startstroombegrenzer bij gebruik van een pomp op een spanningsinverter?

Daarmee zit je dan al op een kleine €800 (als je uit gaat van lineair, wat dus niet klopt).

Het niet lineaire deel zit hem gedeeltelijk ook in massa productie. Voor massa productie is dan wel een heel grote afzetmarkt nodig en dat laatste zal wel de bottleneck zijn.

Mijn prijs opmerking was eerder quasi serieus van wat ik denk dat mogelijk zou zijn als het om een hele grote afzetmarkt ging met veel concurrentie. En ik ook denk dat Vitron het wel luxe heeft en gewoon duur kan zijn.

De eerste FET's zijn vandaag in bad gegaan, zo rond het middaguur en ik laat ze daar voorlopig op de bodem van hun zwembadje in zuiver H20...

voor het badje:

in het badje:

Er volgt over enige tijd nog eentje met de titel 'na het badje'...

@EricP:

Daarnaast komen dan nog wat beveiligingen (die als ik TS zo mag geloven de chinees ook niet heeft; de eerste ging stuk van een paar keer overbelasten).

Die eerste was een HF inverter en die kunnen maar heel kort worden overbelast. De beveiliging werkte wel, maar ik bleef het ondanks het gepiep proberen en dat heeft hem genekt: my fault, eerlijk is eerlijk.

Vandaag weer veel geoogst: ik schat 15 kilo tuinbonen waarvan een deel met de spaghetti genuttigd daarnet. Verder weer een zwik aardbeien, frambozen en rode bessen. Nu de rest van de bonen doppen voor de diepvries.

Morgen kijk ik nog eens naar de FETs en doe ik verslag, nu aan het werk met die prachtige tuinbonen...

[Bericht gewijzigd door zwaaier op 9 juni 2022 22:05:19 (21%)

EricP

mét CE

Die eerste was een HF inverter en die kunnen maar heel kort worden overbelast.

Onzin. Het is een kwestie van dimensioneren. Niet van de gebruikte techniek. En ja, als alles onderbemeten is, dan zal een 'dikke' trafo het wat langer uithouden dan een 'kleine'. Gewoon omdat er meer materiaal in zit en de warmtecapaciteit groter is. Laten het nou doorgaans de FETs zijn die gaan hemelen...

De beveiliging werkte wel, maar ik bleef het ondanks het gepiep proberen en dat heeft hem genekt: my fault, eerlijk is eerlijk.

Blijkbaar werkte de beveiliging dus niet. Want het ding is stuk... Het idee achter een beveiliging is nou juist... dat het niet stuk gaat...

Ik ben wel benieuwd hoe het uit bad komt. En eh... laat het erg geen dagen (weken) in liggen, dan zou je wel eens last van galvanische corrosie kunnen krijgen (vertind koper, alu, staal). En direct na eruit halen droog blazen en in de oven mikken (geen magnetron, maar dat had je waarschijnlijk zelf wel verzonnen). Doel is het ding zo snel mogelijk weer droog te krijgen om 'lange termijn water effecten' te voorkomen.

Overigens... Op school leer je dat water geleidend is. Later leer je dat water niet geleidend is, maar geleidend wordt door de verontreinigingen die er in zitten. Daarmee zou de galvanische corrosie dus wel mee vallen. Maar ja, je gaat de verontreiniging er wel zelf in stoppen (het ding ligt niet voor niets in bad :) ).
Ohja... en nog later leer je dat 'zuiver water' toch weer een beetje geleidend is :+

Ik ben wel benieuwd naar de foto!

@benleentje:

Blijkbaar kan je voor 260,- een werkende omvormer maken voor dat vermogen, waarom zou je dan voor 2x zo duur dan geen goede kunnen maken die zijn specs haalt en niet stuk gaat, mits je er genoeg verkoopt en massa productie kan doen.

Deze gedachtegang kan ik wel volgen. Of het dan 2 of 3 x zo duur zou moeten zijn, dat is natte vinger werk, maar feit is dat het ding werkt en het halen van de specs is ook gewoon een kwestie van de specs eerlijk opgeven natuurlijk. In dit geval zou je voor dezelfde 259 UK pounds moeten zeggen dat het een LF 2500W ipv. LF 5000W is.

De gast die ik eerder aanhaalde in een youtube-video, die voor de Amerikaanse markt reparaties doet van deze omvormers, heeft zelf ook een bedrijf dat precies doet wat jij wilt: het ontwerpt omvormers die doen wat ze beweren. Deze kunnen trouwens ook parallel of in driehoek.

In dit videootje bekijkt hij een '6000W' van de producent van mijn omvormer en aan het eind zet hij die af tegen een omvormer van zijn eigen productie die echt 6000W is (flink verschil ook in afmetingen).

Hier kan je een pdf-manual van zijn omvormer inzien. Op de site van dat bedrijfje staat een 6000W omvormer te koop vanaf 1200 dollar, met dus de garantie dat deze dit ook zonder meer aankan....

Het is meer dan die factor 2 (of 3 ) in prijs, maar deze hebben natuurlijk veel meer features. het is een stap in de richting van jouw denken zal ik maar zeggen...

@EricP:

Deze morgen het FET-board even uit zijn badje gevist en een kiekje gemaakt in nog natte toestand, want ik heb hem daarna direct in een schoon badje gedaan zodat de resterende troep makkelijker kan oplossen in vers H2O.

Er kwam al wat troep mee met het water dat ik afvoerde, dus er heeft al iets van reiniging plaatsgevonden en dat is ook wel enigszins te zien.

Maar omdat het volgens mij nog wel wat beter kan, krijgt het boardje nu badje 2:

Daarna zou ik ze zo maar eens droog kunnen blazen etc.

Wat betreft je zeer uitgesproken (bijna emotioneel te noemen) standpunt mbt. HF en LF inverters wil ik alleen maar zeggen dat er gewoon in de praktijk een verschil is tussen de een en de ander, zoals je zelf ook al meldde: een dikke trafo op een lagere frequentie of een kleinere trafo op een hogere frequentie, dus wat is de fuzz? Dat is dus wat er bedoeld wordt met LF en HF.

Volgens mij bedoelen we daarmee hetzelfde wil ik maar zeggen...

Al met al ben ik niet ontevreden over het (tussen-)resultaat van het badderen, ik was er nooit opgekomen EricP, je goede raad wordt hier zeer gewaardeerd!

EricP

mét CE

HF en LF inverters wil ik alleen maar zeggen dat er gewoon in de praktijk een verschil is tussen de een en de ander, zoals je zelf ook al meldde: een dikke trafo op een lagere frequentie of een kleinere trafo op een hogere frequentie, dus wat is de fuzz? Dat is dus wat er bedoeld wordt met LF en HF.

De 'fuzz' is dat er eigenschappen aan worden toegedicht die gewoon niet waar zijn. En dat op basis daarvan de ene technologie voor een situatie als 'beter' of 'ik moet een zo-en-zo-eentje hebben want' boven de andere gesteld wordt. Terwijl dat onzin is. Derhalve is het specifiek benoemen ook zinloos en managers-bla-bla (je hebt waarschijnlijk al in de gaten dat ik niet zoveel op heb met managers en hun geblaat :+ ). Dit zit op het niveau van 'de mijne is paars, dus dat is beter / mooier / anders dan een groene / speciaal'.

Al met al ben ik niet ontevreden over het (tussen-)resultaat van het badderen, ik was er nooit opgekomen EricP, je goede raad wordt hier zeer gewaardeerd!

Fijn dat het resultaat behoorlijk lijkt te zijn - alhoewel het mij op de foto wat tegen valt. Een ultrasoonbadje zou waarschijnlijk fijn zijn, maar ja, dan moet je dat wel hebben. Uiteindelijk is het idee om de boel weer electrisch geisoleerd te krijgen. Optisch is niet zo spannend.
Of de raad goed (genoeg) was, weet je als het weer in elkaar zit. Het blijft een gokje en er kan dus best schade zijn omdat er spanning op gestaan heeft. Rotmuis.

Heb je je water nog wat verwarmd? In het badje van Marie of evt. in de magnetron (maar dan wel ff zonder dat de print erin ligt :) ). Het is tenslotte niet voor niets dat we de afwas doen in warm en niet in koud water - zooi lost nou eenmaal beter op als de temperatuur hoger is.

Even voorzichtig borstelen met een (oude) tandenborstel kan ook wonderen doen. Heb ik ooit de ECU van mijn 4WD mee gered nadat die een modderbad genomen had.

@EricP:

Derhalve is het specifiek benoemen ook zinloos en managers-bla-bla (je hebt waarschijnlijk al in de gaten dat ik niet zoveel op heb met managers en hun geblaat :+ ). Dit zit op het niveau van 'de mijne is paars, dus dat is beter / mooier / anders dan een groene / speciaal'.

Managers zijn een uitwas waar we allemaal (behalve de managers zelf) onder lijden. Een van de overbodig toegevoegde lagen in een parasitair hiërarchisch systeem. Dus ik vrees dat ik het wel met je eens moet zijn ;-)

Wat betreft de temperatuur waarin de FETs mogen zwemmen kan ik je melden dat ik bij gebrek aan een betrouwbare thermometer daar nog even van heb afgezien. Ik heb een waterkoker met instelbare temperatuur realiseer ik me nu opeens terwijl ik dit intik, de laagste waarde bedraagt weliswaar 60 graden, maar het ding geeft gedurende het opwarmen wel continu de actuele stand aan, zodat ik kan ingrijpen. Dat ga ik zo even gebruiken met het ged. water.

'Au bain' vereist echter wel een thermometer, dus ik ga voor de waterkoker.

@burp:

Even voorzichtig borstelen met een (oude) tandenborstel kan ook wonderen doen.

Ik heb nog wel een ultrasone tandenborstel (Philips Sonicare) waarop ik een oude borstel kan zetten.
Kan denk ik geen kwaad daarmee aan de slag te gaan, wellicht onder water voor een maximaal effect.

EricP

mét CE

Niet te moeilijk over doen: kraanwater is 15 graden, kokend water 100. Mix het 1-op-1 en dan kom je op (net geen) 60 graden uit. De kom was koud, dus wellicht iets lager. Plons.

De huidige borstel mag ook. Die PCB maalt er niet om hoor.

Ik gebruik liever een handmatige: je wil niets beschadigen en het voorzichtig doen. Maar wellicht poets een elektrische ook bij elektronica beter :)

@blurp:

Deze borstel 'beweegt' zelf niet, maar trilt. Werkt trouwens bijzonder goed!
Bij het tandenpoetsen is het overigens wel nog steeds de bedoeling poetsbewegingen te maken wist de hygiëniste me een tijd geleden te vertellen, maar toen was al duidelijk dat de tandarts moest ingrijpen.

De badder-elektronica is wel voor LF bestemd, dus we zullen zien wat ze vinden van de hogere trillingen :+

@EricP:

De huidige borstel mag ook. Die PCB maalt er niet om hoor.

Maar ik wel!

maartenbakker

Special Member

Naspoelen in alcohol (isopropylacohol 99%) werkt ook goed om het vocht kwijt te raken. Na afloop heb je licht vervuilde 70% ipa over.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

maar trilt

En trillen is geen bewegen?

Maar ik wel!

Life is all about priorities!

Het water mag toch ook gewoon 100 graden zijn? Schade aan halfgeleiders komt pas als het intern ergens boven de 175 graden komt.

Sommige de meeste chips zeggen 125, intel CPU chips zelfs iets in de 70. Die 175 is van simpele dingen als 1 transistor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Op zich kan die halfgeleider het wel hebben. Maar ik weet niet hoe bijvoorbeeld SMD weerstanden op die PCB op de thermische schok reageren (wie was het die hier al eens een posting had over gebroken SMD weerstanden?). Daarnaast zou er zomaar bij sommige onderdelen wat isolatie meuk gebruikt kunnen zijn die dat niet leuk vindt. Vandaar: doe een graad of 50. Zouten lossen een stuk beter op dan in 15 graden. En ik kan zo 1-2-3 niets verzinnen wat dat niet makkelijk kan hebben. Wat dus niet wil zeggen dan 100 graden gelijk fout gaat.

@EricP:

En trillen is geen bewegen?

Waarom kom je niet bij mij op de moestuin? Kan je op elke slak zout leggen ;-)

Heb hier een tijdje geleden ook een print voor me gehad vol muizenpis.

Hopla gewoon dasty anti kalk en azijn erop met tandenborstel en daarna warm badje in dreft zeep. Brandschoon na spoelen met water en nogmaals met ipa schoonmaken, een dagje drogen en water wegblazen eerst met perslucht.
Zeker bij die azijn en anti kalk zie je het borrelen bij de pis.

De slechte soldeerpunten wat bij gesoldeerd en printje werkt al weer jaren zonder probleem! Een oude versterker was het, en die doet het nu nog altijd.

Je hoeft dus niet zo bang te zijn, je spoelt het toch elke weer af met proper water.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossFireX:

Dat klink als muziek in mijn oren, maar ging het daarbij ook om printjes vol met SMD-weerstandjes?

Overigens ben je nu al de tweede die ipa noemt, dat kwam als eerst in mij op, ik heb hier 99% ipa staan..

Ik neem aan dat dat Dasty geen geheime ingrediënten bevat en een ander antikalkmiddel ook werkzaam is op deze manier? Weet je wat er in zit?

Dat klink als muziek in mijn oren, maar ging het daarbij ook om printjes vol met SMD-weerstandjes?

dat spul kan best veel hebben ik maak me mer zorgen met dat spul om het alluminium koelprofiel. Maar dat zou je op een hoekje ervan kunnen proberen.

Met die methode van crossfire kom je echter niet onder de componenten en is dat enkel oppervlakte reiniging.

Eindelijk zie ik resultaat van het badderen.

Nog eerst even de (test-)print (want er zijn er nog zoveel meer!) VOOR het eerste badje:

Nu heeft het printje na de eerste middag in water op kamertemperatuur nog een dag in water gelegen van (aanvankelijk) een graad of 50. Toen weer in water bewerkt met de Sonicare tandenborstel. De foto is gemaakt na het bewerken met stootjes perslucht:

Nu bevindt het zicht in de oven op een temperatuur tussen de 50 en de 60 graden:

Ja zaten ook smd onderdelen op, die gaan niet weg smelten hoor...
Gewoon huishoud ontkalker spray die moeder de vrouw gebruikt voor badkamer.

Gewoon altijd weer goed spoelen in een warm sopje. Daarna met proper water afspoelen, een badje in IPA met tandenborstel, laten drogen klaar.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Aan dat roest kan je dan wat siliconenvet doen, dat stopt het roesten en is niet geleidend.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 10 juni 2022 20:38:52 (98%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Printje in de oven:

Andere gezichtshoeken van het printje na de perslucht:

Nu is het geduldig afwachten hoe goed het printje is na drogen.
Ik vind het er totnutoe goed uit zien, dus ik denk dat ik het wel aandurf met de andere prints.

Neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de antikalkbehandeling, alleen heb ik geen Wibra in de buurt voor Dasty, dus zal ik het miet wat ander moeten proberen denk ik. Maar ik zal eerst deze procedure evalueren, want als dit goed lijkt ga ik niet met chemicaliën in de weer.