gereedschap aan de gang te moeten krijgen als je je werk wilt doen tenslotte :)
En uiteraard, er hangt nog een 'thuiskomertje' van 2.5kVA naast. Maar het idee is om die gewoon nooit te gebruiken...

Overigens: dat spul is best serieus. Je kunt er een stel parallel zetten voor meer vermogen (config en kabeltje ertussen om te syncen). Maar je kunt er ook een stel in driekhoek zetten voor 15kVA 3-fase uit een accupack (uiteraard ook weer: config en kabeltje). En dat kun je dan (wederom aan elkaar geknoopt en goed geconfigureerd) 3x parallel zetten. Geen idee wat voor een accupack men daarvoor in gedachten heeft, maar het zou zomaar eens groot en zwaar kunnen zijn :+

Goed, we dwalen af. Eerst maar eens kijken hoe goed de ellende in water oplost. Dan drogen en bidden en wie weet wordt het nog wel wat met de Chinees!

benleentje

Golden Member

Definieer goed... In mijn optiek is dat iets wat z'n specs haalt en daarbij niet stuk gaat. In mijn ervaring red je dat niet voor dergelijke bedragen.

Blijkbaar kan je voor 260,- een werkende omvormer maken voor dat vermogen, waarom zou je dan voor 2x zo duur dan geen goede kunnen maken die zijn specs haalt en niet stuk gaat, mits je er genoeg verkoopt en massa productie kan doen.

Niks zo waardeloos als eerst je gereedschap aan de gang te moeten krijgen als je je werk wilt doen tenslotte

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar als het om eigen geld gaat en het mag wat meer tijd kosten hou ik ook wel van wat goedkoper materiaal, maar dan ook weer niet zo goedkoop dat het enkel maar ergernis is. Ik zou dan get liever 500,- uit willen geven voor een redelijk goede inverter.

EricP

mét CE

Als het zo simpel zou zijn, dan zouden merken als Victron of Mastervolt geen enkele omzet meer draaien. Blijkbaar is het niet zo simpel...
Overigens loopt het vermogen niet lineair op met de prijs (of de prijs met het vermogen). De het eerste stukje is 'duur'. Dan komt er een stuk wat goedkoper is. En daarna wordt het weer duurder - waarschijnlijk omdat je in de buurt komt van de grens van wat de stand van de techniek op een leuke manier kunt doen.
Als je naar 'de chinees' kijkt, dan haalt die met een redelijke mate van zekerheid z'n vermogen niet eens bij benadering. Dan moet je nog wat reserve hebben om dingen als een pompje of een boormachine ofzo ook daadwerkelijk aan de gang te krijgen (om vergelijkbaar te zijn met 'een echte'). Ga er maar vanuit dat je zomaar het 3-voudige nodig hebt van wat de chinees echt kan om dat voor elkaar te krijgen. Daarmee zit je dan al op een kleine €800 (als je uit gaat van lineair, wat dus niet klopt).
Daarnaast komen dan nog wat beveiligingen (die als ik TS zo mag geloven de chinees ook niet heeft; de eerste ging stuk van een paar keer overbelasten). Fatsoenlijker montage (geen schroefjes die tijdens trasnport al los komen bijvoorbeeld). Een wat fatsoenlijker kast (serieus alu ipv. blik). En niet te vergeten: NL-ontwikkeling, NL-'support'. En uit voorraad leverbaar (ik kan 'm letterlijk morgen hebben als ik wil... Rente (nou ja, nu ff niet), Ruimte, Risico). En ja, men zal er ook nog wel wat aan verdienen. Al met al kom je dan al een stuk meer in de buurt en best een eindje weg van die 500-600 euro...
En ja, ik ken er ook wel een paar die eens een hoera-merk geprobeerd hebben. Duurt nooit lang.