fx507 toondecoder

mel

Golden Member

Ik heb hier een paar toondecoders , uit diverse mobilofoons gehaald.Ik zou willen weten hoe dat werkt, en of er misschien,erg onwaarschijnlijk, ctcss toontjes mee te maken zijn.Ik denk dat het gewoon een 5 -toons selcall is.
Maar die datasheets zien mij er te ingewikkeld uit, dus ik zou gewoon willen weten hoe je zo,n ding gebruikt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Die FX507 is zowel een coder als een decoder. Je kunt er dus toontjes mee maken en mee detecteren. En je kunt de FX dus voor zowel zenden als ontvangen gebruiken. Het is echter wel een ding voor het 5 toons selective call systeem.

Het ctcss systeem is een heel ander systeem. Dat zijn z.g. sub audio carriers. In principe niet hoorbaar. In de ontvanger wordt in de signaalweg de sub audio carrier er uit gefilterd voordat het geluidsignaal via een versterker naar de speaker gaat.
Dat gebeurt allemaal in ook weer een of ander FX chippie. Alleen is dat wel een andere dan de hier genoemde FX507.

Met andere woorden: Met de FX507 kun je geen ctcss doen.

mel

Golden Member

Dat wilde ik weten , dank je wel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

ZVEI 5 tone code werd vroeger o.a. bij de brandweer gebruikt als 'toonslot'.Met een paar goedkope NE567's kon je zo'n FX507 chip namaken want die waren toen schreeuwend duur of niet verkrijgbaar ;-)

https://www.sigidwiki.com/wiki/ZVEI_Selcall

Arco

Special Member

De 567 is een fijne chip, alleen vreselijk temperatuurgevoelig. (zonder temperatuurcompensatie maatregelen fietst 'ie alle kanten op)
Met apparatuur waar hij in zat was het vaste prik dat die bij bijv. een hittegolf niet meer werkte doordat 'ie veel te ver verlopen was...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ik heb nog ergens een pijp van die 567's nos liggen.Die zijn door de tijd "ingehaald" ;-)